Home › Forum › Porsche Talk › Garantie aankoop oldtimer
- Dit onderwerp bevat 20 reacties, 11 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 6 maanden geleden door Wim.
-
MakerDiscussie
-
28 mei 2015 om 07:39
Hallo,
Ik koop een oldtimer bij een verkoper waar ik veronderstel dat deze dit niet doet uit professionele reden.
En de aankoop gaat door zonder garantie, omdat ik veronderstel dat bij oldtimers dit meer gebeurd, en dus in kennis van de staat van het voertuig zoals gezien en mee testgereden.Maar je brengt hem dan na aankoop binnen bij garage voor onderhoud en daar stellen ze een probleem vast aan de motor.
Er zit een gat in de motor, die provisoir is gedicht.
De garagist merkt natuurlijk wel dat de verkoper professioneel actief is op vlak van auto’s verkopen en licht me dus in dat ik garantie zou moeten krijgen.Klopt het dan dat hij toch verantwoordelijk moet zijn om verplicht garantie te geven? Zeker als het zo’n zwaar probleem is?
-
MakerDiscussie
-
Tegenwoordig kunnen ze veel repareren en degelijk ook, mits je de goede bedrijven hebt.
Ze kunnen tegenwoordig de zweterige blokjes van magnesium weer helemaal dicht en als nieuw krijgen door middel van shotpeen.
Door deze behandeling wordt het materiaal zelfs lichter en sterker.
@Wout, WUR is warmloop regeling.Ik zal een topic aanmaken over de wagen. Dat zal beter zijn ipv verder te praten.
Wat ik wel kan zeggen is dat er een soort van kauwgom hangt aan het begin/einde van het blok waar die overgaat naar de versnellingsbak.
Maar foto’s dus in een nieuw topic dit weekend.denk dat hij hem daar hield als reclame, zo van.. zie nekeer welke klanten wij hebben.
Hopelijk komt het goed, met de hulp van mensen van het forum kom je toch ook al een stapje verder. Moest ik een technisch wonder zijn hielp ik je direct, trouwens een “gat in de motor” daar had ik nog nooit van gehoord, wel een drijfstang die onderaan door het blok schiet maar daar rij je helemaal niet meer mee hoor. Ik ben benieuwd naar de foto’s@ Wim: bedankt voor de hulp,
het gaat idd om een 3.0 SC, misschien is het best dat ik een nieuw draadje maak over de auto zelf want het gaat hier al lang niet meer over de garantie bij de aankoop.
Ik hoorde ze gisteren nog in de garage ergens tegen elkaar mompelen over valse lucht aanzuigen, maar waarom hebben ze dat dan niet bekeken na een maand daar te staan :s
soit vantweekend komt die naar huis.
Wat is de WUR?
@ python: het gaat hier om een 911 SC van 1980 (amerikaans model)
en de garage heeft er idd een maand over gedaan om koud start te regelen, wat nog altijd niet is opgelost eigenlijk.
Voor de rest hebben ze wat lichten vervangen, wielen om te gaan keuren. Wat eigenlijk ook niet nodig is hoorde ik op de keuring.
Dus hij komt nu terug van de garage met nog steeds dezelfde symptonen als een maand geleden.@Wout, heb je intro draadje nog eens gelezen en je hebt dus een 3.0 SC.
Dat ploffen waar je het over hebt en bijna stilvallen van de motor kan te duiden hebben op een vacuüm lek in een van de slangen, want als het goed is heb je K-tronic injectie systeem, en als deze valse lucht trekt gaat die inderdaad knallen en slecht lopen op lage toeren.
Daarbij is de WUR ook een belangrijk punt van de motor, want als deze blijft hangen verzuipt die.
Tevens ook de Co eens goed laten afstellen, zijn daar ook gevoelig op.@ Sensa; ze heeft nog twee jongere zussen: eentje trouwt nog dit jaar, de ander is ook al bezet :p
Voorlopig ben ik terug met beide voetjes op de grond, gelukkig na een zalig ritje deze middag;
En normaal gezien staat hij di weekend terug in m’n garage.
Ik zal dan op het gemak eens kijken om zelf orde op zaken te zetten en een goeie specialist te zoeken die hem in orde brengen.@ WimV als je de wagen niet uit W-Vlaanderen hebt gehaald kan je zeker op je beide oren slapen.
En trouwens ik ben vandaag naar de auto geweest en het horrorverhaal is wat overdreven door de garagist.Dus vandaag kwam ik toe aan de wagen om hem mee te nemen naar de keuring, ze keken me zowat buiten en wilden niet veel zeggen, ze gaven me gewoon de sleutels, plakband en een schroevendraaier. Toen de wagen niet wou starten hebben ze wel komen helpen en hup weg was ik richting de keuring.
