Home › Forum › Porsche Talk › gelijkvormigheidsattest voor een 993 4s van 1997
- Dit onderwerp bevat 5 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 2 jaren, 1 maand geleden door Koen Peeters.
-
MakerDiscussie
-
31 augustus 2022 om 16:21
Hallo,
Ik heb onlangs een Porsche 993 4S gekocht in Duitsland die oorspronkelijk nieuw in de VS is geleverd .
Nu wil ik deze in Belgie als dagelijks verkeer inschrijven , maar nu heb ik blijkbaar een gelijkvormigheidsattest nodig .
Ondanks dat het voertuig reeds 9 jaar terug in Europa rond rijdt . Wat is de kortste weg ?Johan
-
MakerDiscussie
-
homologatie via D ‘ieteren is ook nog een optie, reken op min 500€ en enkele weken/maanden wachttijd
Alles hangt er een beetje van af hoe en waar de wagen voorheen in Europa heeft rondgereden.
Normaal kan je het gelijkvormigheidsattest aanvragen bij de invoerder, maar aangezien US-versies verschillend waren van de ROW-versies die in Europa waren gehomologeerd, is de kans klein dat er ergens in Europa er een Porsche invoerder is die dergelijk attest zal gegeven hebben.
De kans is dus groot dat bij invoer in Europa er een individuele type goedkeuring/homologatie gedaan werd om de wagen in het verkeer te kunnen brengen in het land van invoer.Indien dit zo is dan zie ik 3 mogelijkheden:
– de wagen inschrijven met een O-nummerplaat:
dit geeft beperkingen inzake woon-werkverkeer en commercieel gebruik, maar daarvoor is geen gelijkvormigheidsattest vereist. Voor een O-nummerpllaat is het normaam voldoende dat de wagen in een andere lidstaat ingeschreven is geweest. Momenteel is inschrijven als oldtimer nog mogelijk als de wagen maar 25 jaar is (er sprake van om dit op te trekken naar 30 jaar), zij het wel dat de lagere verkeersbelasting pas geldt vanaf 30 jaar.– een validatieprocedure opstarten om de individuele type goedkeuring van de andere lidstaat van de EU te laten erkennen:
theoretisch betekent dit dat ze bij de keuring nagaan of de wagen nog is zoals destijds in het buitenland werd gehomologeerd en dat men op die basis die buitenlandse homologatie wordt gevalideerd. Recent heb ik dit gedaan voor een Italiaans protoype dat geen Europese homologatie had (produktiemodellen hadden die wel) en in 2002 in Bologna was gehomologeerd. Dit betekende dat ik afspraak moest maken bij een keuringscenter voor de validatieprpcedure (wadhttijd > 4 weken). Voor deze procedure zijn geen nummerplaten nodig. De wagen ondergaat daar alle proeven zoals op de keuring, wordt gemeten en gewogen, en alles wordt beschreven (en gefotografeerd), in het bijzonder zaken die misschien een probleem zouden kunnen zijn (bvb niet inklapbare spiegles, geen CE-labelke op de gordels,..). Wellicht hebben die mannen ook hun instructies waar op te letten. Dan mag je nog een disclaimer aftekenen, waarbij het keuringsstation zich nog afdoet van wat verantwoordelijkheid en gaan afrekenen (220 €). Op dat moment wordt je dossier opgestuurd naar Brussel (FOD Mobiliteit) en worden je documenten achtergehouden in het keuringgsstation, met de boodschap dat antwoord ca. 2 weken duurt. Effectief na 2 weken een telefoontje dat de validatie ok was en dat ik mijn papieren met de validatiedocumenten en heb pvg-stickertje mocht ophalen (7€). Met deze documenten (en het klevertje in de auto geplakt) kan je dan een afspraak maken voor een tweedehandskeuring om aan je roos inschrijvingsformulier te geraken. Dit moet wel op nummerplaat gebeuren (garageplaat of plaat van diegene op wiens naam zal ingeschreven worden), Een beetje Kafka, want alles wordt opnieuw getest, maar mits alles ok is en een ‘kleine’ retributie (71.60€), krijg je dan je roos formulier voor de DIV. Totaalkost: ca 300 € voor keurinstation en 2x transport naar ginder.– een volledig nieuwe individuele type goedkeuring:
wellicht pas aan de orde als je niets hebt inzake originele homologatie in de EU of als de wagen ondertussen aangepast werd, maar dit betekent dat de wagen wordt gehomologeerd op basis van de huidige voorschriften. Dit betekent dat het kan zijn dat er ondertussen bepaalde zaken niet meer zouden mogen die dan alsnog moeten aangepast worden (bvb spiegels moeten nu inklapbaar zijn).
