Ferrari onderhoud?

Home Forum Zeverhoekje Ferrari onderhoud?

  • Maker
    Discussie
  • Oewaarde vrienden,

    Er zijn enkele forummers die ooit of zelfs nog een Ferrari hebben. Zijn er mensen die daarvoor NIET bij de officiële garages gaan voor onderhoud, en die interessante adressen voor Ferrari-onderhoud kunnen geven. Want de prijzen van OPC’s staan hier soms al eens ter discussie, maar als we over de prijzen van OFC’s beginnen, dan zijn we pas echt aan het zwanzen!! Onderhoud van een F355 bij Monza? “Reken toch zeker op minstens 10.000 euro, mijnheer! Want ja, de motor moet er uit, he…” 😯 Bij Vanderberghe (grappig genoeg nu gehuisvest in de voormalige Monza garage in Latem, recht tegenover Bimoto) staat nu ook een F355 te koop, met de factuur van de laatste onderhoud bij Monza erbij: 15.000 euro… Absurd gewoon…

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
    • Effe off topic, waw ne Gallardo Spyder!!!, volgens mij nog altijd de mooiste wagen die er momenteel rond rijdt. 8) 8) 8)

        Audiotronics schrijft:

        Ik heb geen ferrari maar een (nu ex-)mechanieker van in Wijnegem is hier al jarenlang “kind aan huis”. Als ik die zijn al-dan-niet-cowboy-verhalen hoor over wat zij aan wagens doen en welke bedragen ermee gemoeid zijn dan krijg ik de kriebels. Volgens hem vraagt een klant ook nooit wat het gaat kosten maar betalen ze zonder morren het factuur dat ze voorgeschoteld krijgen? Exclusiviteit moet nu éénmaal betaald worden. Maar een liter olie voor een porsche is volgens mij toch dezelfde als voor een ferrari maar om dan een zoveel maal factor van prijs aan te hangen? Wat ik dan erg vind is dat hij in een gewone fordgarage veel meer kon gaan verdienen dan voor hetzelfde werk in een ferrarigarage.

        Over de gallardo zwijg ik, elders al eens aangehaald. En dit waren geen cowboyverhalen maar van mijn broer zelf. Maar is ook iets exclusief dus de bedragen moet je er bij nemen (maar je zou toch ervan verwachten dat het dan deftig rijdt ook en meer dan 15000 km 🙄 )

        Ik vermoed dat ik weet over welke ex-mekanieker je het hebt, hopelijk heeft hij je dan ook verteld waarom hij ex-mekanieker is, maar zeker niet om meer te verdienen bij Ford. Verder wil ik daar niets over kwijt.

        Heb vlug even naar mijn Ferrari factuur voor de olieprijs gekeken en die was 17,75 euro p/ltr Helix, tevens mijn factuur van mijn Cayenne erbij gehaald 18,00 euro p/ltr Mobil 1.

        Is dat x zoveel? Ik denk het niet hé. Zegt toch voldoende over je bron denk ik.
        Ik val in herhaling maar zo ontstaan dus de foute verhalen.

        Over je Gallardo insinuatie moeten ik toch even glimlachen 😉 Denk je nu echt dat Audi een Lamborghini motor in zijn R8 gaat steken die maar 15000 km meegaat.
        Zelfde verhaal als bij Ferrari, informeer je goed, spreek met de juiste mensen en maak je lid van de off. club.

          porsche schrijft:

          etieke schrijft:
          [quote]Zelf rij ik momenteel met een wagen waar nog meer indianenverhalen de ronde over doen als de kostprijs ter sprake komt.

          ben nie nieuwsgierig maar weet graag veel
          mogen we meegenieten ?

