gelijkvormigheidsattest 928S

Home Forum Porsche Talk gelijkvormigheidsattest 928S

  • Maker
    Discussie
  • hallo,

    ik heb sinds een kleine twee jaar een schieferblauwe 928S bouwjaar 1983 ( manueel ), de wagen is origineel Duits en werd vanuit Nederland ingevoerd , staat momenteel ingeschreven als oldtimer.
    Ik zou hem nu willen laten op gewone plaat zetten, bijgevolg gelijkvormigheidsattest nodig waarvoor ik deze week naar d’ieteren ben geweest.
    Nu blijkt dat er een recenter motorblok inzit , nl de 310 pk versie ipv de 300 pk versie met een andere motorcode dus… bijgevolg geen gelijkvormigheidsattest gekregen. Het goede nieuws is uiteraard meer pk’s en recenter blok 🙂
    Via deze weg dacht ik dat er misschien ervaring is met zo’n situatie, bestaan hier procedures voor ? Of toch een poging wagen via het keuringsbureau waar hij als oldtimer werd gekeurd.. ?

    groeten

11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
    • ‘kan niet’ en ‘ mag niet’ zijn blijkbaar twee verschillende zaken in België…. Ik stel vast dat er geen mechanisme is die voorkomt dat een vennootschap ( geen garageactiviteit) perfect een oldtimer plaat kan krijgen, ook de verzekering maakt daar geen probleem van. Ik ben vertrouwd met het artikel waarvan sprake, echter indien de statuten van de vennootschap het toelaten, kan een oldtimer ook gezien worden als belegging in roerend goed, met het oog op toekomstige inkomsten door meerwaarden. Om dit roerend goed in goede staat te houden kunnen er onderhoudskosten verdedigd worden. En iedereen weet dat stilstaan niet goed is voor de mekaniek, ermee rijden – in beperkte mate – is ook verdedigbaar. Enfin, veel theorie maar ik heb geen zin in toestanden met de fiscus, zal eens horen ivm die keuring ‘ alleenstaand geval’ .

          Wetgeving ANPR camera’s laat wel toe gegevens te bewaren tot 30dagen, indien nodig voor vaststellingen van inbreuken, kunnen de beelden voorgelegd worden aan de rechtbank en krijgen zo een bewijskracht die wel bewaard mag worden.
          Eén van de inbreuken die kan vastgesteld worden is oa de (in)correcte betaling van wegentaksen, en daar ben je niet in orde mee als je een oldtimer inzet als DD…. die vaststelling kan dus wel gemaakt worden, zelfs zonder dat een jaloerse buurman melding moet maken…. Ik weet van een betrokken persoon dat die controles meer en meer gebeuren in de buurt van grote bedrijventerreinen.
          Dus toch maar opletten geblazen.

          meer info over wat mag en niet mag: http://www.vvsg.be/veiligheid/camera/Documents/Synthesenota%20vast%20ANPR-netwerk%20V1.5.pdf

            een tip ; schrijf de auto in als oldtimer en neem dadelijk een specialiseerde nummerplaat ; dan valt het minder erg op

            ze kosten binnenkort terug 1000€ ipv 2000€

              als er een verzuurde jaloerse burger de politie tipt over het gebruik van een O-voertuig als DD, dan mag de politie wel ANPR inschakelen.
              hier in de buurt een soortgelijke case en dat heeft ipv verzekering en tijd te sparen een omgekeerd effect in het kwadraat gehad.
              als je zoiets overkomt en de aangerekende boete (minnelijke schikking) is redelijk, dan kan je die toch maar beter braafjes betalen.
              veroordeling voor politierechtbank, verbeurdverklaring, advocaat … kost pakken meer. :popcorn:

              o-plaat op een vennootschap kan sowieso niet, tenzij die vennootschap een garage of autohandel omvat. professioneel gebruik is met o-plaat niet toegelaten, dus valt niet te rijmen met bedrijfsvoertuig.

