het expertiseverslag van die 993 4S stelt duidelijk dat “de wagen desdanig hersteld is dat met het blote oog geen afwijkingen kunnen vastgesteld worden”. Het is jammer dat ik julie die wagen niet eens kan tonen, real life, het was een van de mooiste Porsches die ik ooit gezien heb, forumleden die hem op foto gezien hebben beaamden. Een sealgraue 4S met biturbo achterspoiler, RS93 velgen, muisgrijze gespoten carbon sportzetels, full option, de eerste keer dat ik er in zat, zat blijkbaar de aankoopfactuur nog in het handschoenkastje, en de aankoopprijs was een verpletterende 4.3 miljoen frankjes geweest!!
Maar reeds vanaf de levering bij mij thuis waren er al startproblemen door de electronica, op de minste bult in de weg schuurde steeds het zelfde achterwiel tegen de kas van de wagen, na enkele keren wou het open dag niet goed meer sluiten enz enz. Het was pas bij de zoveelste panne, toen de wagen opgetakeld werd, en de wagen van onderen gezien werd, dat de eerste vermoedens opdoken dat het hier wel eens om heel wat meer kon gaan dan wat de verkoper aan de telefoon beweerde… Achteraf bij expertise bleek zelfs, toen men beschermende (en helaas verhullende) panelen, stofkappen en dergelijk wegnam, dat ik met een gevaar op de weg reed! Zelfs aan elkaar gelaste remleidingen!!! Van de 13 meetpunten op chassis waren er 8 buiten tollerantie (niet verwonderlijk dat het open dak niet meer goed sloot!), enz enz… 😯 En by the way, de wagen is in Brussel opgehaald door een bevriend verkoper van tweedehandswagens… die er ook niks aan gezien had!
Het ergste van al is dat de meeste zware ontgoochelingen die ik op autovlak meemaakte telkens gebeurden door malafide medewerking van mensen bij de autokeuring!!! Zowel die eerste 525i, die 993 als ook zoals sommige zich nog herinneren die 725TDS die ik twee jaar geleden op Ebay kocht, werden allen geleverd met blanco keuringspapieren voor verkoop, terwijl ze alle drie achteraf ongevalswagens bleken te zijn met dermate ernstige schade dat een goedkeuring eigenlijk zelfs niet meer mogelijk was… Maar wat wil je, ik heb de krantenartikels bewaard over het proces van de keurders van Anderlecht (die ook mijn 993 gekeurd hadden), ze hebben enkel voorwaardelijke straffen gekregen “omdat ze enkel minimale zaken zoals wat te veel versleten banden door de vingers gezien zouden hebben”. Als je zulke dingen leest, en je zit daar 5 jaar zwaar af te betalen voor een wagen die uit het verkeerd genomen is, en nooit meer gekeurd zal geraken, dan keert je maag om…
En weet je, een nogal gekend en berucht autoverkoper van het Gentse, die afwist van mijn problemen die ik had, heeft mij zelfs nog het aanbod gedaan: 20.000 frank, en hij was weer blanco gekeurd, en ik zou hem kunnen verkopen aan een ander… Raad eens waar hij gekeurd zou worden… In Anderlecht… Die praktijken gaan dus gewoon door!
En om te bewijzen hoe klein de wereld is, bij die foefelaars. Die zelfde Genste autohandelaar heeft jaren geleden een zeer zwaar ongeval gehad met een Maranello, die geheel perte was. Auto uitbetaald door de verzekering, maaaaar… die wagen is wel ook weer opgelapt geworden. En raad eens wie die verkocht heeft? Voor 100.000 euro. Inderdaad, die zelfde Porsche-Ferrari garage in Anderlecht waar ik die 993 kocht…
Inderdaad Jokke, sindsdien koop ik niets meer zonder bijkomende testen, keuringen en dergelijke… en als ze weigeren, is mijn zin al over…en mij trachten te sussen met garantie lukt niet meer. Je bent er vet mee garantie te hebben, ik had ook garantie op die 993… Zie waar ik sta…