Formule 1 seizoen

Home Forum Zeverhoekje Formule 1 seizoen

  • Maker
    Discussie

  • S2

      Deze ochtend is het nieuwe F1 seizoen gestart in Australië. Tot mijn grote verbazing blijkt dit nergens op de vlaamse zenders te komen 🙁

      Enkel op een Telenet betaalzender.

      Ook BBC toont enkel samenvattingen.

      Dus enige uitweg voor live verslaggeving is La Deux. Maar ik luister echt niet graag naar Franstalige commentatoren. Is er een alternatief (liefst in het Engels, met mensen die er kennis over hebben?)

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 155)
      • Een stuk geschiedenis wordt vervangen @circuit_spa_francorchamps.
        Mooier, groter, handiger…. maar ook een beetje jammer

          Tatiana Calderón mag achter het stuur kruipen van de Sauber C37

          Voor het eerst sinds 2014 neemt er nog eens een vrouwelijke piloot plaats achter het stuur van een F1-wagen. Binnenkort ook eindelijk een vrouw op de startgrid?

            Vandoorne ruilt McLaren voor Mercedes

            Na de exit bij McLaren F1 moest Stoffel Vandoorne op zoek naar een nieuw zitje. Onze landgenoot zou onderdak vinden bij HWA, het team waarmee Mercedes deelneemt aan de Formula E.

            Na twee tegenvallende seizoenen moest Stoffel Vandoorne opkrassen McLaren. In 2019 rijdt het Britse team met de rookie Lando Norris en met de dit seizoen voor Renault uitkomende Carlos Sainz Jr. De hoop om bij een ander F1-team onderdak te vinden, werd al gauw gesmoord nadat zowel Raikkonen als Giovinazzi onderdak vonden bij Alfa Romeo Team Sauber. Honda het Vandoorne graag bij Toro Rosso ondergebracht en Ferrari polste even voor een rol als ontwikkelingspiloot, maar die potentiële pistes liepen dood.

            Vandoorne ging al gauw in overleg met een aantal teams uit het Amerikaanse IndyCars-kampioenschap, maar uiteindelijk zou hij getekend hebben bij HWA. Dat is het team waarmee Mercedes in 2019/2020 deelneemt aan de Formule E, maar dat het komende seizoen nog onder eigen vlag vaart. Momenteel runt HWA de DTM-activiteiten van Mercedes. HWA staat voor Hans-Werner Aufrecht, een van de oprichters van AMG destijds (de A staat dan ook voor Aufrecht).

            Nu wachten op de officiële bevestiging, wellicht op 8 oktober bij de teamvoorstelling. Al zou Vandoorne alsnog voor Indy of het WEC kunnen kiezen, ook. Afwachten.

              Fingers crossed voor Stoffel !

                Geen Stoffel Vandoorne in een McLaren volgend jaar.

                De Kortrijkzaan moet op zoek naar een nieuw F1-team. Geen volslagen verrassing: McLaren bedankt Stoffel Vandoorne voor bewezen diensten. Onze landgenoot moet dus op zoek naar een nieuw zitje in de Formule 1 en vertelt er meteen bij dat hij zijn plannen later bekend zal maken.

                Ook in zijn tweede seizoen in de hoogste autosportklasse kon onze landgenoot geen potten breken. Slechts in het begin van het jaar eindigde hij enkele malen in de punten, daarna kon hij geen spraakmakende prestaties meer neerzetten. Stalgenoot Fernando Alonso, die er eveneens mee kapt, deed beter, hij eindigde wel nog af en toe in de top 10.

                De oorzaak van deze hapering in een carrière die in de lagere klassen veelbelovend startte, ligt voor een groot deel bij de malaise bij McLaren, dat de afgelopen seizoenen geen performante auto meer in elkaar geschroefd kreeg. Het is daarnaast geen geheim dat de West-Vlaming tweede viool speelt in het team in Woking, dat Alonso prioritair behandelt en hem als eerste betere onderdelen aanbiedt.