              123

                Anpr werkt zo nie.
                En als ze het zo gebruikten gooit elke capabele advocaat het er zo uit.

                Anpr zoekt naar gekende plakken die geflagd zijn voor bepaalde feiten.
                Mag niks opslaan of verzamelem van gegevens over gebruik. Doen ze dat wel is het een flagrante overtreding van privacy wetten.

                Elke dag er mee naar je werk rijden is gewoon dom natuurlijk. Hij zal ergens op andere manier flieken aandqcht getrokken hebben. Snelheid of zo.

                  niet controleerbaar????
                  Waar ik werk in de industriezone is er ene tegen de lamp gelopen…. je mag niet vergeten dat er vandaar de dag overal anpr camera’s hangen, die hebben een eigen “zoeksysteem” waarbij de gegevens van de voorbijrijdende wagens bewaard worden. Als je elke dag op hetzelfde uur voorbij zo een camera rijdt en je na de dagtaak elke dag opnieuw voorbij die camera rijdt, gaan er blijkbaar alarmbelletjes rinkelen. Mits een eenvoudige controle is het dan vrij makkelijk aan te tonen dat je de oldie toch gebruikt als DD voor woon-werk verkeer…. en zo is het ook bij die kerel gegaan….

                  Verschil tussen DD en oldie is klein in gebruik, qua rijtaksen val je toch onder minimum bedrag (+25j) enig verschil is die jaarlijkse controle en eventueel je verzekering….
                  Zoals vandamme al schreef, is het sop de kool waard om de oldie op DD te zetten? Tenzij als woon-werk, is het omzetten een tijdrovende en soms frustrerende bezigheid. :think:

                    Bedankt voor de antwoorden, ik zou hem ook op oldtimerplaat kunnen laten, ware het niet dat er een fiscaal staartje aan het verhaal zit: de auto staat ingeschreven op de zaak, risico op gezever ivm aftrekbaarheid etc. Mijn boekhouder weet het ook niet goed of daar een reëel probleem mee is… Over het risico op vlak van verkeerswetgeving maak ik me niet zoveel zorgen, fiscaal daarentegen….

                    123

                      wat kun je meer door hem volwaardig in te schrijven, behalve dan naar je werk rijden ermee.. Wat toch niet echt controleer baar is.

                      alleenstaand geval lijkt me veel werk voor wat het meer zal toelaten?

                        Dat is nu net de reden waarom er veel met een O-plaat rond rijden ipv een gewone plaat
                        Het GVA moet belgisch zijn en Dieteren zijn daar niet de gemakkelijkste in om het diplomatisch te formuleren. :censored:

                        Gezien mijn 968CS ook niet echt 100% origineel was :popcorn: , heb ik hem laten keuren als alleenstaand geval.
                        De keuring op zich was ff spannend (met de gele koni’s) maar voor de rest piece of cake (ik had wel gezorgd voor de attesten van de rolbeugel, stoelen etc…)

                        Duurde daarna alleen heel lang vooraleer ze in Brussel ne stempel konden zetten. 8-9 maanden of zo iets.
                        De ambtenaren waren overwerkt. Allez dat is wat ze mij hebben meegedeeld, wanneer ik vroeg waarom het zo lang duurde. :wtf:

                        Je kan ondertussen gewoon op O-plaat verder rijden denk ik, dus dat voordeel heb je wel.
                        Trouwens ik heb wel geruchten gehoord dat het vandaag de dag al wat sneller gaat.

                        Succes

                          Welkom, naast de oldtimerkeuring die je nu hebt is er dan nog één mogelijkheid: via een hoofdkeuringsstation de procedure doorlopen als “alleenstaand geval”. Houd rekening mee dat dit een tijdrovend en zenuwslopend proces kan zijn.

                        11 reacties aan het bekijken - 1 tot 11 (van in totaal 11)
                        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.