extra speakers achteraan in opbergvak boxster 986

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches Boxster extra speakers achteraan in opbergvak boxster 986

• Maker
    Discussie
  • de kwaliteit van de audio in onze auto’s is al veelvuldig besproken op PFB,
    ikzelf loop ook al lang met plannen om ander EN extra geluid te voorzien in mijn 986 boxster, een goede leidraad hiervoor op het WWW

ik heb deze methode niet geheel gevolgd en de standaard HAES 4x40W versterker vervangen door een exemplaar van een 996 met 6×40 watt. de extra speakers worden hier rechtstreeks op aangesloten

op het recente aanbod van Ghost had ik dankbaar toegehapt en heb de Alpine SPG speaker kit uit zijn GT3CS overgenomen.

de opbergzak op de hoedenplank had ik al vervangen door een harde box met schuifdeurtjes en 2 uitsparingen, hiervoor heeft porsche OEM speakerkits maar ik gebruik de Alpine SPG-10C2 speakers
    de 2 speakers voor het dashbord waren al op roosters voorgemonteerd door Ghost, dus die wisselen was letterlijk op 15 min gefixt.
    de luidsprekers in de deuren worden later ook nog vervangen door Alpine SPG-17

vandaag de versterker gewisseld, een paar ribben binnen in de stekker weggenomen (dremel) en dan is het plug-and-play. de 4 speakers in de deuren en dashbord spelen al gewoon terug,

dan een ISO adaptor kabel om een parrot MKi9200 aan te sluiten op BMW 5,E60,E61 gesloopt om de 4 extra aders in mijn stekker van mijn kabelboom te monteren, de bekomen ronde kabelschoentjes van 2,5 mm passen 100% in de stekker van mijn versterker.
    met een draadschema uit het 996 werkplaatshandboek is het kinderspel om te achterhalen dat in volgende lege slots de kabels moeten komen: RL- =nr16 / RL+ = nr6 / RR- = nr 15 en RR+ =nr5

de aansluitingen liggen nu getest en tijdelijk geïsoleerd (door het brandschot geleid) tot in de batterijbak

in de lente gaat de hardtop er af en dan kan de kabel doorgetrokken worden tot boven het motorcompartiment en kunnen de bijkomende speakers in het opbergvak gemonteerd worden achter 2 custom speaker roostertjes

Attachments:
    • 2016-01-1515.07.01.JPG
    • 2016-01-1515.07.02.jpg
    • 2016-01-1515.07.03.JPG
    • 2016-01-1515.07.04.JPG
    • 2016-01-1517.22.08.jpg
15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
  • Ive

[quote=”deepee” post=227645][quote=”Ive” post=226935]@ deepee: Ik heb jaren in de car-audio gezeten en ik wil uw project nu niet meteen afbreken,
      Maar één grote basisregel vergeet je hier. Geluid moet van vooraan komen en niet achteraan. Je zit ook niet met je rug naar het podium van Tomorrow Land …[/quote]

als kind van de jaren tachtig is mij nochtans vooral dit beeld bijgebleven 😀

Idd, maar in deze opstelling geld de regel, hoe meer DB, hoe beter.
      Maar geluidskwaliteit was nihil :wtf:

ik zet er voor de volledigheid het betreffende deel uit de WSM even uitvergroot bij. het was voor mij ook totaal nieuw !!

(double click image to enlarge)
        wiring996amp6x40watt.jpg

polen switchen? Nog nooit van gehoord, heb ook iets bijgeleerd.

winters weer op avonden eind april zijn dan toch nog ergens goed voor; je hebt tijd om de bedrading van je speaker projectje af te werken. zoals eerder beschreven ontbrak enkel nog de bedrading tss en 6x40watt amp in de koffer naar de extra speakers in de storage box boven op het motordeksel.

– via een grote rubber van 5 cm diameter gaat langs de passagierskant de bedrading achter het tapijt van de koffer door naar de batterijbox
            – de bedrading wordt achter de batterij door verder geleid naar de bestuurderskant. de batterij wordt tijdelijk los geschroefd (niet de polen) en 5 cm opgeschoven naar de pasagierskant. er wordt opnieuw een ronde rubber zichtbaar in het brandschot (die normaal achter de batterij verscholen zit) vlak naast de hefboom van het rempedaal richting remservo
            – via deze grote ronde rubber worden de draden door het brandschot naar binnen geleid van de batterijbox naar de pedalbox. met de bestuurderszetel nog geinstalleerd is die plek heel moeilijk bereikbaar (mensen met rugklachten zijn gewaarschuwd)
            – de draden gaan verder dwars door de middenconsole, achter de isolatie/tapijt aan het voeteneind van de passagier, via de RE dorpel onder het parapluvakje door om via de rolbeugel langs het gordelmechanisme te eindigen naast de storage box.