                Beide partijen gaan vredig uit elkaar, McLaren dankt Vandoorne voor de bewezen diensten en steekt bij monde van chef Zak Brown ook de hand in eigen boezem. “We hebben hem niet het materiaal gegeven waarmee hij zijn talent kan demonstreren.” Vandoorne zelf bedankt het team dat hem de kans gaf te debuteren in de Formule 1.

                Nu is het afwachten of hij nog ergens terecht kan. Sauber liet al weten dat het niet in hem geïnteresseerd is. Eventueel is er nog een mogelijkheid bij Toro Rosso. Maar in de meedogenloze F1-wereld zou dit evengoed het eindpunt kunnen zijn voor onze getalenteerde landgenoot, die het altijd heeft moeten doen zonder de steun van grote sponsors.

                  Artikel in Knack is nagel op de kop.
                  Lang leve Moto GP, machines en motoren zijn daar uiteraard ook essentieel maar minstens even essentieel zijn de gladiatoren euh rijders :think:

                    Ik ben dus niet de enige die er geen zak aan vindt om de races te bekijken: deze week een vrij vernietigend item in Knack. Een paar uittreksels uit het artikel:

                    De Australische GP kende in totaal vijf inhaalmanoeuvres. Vijf. Pitstopstrategie en bandenkeuzes speelden een grotere rol dan stuurmanskunst. ‘Zelf zou ik de tv hebben uitgezet’, zei Max Verstappen na de slaapverwekkende race. ‘Inhalen is onmogelijk geworden in de Formule 1. En als de regels niet veranderen, zal dat zo blijven.’ De fans geven Verstappen gelijk en keren zich massaal af van de F1. In 2008 volgden 600 miljoen kijkers de koninginnenklasse van de autosport. In 2017 was dat afgekalfd tot 352 miljoen. Achter de schermen is er paniek uitgebroken. Eigenaar Liberty Media, een Amerikaanse durfkapitalist die vorig jaar de F1 opkocht, wil het stuur radicaal omgooien en zoekt steun voor een reddingsplan.

                    Probleem 1: te berekend

                    Een heroïsche inhaalrace zoals die van Watson in 1983 is in 2018 volstrekt onmogelijk. De Formule 1 is er te berekend voor geworden, en dat mag u letterlijk nemen: een batterij computers becijfert vanuit de war room hoe zwaar racers hun auto’s mogen belasten. Zijn de banden te koud, of zit de motor tegen zijn limiet aan? De pc weet het, en de rijder hoeft de orders maar uit te voeren.

                    De downforce van de auto’s staat zozeer op punt dat een nieuw probleem opduikt: dat van de ‘vuile lucht’. Achter een F1-bolide ontstaat een soort verstoring van de luchtstroom. In het wielrennen is het een voordeel om vlak achter een voorganger te rijden: die vangt de wind en zuigt je mee in zijn slipstream. In de Formule 1 werkt het andersom: wagens presteren op hun slechtst wanneer een andere F1-wagen voor hen rijdt. Het schijnt een fundamentele kwestie te zijn. Knappe ingenieurs genoeg in de F1, maar niemand kan dit oplossen. ‘Je voelt het al als je op vijf seconden afstand van een wagen komt’, vertelt Red Bull-racer Max Verstappen. ‘Je verliest alle grip: de wervelwind achter je voorganger hindert je ongenadig. Als ik op de een of andere manier als leider uit de eerste bocht kom, win ik de race. Dan mag ik nog een seconde langzamer zijn dan mijn tegenstanders, ze halen mij gewoon niet meer in.’

                    Probleem 2: te rijk

                    In de laatste vijf jaar zijn de budgetten voor research verdubbeld. De Grote Drie van de F1, Mercedes, Ferrari en Red Bull, floreren bij die wedloop. Alleen in heel uitzonderlijke omstandigheden belandt een renner die niet bij de drie topteams rijdt op het podium. Algemeen wordt aangenomen dat enkel de rijders van Ferrari of Mercedes wereldkampioen kunnen worden, een Red Bull-racer kan nog net strijden voor dagsucces.

