Franse 944 s2 invoeren in belgie(wat te doen)

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Franse 944 s2 invoeren in belgie(wat te doen)

  • Maker
    Discussie
  • Hallo porsche dudes!

    Hopelijk kunnen julie me helpen!
    Zoals de titel al vermeld heb ik in frankrijk een 944 s2 (van bouwjaar 1989 MAAR EERSTE MAAL INGESCHREVEN IN 1991) gekocht.
    Ik heb deze papieren mee gekregen:
    -certificat d immatriculation
    -declaration de cession
    -kopie van fahrzeugbrief

    Na een beetje zoekwerk op het net ben ik er toch nog niet echt uit wat er nu moet gebeuren.
    Wat ik al weet:
    -naar de douane voor 705 vignet

    De rest is voor mij nog een vraagteken?
    Kan ik naar een keuringsstation voor een homologatie keuring of moet ik naar de invoerder?
    Klopt het dat enkel een wagen met matching numbers(weet niet of het zo is of niet) kan gekeurd worden bij de invoerder
    ALVAST BEDANKT VOOR JULLIE ADVIES

14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
    • Ik hen een Mercedes sl van 1978 ingeschreven gehad als oldtimer, deze kon ik niet anders inschrijven omdat er geen gelijkvormigheidattest bij was. Het zou anders zijn indien je deze voor dagelijks gebruik zou inschrijven, dan heb je het wel nodig. 🙄

        Ik zou toch oppassen met te roepen dat je geen gelijkvormigheidsattest nodig hebt.

        Als de wagen aantoonbaar van voor 1968 is , dan wel, maar oldtimer of niet, van na 1968 zal je toch ergens een gelijkvormigheidsattest moeten halen.

        Ook oppassen met wagens uit Frankrijk: Frankrijk kent geen km-registratie zoals in belgie, en daar zijn de km-standen dikwijls teruggedraaid, vaak ook bij wagens die jaren geleden met veel km uit DE of BE ingevoerd werden, en waar er dus al een lange historie of zelfs ohb officiele Porsche-garage bij is. Ook zijn er veel gestolen wagens uit BE en DE in Frankrijk ingeschreven die bij terugkomst allerlei rode lampjes doen flikkeren.
        Voor je wat doet, eerst chassisnr vragen, en even laten checken bij a) een bevriende politieman en B) een bevriende Porsche-dealer of het chassisnr bekend is.
        Kan veel miserie besparen.
        Wat die km-stand betreft, moet je zelfs met import uit DE heel goed oppassen.

          ik heb toen besloten om de 928-S4 te verkopen wat ik ook gedaan heb, met zeeeeer grooooooote spijt natuurlijk want het was een geweldig maschine en … een V8 – 5.0.. met een geluid om u tegen te zeggen.
          ik zal wel een ander vinden maar hopelijk in de staat waarin de mijne was, en ene die reeds oldtimer is, dan heb je geen gelijkvormigheidsattest nodig.

            Zulk een schrijven heb ik ook gekregen en nooit betaald.
            Na 10 tal keer bellen en maailen vrijgesteld tot definitieve inschrijving een jaar later 💡 Daarna terug een aanslag gekregen voor de periode die tussen aankoop en ischijving zat van 35 euro. Toen maar betaald om van de last af te zijn.

              Beste Dimi,
              Ik zal zeggen wat ik voor had nadat ik met de wagen naar de douane ging:
              In juni koop ik een 928-S4 uit nederland, supergaaf..
              wagen is van nov 1989. ik vul daar de documenten in en ze geven me een 705 ingevuld document op mijn naam terug.
              de man vraagd me voor wanneer ik de wagen zoek in te schrijven 😥
              ik zeg: als de wagen 25 jaar wordt, dus in november 2014 dan is het een oldtimer, dan kost het verder geen biv of rijbelasting. en dan heb je ook geen C.O.C nodig : ok zo gezegd en ook zo ingevuld.
              Nu: in november krijg ik een brief van de belastingdienst met een uitnodiging tot betaling van een bedrag van 1200€ als voorlopige inschrijving tot ze de originelen ontvangen hebben om dan het volledig bedrag van de jaarlijkse rijtaks :wtf:
              Ik heb contact genomen met de betrokken dienst en de dame zegd me dat vermits ik de wagen ingevoerd heb, dat ik de wagen moet inschrijven :wtf: tenzij ik de wagen doorverkoop en dit moet ik dan melden aan de lieve dame, zodat ik enkel moet betalen tot de datum van herverkoop. met dit schrijven wil ik de forumleden op de hoogte brengen van de eventuele problemen die zich kunnen voordoen, want dit staat nergens gemeld.
              Misschien heeft dit niets te maken met je douane en invoer uit Frankrijk, maar als je van zin bent om uw wagen als oldtimer in te schrijven, wacht je best tot deze 25j is, want tenslotte je 944S is dat geen 3000 cc en 15fiskale PK’s? dan weet je ook welke taks die je te wachten staat.
              mvg,
              Nonnino

