Garantie handelaar? Wat is het waard?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Garantie handelaar? Wat is het waard?

  • Maker
    Discussie
  • Wat is het waard? Lijkt mij dat ze zelf maar kunnen kiezen wat ze onder garantie willen nemen en wat niet. Wettelijke bepalingen vindt ik nergens terug momenteel…

    Mijn MAF sensor is defect gegaan, op de factuur staat 1 jaar garantie op aandrijflijn, motorblok en versnellingsbak. Hoe wettelijk is dat? Is een MAF sensor een slijtage onderdeel ?

    Daarnaast doet mijn rechtse raam ook raar, alles werkt maar het wil niet volledig vanzelf omhoog, dus ik moet het knopje vast houden. Volgens het wijze internet is dit een probleem met de motor die de calibratie waarde niet meer kan inleren aan de computer(het is begonnen na een platte batterij, basically weet de computer de eindpositie van het raam niet, en wilt het daarom niet vanzelf omhoog gaan, helaas heeft dit ook invloed op de raamfunctie als je de deur open doet, het gaat omlaag, maar niet meer omhoog… (moet er dus telkens zelf aan denken na passagiers in en uitstappen).

    Eveneens ook geen garantie blijkbaar…

    Wie heeft ervaring met deze zaken? Heb intussen contact opgenomen met mijn advocaat, maar ben nog aan het twijfelen of ik er echt een zaak van wil maken… zo duur zijn de kosten nu ook niet, pakweg een 1000 euro, en maanden van gerompslomp heb ik er ook niet voor over, langs de andere kant kost een zaak mij ook niks want de rechtsbijstand dekt dit toch van mijn verzekering….

    Tis een beetje een principeskwestie aan het worden wel :what:

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
    • Ofwel koop je particulier : veel lagere en correctere prijs. Soms kun je echt een belachelijk laag bod doen en heeft de verkoper zo dringend centen nodig dat de wagen dan verkocht is. Is het een recentere wagen dan is de kans op problemen ook veel kleiner (lang leve de VAA op zo een moment). Wil je toch meer zekerheid dan vraag je eerst om bij een officiële garage een volledige diagnose te laten doen.

      Ofwel koop je bij een officiële garage (de OPC’s dus). Die geven 1 jaar echte garantie en er is ook nooit gezever of geklaag. Je weet ook dat de wagen dan eerst volledig door hun is nagekeken en in orde is gezet.

      Persoonlijk zal ik nooit bij een autohandelaar kopen. Die kopen de wagens soms heel goedkoop in en verkopen die met grote winsten. Iedereen mag van mij veel geld verdienen maar als er dan iets stuk gaat is het gezever en gezaag. En meestal sturen die handelaars u gewoon wandelen.

        Ooit eens beroep willen doen op garantie op een wagen aangekocht via een handelaar .
        Hij heeft er zelf liggen aan prutsen ,het probleem werd alleen maar erger . 😳
        Toen ik hem voorstelde om een Opc te raadplegen zette hij nog een grote mond op ook . 👿

        Dan maar alles op eigen kosten bij een Opc laten maken . 😥

          Als ze een P-garage hadden waar ze (veel) mee samenwerken was het probleem al opgelost geweest en had ik de auto geen 2 keer 4 dagen moeten missen hé… Reken daarbij nog eens de tijd die verloren ging door het heen en weer rijden + iemand mobiliseren om mij te brengen heen en terug….

          Al bij al viel het nog erg mee. Ik stel me alleen de vraag als het om een zeer dure herstelling gaat of er dan zonder morren hersteld (goed hersteld) zal worden. Maar, voolopig niet voor mij want de garantieperiode is al een hele tijd voorbij. 😉

            [quote=”RODONDO” post=135978]Ik had een goede garantie, met volledige beschrijving (boekje) met wat wel, wat niet enz… Toen ik met mijn stroomverlies tot 2 X toe de P. binnenbracht (telkens 4 dagen) merkte ik dat er geen oplossing gevonden was. Dan de wagen binnengebracht bij mijn P-specialist. Na enkele uren probleem opgelost. Toen ik aangetekend de garage waar ik mijn P. kocht op de hoogte bracht en de door mij betaalde factuur wilde terugvorderen kreeg ik een mail terug met een verwijzing naar een bepaald artikel in mijn garantievoorwaarden (dat boekje dus) Wat leerde het artikel mij: “als de verkoper door technische tekortkoming de herstelling niet kan uitvoeren, zal de garage zelf een andere garage aanstellen om de herstelling alsnog uit te voeren.” Toen ik vroeg wat er mis was met mijn P-specialist en of hij op mijn verzoek niet zou aangesteld kunnen worden: geen reactie. Tot zover de garantie. :roll:[/quote]

            Het is te begrijpen dat jouw verkoper graag zelf een garage had voorgesteld. 1 waar ze bvb vaak mee samenwerken en er dus aan verminderd tarief wordt gefactureerd. Bovendien vragen zij vaak eerst een bestek aan en geven dan een akkoord met rechtstreekse facturatie naar hen. Zo helpen ze jou even goed, zijn zij zeker van de geleverde kwaliteit, prijs en eventuele garantie op de herstelling en krijg jij dus nooit een rekening voorgeschoteld.

