Home › Forum › Porsche Uitstappen › Essen Motorshow 2010 (en winterbandenperikelen)
- Dit onderwerp bevat 76 reacties, 21 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 10 maanden geleden door 911-lover.
-
MakerDiscussie
-
26 november 2010 om 21:42
Het is waarschijnlijk niet echt voor iedereen weggelegd , maar een uitstapje naar de Motorshow in Essen is toch wel de moeite. Je moet er echt zelf géén tuning freak voor zijn, ook voor mensen die zweren bij een standaard wagen is het wel eens leuk om te zien wat er zoal mogelijk is.. en er is véél mogelijk zowel op gebied van uiterlijk als motor prepping enzovoort.
Ik heb een verslagje op Liebe zu Ihm gezet ,uiteraard enkel de Porsches, als je de andere autos wil zien, kan je best even zelf er naartoe bollen denk ik 🙂
-
MakerDiscussie
-
Mushroom schrijft:
En ik met mijn zomerbanden ook niet 8)
+1 😈 😉
idd, met regenbanden meer spray, je neemt veel meer water op in de profielen die weggestoten wordt door rotatie wiel é.
+ dat heel die E17 1 grote kutbaan is als het regent: spoorvorming, plassen en spray waar de geilste hoer niet kan aan tippen.
👿wat mij gisteren op de E17 van Antwerpen naar Gent in de gietende regen wel opviel is dat de ‘spray’ achter een auto met winterbanden (vermoedelijk gezien de staalvelgen op een zeer recente BMW)veeeeel groter is! Bij momenten was het gewoon absurd hoeveel water die wagen opgooide achter zich aan 120/u en het effect dat dit op de zichtbaarheid had, terwijl dat bij andere auto’s duidelijk veel minder was als men er achter reed. Dat is dan vermoedelijk de downside van het meer water kunnen verplaatsen per seconde… 😕
De sneeuw is weg, temperaturen zijn positief dus gedaan met al die heisa over sneeuw- en winterbanden. De P plakt terug op de weg en we kunnen de gas eindelijk terug iets meer induwen. En gemerkt want deze morgen stonden ze op de weg keerbergen-Tremelo al te flitsen. Lang leve de coyote weer die mij mooi en op tijd verwittigde 😀
de invloed van het ESP is inderdaad fenomenaal… maar je bent soms wel te beklagen als het niet afgezet kan worden!!! Ik met mijn BMW 5 (auto’s die zogezegd een ramp zijn om mee te rijden in de sneeuw als ze geen drie olifanten en 18 cementzakken in de koffer hebben in de sneeuw…) geraakte zonder enig probleem overal door de laatste sneeuwdagen met mijn 235 zomerbanden, doch diende soms wel het ESP af te zetten om uit bepaalde oneffen parkeerplaatsen te geraken! Mijn vriendin met haar Smart, met een vermogen van twee keer niks, stond overal vast en diende overal geduwd te worden, omdat het ESP bij haar niet uitschakelbaar is!! Van zodra de wielen ook maar begonnen te slippen, wordt het vermogen gecoupeerd, en daar sta je dan… 👿 Zeer ergerlijk, en het zal je als vrouwtje van amper 50 kg maar overkomen op een plek/moment dat er niemand in de buurt is om je te helpen…
Samengevat, type banden, rijstijl, uitschakelbaar ESP of niet, het zijn ALLEMAAL factoren die een verschil kunnen maken, en hoe meer van die factoren in je voordeel spelen, hoe groter de kans dat we veilig thuiskomen zeker? 😉
Grappig om de ellenlange verhalen en citaten te lezen van de tegenstanders om toch op één of andere manier hun gelijk te halen.
Of je nu pro of contra winterbanden bent, ik heb daar met mijn winterbanden geen last van. 😆
Hier in Ollanda is het nu zover dat er tegen volgend jaar waarschijnlijk een winterbanden plicht komt voor beroeps(personen)vervoer, dus taxi’s, vrachtwagens, bus en koerier busjes en ga zo maar door.
We zullen tegen die tijd dan weer zien. 😆
Allemaal mooi en wel, maar uit eigen ervaring “stierekak”.
zowel op testcircuit op epoxy (waar het een groot veschil was)
als in de bergen op sneeuw en ijs. waar het verschil wel kleiner was, maar dat wijt ik aan dat ik op een afgesloten test circuit meer risico nam dan op de openbare weg.