                No Prob Dude ! 🙂

                  En na de homologatie nog een tweedehandskeuring voor verkoop en dan naar de vezekering en dan nrplaten en dan kan je rijden.
                  Opgelet met de nrplaten kan je via de vezekering doen, wat langer duurt om de douane alles moet nakijken. Of je gaat ze zelf halen maar dit kan enkel in een kantoor waar ook de douane zit. En de wachtrijen zijn zeeeeer lang.

                  Nu ik zeg u dit niet om bang te maken maar ga er ook niet te licht over

                  Ik raad u aan lees de how to … Dat is de realiteit.

                    [quote=”Ghost” post=117647]Klopt en dan 4 a 6 maanden wachten :shock:[/quote]

                    Inderdaad. 😕 Best gewoon naar Dieteren rijden in Anderlecht, 1-2 uurtjes wachten en homolagatie is in orde. 😉

                      Klopt en dan 4 a 6 maanden wachten 😯

                        Ik heb gebeld en het valt allemaal goed mee!
                        705 vignet bij douane halen en gewoon een homologatie keuring in een gewoon keuringsstation laten doen.
                        Bedankt voor de info

                          Ik ben niet zeker of dat je voor een Franse wagen een ander gelijkvormigheid attest nodig hebt in België, voor een Amerikaanse wel alleszins…

                          Als je wagen jonger is dan 4 jaar dan kan je dit bij een officiële dealer aanvragen, is je wagen ouder dan 4 jaar dan moet je naar de invoerder gaan.

                          Ik zou gewoon even naar een keurings station bellen die homologaties doen en die gaan je alle nodige uitleg geven over wat er doen valt.

                          Succes !

                            Ik hebzelf een 911 die we hebben moeten invoeren vanuit NL.
                            Na wat zoeken op google ben ik handleiding “HOW TO…” tegen gekomen van iemand die een E30 heeft ingevoerd vanuit NL.
                            Deze heb ik gebruikt als leidraad en moet zeggen het was bij mij identiek als beschreven…

                            Ik vermoed dat het invoeren vanuit France hetzelfde is als vanuit NL.

                            Zie hier de link:
                            http://www.e30.be/howtos/howto-homologatie.pdf

                            Als je wagen 100% origineel is gaat dit redelijk snel en zonder problemen.
                            Douane – Homologatie (D’Ieteren Anderlecht) – keuring – verzekering – nummerplaten – rijden.

                            Heel dit heeft me 1 maand tijd gekost inclusief aankoop en vervoer NL – BE

                            Succes

                              thx Bart
                              Van wat hangt het af of hij moet gehomologeerd worden of niet?
                              Ben je verplicht om naar een invoerder te gaan of kan die homologatie keuring ook in een gewoon keuringsstation?

                                als je bij de douane geweest bent krijg je een roos formulier om je platen aan te vragen.

                                Als je wagen niet moet gehomologeerd worden is het gewoon naar de keuring gaan en rijden maar !

                                Anders moet je hem eerst nog laten keuren voor homologatie in Brussel of Antwerpen (+/- 100 euro) alvorens je je platen kan aanvragen…
                                Het beste kan je dit in Brussel laten doen want dan kan je gelijk bij Dieteren een gelijkvormigheid attest gaan afhalen.

                                Greetz Bart

                              14 reacties aan het bekijken - 1 tot 14 (van in totaal 14)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.