          Heb ik geen probleem mee, het betreft een Gallardo LP560 Spyder omdat ik dit qua rijden en design de mooitste wagen vindt. (persoonlijke mening)

          WAAAW MOOIE WAGEN .
          ik wens je veel veilige en plezierige km s

            Ik heb geen ferrari maar een (nu ex-)mechanieker van in Wijnegem is hier al jarenlang “kind aan huis”. Als ik die zijn al-dan-niet-cowboy-verhalen hoor over wat zij aan wagens doen en welke bedragen ermee gemoeid zijn dan krijg ik de kriebels. Volgens hem vraagt een klant ook nooit wat het gaat kosten maar betalen ze zonder morren het factuur dat ze voorgeschoteld krijgen? Exclusiviteit moet nu éénmaal betaald worden. Maar een liter olie voor een porsche is volgens mij toch dezelfde als voor een ferrari maar om dan een zoveel maal factor van prijs aan te hangen? Wat ik dan erg vind is dat hij in een gewone fordgarage veel meer kon gaan verdienen dan voor hetzelfde werk in een ferrarigarage.

            Over de gallardo zwijg ik, elders al eens aangehaald. En dit waren geen cowboyverhalen maar van mijn broer zelf. Maar is ook iets exclusief dus de bedragen moet je er bij nemen (maar je zou toch ervan verwachten dat het dan deftig rijdt ook en meer dan 15000 km 🙄 )

              hard feelings? Geen zorgen, in vergelijking met de problemen die ik helaas vaak meemaak, is een berichtje van iemand die zich om toch niet geheel duidelijke reden persoonlijk geraakt voelt (waarom is de betrouwbaarheid van technische discussies op Ferrarisites in vraag stellen plots beledigend voor iemand op dit Porscheforum, ongeacht tewerkstelling??), of is een gezonde ‘discussie’ die nooit grof wordt of op de man speelt echt wel niet iets dat mijn humeur zal verpesten…

              Blijft de vraag waarom mevrouw you know who die prijs vermeldde, toch tegen iemand die komt duidelijk maken er aan te denken potentiële klant van het merk te worden? Vanuit commercieel standpunt toch een vreemde zet. Ik vrees echter dat ik het antwoord, qua ‘gevoel dat ik op het moment zelf al had’, een beetje kan vermoeden… Ik had het gevoel dat van zodra ik vermeldde dat ik de aankoop van een 355 overwoog IN HET BUITENLAND (Duitsland), zij eerder een pleidooi beginnen afsteken is waarom men nooit in het buitenland een auto moet kopen… met zelfs uitspraken over collega OFC’s die toch een beetje ‘weinig collegiaal waren’, want zelfs een afgestempeld Duits onderhoudsboekje van een OFC (had gekopieerde papieren van OFC Köln bij!)was geen meerwaarde ‘gezien hun ervaringen’:shock: 😕 Waarna het gesprek al snel veranderde in de richting van “maar wij hebben hier ook een 355 en een 328 staan , en die zijn wel in orde”. Heel eerlijk gezegd, ik kwam daar enthousiast binnen, maar ging met een vreemd gevoel buiten, want niet enkel was er zulk een pleidooi afgevuurd om toch maar geen auto te kopen in het buitenland dat ik die wagen al bijna niet meer zag zitten, maar werden er zulke absurde prijzen vermeld, dat ik zelfs buitenging met het gevoel dat ik het merk in zijn geheel misschien maar beter uit mijn hoofd kon zetten… 😥 En of ik dat nu bekijk als psycholoog, of als iemand die zelf jaren in de verkoop van moto’s en -kledij stond, dat kan toch niet de bedoeling zijn van een bezoek aan een dealer??

                etieke schrijft:

                Zelf rij ik momenteel met een wagen waar nog meer indianenverhalen de ronde over doen als de kostprijs ter sprake komt.

                ben nie nieuwsgierig maar weet graag veel
                mogen we meegenieten ?