                    Oplossing 1: goedkoper

                    Damon Hill weet er wel raad mee: ‘Hoe sneller Mercedes en Ferrari de F1 verlaten, hoe beter’, poneerde de wereldkampioen van 1996 op Twitter. ‘Die buitensporig grote industriemogols verpesten de sport. Zij willen geen eerlijk spelveld. Zij willen alles, altijd.’

                    Oplossing 2: stouter

                    Eén racer veegt overal zijn voeten aan: Max Verstappen waagt zich aan inhaalmanoeuvres zelfs wanneer ze onmogelijk zijn, vuile lucht of geen vuile lucht. De F1 kan zijn branie goed gebruiken. Precies dát mist Stoffel Vandoorne, het typevoorbeeld van een rijder die door zijn team gekneed werd tot hij klaar was, om precies te zeggen en te doen wat hem wordt opgedragen. Dat model is stilaan uitgewoond. Vandoorne moet vrezen voor zijn zitje bij McLaren, en niet alleen omdat zijn uitslagen flauw zijn. De Britse renstal heeft Lando Norris in de wachtkamer zitten. Een Britse lefgozer met een rijke vader, en hij is allerminst op zijn mond gevallen. Hij spreekt meer tot de verbeelding dan een ideale schoonzoon als Vandoorne.

                    De teloorgang van de Formule 1: ‘Deze sport is gebroken’

                      Nagels meer koppen !

                      Ron Dennis was nu niet bepaald mister sympatico , maar toen werd McLaren nog gemanaged :think:

                        Et voilà. De eerste testdag van de tweede week zit er op en de Mclaren stond 3 keer aan de kant. :think: Deze keer kunnen ze de schuld niet bij Honda leggen. En de door Honda aangedreven Toro Rosso, blinkt uit in betrouwbaarheid. :happy:
                        Ik heb zo mijn eigen idee over management en mismanagement.
                        Sommige bedrijven/managers blinken uit in mooie verhaaltjes vertellen maar op het einde van de rit zijn het de resultaten die tellen en daar kan je je niet zomaar uitlullen. Ook al denken velen nog steeds van wel. Mclaren is mooi voorbeeld van hoe het niet moet. Ferrari heeft de les goed begrepen en deze vorig jaar toegepast en Mercedes doet het al langer…
                        Jammer voor onze Stoffel maar ik hoop dat het alsnog goed komt dit seizoen.
                        Iemand gaat daar toch eens moeten wakker worden, hé! By the way, wat je in het verleden gepresteerd hebt, telt niet mee! :loser:

                          Vandaag zijn de eerste testen van het nieuwe F1 seizoen gestart! Kon niet anders dan aan jou denken, Wim! Heb mij gisteren trouwens geëngageerd om in 2018 en 2019 actief mijn steentje bij te dragen voor de stichting tegen kanker.
                          Anyway Mclaren is er in geslaagd om een wiele te verliezen na 6 ronden en Redbull heeft de snelste en meeste ronden gereden.
                          Het ziet er naar uit dat het een Mercedes-Ferrari-Redbull seizoen gaat worden met een occasionele bedreiging door Renault en Mclaren.
                          De eerste testdag zegt niet veel natuurlijk (zou je mij direct op gewezen hebben) maar het zou mij verbazen, mocht ik het mis hebben.
                          Ciao Wim!

                          Wim

                            Italië (lees Ferrari) gaat straks sterk staan in de F1. :happy: :happy:

                            “Ferrari wil dat Maserati de hoofdsponsor van Haas gaat worden”

                            DOOR JACOB OP 7 DECEMBER 2017 GERUCHTEN

                            Je zou denken dat Ferrari President Sergio Marchionne na niet geheel probleemloze seizoen van de Scuderia en de kersverse samenwerking van Alfa Romeo met Sauber een redelijk volle agenda heeft, maar de topman is nog niet klaar! Volgens journalist Joe Saward zouden in Italië de geruchten rondgaan dat Maserati mogelijk een samenwerking aangaat met Haas.

