Fluitend geluid uit motorruimte.

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 Fluitend geluid uit motorruimte.

  • Maker
    Discussie

  • TomTurbo
    Deelnemer

      Hallo,
      Er is een fluitend geluid hoorbaar bij mijn 944 Turbo.
      Het komt uit het motorgedeelte,kant passagier (rechts vooraan dus).Het geluid is te vergelijken met een fluitketel (maar dan niet zo scherp).
      In begin dat ik de wagen had was enkel tijdens het starten hoorbaar,een ttijdje geleden bleef het tijdens de hele rit hoorbaar.
      Bij stationair draaien is het licht hoor baar en bij gas geven wordt het luider maar rond 2-3000 rpm is het op z’n luidst (dus even luid dan bv bij 5000 rpm).
      Bij mijn laatse rit was het helemaal niet hoorbaar. 😕 Ik dacht aan een riem of waterpomp maar dan zou het luider en luider moeten worden met het klimmen in toeren.
      Iemand een idee?

      Alvast bedankt.

    14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
      • ze hebben me gezegd dat dit een regelbaar benzinedruksysteem is 😳
        maar zoals gezegd zal ik eens tot bij rsr gaan
        mvg tom

          Geen idee wat dat ding is boven de wielkast, toch niet op basis van uw beschrijving…

            hey svandamme
            de benzinerail bevind die zich bovenop de cilinderrij?
            daar zie ik een rond potje vooraan en een bronze vijs achteraan.
            hetgene dat een fluitend geluid maakt bij mij is gemonteerd bovenop de rechterwielkast.
            de vorige eigenaar heeft dit en ook een andere dumbvalve laten monteren en normaal nog het een en ander want hij had een vrij hoge rekening.
            ik zal is tijd moete maken om bij rsr te rijden en wat uitleg vragen want hij is daar binne geweest,het is dus wel professioneel geplaatst daar moet ik me geen zorge over maken 🙂

              Standaard heb je 2 potjes op de benzine rail
              beide met vacuum leidingen

              de ene is de druk regelaar , om de hoogte van de druk te regelen
              de andere is de demper, om te zorgen dat de druk stabiel is, en niet “bibberd” door de injectoren ( kweet niet hoe je dat anders moet uitleggen)

              Beide zijn cruciaal voor een optimaal functioneren van je injectie systeem.

              Eerst en vooral
              de 951 is nu ondertussen ook al 20+ jaar oud.. Die vaccum leidinkjes even nazien op scheurtjes. Ook de rubberen verbindings stukjes checken
              lage kost, dus het kan geen kwaad om die eens preventief te vervangen

              Nu, als het nadien nog altijd fluit, dan kan het goed zijn dat je demper kapot is… dat is iets duurder
              Maar je spaart het uit in lager verbruik… De motor zuigt dan namelijk benzine uit de rail, naar de inlaat… Ongemeten door het injectie systeem.
              2e probleem is dat je benzine rail dan druk verliest nadat je de motor afzet… moeilijker koud en warm starten als gevolg…

              De druk regelaar, ik denk niet dat die kan fluiten, maar ik kan me daar ook in vergissen… Beste test is om ene druk meter op de meet koppeling vna de rail te zetten.
              Druk moet correct zijn voor de 951.. Ik weet het niet zeker, maar dacht dat die rond de 3.5 Bar moet zitten (kan iemand bevestigen, of corrigeren ? )

                hey mannen,ik heb het geluid kunnen thuisbrengen.
                er is een regelbaar benzinedruksysteem gemonteerd in mn 944turbo.het is een rond huisje waar 2leidingkjes op toekomen.
                bij het starten en accelereren hoor je het fluiten.
                denken jullie dat dit kwaad kan?ikzelf denk van niet maar had natuurlijk graag jullie mening gehad
                mvg tom

                  doe de motorkap open en kijk met draaiende motor of er riemen klapperen
                  leg de motor stil en voel aan de riemen
                  als die te los zitten draaien die niet mee met een snerpend geluid als gevolg
                  als die te vast zitten gaat het lager van de waterpomp er vroeg of laat aan
                  dat maakt ook lawaai
                  misschien ergens een riem die ergens tegenaansleept
                  is dikwijls simpel op te lossen
                  enfin, da’s mijn ervaring

                    rechts bij elke post te zien :

                    svandamme

                    Berichten: 405
                    Geregistreerd op: ma feb 05, 2007 10:14 pm
                    Woonplaats: Boezinge

                      vanwaar ben jij missch?
                      das nu net het lastige van de zaak,ik was over tlaatst bij havikrs en wou het bij het starten laten horen toen deed hij het ni natuurlijk,had wel al 100km gereden missch daarmee ❓

                        tja, goed is het niet als de riemen te strak zitten, dan slijten ze sneller dan het moet… en als die distributie riem breekt dan is het over en uit met je motor.
                        Als de riem niet breekt , maar rekt, kan de nokkenas timing een tand verspringen.. das ook niet goed (al kun je daar nog sjans in hebben, reken er toch nooti op)…
                        Bij koude motor zingen de riemen zowieso meer…

                        de doe het zelf manier om de riem spanning te meten is relatief eenvoudig… riem met duim en wijsvinger vast pakken, en proberen rond te draaien.
                        De distributie riem, niet de V-riem rond de servo pomp, alternator en eventuele airco pomp.
                        De distributie riem zit normaal onder plastieken covers, achter de V-riem…

                        Moet ongeveer 90 graden kunnen draaien… minder, is te strak, meer , is te slap…

                        Maar das uiteraard niet de Porsche manier, daarvoor hedde een meet aparaatje nodig, en bijna niemand heeft die..

                        moest ge iets dichter wonen, kzou eens passeren om te horen.. Maar Liedekerke is niet in mijne cote…

                        Misschien eens een videootje maken en op tjoetjoep zetten?

                          @svandamme:bedankt voor je reactie

                          kan dit kwaad? ik weet da het missch raar klinkt ma das ni simpel e een geluid uileggen 😳
                          komt ook zeer onregelmatig voor,meestal tijdens het starten hoor ik het

                          mvg tom

                            of te strak gespannen distributie… dat zingt/fluit ook redelijk

                              Lager van de riemen

                                nee,de turbo hoor ik apart,dat blazende geluid klinkt lekker in de oren 😀
                                dit gefluit is eerder irriterend 🙁
                                ik weet dat het via forum moeilyk voor te stellen is.
                                maakt een waterpomp een fluitend lawaai als ze stuk is? 😕

                                  Is het niet het geluid van de turbo ?
                                  Ik weet destijds bij de 951 dat ook hoorde .
                                  Bij lage toeren zelfs erger , alsof er ergens een voertuig met sirenes in de verte aankwam

                                14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.