Home › Forum › Porsche Uitstappen › Essen Motorshow 2010 (en winterbandenperikelen)
- Dit onderwerp bevat 76 reacties, 21 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 10 maanden geleden door 911-lover.
-
MakerDiscussie
-
26 november 2010 om 21:42
Het is waarschijnlijk niet echt voor iedereen weggelegd , maar een uitstapje naar de Motorshow in Essen is toch wel de moeite. Je moet er echt zelf géén tuning freak voor zijn, ook voor mensen die zweren bij een standaard wagen is het wel eens leuk om te zien wat er zoal mogelijk is.. en er is véél mogelijk zowel op gebied van uiterlijk als motor prepping enzovoort.
Ik heb een verslagje op Liebe zu Ihm gezet ,uiteraard enkel de Porsches, als je de andere autos wil zien, kan je best even zelf er naartoe bollen denk ik 🙂
-
MakerDiscussie
-
deze banden doen het blijkbaar ook wel goed : http://www.mat.fi/n_index.php?nav=gallery_view&gallery=test0x01.xml&back=RACING
vergeet niet rest van de site te bekijken !!!
Ik heb ook steeds gezegd dat winterbanden voor mietjes was…
Nu ik zelf winterbanden heb hou ik mijn mond … Er is inderdaad een wereld van verschil.Op de zomerbanden (19 inch, 245-ers) geraakte ik soms helemaal niet meer vooruit.
Of ik nu in eerste of tweede vertrok, veel of weinig gas gaf…
Het maakte allemaal niet veel uit.Met winterbanden heb je veel meer grip, punt uit.
Of dat van jou een betere chauffeur maakt is nog een andere zaak.
Prettige feesten aan iedereen,
Plumber.
Ik rijd ook op wintersloefen.
En het is een wereld van verschil,
Het klopt sommige mensen zouden beter wat ‘cojones’ kweken voor ze buiten komen, winter of zomer banden…Ik vind het niet verantwoord, en zelfs gevaarlijk dat sommige idioten (en ik spreek me niet uit over winter of zomer banden) tegen 30 rijden waar 70 goed mogelijk is. (en toegestaan!)
En als ze dan een plekje sneeuw zien op de weg (niet gedooit/gestrooid of weet ik veel wat) nog op de rem gaan staan…
en in verband met op die rem gaan staan, wat is het eerste dat ze je leren als je in een slip zit…
maar ze verplichten mij wel om ook te remmen, of een manoeuvre uit te voeren om er voorbij te gaan…En dan krijg je antwoord, “Ja gij met uw winterbanden hebt makkelijke spreken”
Maar op mijn vraag “Zullen we eens wisselen” blijft het stil.okee, winter of zomer banden 120 op licht besneeuwd links vak, geen probleem hoor…
maar remmen of sturen op dat vak zal met zomerbanden al moeilijker gaan (quattro lost niet alles op). maar een noodsituatie dan pas zal je ten volle weten wat het voordeel is.Ik heb vorige week een serieus rem/stuur manoeuvre moeten doen op de E17 in Lokeren,
waren slechts 2 vakken berijdbaar rechts en midden (lag beetje sneeuw op, we konden ook 110 rijden of harder)
linksvak lag veel sneeuw op (denk 15cm).
Maar moest toch plots en snel uitwijken naar links vak om ongeval te vermijden.
wagen heeft even geschoven (moment van vertraging door de sneeuw) maar heeft zich nadien mooi gedragen en gestuurd naar waar ik zei. ik denk met zomer banden in de zelfde situatie was het BOEM geweest ofwel op andere auto ofwel op muur (de betonnen vangrail). zonder dat ik nog veel kon doen.quattro of niet, massa blijft massa, en de fysica zegt dat die altijd in dezelfde richting wil blijven voortbewegen, behalve als je door middel van andere krachten (grip van de banden) die van richting kan doen veranderen.
