Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › Fuchs velgen
- Dit onderwerp bevat 39 reacties, 9 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 15 jaren, 10 maanden geleden door vetor.
-
MakerDiscussie
-
16 december 2008 om 01:54
Heb even een vraagje over de afgebeelde velgen.
Deze zijn van oorsprong origineel Fuchs en verbreed om zo onder een omgebouwde 911 turbo look met gewone draag armen te plaatsen.
Dus spacers zijn dan niet meer nodig.
Nu mijn vraag: kun je op deze manier wel een omgebouwde 911 turbo look zo wel door de keuring krijgen in België, of zitten daar ook weer haken en ogen aan vanwege het gelijkvormigheid attest.Het gaat om deze velgen.
-
MakerDiscussie
-
[quote=”vetor”:1wklmmsr]M.a.w. als je door de homologatiekeuring komt met bvb. velg 17″ ipv velg 15″ of 16″ (zoals destijds af fabriek?) en gekeurd raakt als alleenstaand of uitzonderlijk geval, dan kunnen ze je niets maken nadien? Vraag is natuurlijk of ze je zo willen keuren! Iemand ervaring daarmee?[/quote]
Keuring in bvb 2005 is geen garantie voor 2006,2007,2008 of 2009 ik heb dit ook reeds meegemaakt 1e jaar gekeurd met 17ers, bandenmaat op keuringsbewijs, het jaar erop mocht het ineens niet meer…
De wetten en regels veranderen zo vaak dat vele keuringsmedewerkers het vaak zelf niet meer weten…
Sorry, misschien drukte ik me verkeerd uit, maar had het vooral over mijn laatste vraag (nl. mensen uit de keuring). Was helemaal niet slecht bedoeld. 😉
Zo ver als ik kan zien wel behoorlijk reacties en de gestelde vragen zijn beantwoord . 🙄
Precies niet veel reactie op deze topic.
Zijn er dan werkelijk geen porscheliefhebbers of -bezitters die in de keuring werken die hier raad mee weten? Of mogen die sowieso geen kleur bekennen?[quote=”vetor”:4gc8zsxn][quote=”mcklusky”:4gc8zsxn]Eigenlijk is dat nu ook al zo… alleen staat er op de oldtimer keuringskaart de maat van velgen of banden nog niet vermeld, bij dagelijks gebruik wel, al willen ze daar momenteel niet van de homologatiegegevens afwijken, hip hip hoera als de TUV manier van werken hier ook gaat ingevoerd worden.
Als je momenteel betrokken bent bij een ongeval en je wagen is niet conform de homologatie heb je sowieso grote problemen, ik ken zelfs iemand die betrokken was bij een ongeval met een dodelijk slachtoffer, daarbij heeft de verzekering zich terug getrokken omdat de wagen niet conform de homologatie was… de man is nu persoonlijk aansprakelijk gesteld… dramas…[/quote]
M.a.w. als je door de homologatiekeuring komt met bvb. velg 17″ ipv velg 15″ of 16″ (zoals destijds af fabriek?) en gekeurd raakt als alleenstaand of uitzonderlijk geval, dan kunnen ze je niets maken nadien? Vraag is natuurlijk of ze je zo willen keuren! Iemand ervaring daarmee?[/quote]
ze gaan U zeker niet keuren als alleenstaand of uitzonderlijk geval , enkel en alleen doen ze dit indien de wagen nooit door een importeur in België ingevoerd is (bvb;Porsche speedster WTL ;deze wordt in België ingevoerd als alleenstaand geval ,daar d’Ieteren enkel de small body van speedster heeft ingevoerd. ,maar dan nog weten goed welke banden erop moeten.)
Wanneer je een oldtimer hebt van VOOR 1968 kan je hem wel als alleenstaand geval laten keuren ,daar ze geen gegevens hebben van de
constructeurs. (bvb;ontbreken van bumpers etc……… , banden,remmen)
en dan nog ………………….[quote=”mcklusky”:2xxr0ivo]Eigenlijk is dat nu ook al zo… alleen staat er op de oldtimer keuringskaart de maat van velgen of banden nog niet vermeld, bij dagelijks gebruik wel, al willen ze daar momenteel niet van de homologatiegegevens afwijken, hip hip hoera als de TUV manier van werken hier ook gaat ingevoerd worden.