                            De constructie tussen het Italiaanse sportwagenmerk en het Amerikaanse F1 team zou in de basis hetzelfde moeten zijn zoals de samenwerking tussen Alfa en Sauber. Door de samenwerking zou Ferrari en dus ook Marchionne de toekomst van de Formule 1 kunnen gaan controleren. Haas F1 eigenaar Gene Haas zou echter weinig voelen voor het plan.

                            Een samenwerking tussen Maserati en Haas zou voor het team financieel voordelig kunnen gaan uitpakken. Haas zou door een mogelijke deal flink wat geld kunnen gaan besparen, maar daarmee zouden ze wel de controle over hun line-up kunnen gaan verliezen. Ferrari zou graag hun junior coureurs willen laten rijden voor het Amerikaanse team, maar Haas wil graag Romain Grosjean en Kevin Magnussen behouden in 2018.

                            Gezien de geruchtenstroom in Italië pas net op gang is gekomen zullen er binnenkort meer details naar buiten komen.

                              Mooi maar het blijft natuurlijk een Sauber uit Zwitserland 😀
                              Hebben eerder ook al met Ferrari motoren gereden.
                              Dat waren de topjaren van het jonge sauber.
                              Ik hoop dat ze nu terug “the best of the rest” kunnen worden :first:
                              Dat er nu dus Alfa Romeo op komt te staan boeit mij dan weer niet 😳

                              Ik heb trouwens een volledig andere voorstelling gezien.
                              https://drivetribe.com/p/alfa-romeos-f1-return-confirmed-S5TEZ1svTpiBgVuoDTJRGw?iid=Pw1b8KqOTZqGxvHo-QKENA&utm_campaign=main+&utm_medium=fb&utm_source=organic

                                Wim

                                  Laatste update.

                                  [quote]30 NOVEMBER, 2017 BY CORSAITALIA

                                  OFFICIEEL: Alfa Romeo terug in de F1!
                                  We hebben er even op moeten wachten, maar het is zover: Alfa Romeo keert officieel terug in de Formule 1! Het gonsde al maanden van de geruchten, maar Alfa komt als partner van Sauber terug na dertig jaar afwezigheid. De Zwitserse renstal zal door het leven gaan als Alfa Romeo Sauber F1 Team, waarbij samengewerkt gaat worden op gebied van strategie, commercie en technologie. Zoals het team al eerder bevestigde zal Ferrari de leverancier worden van de krachtbron. De overeenkomst is gesloten voor meerdere jaren.

                                  Gedurende de dag zullen we dit bericht verder uitbreiden.

                                  Update 11:13 uur
                                  Sergio Marchionne, CEO van FCA, zei: “This agreement with the Sauber F1 Team is a significant step in the reshaping of the Alfa Romeo brand, which will return to Formula 1 after an absence of more than 30 years. A storied marque that has helped make the history of this sport, Alfa Romeo will join other major automakers that participate in Formula 1. The brand itself will also benefit from the sharing of technology and strategic know-how with a partner of the Sauber F1 Team’s undisputed experience. The Alfa Romeo engineers and technicians, who have already demonstrated their capabilities with the newly-launched models, Giulia and Stelvio, will have the opportunity to make that experience available to the Sauber F1 Team. At the same time, Alfa Romeo fans will once again have the opportunity to support an automaker that is determined to begin writing an exciting new chapter in its unique, legendary sporting history.”

                                  Pascal Picci, Chairman van Sauber Holding AG, reageerde: “We are very pleased to welcome Alfa Romeo to the Sauber F1 Team. Alfa Romeo has a long history of success in Grand Prix racing, and we are very proud that this internationally renowned company has chosen to work with us for its return to the pinnacle of motorsport. Working closely with a car manufacturer is a great opportunity for the Sauber Group to further develop its technology and engineering projects. We are confident that together we can bring the Alfa Romeo Sauber F1 Team great success, and look forward to a long and successful partnership.“

                                  Wim

                                    Vrij simpel natuurlijk, komen uit een fabriek dus een pot nat.

                                    Om dan de naam te veranderen in Alfa is niet zo moeilijk.
                                    Ik zie het weer als een extra versteviging (meer zeggenschap) van Ferrari in de F1. 💡

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 155)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.