En ook noodsituatie meegemaakt op sneeuw, waarbij ik zeker ben dat ik zonder de winterrubber in de vangrail zou zitten.
ze maken en verschil en een groot ook!maar zoals veelvuldig gezegd is het de rijstijl die het meeste doet,
winterbanden helpen daar goed bij!
En in noodsituaties zijn ze een zegen. (samen met ESP)Maar in deze tijd nog sneeuwbanden (zoals ze vroeger waren en genoemd werden) en winterbanden (zoals ze nu noemen) over dezelfde kam scheren en zeggen dat het enkel marketing is ongeveer hetzelfde als zeggen dat een ruitewissers uit de jaren 70 gelijk is aan een de nieuwe van vandaag. En vind ik toch wel zeer kort door de bocht gaan.
Eigenlijk heb ik de indruk dat deze discussie toch niet kan gewonnen worden.
net zoals het al dan niet schadelijk zijn van GSM-stralen, microgolven, wonen bij een electriciteitsmast,…iedereen doet wat hij wil zolang het niet wettelijk bepaald is.
en iedereen zal mits aanpassing van rijstijl (speelt geen rol welk rubber) zijn bestemming bereiken als dat moet. (en als je in de file staat gaat het evenlang duren gelijk op welke banden je rijdt).
ik weet alleen dat vertrekken, stoppen, sturen, uitwijken,… op sneeuw, ijs, nat, … een wereld van verschil maakt met winter banden, zelfs op droog bij koude temperaturen…
Net zoals ik ook weet dat in de zomer op droog wegdek met slicks veel meer grip heb dan met profiel banden.En daarmee zeg ik niet welke band de betere is, of wat iemand anders moet kopen.
Ik beweer alleen dat het niet ‘enkel’ marketing is.Ik denk als iemand eerlijk tegen zichzelf is dat die ook gaat moeten toegeven dat er een verschil is tussen de merken van autobanden. (een groot zelf, en niet enkel de prijs, ook de kwaliteit en de handling… )
En ik denk dat die dan ook gaat moeten toegeven dat er ook verschil is (binnen 1 merk) tussen de types banden (en dan spreek ik niet over de maat) dat er verschil is tussen een sportieve band, of een allround band (in dezelfde maat en snelheids/gewichts index)
En dan denk ik ook dat er eerlijk moet toegegeven worden dat er een merkbaar verschil is tussen winter en zomerbanden (en dat al deze verschillen niet enkel ‘marketing’ is.
De overeenkomst is ze zijn rond en zwart!Maar zoals altijd elk zijn eigen mening. en respect voor ieders mening. iedereen zal op zijn bestemming geraken op de ene of andere manier.
voor de rest, PRETTIG EINDEJAAR voor iedereen en ‘geeft er allemaal eens een goei lap op”.
Ik heb er geen, heb er nooit gehad, en moet er geen hebben…
[color=#0000BF]Door: Theo Stielstra
Fabrikanten van winterbanden moeten jaloers zijn op Davitamon, de fabrikant van vitaminepilletjes. Dankzij jarenlange reclame is er bij een groot deel van de bevolking ingehamerd om Davitamon in te nemen zodra de R in de maand zit. Bandenmakers zouden dat ook graag willen voor hun product. Winterbanden, stellen ze, vergroten de veiligheid onder winterse omstandigheden. Maar: wat zijn winterse omstandigheden? Kou? Regen? IJzel? Veel consumenten in Nederland twijfelen. Weliswaar neemt jaarlijks het aantal auto’s met winterbanden toe, maar de meerderheid van de automobilisten is het de investering kennelijk niet waard.
In België en Luxemburg zijn twee keer zo veel automobilisten bereid jaarlijks de banden te laten verwisselen als in Nederland, waar gebrek aan sneeuw en heuvels veel autobezitters doet afhaken. Ook de relatief warme winters van de laatste jaren doen de omzet geen goed. Zo rapporteerde fabrikant Amtel-Vredestein onlangs dat de marge van de onderneming onder druk staat door de veel lagere verkoop van winterbanden.