Hier heb ik geen persoonlijke ervaring mee, maar betekent wel dat er een volledig dossier ook moet opgemaakt worden in het keuring station dat vervolgens door Brussel moet worden goedgekeurd. Blijkbaar zijn dit processen die wel eens wat tijd kunnen vragen en hoe beter voorbereid hoe makkelijker. Ik weet dat destijds D’Ieteren de service had om een volledig technisch dossier samen te stellen met alle data en testen, wat een eenmalige homologatie zou vergemakkelijken (niet garanderen!), maar ik denk dat dit op zich al een 500 € kostte.
Meer vind je op deze link:
https://www.vlaanderen.be/nationaal-individueel-goedkeuringscertificaat-aanvragen-als-niet-erkende-fabrikant-of-particulierDe laatste optie is wellicht de lastigste, maar de kans is wellicht klein dat je deze moet volgen.
Alles hangt er een beetje van af hoe en waar de wagen voorheen in Europa heeft rondgereden.
Normaal kan je het gelijkvormigheidsattest aanvragen bij de invoerder, maar aangezien US-versies verschillend waren van de ROW-versies die in Europa waren gehomologeerd, is de kans klein dat er ergens in Europa er een Porsche invoerder is die dergelijk attest zal gegeven hebben.
De kans is dus groot dat bij invoer in Europa er een individuele type goedkeuring/homologatie gedaan werd om de wagen in het verkeer te kunnen brengen in het land van invoer.Indien dit zo is dan zie ik 3 mogelijkheden:
– de wagen inschrijven met een O-nummerplaat:
dit geeft beperkingen inzake woon-werkverkeer en commercieel gebruik, maar daarvoor is geen gelijkvormigheidsattest vereist. Voor een O-nummerpllaat is het normaam voldoende dat de wagen in een andere lidstaat ingeschreven is geweest. Momenteel is inschrijven als oldtimer nog mogelijk als de wagen maar 25 jaar is (er sprake van om dit op te trekken naar 30 jaar), zij het wel dat de lagere verkeersbelasting pas geldt vanaf 30 jaar.– een validatieprocedure opstarten om de individuele type goedkeuring van de andere lidstaat van de EU te laten erkennen:
theoretisch betekent dit dat ze bij de keuring nagaan of de wagen nog is zoals destijds in het buitenland werd gehomologeerd en dat men op die basis die buitenlandse homologatie wordt gevalideerd. Recent heb ik dit gedaan voor een Italiaans protoype dat geen Europese homologatie had (produktiemodellen hadden die wel) en in 2002 in Bologna was gehomologeerd. Dit betekende dat ik afspraak moest maken bij een keuringscenter voor de validatieprpcedure (wadhttijd > 4 weken). Voor deze procedure zijn geen nummerplaten nodig. De wagen ondergaat daar alle proeven zoals op de keuring, wordt gemeten en gewogen, en alles wordt beschreven (en gefotografeerd), in het bijzonder zaken die misschien een probleem zouden kunnen zijn (bvb niet inklapbare spiegles, geen CE-labelke op de gordels,..). Wellicht hebben die mannen ook hun instructies waar op te letten. Dan mag je nog een disclaimer aftekenen, waarbij het keuringsstation zich nog afdoet van wat verantwoordelijkheid en gaan afrekenen (220 €). Op dat moment wordt je dossier opgestuurd naar Brussel (FOD Mobiliteit) en worden je documenten achtergehouden in het keuringgsstation, met de boodschap dat antwoord ca. 2 weken duurt. Effectief na 2 weken een telefoontje dat de validatie ok was en dat ik mijn papieren met de validatiedocumenten en heb pvg-stickertje mocht ophalen (7€). Met deze documenten (en het klevertje in de auto geplakt) kan je dan een afspraak maken voor een tweedehandskeuring om aan je roos inschrijvingsformulier te geraken. Dit moet wel op nummerplaat gebeuren (garageplaat of plaat van diegene op wiens naam zal ingeschreven worden), Een beetje Kafka, want alles wordt opnieuw getest, maar mits alles ok is en een ‘kleine’ retributie (71.60€), krijg je dan je roos formulier voor de DIV. Totaalkost: ca 300 € voor keurinstation en 2x transport naar ginder.– een volledig nieuwe individuele type goedkeuring:
wellicht pas aan de orde als je niets hebt inzake originele homologatie in de EU of als de wagen ondertussen aangepast werd, maar dit betekent dat de wageb wordt gehomologeerd op basis van de huidige voorschriften. Dit betekent dat het kan zijn dat er ondertussen bepaalde zaken niet meer zouden mogen die dan alsnog moeten aangepast worden (bvb spiegels moeten nu inklapbaar zijn).
Hier heb ik geen persoonlijke ervaring mee, maar betekent wel dat er een volledig dossier ook moet opgemaakt worden in het keuring station dat vervolgens door Brussel moet worden goedgekeurd. Blijkbaar zijn dit processen die wel eens wat tijd kunnen vragen en hoe beter voorbereid hoe makkelijker. Ik weet dat destijds D’Ieteren de service had om een volledig technisch dossier samen te stellen met alle data en testen, wat een eenmalige homologatie zou vergemakkelijken (niet garanderen!), maar ik denk dat dit op zich al een 500 € kostte.
Meer vind je op deze link:
https://www.vlaanderen.be/nationaal-individueel-goedkeuringscertificaat-aanvragen-als-niet-erkende-fabrikant-of-particulierDe laatste optie is wellicht de lastigste, maar de kans is wellicht klein dat je deze moet volgen.
Alles hangt er een beetje van af hoe en waar de wagen voorheen in Europa heeft rondgereden.
Normaal kan je het gelijkvormigheidsattest aanvragen bij de invoerder, maar aangezien US-versies verschillend waren van de ROW-versies die in Europa waren gehomologeerd, is de kans klein dat er ergens in Europa er een Porsche invoerder is die dergelijk attest zal gegeven hebben.