            Uiteraard begrijp ik ook dat jij actie wou en misschien (terecht) “ongeduldig” werd.
            In de toekomst zou ik dus zo te werk gaan.

            In dit geval zou ik hen benaderen met begrip voor hun situatie, maar dan ook wel jouw deel van de koek terugvragen, want ook op hun manier, had het hen geld gekost.

            Hoop vooral dat de wagen het weer naar behoren doet en succes met de factuur!

              Zeer verstandig besluit !

                Goed ja, de LMM is zaterdag vervangen op mijn kosten, heb de wagen vandaag bij Carrera Motors in Latem binnen gedaan voor een 114 punten keuring, en dit heeft hij glansrijk doorstaan, geen enkel probleem gevonden buiten die rechtse ruit, dus als ik dat nu nog even fix dan heb ik weer een perfecte auto. Niet de moeite dus om bovenstaande allemaal te gaan doen, als ik mijn uren ga rekenen dat ik niet kan werken om al die bureaucratie dingen te doen zal het mij veel duurder uitkomen dan een LMM en een raammotorke…

                Dus ja, thanks iedereen voor de tips, maar ik ga er niet aan beginnen.

                  Dien klacht in bij economische zaken en leg het nadien voor aan een geschillencommissie. Gratis…

                  http://economie.fgov.be/nl/geschillen/klachten/waar_hoe_klacht_indienen/online_klacht/

                  http://economie.fgov.be/nl/geschillen/Consumentengeschillen/#.UdqsUoZsiSo

                  Als je een uitgebreide rechtsbijstand(DAS,ARAG,..) hebt kun je het aan hen voorleggen

                    Als een partij niet komt opdagen bij de vrederechter dan ga je naar eerste aanleg. Kosten dus…. vrederechter… de naam zegt het zelf..
                    Mvg Axel

                      Ter info mijn scirocco had iets gelijkaardigs : deur dicht maar raam bleef op een kier, dacht eerst ook aan kalibratie of iets dergelijks … heb dan gevonden wat het was : in de klink van de deur zit een kontakt dat zodra je de deur opent het raam een centimeter gaat zakken … als dat kontakt niet goed werkt of zoals bij mij het rubber van de klink een fractie speling gaf waardoor het kontakt niet sluit, dan denkt de computer dat de deur niet goed dicht is en houdt hij het raam iets naar beneden. Weet niet hoe het systeem bij jou werkt maar misschien is het iets gelijkaardigs ?

                        alle mogelijke combinaties al geprobeerd 😉

                          Veelal moet je dat raam even helpen met inleren.
                          helemaal naar beneden en enkele seconden de knop vasthouden.
                          en dan naar boven en ook als die dicht is de knop enkele seconden vast houden.
                          weet niet de exacte seconden maar houdt in ieder geval even 5 aan.

                          goede kans dat ie dan weer gecalibreerd is…

                            [quote=”Axel” post=135997]vrederechter, partij komt niet opdagen[/quote]

                            Een partij die niet komt opdagen verliest toch altijd? :think:

                              @Wim, BOVAG had ik wel gevonden, maar leek mij niet van toepassing in België 😉

                              De meeste merken geven op hun occasions een Merkgarantielabel zoals Patrickvb al aangeeft. In NL is dit een 6 of 12 maanden BOVAG garantie aangevuld met hun eigen voorwaarden.

                                Hallo,
                                Gezien mijn leeftijd heb ik wat ervaring met garantie op wagens.
                                Wettelijk gezien is de professionele verkoper verplicht je een jaar garantie te geven.
                                In de praktijk hangt zeer veel af van de “al dan niet “medewerking van de verkoper. Als je moet procederen ben je ver van huis…. vrederechter, partij komt niet opdagen, aanstelling expert enz… enz…probeer te onderhandelen op een rustige deftige manier. Als uw verkoper alle medewerking weigert gewoon geen verdere energie in steken en hem straffen met je minachtig. Dat is alles wat je kunt doen. Ik weet het, het is een magere troost maar helaas vaak de realiteit. Voor grotere problemen die hoog kunnen oplopen wat betreft kosten je rechtsbijstand aanspreken en doorgaan, dreigen met direct eerste aanleg en aanstelling expert en het ook doen indien nodig. Reken erop dat een dergelijke procedure een paar honderd € kost om in te leiden. Let wel, ik verkondig hier mijn persoonlijke mening zen heb de waarheid niet in pacht. Succes ! Mvg Axel

                                  Goed nieuws! :up:

                                  Nu het ruit-probleem nog en ge zijt weer gesteld. 😉

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 33)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.