Vandaar dat 4×4 (de jeeps) goed zijn bij vertrek en ook bij sturen, maar een remproef op sneeuw is al heel wat minder door de grote massa. (gewicht bedoel ik dan in de volksmond)
BTW leuk filmpje op youtube over de kwaliteit van de quattro.
hill climbAnoniem27 december 2010 om 15:43Heb dezelfde mening als ‘Porsche’.
Heb het filmpje gezien.
Ik denk dat iedereen snel kan rijden als het rechtdoor is winterbanden of niet.
Ik zou liever eens een filmpje zien van een snelle bocht of een remtest 🙂
Voor mij mag iedereen doen wat hij of zij wil hoor.
Ik weet wel dat ik liever nooit meer op zomer banden in deze omstandigheden de baan op moet. Er zit natuurlijk ook veel waarheid in het feit dat het niet zo is dat ‘iedereen’ goed kan in de sneeuw rijden omdat ze winterbanden hebben.
Maar op zomer banden zouden de problemen zeker groter zijn voor de minder goede chauffeurs en die zijn spijtig genoeg in de minderheid.911-lover schrijft:
Ondanks dat ik deze morgen de enige buitenlander op de Autobahn was , was ik ook de enige die gebruik maakte van het linkerspoor om in te halen .
En geen winterbanden , die ik tot nu ook nog niet echt gemist heb. Wel heb ik al verschillende op het werk met winterbanden mogen helpen losduwen op het werk .
Mijn mening , zolang de rijstijl , ervaring en kloten achter het st44r niet veranderen zullen de winterbanden ook niets bijbrengen aan het verkeer .🙄 Niet akkoord, onverstandig of kortzichtig om te blijven volharden dat winterbanden geen zin hebben.
Deze morgen de zoon moeten gaan halen in Duitsland .
Ondanks iedereen verplicht is tot winterbanden en ik dus met zekerheid durf vast stellen dat ze ze hebben , is er niets verandert aan hun rijstijl .
Ze zouden beter ballen verplichten als winterbanden .
Rechterspoor volledig proper en toch reed iedereen maximaal 70 .
Links (besneeuwd) geen kat te bespeuren .
Ondanks dat ik deze morgen de enige buitenlander op de Autobahn was , was ik ook de enige die gebruik maakte van het linkerspoor om in te halen .
En geen winterbanden , die ik tot nu ook nog niet echt gemist heb. Wel heb ik al verschillende op het werk met winterbanden mogen helpen losduwen op het werk .
Mijn mening , zolang de rijstijl , ervaring en kloten achter het st44r niet veranderen zullen de winterbanden ook niets bijbrengen aan het verkeer .Voorbeeldje van afgelopen week op weg naar het werk
KLIKKERDEKLIKAnoniem25 december 2010 om 04:21Klinkt misschien niet al te geloofwaardig, maar vandaag de ganse dag Porsche gereden en dat met zomerrubber 8) ok,ok op droog wegdek, hier nog maar weinig sneeuw meer te zien.
Anoniem24 december 2010 om 17:24Ik wilde vanmorgen vertrekken met mijn bmw.
Is niet gelukt 🙁
Na 20 meter te hebben gereden in onze straat lag de sneeuw al tot op mijn motorkap 😯 ook de grote baan 1 km verder is nog steeds niet open.
Hier ligt zeker 30 cm sneeuw op de baan, word nooit gestrooid.
De sneeuw hoopt dus op voor de auto, mijn bumper is te laag denk 😀
Aan mijn banden ligt het in ieder geval niet, ik heb TOYO 225/45R17 liggen en die zijn goed voor mij.Ik had deze onder mijn Porsche in de winter.
Kwam ook uit de verschillende tests bij de betere.
@Audiotronics, zwager in Duitsland heeft ook zo’n probleem met de nieuwe Mercedes. 😥
Heeft er nu 3 zakken cement van 25 kg in gesmeten, en gaat nu wat beter. 😆Ziet er tegenop om morgen naar ons toe te komen met de Benz, en zal waarschijnlijk met de Beetle komen, want die bevalt hem beter in de sneeuw.
Bandenmerk speelt misschien ook een rol…?
Met mijn BMW rijd ik overal erg goed door de sneeuw met mijn Yokohama winterbandjes.
