Full Detail 356B Super 1600 – Aikinoodle

Home Forum Porscheforum Fotoboek Porsche algemene Foto’s Full Detail 356B Super 1600 – Aikinoodle

  • Maker
    Discussie
  • Beste Porschist,

    Ik stelde mij zonet voor op dit forum en wilde jullie alvast even laten meegenieten van een detail die ik overlaatst nog gedaan heb op een iconische wagen: Porsche 356B Super 1600.

    Ik wil jullie graag van het fotomateriaal laten meegenieten dus vandaar een verslagje op dit forum. Dit betreft een verkorte versie. De volledige versie kan je HIER terugvinden, is een hobbysite waar ik mijn verslagen op bijhoud. Je kan er terecht voor meer gedetailleerd verslag (kleibeurt, oppoetsen van de originele velgen,…). Veel leesplezier alvast 🙂

    De wagen had al een tijd geen deftige beurt gehad, hiervan getuigen onderstaande foto’s:




    Er werd van start gegaan met het voorbereiden van de roadster voor een wasbeurt. Een oldtimer wordt het best zoveel mogelijk droog gehouden (geldt dus ook voor BMW’s!), vooral zware regenbuien moeten absoluut vermeden worden. De wasbeurt werd dan ook met alle zorg uitgevoerd en nam bijgevolg wat meer tijd in beslag dan een doorsnee wasbeurt van een ‘daily driver’. Zoals altijd werd nauwkeurig de 2-emmer-methode gevolgd om het aanbrengen van waskrassen tot een absoluut minimum te herleiden.






    Tevens werd ook werk gemaakt van het wegnemen van een sticker. Dit werkje nam meer dan een uur in beslag en werd met alle voorzichtigheid uitgevoerd. Lakken zijn immers niet gemaakt voor het opplakken van stickers en bedrukking, ook al beweert men dat de stickers ‘autovriendelijk’ zijn. De verhalen waarbij lak meekomt tijdens het aftrekken ervan zijn dan ook niet meer op 1 hand te tellen. Enkel met veel geduld en het juiste materiaal en producten kunnen dergelijke stickers op een veilige manier worden verwijderd. De beste manier om dit te voorkomen is dan ook om gewoon geen stickers op de lak te dulden…



    De polijstbeurt zou een 2-stapspolijstbeurt gaan worden. De opzet bestond er in de wagen weer flink op te frissen en zoveel mogelijk krassen en swirls weg te werken zonder echt zwaar te gaan compounden. Alvorens te polieren werd de lak volledig uitgemeten met een lakdiktemeter en werden zwakke plekken uitgezocht. Zo kwamen we op een plek die 300micron dik was, in tegenstelling tot de rest van de lak die gemiddeld een 800-900micron dik was. Hier besloot ik later niet te gaan op corrigeren maar enkel de glans terug te brengen door lichtjes op te polieren. Verschillende lakdefecten werden duidelijk zichtbaar onder kunstlicht.





    Tijdens de polierwerken werden de typische details van een oldtimer aangepakt: spiegel, chroombumpers, -hendeltjes, -lijsten, het authentieke stuurwiel zo ook het motor- en koffercompartiment. Enkele 50/50s samen met wat voor en na impressies:

    Voor:

    Na:

    Enkele 50/50 impressies:



    Nadat de wagen volledig gepolierd was is er voor extra diepte gegaan door middel van een carnaubawax, dit zorgt tevens voor wat extra bescherming. Zo is een mooie zomer voor deze wagen met talrijke rally’s alvast verzerkerd!






    Ik ben de laatste tijd bezig met samenwerken met enkele hobbyfotografen. Daarbij hebben we mijn laatste detailbeurt van een Mercedes 300SL Roadster van een fotoshoot voorzien. Om een idee te geven , een van de sneak previeuw (voor de mensen die ook andere merken kunnen appreciëren):

    Als er nog vragen zijn: SHOOT 😀
    Mvg,

    Jonathan

  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.