Home › Forum › Porsche Uitstappen › Essen Motorshow 2010 (en winterbandenperikelen)
- Dit onderwerp bevat 76 reacties, 21 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 10 maanden geleden door 911-lover.
-
MakerDiscussie
-
26 november 2010 om 21:42
Het is waarschijnlijk niet echt voor iedereen weggelegd , maar een uitstapje naar de Motorshow in Essen is toch wel de moeite. Je moet er echt zelf géén tuning freak voor zijn, ook voor mensen die zweren bij een standaard wagen is het wel eens leuk om te zien wat er zoal mogelijk is.. en er is véél mogelijk zowel op gebied van uiterlijk als motor prepping enzovoort.
Ik heb een verslagje op Liebe zu Ihm gezet ,uiteraard enkel de Porsches, als je de andere autos wil zien, kan je best even zelf er naartoe bollen denk ik 🙂
-
MakerDiscussie
-
Runflats of laagprofiel banden bestonden ook niet 25 jaar geleden. Ook niet iedereen had toen een P.C.
Terwijl de winterbanden in gebruik zijn, verslijten de anderen niet. Gewone stalen velgen zijn overal en (zeer) goedkoop verkrijgbaar. Mooie lichtmetalen velgen worden ondertussen ook niet aangetast door strooizout.
Niet iedereen heeft de pretentie een zéér goed bestuurder te zijn, rijstijl aanpassen is voor velen niet vanzelfsprekend.
Vierwielaandrijving geeft veelal ook een vals veiligheidsgevoel.Winterbanden zijn ontegensprekelijk een verbetering voor de passieve/actieve veiligheid, net zoals bijvoorbeeld qauttro, ABS, ESP, enz…
En,… koken kost geld. Als zo nodig de stuurmanskunst moet ten toon gespreid, kan in de winter bijvoorbeeld best een Opel Record uit de jaren 60 – 70 gereden (gegleden) worden.
😉 😈 😉
Geef mij maar winterbanden op de dailydriver, veel comfortabeler.
ik heb vernomen dat je tot nu toe geen boete kreeg als B (of NL-er)
maar bij ongeluk bij lage temp, sneeuw, ijs, … en dan vaststellen dat je geen winterbanden hebt dat de politie dan niet mals is, boete, verklaring voor verzekering dat wegen “niet aangepast” was voor weersomstandigheden, …2 weken terug ook even in D geweest (was lang geleden en super tof) voor weekendje
geen controle, …
Anoniem29 november 2010 om 18:33Winterbanden zullen zeker hun nut en verdiensten hebben .Vroeger reed ik ook met winterbanden en in de toekomst ook terug .Op mijn huidige wagen leg ik nu geen winterbanden meer want hij gaat binnenkort de deur uit anders had ik dit zeker gedaan.
Vrijdagnacht moets ik in de sneeuw naar huis .Wat me opviel was dat veel mensen plots 40 km/u beginnen rijden .Op een 2 maal 2 vaksbaan was de linkerkant niet sneeuwvrij maar ik kon daar gemakkelijk 60 a 70 per uur rijden zonder winterbanden en achterwielaandrijving .Zolang je maar geen bruuske manoeuvers maakt ,in een hoge versnelling rijdt en bij eventueel licht glijden niet remt maar even het koppelingspedaal induwt ben je volgens mij veilig bezig .
Je merkt in de landen die voor langere periode in de sneeuw zitten de bestuurders een hogere snelheid aanhouden, meer afstand houden en minder bruusk reageren .Ik kan me heel goed vinden bij 911-lover zen uitleg, ook qua betreft verplichtingen, de staat etc… er zit in mijn ogen wel waarheid in!
anderzijds moet ik wel bekennen gezien ik redelijk wat lange afstanden doe ik in winterse temperaturen of neerslag toch liefst op winterbandjes sta hoot! Tenslotte bij 0°C zijn brede laagprofielbanden keihard en kunnen bijlange de hoeveelheid water niet afvoeren zoals winterbanden… maar het klopt dat het me dan ook toelaat me minder te moeten aanpassen aan de omstandigheden 😳
Het is in elk geval een feit dat het met all year banden ook lukt als je je snelheid aanpast, ma dan wordt het ellendig saai en traag nietwaar?
Wat ik me dan ook bedenk… kun je winterbanden krijgen in 305/35/19 en met een redelijke snelheidsindex bvb?
Waarom niet 🙄 ❓
Waarom wel ❓Die winterbanden zijn de laatste jaren blijkbaar ineens een must aan het worden .
25 jaren geleden toen ik mijn rijbewijs haalde werd er niet over gesproken .
Mijn ouders hebben er ook nooit gehad .
Ikzelf rijdt nu al +25 jaar en meer dan 1.000.000km (winterbandenvrij) .
Moet ik nu ineens winterbanden kopen omdat de bandencentrales zo meer omzet kunnen maken en de staat 25% op elke verkoop in kas kan slaan ❓
Ik heb strenge winters met voor en achterwielaandrijvers gereden .
Geen enkel probleem als je je rijstijl aan het weer aanpast .
En nu ik Quattro rijdt met alle huidige electronische hulpjes merk je er al bijna niets meer van . Enkel het remmen ja .
Neem dan gewoon wat meer afstand en pas je remstijl aan .
Dan gebeurt er niets .
Neen , nu moet iedereen winterbanden zodat ze denken op sneeuw hetzelfde te kunnen rijden als op een droge weg . Snel rijden , (te) laat remmen , kontduwen etc want ik heb winterbanden .