de extra speakers zijn daar aangesloten met een 4-pins connector om vlotte ontkoppeling mogelijk te maken wanneer er periodiek motoronderhoud moet gebeuren.

de geluidskwaliteit van de eerste test is echt ondermaats 😥 . na bediening van de fader knop op de radio spelen de speakers op het dashbord zoals het hoort op volle capaciteit, met de fader helemaal max op rear spelen de woofers in beide deuren en de 2 extra speakers achteraan samen maar aan laag volume en kwaliteit.

dus het schema uit de 996WSM er maar weer eens bij genomen om te checken of er niet extra bedrading moet gelegd worden tussen radio en versterker. neen, er lopen 6 draden output van de radio naar de AMP en 12 draden output van AMP naar de speakers …. maar wat zie ik wel letterlijk staan op het draadschema “REAR SPEAKERS PHASE SHIFTED BY 180 DEGREES”
            WTF wil dat weer zeggen? even het wereldwijde interweb geraadpleegd en blijkbaar wil men dat ik bewust plus en min ga omwisselen zoals hier in de bijlage wordt uitgelegd :bounce:

en dat terwijl ik overal en altijd waakzaam ben geweest om de + en – nergens te mixen. toch maar eens opnieuw het draadschema uit de WSM goed bekeken en idd:

FOUTJE !! van de extra rear speakers lopen op het schema de plus en min gekruisd van zowel RL als RR 😳

les geleerd ! conclusie voor de volgende: RTFM !!!

Attachments:
            • speakerphaseshift.jpg

Ter info:

Ik wou net als Deepee ook een kleine upgrade doen aan de audio van mijn Boxster.
              Omdat ik een oplossing verkies die ik makkelijk ongedaan kan maken heb ik een kleine subwoofer onder de zetel van de pasagier gestoken.
              Deze zetel staat bij mij altijd volledig naar onder op de achterste stand.
              De subwoofer kan ik dan net onzichtbaar langs voor onder de zetel schuiven.
              De sub die ik gebruikt heb is een Inphase USW10.
              Ik hoop sommige met deze info te kunnen helpen.

zaterdag hebben we dus al een disco-bar 😀
                :up:

de hardtop dit weekend vervroegd gedemonteerd om het speaker projectje verder af te kunnen werken.
                  ipv de twee kleine OEM speakers per zijde heb ik gekozen voor één grotere 45 watt RMS (180 watt peak power) van 10 cm diameter. die passen er net in mits het wegslijpen van een klein stukje PVC wand.
                  de bedrading is voorzien en een 4-aderige connector zodat straks bij onderhoudswerken het opbergvak gemakkelijk kan afgekoppeld en verwijderd worden.
                  de voorkant van de kleine opbergvakjes zijn voorzien van zwart RVS vliegengaas.
                  deze week de bedrading proberen afwerken van in de batterijbox tot aan het motordeksel zodat we volgend weekend :music: :driver:

986speakershoedenplank.jpg

986speakerhoedenplank.jpg

deze tutorial komt straks nog van pas 😎

https://youtu.be/3UmazfFfL7s

[quote=”Ive” post=226935]@ deepee: Ik heb jaren in de car-audio gezeten en ik wil uw project nu niet meteen afbreken,
                      Maar één grote basisregel vergeet je hier. Geluid moet van vooraan komen en niet achteraan. Je zit ook niet met je rug naar het podium van Tomorrow Land …[/quote]

als kind van de jaren tachtig is mij nochtans vooral dit beeld bijgebleven 😀

http://www.cardomain.com/ride/602616/1997-porsche-boxster/

Vroeger ook nog wat audio gedaan in mijn 986 😉

Ive

perfect :respect2:

het aansluitschema is nu helemaal conform onderstaand componentsysteem van de 996: alles van de radio over de versterker naar de 6 speakers. als het niet leesbaar is dan zet ik sffs een nog grotere versie op drobbox

P996_audio.jpg

Ive

kun je eens vermelden hoe het nu allemaal aangesloten is?
                              Ik heb begrepen:
                              -vier luidsprekers vooraan rechtstreeks op de radio
                              -twee luidsprekers achteraan op een versterker?

Mss schema?

heb het niet gecheckt maar de Becker heeft volgens mij maar 4 luidspreker uitgangen en dan zijn die al allemaal benut.
                                vandaar dat ik de aansluiting op de versterker voorzien heb.

Ive

Hey Deepee, graag gedaan hoor. Gewoon al op de radio installeren kan al een wereld van verschil betekenen :salut:

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 21)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.