                Heb ik geen probleem mee, het betreft een Gallardo LP560 Spyder omdat ik dit qua rijden en design de mooitste wagen vindt. (persoonlijke mening)
                Denk nu niet direct dat ik een Porsche deserteur ben want de passie voor het merk blijft en zal ook nooit weg gaan vrees ik. Zelf staan er nog wat Porsche projecten in de pipeline en als familiewagen heb ik een Cayenne S en die rijdt ook prima vnl. met dit weder 😉

                @Porscky, no hardfeelings, een forum leeft van indrukken, verhalen en ervaringen.
                We hebben er alle belang bij dit forum goed te voeden zodat potentiële liefhebbers en de bestaande bezitters van het merk de juiste informatie krijgen waar ze recht op hebben. Ik ben zelf moderator van diverse forums, misschien dat ik daarom vlugger reageer als ik iets lees dat niet altijd klopt. Door de diverse contacten probeer ik daarom altijd bij de bron te informeren en dat heb ik bij deze ook gedaan.

                  vawilliam2003 schrijft:

                  porschky schrijft:
                  [quote]

                  Ik heb het Nederlandse Porsche forum hierdoor al zo goed als volledig verlaten, daar zijn het bijna allemaal echte juppie’s, hier vind ik echter veel technische kennis.

                  Nou breekt mijn klomp 🙄

                    Wees gerust vawilliam2003, we laten het niet uit de hand lopen 😉

                    Maar om even ontopic te reageren, ik vind dat ‘porsche’ het bij juiste eind heeft wat betreft het onderhoud van de 355.
                    Ik heb ooit geïnformeerd voor een groot onderhoud van een ander model Ferrari en het lijkt me ongeloofwaardig dat het onderhoud van een 355 vier keer zo duur is.

                    Anoniem

                      porschky schrijft:

                      Aan u allen om het ‘cowbowgehalte’ ervan te bepalen… Ik hoop dat het best meevalt met het lulkoekgehalte van een dergelijke site, want indien al die info lulkoek is, wat mag ik dan hier op deze site nog geloven? 😆 😉

                      Dit soort uitspraken stoort mij toch een beetje. 😕
                      Ik heb het Nederlandse Porsche forum hierdoor al zo goed als volledig verlaten, daar zijn het bijna allemaal echte juppie’s, hier vind ik echter veel technische kennis.
                      Maar als ik zulke dingen lees zegt mij dat wanneer je geld genoeg hebt om met een dure auto te rijden dat je dan onmiddellijk ook slim en betrouwbaar bent.
                      Dus de mensen die een Volvo of zelfs een Dacia rijden zijn dat dan domme leugenaars ❓

                      Porschky, ik ken U niet persoonlijk en kan dus niet echt inschatten wie, wat u bent.
                      Maar zulk een uitspraak raakt mij wel, ik ben een simpele arbeider die als bijberoep in de bomen kruipt om iets bij te verdienen en zo dus een oude Porsche kon kopen.
                      Verder kan ik echter wel al mijn machines zelf onderhouden en help ik veel vrienden en collega’s met meestal oude machines om deze bruikbaar te houden.

                      Wellicht neem ik uw uitspraak veel te persoonlijk.
                      Daar wil mij dan ook gelijk voor verontschuldigen.
                      Ook voor het off topic gel.. wil ik mij verontschuldigen.

                      Verder denk ik dat 2 mensen die zo goed als dezelfde nickname hebben elkaar niet zo in de haren hoeven te vliegen 😀

                        Zelf rij ik momenteel met een wagen waar nog meer indianenverhalen de ronde over doen als de kostprijs ter sprake komt.

                        ben nie nieuwsgierig maar weet graag veel
                        mogen we meegenieten ?

                          Porschky ik blijf bij mijn standpunt dat er teveel onwaarheden staan in je topics en die ik verduidelijk en in de juiste context plaats in mijn topics. Je begint zelf over het onderhoud van min. 10000 euro, je vergelijkt prijzen van diverse jaargangen, irelevante zaken sleur je erbij die niets ter zake doen.

                          Zelf ben ik iemand die gewoon graag alles correct weergeef, niet van horen zeggen maar eerste hand en als ik twijfel even informeren bij de bron.