Wagen rijdt ietsje soepeler als voorheen, maar het knallen en schieten bij het gas beroeren is ng steeds gebleven. Misschien in iets minder mate. Waar ze wel gelijk in hadden was eenmaal dat de wagen warm gereden is en je komt af naar stationair, bv aan de lichten dat de oliedruk wel zeer laag hangt en dus de motor durft af te slaan, dus compenseren met wat op toeren houden voorlopig. Wel zeer stresserend om in een file terecht te komen. Eenmaal aan de keuring aangekomen start de wagen iedere keer wanneer de rij beroerde.
Eenmaal dat het mijn beurt was, had ik juist een jong gastje die direct een smile van oor tot oor had toen hij mij zag binnenrijden. Jammer dat het maar van korte duur was want ze konden de wagen niet keuren omdat het chassisnr. niet op een plakaatje in de deur aanwezig is. Dus dat zal ik moeten aanvragen? Ze waren wel zo vriendelijk om gewoon het roze formulier terug te geven en me te laten gaan.
Op de terugweg was het file in stad en heb ik een omweg genomen langs het water om afslaan van de motor te voorkomen.
Tijdens de omweg was het gewoon genieten en vlogen alle problemen voorbij en direct een smile om er weer een tijdje tegen te kunnen.500 meter voor de garage moet ik stoppen aan een kruispunt en slaat de motor af. maar deze keer sloeg hij niet meer aan. Ondertussen zelf proberen starten, hulp van omstaanders gevraagd om te demarreren terwijl ikzelf aan de klep roerde.
maar niets hielp, dus heb ik ze moeten opbellen dat ze me kwamen halen 🙁 ook door hen werd die niet meer gestart en werd ie dus weggesleept. Waarschijnlijk teveel geprobeerd en de motor dus verzopen. Want alles werkte nog, brandstofpomp, er was ontsteking,…
Nu eenmaal in de garage wilden ze toch eens dat gat tonen en die serieuze plas olie na het warm rijden. Er is idd iets verdachts aan de motor, zal maar een nieuw topic openen want ben hier teveel off topic aan het gaan. En olie lekken niets van gezien tijdens het wachten aan de keuring en de panne.Nu zal ik de wagen na het weekend wss mogen ophalen. Eindelijk!
betreffende het verkoopcontract van de verkoper, eindelijk terug on-topic. Op de bestelbon staat er niets van afzien van garantie. Enkel dat ik als koper de wagen ken in de staat zoals hij is bij verkoop. Er staat idd een btw-nr op en een firma naam.
Maar ik heb dan bij ontvangs wel een blad moeten tekenen waarop staat dat hij als particulier handelt en dus zo ontziet om btw terug te trekken?
Nu voorlopig zie ik geen probleem voor de verkoper, maar zal toch aan dat plekje eens een specialist laten kijken. Aan de wagen voel je allesinds niet dat iets mis is.Een gat in de motor ? Tjiens, ik kan me dat visueel niet voorstellen. Hoop hier spoedig foto’s te zien. Ik zou zeker je auto daar buiten halen en aan meerdere specialisten advies vragen.met dat advies te betalen heb je gedaan.
Hoop dat het allemaal een beetje meevalt voor je.
Succes
mocht het ooit op een juridisch dispuut uitdraaien, dan is het NIET verstandig om nu eenzijdige conclusies (met nominatieve vermelding van de tegenpartij) op een publiek forum te schrijven.
Pfff ik krijg al schrik als ik dit alles lees. Schandalig.
Waar heb je hem juist gekocht?[quote=”Wout_RS” post=205871]Thnx!
Mijn vrouw relativeert heel het verhaal wel en blijft er olympisch kalm onder.
Ze zegt gewoon haal die wagen daar weg en we kijken dan wel verder,
maar ondertussen blijft het voor mij pijnlijk om eventueel m’n spaarcenten te zien verloren gaan, aan een eventuele vroegtijdige verkoop met verlies…,…
Ondertussen zal ik proberen kalm te blijven en zien wat er te redden valt.[/quote]Als ik niet al getrouwd was, zou ik vragen of je vrouw nog een zus heeft (ja het zou haar nog jongere zus mogen zijn 😉 ). Verstandige reactive. Laat je niet meeslepen in een emotionele rollercoaster. ” ‘t is maar nen oto”.
Denk ook nog niet snel aan verder verkopen. Ik twijfel niet aan je geode trouw, dus jij gaat het verhaal vertellen, inderdaad je verlies slikken en met de tranen in de ogen de auto zien wegrijden.
Dan ga je op zoek naar een andere, OK, je bent nu 1 ervaring rijker, maar een malafiede verkoper is 1000 ervaringen rijker en pakt je misschien op iets anders.IK (en dat hoeft jouw beslissing niet zijn) zou in eerste instantie denken aan houden, wat tijd nemen om een goede, betrouwbare garage te zoeken en het beestje in orde laten zetten.
Belangrijk : dan weet JIJ dat het voertuig in orde is, je rijdt gerust en als je ‘tem dan later toch nog verkoopt, kan je de koper in zijn ogen kijken EN gerust slapen want je bent eerlijk geweest, en dat is toch ook wat waard! Met wat geluk recupereer je de extra investering nog. Laat deze dan wel goed documenteren : foto’s en factureren.
