Fifteen Eleven Porsche 914 kitcar

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 914 Fifteen Eleven Porsche 914 kitcar

  • Maker
    Discussie
  • Porsche 914: back to the future!
    Geschreven door David Leclercq | 25/06/2021

    De Engelse designer Fifteen Eleven brengt de Porsche 914 weer tot leven. Hoe? Op basis van een motor van… een Cayman!
    En daarmee wordt een grote handicap weggewerkt.

    Fifteen Eleven is een klein Engels bedrijf gericht op automotive design en de restauratie van oldtimers. Hun nieuwste idee: de zeer controversiële nieuw leven inblazen, vertrekkend vanuit een moderne basis, die van de tweede generatie Porsche Cayman.
    Dat is durven! De Porsche 914 zag het levenslicht in de jaren ’70. Destijds wou Porsche in samenwerking met Volkswagen een kleine roadster lanceren. Met dit project wou Porsche een nieuwe toegankelijkere auto aanbieden, omdat de 911 die de 356 toen verving aanzienlijk duurder was. Dit avontuur met de 914 wordt vaak een mislukking voor Porsche genoemd, omdat de auto slecht verkocht in Europa, maar niet in de VS waar hij enig succes kende. Dan blijft er het aspect van de prestaties waar ieder zijn mening over mag hebben: 80 pk voor een 0-100 km/u in 13 seconden. Als je iets goedkoper maakt, heeft dat nu eenmaal zijn gevolgen.Feit is dat de 914 een uniek model blijft, met een eigen karakter. En om ervan te genieten, is er nu de “restomod“-oplossing van Fifteen Eleven die beter doet dan de originele 914.

    Hoezo? Omdat de firma vertrok van de Cayman die meteen het oorspronkelijke vermogen verdrievoudigt tot 300 pk. Deze “nieuwe” 914 neemt echter alleen de motor over, wat heel veel werk aan het chassis vergde om het hogere vermogen te kunnen slikken. Daarom komen ook de vering, de versnellingsbak en de remmen van de Cayman.
    Op esthetisch vlak onderscheidt de “nieuwe” 914 zich eveneens door enkele stilistische elementen zoals led-koplampen, een nieuwe luchtinlaat op de kap vooraan of een specifieke bumper. Fifteen Eleven geeft ook aan dat het interieur werd vernieuwd met veel modernere materialen. De eerste leveringen worden dit jaar verwacht.

4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
  • 123

      tss tss, GT3’s vind je echt wel met hoge km’s

      niet meteen geen 220k, maar toch makkelijk 150k te vinden duurt 1 minuut op autoscout24

      https://www.autoscout24.be/nl/lst/?sort=mileage&desc=1&ustate=N%2CU&size=20&page=1&cy=B&version0=gt3&atype=C&fc=1&qry=gt3&

      de 220k zal ook wel ergens rondrijden.

      J

        Gaat over restomds, maar hetzelfde geldt een beetje voor alle dure sportwagens.
        Zoek maar eens een Ferrari 458, een GT3, een Lambo stierennaam met 220000km op de teller.
        Die bestaan precies niet.
        Volgens mij worden die allemaal gecrusht op 60000 km…

        123

          vraag me af of je zelf de Vaseline moet meebrengen of krijg je het included in de $$$$$$ prijs.

          Hoeveel van die dure restomods worden er dan ooit echt werkelijk gereden door hun eigenaren?
          Want das eigenlijk het concept eh, een oldtimer qua look en style.. maar moderne bruikbare techniek onder de kap.

          Echter heb ik er nog nooit ene gezien die ook echt gereden wordt.. ik gok dat de meeste in een collectie verdwijnen van een rijke pief die het als conversatie stuk gebruikt als hij eens volk over de vloer krijgt.

            Porsche 914 RestoMod

            Niet verkeerd 

          4 reacties aan het bekijken - 1 tot 4 (van in totaal 4)
          • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.