F*cking Garmin Zumo 590LM

Home Forum Porsche Uitstappen F*cking Garmin Zumo 590LM

• Maker
    Discussie
  • In voorbereiding op onze jaarlijks roadtrip heb ik me vorig jaar een nieuw GPS aangeschaft. De Garmin ZUmo 590LM. Daarvoor had ik de oude schitterende Zumo 550 maar dit toestel viel bijna uiteen van ouderdom. 😎

Wat is nu het probleem. :think:

Ik haat handleidingen en zoek veel zelf uit en ik ging er van uit dat de 590 wel hetzelfde zou werken als de 550. Niet dus.

Voorbeeld: Ik maak een route via BaseCamp (routeplanner van Garmin) en laad deze in de GPS. Poepsimpel met de 550, zo niet met de 590, neen hier moet je vooraf vanalle gegevens invoeren, maar dit lukt.

Wanneer de routes in de GPS zitten en ik wil een bepaalde route starten berekend deze de hele route opnieuw volgens de instellingen op de GPS. Staat hierin bij Route voorkeur “Snellere weg” zal hij mijn geplande bochtige wegen omzetten naar vooral autostrades en staat hij op “Bochtige wegen” zal hij mijn autostrade planning vermijden en overal binnendoor over bochtige wegen sturen.

Plan ik dus een gecombineerde route met autosnelweg en bochtige wegen krijg ik dit niet ingesteld vermits je instelling “voorkeurwegen” in de ZUMO 590LM niet kan uitschekelen. het is of het één of het ander, gecombineerd kan niet terwijl ik enkel wil rijden wat IK gepland heb.

Iemand kennis van dit soort zaken, ik wordt er horendol van want dit betekend dat ik per dag ipv één route er twee of drie moet maken.

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
    • Goed nieuws…. weer een probleem de wereld uit en meer genieten van je ritten!
      Enjoy! :first:

@bollokcs,

Gisteren alles gedaan hoe MrGPS het voordoet en, hoe kan het ook anders, zie ik op mijn scherm andere dingen gebeuren die bij hem niet gebeuren. Maar het lukt. Ik maak van de route een track, laad dit in de GPS, doe zoals MrGPS het beschrijft, laad de track op, duw op “GA”, kies voor EINDPUNT en ja hoor, hij begint weer alles te herberekenen, niet wat ik gepland heb. Ik denk “Kust nu toch mijn kl*ten” en wil alles op 2de hands zetten in ruil voor een oude Zumo 550.

Na een uurtje begin ik er terug aan en dan vind ik het, heel simpel. Als je op GA klikt kan je kiezen tussen “beginpunt” en “eindpunt” en ik koos altijd voor “eindpunt”, ah ja, want daar wil ik naartoe. Maar dat is nu net de fout, ik bevindt me niet op het exacte beginpunt (ik heb als beginpunt het benzinestation op enkele kilometer van mijn deur geselecteerd) van mijn route, dus moet je “BEGINPUNT” selecteren en ja, wonder boven wonder, hij navigeert mij eerst naar het beginpunt en dan via, exact de route die ik gemaakt heb, naar het eindpunt. :happydance:

@Bladerunner,
          met plezier…. hopelijk ben je er snel mee weg. Laat maar weten hoe het gaat…

en natuurlijk willen we nadien een reisverslag en fotokes hé :popcorn:

Heb absoluut geen kennis van al die GPS toestanden, laat staan eigen routes gaan inbrengen :wtf:
            Wat ik wel weet, is dat ik en ongetwijfeld vele andere hier, uitkijken naar een geweldig reisverslag :popcorn: :up:

Hey Bollocks, :up: SUPER

De methode van maken van routes met zachte punten van het eerste filmpje kende ik reeds, maar het gedeelte van “Tracks” maken van de geplande Routes kende ik niet.

Ook het overbrengen naar de GPS en daar naar “Sporen” te gaan en de route via die weg in te voeren ipv via “Reisplanner” (waar hij dus begint te herberekenen naar ingesteld rijprofiel) is nieuw.

Ik ga dit straks allemaal uittesten en houd u op de hoogte.

Bedankt! :applaus:

Hoi Bladerunner,
                Probleem is niet onbekend… ik rij voorlopig nog altijd met mijn oude getrouwe Zumo 550… geheugen te klein, maar daar veeg ik mijn voeten aan… vroeger heel Europa op kaart, nu nog met moeite BeNeLux + Noord Frankrijk….

Ter zake, hieronder een aantal links naar info over hoe je toch een route kan maken die niet herberekend wordt, maar echt wel de route overneemt zoals je ze hebt gemaakt…. is wat gewoon worden, maar lukt wel…. veel plezier…

https://www.mrgps.nl/kennis/belangrijk-hoe-zit-het-met-harde-en-softe-viapunten/

Een tweede super advies:

De MrGPS methode: standaard voor routeuitwisseling

Veel planningsplezier!

6 reacties aan het bekijken - 1 tot 6 (van in totaal 6)
              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.