De kans is dus groot dat bij invoer in Europa er een individuele type goedkeuring/homologatie gedaan werd om de wagen in het verkeer te kunnen brengen in het land van invoer.Indien dit zo is dan zie ik 3 mogelijkheden:
– de wagen inschrijven met een O-nummerplaat:
dit geeft beperkingen inzake woon-werkverkeer en commercieel gebruik, maar daarvoor is geen gelijkvormigheidsattest vereist. Voor een O-nummerpllaat is het normaam voldoende dat de wagen in een andere lidstaat ingeschreven is geweest. Momenteel is inschrijven als oldtimer nog mogelijk als de wagen maar 25 jaar is (er sprake van om dit op te trekken naar 30 jaar), zij het wel dat de lagere verkeersbelasting pas geldt vanaf 30 jaar.– een validatieprocedure opstarten om de individuele type goedkeuring van de andere lidstaat van de EU te laten erkennen:
theoretisch betekent dit dat ze bij de keuring nagaan of de wagen nog is zoals destijds in het buitenland werd gehomologeerd en dat men op die basis die buitenlandse homologatie wordt gevalideerd. Recent heb ik dit gedaan voor een Italiaans protoype dat geen Europese homologatie had (produktiemodellen hadden die wel) en in 2002 in Bologna was gehomologeerd. Dit betekende dat ik afspraak moest maken bij een keuringscenter voor de validatieprpcedure (wadhttijd > 4 weken). Voor deze procedure zijn geen nummerplaten nodig. De wagen ondergaat daar alle proeven zoals op de keuring, wordt gemeten en gewogen, en alles wordt beschreven (en gefotografeerd), in het bijzonder zaken die misschien een probleem zouden kunnen zijn (bvb niet inklapbare spiegles, geen CE-labelke op de gordels,..). Wellicht hebben die mannen ook hun instructies waar op te letten. Dan mag je nog een disclaimer aftekenen, waarbij het keuringsstation zich nog afdoet van wat verantwoordelijkheid en gaan afrekenen (220 €). Op dat moment wordt je dossier opgestuurd naar Brussel (FOD Mobiliteit) en worden je documenten achtergehouden in het keuringgsstation, met de boodschap dat antwoord ca. 2 weken duurt. Effectief na 2 weken een telefoontje dat de validatie ok was en dat ik mijn papieren met de validatiedocumenten en heb pvg-stickertje mocht ophalen (7€). Met deze documenten (en het klevertje in de auto geplakt) kan je dan een afspraak maken voor een tweedehandskeuring om aan je roos inschrijvingsformulier te geraken. Dit moet wel op nummerplaat gebeuren (garageplaat of plaat van diegene op wiens naam zal ingeschreven worden), Een beetje Kafka, want alles wordt opnieuw getest, maar mits alles ok is en een ‘kleine’ retributie (71.60€), krijg je dan je roos formulier voor de DIV. Totaalkost: ca 300 € voor keurinstation en 2x transport naar ginder.– een volledig nieuwe individuele type goedkeuring:
wellicht pas aan de orde als je niets hebt inzake originele homologatie in de EU of als de wagen ondertussen aangepast werd, maar dit betekent dat de wordt gehomologeerd op basis van de huidige voorschriften. Dit betekent dat het kan zijn dat er ondertussen bepaalde zaken niet meer zouden mogen die dan alsnog moeten aangepast worden (bvb spiegels moeten nu inklapbaar zijn).
Hier heb ik geen persoonlijke ervaring mee, maar betekent wel dat er een volledig dossier ook moet opgemaakt worden in het keuring station dat vervolgens door Brussel moet worden goedgekeurd. Blijkbaar zijn dit processen die wel eens wat tijd kunnen vragen en hoe beter voorbereid hoe makkelijker. Ik weet dat destijds D’Ieteren de service had om een volledig technisch dossier samen te stellen met alle data en testen, wat een eenmalige homologatie zou vergemakkelijken (niet garanderen!), maar ik denk dat dit op zich al een 500 € kostte.
Meer vind je op deze link:
https://www.vlaanderen.be/nationaal-individueel-goedkeuringscertificaat-aanvragen-als-niet-erkende-fabrikant-of-particulierDe laatste optie is wellicht de lastigste, maar de kans is wellicht klein dat je deze moet volgen.
Alles hangt er een beetje van af hoe en waar de wagen voorheen in Europa heeft rondgereden.
Normaal kan je het gelijkvormigheidsattest aanvragen bij de invoerder, maar aangezien US-versies verschillend waren van de ROW-versies die in Europa waren gehomologeerd, is de kans klein dat er ergens is Europa er een Porsche invoerder is die dergelijk attest zal gegeven hebben.