Gebruik de zoekfunctie even, er zijn ook forumsponsers die heel veel ervaring en deskundigheid hebben in deze. Wel vermoed ik dat deze iets langer nodig hebben dan een week om een revisie te doen. Mijn garage zei me minimum 4 weken. We hebben afgesproken max 5 weken, en wat ze niet weten is dat ik nog 2 weken speling heb. Die krijgen ze, als ze het vragen, er “gratis” bovenop.
Over welke oldtimer gaat het ?
-Vraag of ze het bewuste gat laten zien ,waar het exact zit ,hoe is het hersteld en wat is het probleem nu juist is ,probeer er een foto van te maken.
-Het kan perfect zijn dat de motor hersteld is (dicht geplakt) maar ik zie niet direct het verband met een totaal revisie .
-Heeft de garage er een maand over gedaan om een gat in je motor te ontdekken of heb je zelf geen tijd gemaakt om er sneller op in te gaan ?
-indien het eerste : stel ik je voor om de rekening te betalen van het koudstart probleem (in de veronderstelling dat deze gemaakt is) en een andere garage zoekt .Dat vind ik ook zeer raar,
de wagen heeft gedurende een grote week bij mij gestaan sinds aankoop,
en geen spat olie gelekt.Nu staat hij daar een hele maand, wat met problemen met de koudstart.
Die zou moeten verholpen worden, ik mag volgens hen deze week om de auto gaan om hem te keuren.
bel ik dan voor de keuring: groot probleem: olie lekt, bar,… we moete revisie uitvoeren.Ik bel wat specialisten: die allemaal bevestigen dat het zever is om op basis van dat revisie uit te voeren.
Dus ik bel terug naar de garage dat ik de wagen kom ophalen zoals hij is.
Een uur laten belt de baas: Er zit een gat in je motor, die is dichtgekleefd.
En dan begon hij met z’n verhaal over de garantie…Ik weet dus niet wat ik moet geloven, maar weg moet hij daar zeker.
Vind het een zeer raar verhaal wat ze me daar aan het vertellen zijn.Maar ik zal het deze namiddag wel zelf zien zeker.
Hoop voor U dat het meevalt.
Het verhaal klopt ook niet precies voor mij.
Als er een gat in de motor zit zou die toch serieus moeten lekken.
Hoe gaat dit dan opgelost worden met een eventuele revisie?
Raar verhaal van garage.Tja occasie wagen zijn steeds een beetje loterij.
Hoe ouder hoe groter het risico.
Ik ga morgen achter eentje van 1972, geen Porsche.
Ga samen met een vriend. Cash in de zak en hoop hem mee te kunnen nemen op mijn aanhangwagen
zonder iets van garantie of wat dan ook, enkel goede documenten laten tekenen voor bewijs van herkomst omdat ie nu inNL staat en ik moet hem invoeren.
Dat zal de prijs drukken, wat handig zal zijn voor de eventuele gebreken op te lossen later.Thnx!
Dus deze middag ga ik eens gaan kijken naar het zogezegde ‘gat’ waar de garage het over heeft op dit moment.
Ik zal hier allesinds uitgebreid foto’s van nemen.
Wat ook de bedoeling is, is om deze nog te keuren, eventueel vandaag nog, als het ‘gat’ het een beetje toelaat.
Zodanig heb ik een beetje meer vrijheid om te gaan met de wagen waar ik wil.Want de garage waar hij nu staat, heb ik totaal geen goed gevoel bij.
Hij staat daar nu een maand, voor eens te kijken en te keuren. maar ondertussen raadden ze me wel een revisie aan op basis van volgend punt:
– olieplasje na warm rijden
– 0,5 bar teweinig op de meter bij stationair draaien en doortrekken.
En die revisie zouden ze in een week kunnen uitvoeren.
Ondertussen zitten ze ook te hameren, erop dat ik geen garantie heb verkregen en dat dit geen praktijken zijn.Daarom zal ik hen vandaag ook zeggen dat de wagen terug mee moet naar huis.
Enig probleem is dat ik hem dan naar Willems in Zulte wilde brengen, aangezien ik al diverse keren heb gebeld en hij toch iedere keer advies gaf. maar aan de andere kant weet ik niet hoeveel hij over de motor wist van deze wagen toen deze verkocht is geweest.
Was de verkoper, Willems op de hoogte van dit eventuele ‘gat’??Alvorens de verkoper toch te beschuldigen wil ik toch een opinie van een gespecialiseerde garage en niet van deze waar hij nu staat.
Mijn vrouw relativeert heel het verhaal wel en blijft er olympisch kalm onder.
Ze zegt gewoon haal die wagen daar weg en we kijken dan wel verder,
maar ondertussen blijft het voor mij pijnlijk om eventueel m’n spaarcenten te zien verloren gaan, aan een eventuele vroegtijdige verkoop met verlies…,…
Ondertussen zal ik proberen kalm te blijven en zien wat er te redden valt.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.