I’m very happy! ‘k Vind het zelfs plezant 😆skoda octavia TDI met zomerbanden = een dikke ramp deze dagen. Schuift constant, op een rotonde gaat die gewoon rechtdoor. Met winterbanden erop gemonteerd = iets beter maar nog een dikke ramp. Is precies of deze op ijsschaatsen staat, zo schuiven.
mercedes 220cdi (nieuw model) met winterbanden = praktisch hetzelfde als met de zomerbanden er op. Totaal onhandelbaar op de besneeuwde wegen. Rampenwagen! Ga ja van 1e naar 2e zonder gas te geven dan gaat de achterkant nog volledig opzij. Dashboard is precies een kerstverlichting van waarschuwingen maar de elektronica houdt de wagen bijlange niet bij.
porsche met nog de 19″ velgen zomerbanden op = weinig tot niet schuiven en perfect handelbaar mits de nodige dosering van gas en rem. Misschien het grote voordeel : vierwielaandrijving en yokohamabanden die blijkbaar duizendmaal beter zijn dan de michelins op de 18″ velgen.
Maar deze morgen de P toch maar in de ondergrondse parking op het werk gereden en daar gaat hij blijven staan tot de wegen terug wat beter zijn. Want deze morgen kwam er een tegenligger opeens nogal snel mijn kant opgeschoven. Het scheelde een haar of heel de voorkant zat in de prak (misschien cru om te zeggen maar de wagen van de tegenligger vond de verlichtingspaal mooier dan mijn wagen en knalde daar tegen, gelukkig voor mij). Wat wel plezant is : een grote verlaten vlak domein zonder hindernissen op en driften maar 🙄 😆
Ik denk als alle posts van deze topic nog eens worden overlopen dat de tegenstanders van winterbanden nu toch wel zullen beseffen dat ze duidelijk ongelijk hebben.
In de huidige winterse omstandigheden zie ik alle dagen auto’s van links naar rechts schuiven op hun zomerbandjes.
Wat voel ik me dan toch gelukkig dat ik winterschoeisel heb 😀
Bevestig de commentaren hierboven. Dit jaar voor de eerste keer winterbanden, en mensen wat een verschil 😯 . Remmen op sneeuw zonder problemen, de abs grijpt slechts in als het echt nodig is (en dit is opmerkelijk later). Vertrekken zonder problemen. Maar zoals al eerder gezegd, met een beetje gezond verstand kom je ook zonder winterbanden door deze weersomstandigheden. De vorige jaren bolde ik ook 50k tot 60k km per jaar zonder problemen …
Oei, ik moet precies beter leren lezen 😆
Maar toch Koen, ik heb het al meermaals meegemaakt hier op de Ring rond Brussel in Groot-Bijgaarden, de helling waar de E-40 erbij komt richting Zaventem.
Bij sneeuwval is het daar chaos, vrachtwagens staan in schaar en héél veel mensen rijden zich vast. Ook zeer veel voorwieltrekkers die ter plaatste staan te schuiven.
Wel, dan lach ik altijd eens goed in mezelf als ik tussen al die mensen door slalom met de BMW mét winterbanden hoor. Tractiecontrole af, een beetje laten driften en hier in’t Pajottenland geraak ik alle heuvels probleemloos op!
Ik heb trouwens ook de directe vergelijking: Het had eens gesneeuwd begin november (vorig jaar?) en de winterbanden stonden er nog niet op. Wel, ik geraakte bijna niet weg op een vlakke baan, bij het minste remmen greep de ABS in, enz…
Zelfde situatie, zelfde wagen maar enige tijd later mét de winterbanden: geen enkel probleem! De grip op sneeuw is echt een pak beter, je kan echt remmen voordat de ABS ingrijp, enz enz. Ook op nat wegdek merk ik duidelijk meer grip met de wintersloefen.Ik ben het wel met je eens Koen dat als je zo vaak van wagen verandert het nogal moeilijk is om dan steeds andere banden te kopen.
Dus, samengevat:
Let’s agree to disagree 😉
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.