                          Ik heb daarom dan ook zojuist met garage Monza gebeld en even bij hen geinformeerd wat de exacte kostprijs is voor een onderhoud van een F355 en dit ligt rond de 5000 euro max. Toen ik aangaf dat ik had horen zeggen dat dit min. 10000 euro ging kosten zegde men dat er dan wel behoorlijk wat mis moet zijn met je motor. Daarna heb ik dan tevens even met Ferrari Antwerpen gebeld omdat ze me daar heel goed kennen en die prijs was vergelijkbaar met Monza. Een 328 GTB/GTS kost ongeveer even veel bij een groot nazicht.

                          Nogmaals ik heb 5 jaar met een Ferrari F430 gereden en ken perfect de kostprijzen. Ik heb nog veel contact met de Ferrari club en uiteraard wordt daar ook over kostprijzen gesproken, eerste hand. Zelf rij ik momenteel met een wagen waar nog meer indianenverhalen de ronde over doen als de kostprijs ter sprake komt.

                          Ik bedoel maar, laat ons aub alles juist weergeven, het komt dit forum alleen maar ten goede. 😉

                            wat ‘cowbowverhalen’ betreft; ik denk dat ik de eigenraar van Monza beter ken dan sommigen anderen hier. Wilfried kwam geregeld bij ons (‘ons’ toen ik nog recht tegenover zijn garage werkte bij Bimoto!) over de vloer, en ik heb vaak genoeg staan praten met hem toen ik zijn factuurtjes aan het opmaken was als hij weer eens iets van Dainese kledij bij ons gekocht had. En sommige van zijn mecaniciens kwamen ook allen hun motorspullen en dergelijke bij ons halen… dan leer je die mannen ook kennen… en hoor je waarschijnlijk op den duur ook dingen die men waarschijnlijk beter niet zou horen… 😕 “Van horen zeggen” is dus een zeer rekbaar begrip, de ene bron is nu eenmaal relevanter dan de andere, nietwaar?

                            En het was wel degelijk zijn echtgenote die zelf tegen mij persoonlijk zei, als ik er vorige week was om het chassisnummer van een wagen te laten natrekken, dat ik toch om minstens 10.000 euro moest rekenen voor de onderhoud van een 355. Maar moet ik hier nu werkelijk zitten schrijven ‘het was de vrouw van de eigenaar die mij zei dat…’ om mijn punt duidelijk te maken? Ik denk dat voor de meeste mensen hier ‘de eigenares’ meer dan genoeg relevante info bevat om the point te snappen. Of is er iemand die nu het gevoel heeft dat het punt dat ik toen wilde maken anders is?

                            En de ‘benzinetankmethode’ komt van het grootste Ferrariforum, want ook ik informeer mij! Waar eigenaars en enthousiastellingen over de zin en onzin van sommige ingrepen discussiëren, zoals waarom moet vogens het boekje de riem bij een europees model om de 3 jaar vervangen worden, en bij een US-model om de 5 jaar… terwijl het dezelfde is? Het is een van de grote Engelse garagisten voor Ferrari die dus zelf stelde dat het uitbouwen van de motor niet echt noodzakelijk was voor die ingreep, en geen meerwaarde bood. Aan u allen om het ‘cowbowgehalte’ ervan te bepalen… Ik hoop dat het best meevalt met het lulkoekgehalte van een dergelijke site, want indien al die info lulkoek is, wat mag ik dan hier op deze site nog geloven? 😆 😉

                              Was niet op jou bedoeld Wim 😈
                              PB-tje 😉

                              Wim

                                Deed je zelf met je antwoord al een beetje Koen. 😉

                                En vandaar de opmerking van porsche. 💡

                                Maar laat ons lekker on-topic blijven, en ik kan zeggen dat ik in Nieuwkerke goede ervaring heb, al is dat dan met een Alfa, maar dat is ook Italiaans hè. 😆

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 27)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.