Als je momenteel betrokken bent bij een ongeval en je wagen is niet conform de homologatie heb je sowieso grote problemen, ik ken zelfs iemand die betrokken was bij een ongeval met een dodelijk slachtoffer, daarbij heeft de verzekering zich terug getrokken omdat de wagen niet conform de homologatie was… de man is nu persoonlijk aansprakelijk gesteld… dramas…[/quote]
M.a.w. als je door de homologatiekeuring komt met bvb. velg 17″ ipv velg 15″ of 16″ (zoals destijds af fabriek?) en gekeurd raakt als alleenstaand of uitzonderlijk geval, dan kunnen ze je niets maken nadien? Vraag is natuurlijk of ze je zo willen keuren! Iemand ervaring daarmee?
Eigenlijk is dat nu ook al zo… alleen staat er op de oldtimer keuringskaart de maat van velgen of banden nog niet vermeld, bij dagelijks gebruik wel, al willen ze daar momenteel niet van de homologatiegegevens afwijken, hip hip hoera als de TUV manier van werken hier ook gaat ingevoerd worden.
Als je momenteel betrokken bent bij een ongeval en je wagen is niet conform de homologatie heb je sowieso grote problemen, ik ken zelfs iemand die betrokken was bij een ongeval met een dodelijk slachtoffer, daarbij heeft de verzekering zich terug getrokken omdat de wagen niet conform de homologatie was… de man is nu persoonlijk aansprakelijk gesteld… dramas…
Maar dat schijnt dus binnenkort verleden tijd te zijn.
Je krijgt een vermelding op je kenteken net als bij TUV in Duitsland, en als je dan met een controle aangehouden word, en het staat niet op je kenteken vermeld dat je andere velgen o.i.d. hebt krijg je een bekeuring, en in het slechtste geval niet meer verder rijden.Naar de keuring gaan met gewone velgen, thuis komen, en er spacers tussen zetten?
Ahhhh natuurlijk, ik heb hem.
Bedankt om me erop te wijzen!!
groetjes,
Bert
het spoor van een sc en van turbo is wel verschillend hé Bert. er zitten onder een turbo bredere draagarmen achteraan dan onder een sc. dus de velgen kunnen wel dezelfde zijn maar de draagarmen niet…
dus als je turbospatborden op een sc plaatst, moet je véél bredere velgen steken of met spoorverbreders werken (verboden) of turbo armen steken (verboden)
Ik ben psychoanalyst en geen porsche technieker maar er is iets dat me niet lekker ligt.
Dit is een SC met een turbo look, is het niet? De velgen gehomologeerd voor de SC waren 6 en 7 x 16 (op fuchs) of 7 en 8 x 15 (Fuchs) of 6 en 7 x 15 (op ATS cookie cutters of “hackmesserfelgen”)
Bandenmaten waren
185/70/15 voor vaak nu veranderd voor 195/65
215/60/15 achter vaak nu veranderd voor 225/55of 205/50/16 voor
225/50/16 achterDe velgen hebben allemaal een “einpresstiefe” of ET van 23.3
Ik vraag me gewoon af, gezien dat de turbo 3.0 en de turbo 3.3 OOK gehomologeerd waren op 15inchers, of een set 7 x 15 voor op 195/65 en achter 8×15 op 215/60 of 225/55 niet een factory look geven?? Spoor blijft toch gewoon hetzelfde op die manier?
Indien er problemen zijn, ik heb voor mijn model 79 SC
(van eerste eigenaar!!) nog de originele duitse “pappbrief” met de homologatie van 7 en 8 x 15, 6 en 7 x 15, en 6 en 7 x 16.HTH,
Bert
[quote=”vetor”:1f4xg55k]
Beste,heb je daar een gelijkvormigheidsattest van met pvg-nummer? Denk dat in dat geval er toch geen probleem kan zijn?
mvg[/quote]
Neen dat heb ik niet daar de wagen de laatste keer als oldtimer voorgereden was, op de originele documenten van de wagen staan de maten van banden en velgen echter wel vermeld, en hij is zo reeds verzscheidene keren naar de keuring geweest, het zou dus in principe geen probleem mogen zijn.
Maar ik heb in het verleden al met 3 verschillende wagens bot gevangen die in alle andere landen wel de baan op mogen, hier in dit ****land weet je nooit…
[quote=”mcklusky”:1dh11a2v]idd enkel als oldtimer lukt dit in belgie…
Ik heb er bvb zo een met 14 duim brede op 15 duim grote fuchsen,
tot nu toe steeds gekeurd geweest als oldtimer, vorige keuring geen probleem gehad omdat die velgen ook op de originele duitse papieren vermeld staan…Dit jaar voor herinschrijving houd ik echter mijn hart vast…[/quote]
Beste,
heb je daar een gelijkvormigheidsattest van met pvg-nummer? Denk dat in dat geval er toch geen probleem kan zijn?
mvg
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.