Ook bij consumentenorganisaties zijn er twijfels over de noodzaak om jaarlijks op winterbanden over te schakelen. De Consumentenbond, die onlangs in Europees verband winterbanden testte, noemt ze in Nederland ‘niet echt noodzakelijk’. ‘Zeker niet als u de auto kunt laten staan bij sneeuw, of uw rijgedrag aanpast op een natte weg en bij lage temperaturen.’
Fabrikanten moeten het daarom hebben van veelrijders en wintersporters. Veel geld wordt daarom gestoken in marketing. Vroeger, toen autorijden nog ploeteren was en een rit naar de wintersport een hele onderneming, heette winterbanden nog sneeuwbanden. Dat is inmiddels uit marketingoverwegingen geschrapt; zo vaak sneeuwt het niet.
Er zit meer marketing in winterbanden. Zo presenteerde bandenfabrikant Michelin dit najaar op het testcircuit van de Adac, de Duitse wegenwacht, een nieuwe reeks banden met ‘Helio Compound’; een relatief zacht rubbermengsel dat zonnebloemolie bevat. Benelux-accountmanager Jasper Eekmans zei zich te kunnen voorstellen dat synthetische olie dezelfde eigenschappen biedt, maar dat uit marketingoverwegingen was gekozen voor zonnebloemolie. ‘Dat klinkt goed, het ondersteunt onze doelstellingen op het gebied van milieuverantwoord ondernemen.’
Banden zijn een low interest-artikel voor de meeste autobezitters. Daarom proberen fabrikanten de boodschap zo eenvoudig mogelijk te houden: zodra de R in de maand komt – september uitgezonderd – moeten automobilisten gaan nadenken over winterbanden. Ze moeten zich realiseren dat zodra de temperatuur onder de 7 graden Celsius daalt, ‘enkel winterbanden een optimaal weggedrag bieden op een nat, besneeuwd of beijzeld wegdek’. ‘Het is een ijzeren wet’, stelt Michelin onomwonden.
Of die grens echt zo strikt is, lijkt de vraag. De theorie achter de grenswaarde is dat het rubber bij lage temperaturen harder wordt. Hierdoor neemt de grip op het wegdek af en wordt de remweg langer. Winterbanden worden gemaakt van een zachtere rubbermelange en bieden onder koude omstandigheden een betere grip.
Uit het weinige onafhankelijke onderzoek dat beschikbaar is, komen heel andere bevindingen. Zo hield het Duitse weekblad Autobild vorig jaar een grootscheepse bandentest waarin een zomerband met diverse merken winterbanden werd vergeleken. Hieruit bleek dat zomerbanden op zowel droog als nat wegdek, bij temperaturen rond het vriespunt en soms zelfs daaronder, superieur presteren ten opzichte van alle merken winterbanden. Zodra de auto’s echter op een besneeuwd wegdek werden getest, worden de gewone zomerbanden weggespeeld door de winterbanden.
‘We ontdekten’, schrijven de onderzoekers, ‘dat op een nat wegdek temperaturen rond het vriespunt pas tot een omslag leidden. Op een droog wegdek presteert de zomerband zelfs onder nul, beter dan het winterrubber.’
Uit de resultaten van de remproef komt naar voren dat de remweg van een winterband alleen bij sneeuw beduidend korter is. De beste winterband in de sneeuw geeft een auto bij 50 km/u een remweg van 23,4 meter, de slechtst presterende winterband staat stil op 25,9 meter en een auto op zomerbanden heeft bijna 46 meter nodig om te stoppen. Op nat wegdek en op droge wegen zijn zomerbanden in bochten en bij remmen superieur.
Dit wordt veroorzaakt door het grovere profiel van winterbanden. De ruimte tussen de lamellen op de winterband is groter, om een betere afvoer van sneeuw en smeltwater mogelijk te maken. Dit leidt tot minder rubbercontact op het wegdek en dus tot minder grip.
Bij een proefrit op het Adac-testcircuit vallen bij 13 graden Celsius op een vochtige weg de verschillen tussen winter- en zomerbanden nauwelijks op.
De grootste verschillen doen zich pas voor op met epoxy geprepareerde weggedeelten die een besneeuwd oppervlakte moeten simuleren. Een uitwijkmanoeuvre op een ‘besneeuwde’ helling omlaag is met gewone banden nauwelijks mogelijk. De testauto, een zware, vierwielaangedreven SUV, glijdt op zomerbanden onderaan de heuvel weg in de bocht. Met winterbanden heeft dezelfde actie een veel beter effect. De banden knerpen luidruchtig onder de interne wrijving van de speciaal gevormde, driedimensionale rubber lamellen, maar de auto blijft bij gelijke snelheid wel in het spoor.
