Garantie handelaar? Wat is het waard?

Home Forum Porscheforum Technisch Algemeen Garantie handelaar? Wat is het waard?

  • Maker
    Discussie
  • Wat is het waard? Lijkt mij dat ze zelf maar kunnen kiezen wat ze onder garantie willen nemen en wat niet. Wettelijke bepalingen vindt ik nergens terug momenteel…

    Mijn MAF sensor is defect gegaan, op de factuur staat 1 jaar garantie op aandrijflijn, motorblok en versnellingsbak. Hoe wettelijk is dat? Is een MAF sensor een slijtage onderdeel ?

    Daarnaast doet mijn rechtse raam ook raar, alles werkt maar het wil niet volledig vanzelf omhoog, dus ik moet het knopje vast houden. Volgens het wijze internet is dit een probleem met de motor die de calibratie waarde niet meer kan inleren aan de computer(het is begonnen na een platte batterij, basically weet de computer de eindpositie van het raam niet, en wilt het daarom niet vanzelf omhoog gaan, helaas heeft dit ook invloed op de raamfunctie als je de deur open doet, het gaat omlaag, maar niet meer omhoog… (moet er dus telkens zelf aan denken na passagiers in en uitstappen).

    Eveneens ook geen garantie blijkbaar…

    Wie heeft ervaring met deze zaken? Heb intussen contact opgenomen met mijn advocaat, maar ben nog aan het twijfelen of ik er echt een zaak van wil maken… zo duur zijn de kosten nu ook niet, pakweg een 1000 euro, en maanden van gerompslomp heb ik er ook niet voor over, langs de andere kant kost een zaak mij ook niks want de rechtsbijstand dekt dit toch van mijn verzekering….

    Tis een beetje een principeskwestie aan het worden wel :what:

15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
    • LMM intussen vervangen dus we kunnen weer :driver: :driver:

        Thanks voor de tip, hebben dit helaas al gedaan zonder succes…

          [quote=”Datake” post=135957]Daarnaast doet mijn rechtse raam ook raar, alles werkt maar het wil niet volledig vanzelf omhoog, dus ik moet het knopje vast houden. Volgens het wijze internet is dit een probleem met de motor die de calibratie waarde niet meer kan inleren aan de computer(het is begonnen na een platte batterij, basically weet de computer de eindpositie van het raam niet, en wilt het daarom niet vanzelf omhoog gaan, helaas heeft dit ook invloed op de raamfunctie als je de deur open doet, het gaat omlaag, maar niet meer omhoog… (moet er dus telkens zelf aan denken na passagiers in en uitstappen).[/quote]

          Mogelijke makkelijke oplossing raamprobleem.
          1. Je raam helemaal dicht zetten.
          2. Auto niet op slot (= alarm) zetten.
          3. Aansluiting batterij/accukabels eraf halen.
          4. ff wachten.
          5. Batterij/accukabels er weer op.
          6. Met een beetje mazzel reset de computer en weet ie weer waar het raam ‘eindigt’.

            Niet Porsche gerelateerd: zeer goede ervaring met de ‘Premium Selection’ garantie bij BMW. Dit systeem werkt voortreffelijk.

            Met de Boxster had ik tijdens het eerste jaar een probleem met de LMM. Werd door de garage waar ik de Boxster kocht vlekkeloos en zonder morren opgelost. Service!

              Ik had een goede garantie, met volledige beschrijving (boekje) met wat wel, wat niet enz… Toen ik met mijn stroomverlies tot 2 X toe de P. binnenbracht (telkens 4 dagen) merkte ik dat er geen oplossing gevonden was. Dan de wagen binnengebracht bij mijn P-specialist. Na enkele uren probleem opgelost. Toen ik aangetekend de garage waar ik mijn P. kocht op de hoogte bracht en de door mij betaalde factuur wilde terugvorderen kreeg ik een mail terug met een verwijzing naar een bepaald artikel in mijn garantievoorwaarden (dat boekje dus) Wat leerde het artikel mij: “als de verkoper door technische tekortkoming de herstelling niet kan uitvoeren, zal de garage zelf een andere garage aanstellen om de herstelling alsnog uit te voeren.” Toen ik vroeg wat er mis was met mijn P-specialist en of hij op mijn verzoek niet zou aangesteld kunnen worden: geen reactie. Tot zover de garantie. 🙄

                Autogarantieauto.be
                Kijk hier eens op 😀

                Wim

                  Ik zou het niet weten, we zijn toch een Europa. :happy:

                  Maar even zonder gekheid, is er bij jullie dan wel/geen organisatie net als de BOVAG waar je alles kunt opvragen of lezen via internet.

                    Goed ja, ik merk wel dat er hier nederlanders ook op antwoorden, hoezeer ik het ook apprecieer, is de wetgeving dan echt europees? of is er een “belgische” versie van zoals met zoveel dingen …

                    Wim

                      [quote=”WillemB” post=135967] Ik heb ook al even gezocht naar de definitie van slijtagedeel maar die kan ik ook zo snel even niet vinden.[/quote]

                      Bij de BOVAG kun je die vinden Willem. 😉

                      En garantie is een groot woord, want als er garantie gegeven gaat worden op een auto, moet er beschreven zijn waarvoor de garantie afgegeven is, dus staat er op contract 12 maanden garantie op de motor, dan gaat die garantie puur om draaiende gedeelte dus het blok zelf.
                      Geven ze 12 maanden garantie op de auto, dan valt daar volgens de wet alles onder, buiten de banden.
                      En als er visuele dingen zichtbaar zijn moeten die besproken worden voor ondertekening contract met vermelding van genoemde zaken die jij geconstateerd hebt, en tegen aflevering in orde gemaakt zijn.

                        Wettelijk 1j garantie maar toch zijn er nog steeds handelaars die adverteren met 3 maanden en 6 maanden garantie?

                        Is er hier al niets eens een topic geweest ivm de first hand garantie?

                        Wim

                          [quote=”WillemB” post=135967]MAF is zeker geen slijtage deel.[/quote]

                          Alle opbouwdelen die buitenop de motor gebouwd zijn vallen onder slijtage onderdelen. 💡

                          Dus motor garantie gaat enkel puur over het complete blok en niet de daaromheen gebouwde componenten.

                            WillemB was mij voor 😀

                              Dan is alles aan een auto slijtage onderdeel he, bij mij weten horen onder slijtage onderdelen banden, remblokken, remschijven, koppelingsschijf, enz…

                                MAF is zeker geen slijtage deel. Ik heb ook al even gezocht naar de definitie van slijtagedeel maar die kan ik ook zo snel even niet vinden.

                                Een korte opsomming die mij zo te binnenschiet:

                                -Alle oliën en vloeistoffen.
                                -Remblokken
                                -Bougies
                                -Oliefilter
                                -Ruitenwisserbladen
                                -Lampjes
                                -…….

                                Wim

                                  De MAF (mass air flow) is inderdaad een slijtage onderdeel.

                                15 reacties aan het bekijken - 16 tot 30 (van in totaal 33)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.