De kans is dus groot dat bij invoer in Europa er een individuele type goedkeuring/homologatie gedaan werd om de wagen in het verkeer te kunnen brengen in het land van invoer.Indien dit zo is dan zie ik 3 mogelijkheden:
– de wagen inschrijven met een O-nummerplaat:
dit geeft beperkingen inzake woon-werkverkeer en commercieel gebruik, maar daarvoor is geen gelijkvormigheidsattest vereist. Voor een O-nummerpllaat is het normaam voldoende dat de wagen in een andere lidstaat ingeschreven is geweest. Momenteel is inschrijven als oldtimer nog mogelijk als de wagen maar 25 jaar is (er sprake van om dit op te trekken naar 30 jaar), zij het wel dat de lagere verkeersbelasting pas geldt vanaf 30 jaar.– een validatieprocedure opstarten om de individuele type goedkeuring van de andere lidstaat van de EU te laten erkennen:
theoretisch betekent dit dat ze bij de keuring nagaan of de wagen nog is zoals destijds in het buitenland werd gehomologeerd en dat men op die basis die buitenlandse homologatie wordt gevalideerd. Recent heb ik dit gedaan voor een Italiaans protoype dat geen Europese homologatie had (produktiemodellen hadden die wel) en in 2002 in Bologna was gehomologeerd. Dit betekende dat ik afspraak moest maken bij een keuringscenter voor de validatieprpcedure (wadhttijd > 4 weken). Voor deze procedure zijn geen nummerplaten nodig. De wagen ondergaat daar alle proeven zoals op de keuring, wordt gemeten en gewogen, en alles wordt beschreven (en gefotografeerd), in het bijzonder zaken die misschien een probleem zouden kunnen zijn (bvb niet inklapbare spiegles, geen CE-labelke op de gordels,..). Wellicht hebben die mannen ook hun instructies waar op te letten. Dan mag je nog een disclaimer aftekenen, waarbij het keuringsstation zich nog afdoet van wat verantwoordelijkheid en gaan afrekenen (220 €). Op dat moment wordt je dossier opgestuurd naar Brussel (FOD Mobiliteit) en worden je documenten achtergehouden in het keuringgsstation, met de boodschap dat antwoord ca. 2 weken duurt. Effectief na 2 weken een telefoontje dat de validatie ok was en dat ik mijn papieren met de validatiedocumenten en heb pvg-stickertje mocht ophalen (7€). Met deze documenten (en het klevertje in de auto geplakt) kan je dan een afspraak maken voor een tweedehandskeuring om aan je roos inschrijvingsformulier te geraken. Dit moet wel op nummerplaat gebeuren (garageplaat of plaat van diegene op wiens naam zal ingeschreven worden), Een beetje Kafka, want alles wordt opnieuw getest, maar mits alles ok is en een ‘kleine’ retributie (71.60€), krijg je dan je roos formulier voor de DIV. Totaalkost: ca 300 € voor keurinstation en 2x transport naar ginder.– een volledig nieuwe individuele type goedkeuring:
wellicht pas aan de orde als je niets hebt inzake originele homologatie in de EU of als de wagen ondertussen aangepast werd, maar dit betekent dat de wordt gehomologeerd op basis van de huidige voorschriften. Dit betekent dat het kan zijn dat er ondertussen bepaalde zaken niet meer zouden mogen die dan alsnog moeten aangepast worden (bvb spiegels moeten nu inklapbaar zijn).
Hier heb ik geen persoonlijke ervaring mee, maar betekent wel dat er een volledig dossier ook moet opgemaakt worden in het keuring station dat vervolgens door Brussel moet worden goedgekeurd. Blijkbaar zijn dit processen die wel eens wat tijd kunnen vragen en hoe beter voorbereid hoe makkelijker. Ik weet dat destijds D’Ieteren de service had om een volledig technisch dossier samen te stellen met alle data en testen, wat een eenmalige homologatie zou vergemakkelijken (niet garanderen!), maar ik denk dat dit op zich al een 500 € kostte.
Meer vind je op deze link:
https://www.vlaanderen.be/nationaal-individueel-goedkeuringscertificaat-aanvragen-als-niet-erkende-fabrikant-of-particulierDe laatste optie is wellicht de lastigste, maar de kans is wellicht klein dat je deze moet volgen.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.