Ook een lange, gladde bocht is op zomerbanden met een matige snelheid van 40 km/u en geconcentreerde stuurbewegingen nog af te ronden, maar het voelt glibberig. Met winterbanden is dezelfde figuur beter uit te voeren. Toch komt er ook een eind aan de stroefheid van de winterbanden; bij snelheden boven de 60 km/u schuift ook hier de auto over de banden richting vangrail.
Opmerkelijk is dat de rol van ESP, de elektronische stabiliteitsbewaker die in steeds meer auto’s voorkomt, aanzienlijk is. Bij uitwijkmanoeuvres op sneeuw lijkt ESP van grotere invloed dan het verschil tussen zomer- en winterbanden. Ook winterbanden presteren bij uitgeschakelde ESP aanzienlijk slechter op sneeuw dan met deze antislipregeling in werking
Het is niet voor niets dat de huidige winterbanden ooit sneeuwbanden werden genoemd.
[/color]911-lover schrijft:
porsche schrijft:
🙄 Niet akkoord, onverstandig of kortzichtig om te blijven volharden dat winterbanden geen zin hebben.Daar heb ik het zelfs niet over .
Ik kaart aan dat iedereen winterbanden wil/moet hebben , maar desondanks rijdt alsof ze met kale banden aan het rijden zijn qua snelheid , maar wel extreme maneuvers maken bij invoegen , kort achterop rijden als remmen waardoor ik dan ook veel wagens op takelwagens heb zien staan met opvallend veel stalen velgen .
Rijdt gewoon offensief en het zal veel vlotter verlopen .[/quote]Daar begint het altijd mee, ongeacht welk weer en in welke omstandigheden. De L-rijders, moederkes, gepensioneerden … hebben niet dezelfde rij-ervaringen en inzichten zoals mensen die jaarlijks tienduizenden kilometers doen.
Wat mij de laatste weken opviel : als je bijvoorbeeld aan een rotonde komt en je op de motor en teruggaande versnellingen aan het afremmen bent dat diegene achter u bijna altijd op uw bumper gaat bonken. Ze zien geen remlichten dus ze blijven maar gas geven. En dan duwen ze volle macht op hun rem en schuiven ze gewoon verder. Ofwel kunt ge dan papieren gaan invullen ofwel nemen ze het paaltje vlak naast u mee. Dus afremmen op motor maar heel lichtjes op de rem duwen zodat de remlichten aangaan. Helpt ook al heel veel 😆
Waar ik mij enorm aan erger is aan de SUV-rijders en dan vooral die met hun Amerikaanse reuzen die zich de koning van de weg voelen. Dikke wielen, 4X4 en dan bumperkleven op een spekgladde weg. Zien ze een opening dan vliegen ze u voorbij terwijl het (smeltende) sneeuw op uw voorruit klettert. En 500 meter verder staan ze gewoon voor u aan het rode licht. Steeds heb ik veel zin om op de rem te stampen als ze aan het bumperkleven zijn. Maar ik vrees dat het dan niet bij een bumper gaat blijven als die op u schuiven 😥
kleinekastenteufel schrijft:
Leonard moet het ook altijd zoveel uitleggen als hij weer iets raar gezegd heeft.
God zegen U. 😉 😉 😉
😆 De nagel op de kop! 😆 😆
Leonard moet het ook altijd zoveel uitleggen als hij weer iets raar gezegd heeft.
God zegen U. 😉 😉 😉
porsche schrijft:
🙄 Niet akkoord, onverstandig of kortzichtig om te blijven volharden dat winterbanden geen zin hebben.[/quote]Daar heb ik het zelfs niet over .
Ik kaart aan dat iedereen winterbanden wil/moet hebben , maar desondanks rijdt alsof ze met kale banden aan het rijden zijn qua snelheid , maar wel extreme maneuvers maken bij invoegen , kort achterop rijden als remmen waardoor ik dan ook veel wagens op takelwagens heb zien staan met opvallend veel stalen velgen .
Rijdt gewoon offensief en het zal veel vlotter verlopen .
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.