Zo past men zijn remstijl niet meer aan aan het weer door dat vals veiligheidsgevoel en zo gebeuren er meer (of ernstigere) ongevallen dan 20 jaar geleden .
Ik zie het net als Haloween , Sinterklaas etc . Goed voor de verkoop en de staat pikt er lustig zijn grote granen van mee (1/4 van de omzet . die winstmarge heeft de verkoper nog niet eens)
Willen jullie persé winterbanden , gewoon doen . En straks een snelheidsbegrenzer in je wagen en binnen een paar jaar misschien gewoon een wagen waar je enkel nog moet instappen en die zelf rijdt .
Dat zou pas veilig zijn 💡 😕Jammer dat ik als mod dit draadje niet kan splitsen . Want we zijn serieus offtopic aan het gaan , en toch is dit thema winterbanden zeer interessant . 🙄
Anoniem29 november 2010 om 16:40Zij heeft haar “auto” zelf gekozen.
Ik heb haar toen verwittigd dat daar maar een halve motor inzit 😆
Ze rijd er graag mee hoor, liever dan met mijn auto denk.moest ik met nen Polo moeten rijden, ik zou ook eender wat vertellen om met de BMW van mijn lief te mogen rijden… 😉 😆
Anoniem29 november 2010 om 12:45Waarom geen winterbanden als je veel op de baan zit?
Ik rijd al jaren op winterbanden in de winter, vind dit veel veiliger.
Zelfs op mijn vriendin haar POLO 1.4 TDI heb ik winterbanden gemonteerd dit jaar.
Vorig jaar durfde zij amper met haar polo rijden op de sneeuw, moest ik steeds mijn BMW afgeven.Er wordt verteld dat je winterbanden verplicht bent als de temperarturen onder de 7°C gaan .
Ik ben bij vrieskou en sneeuw donderdag teruggekomen van Polen .
Aan de Duitse grens ter controle aan de kant gezet (in de sneeuw) .
Geen probleem , zelfs geen woord over gerept over mijn banden ondanks grondige controle .
Zo ver ik weet was dit iets wat men al jaren probeerde door te voeren doch nooit er een verplichting van heeft kunnen maken . Nu blijkbaar wel dus . Ik ben echter zeker van dat dit voor inwoners van Duitsland zelf telt en niet voor buitenlanders .
Verzeringtechnisch kan men ons ook niets daar wij geen Duitse maar een Belgische (of sommige Nederlandse) verzekering hebben . Voor de Duitsers was dit andere koek . Ondanks geen wettelijke verplichting onttrokken de verzekeringen hun verantwoordelijkheid als een Duitser een ongeval veroorzaakte en bleek dat hij niet op winterbanden reed terwijl de temperatuur aanwijsbaar onder 7°C was .
Die sticker is een ander verhaal . Voor sommige plaatsen (binnensteden) geld dit doch is niet van toepassing als je naar de Grugahallen gaat , tenzij je voor je route even door de binnenstad wilt rijden .911-lover schrijft:
En elke 2 weken moet ik Duitsland in . (Al jaaaaaaaren ben ik veel onderweg in Duitsland)
Ik zal wel weten zeker als we zoiets zouden moeten hebben .Sticker heb ik ook niet, en vertoef toch elke maand ook in Duitsland, maar voor de winterbanden ben je de klos Koen, en de rest hier ook.
Kom net terug uit Duitsland, en was gisterenavond op journaal dat het vanaf maandag a.s verplicht is, deze verplichting voor winterbanden is vanaf 1 november tot en met 30 april.Duitsland verplicht winterbanden
Uitgegeven: 26 november 2010 14:07De Duitse Bondsraad, vergelijkbaar met de Eerste Kamer, heeft daarmee vrijdag ingestemd. Wie toch met zomerbanden door de sneeuw rijdt, kan 40 euro boete krijgen.
Veel Duitse automobilisten hebben zich al voorbereid op de plicht. De verkoop van winterbanden is 20 procent hoger dan vorig jaar.
Anoniem28 november 2010 om 12:17De stikker is iets in verband met bescherming van het milieu dacht ik rond de drukke steden. Ik heb er ook geen, zal wel zien donderdag.
De winterbanden zijn enkel verplicht in D land als er sneeuw ligt dacht ik, geen probleem voor mij ik heb er reeds onder mijn BMW.Audiotronics schrijft:
Alleen het weer is minder want ik heb 1/ geen winterbanden op de P en 2/ geen sticker voor Duitsland. Ik ben echt benieuwd voor dit jaar.
En dan ???
Veelgesteld probleem door lulvertellers .
Wij zijn dit niet verplicht . En die sticker moet men ook niet hebben om naar de Motorshow te gaan .
Zelf eergisteren een kleine 900km door Duitsland afgemalen waarvan de helft in de sneeuw .
Controle gehad en ik was met alles in orde .
Ik heb ook geen winterbanden of welke sticker dan ook (behalve die van het forum 😉 )
En elke 2 weken moet ik Duitsland in . (Al jaaaaaaaren ben ik veel onderweg in Duitsland)
Ik zal wel weten zeker als we zoiets zouden moeten hebben .Maandagmorgen 7.30 uur vertrekken we naar Essen. TECHART verwacht mij op hun stand 😆 Alleen het weer is minder want ik heb 1/ geen winterbanden op de P en 2/ geen sticker voor Duitsland. Ik ben echt benieuwd voor dit jaar. Vorig jaar waren veel grote namen afwezig maar dit jaar zouden ze terug grote tuners aangetrokken hebben en de tjoeners weigeren.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.