Home › Forum › Zeverhoekje › genomineerden voor auto van het jaar 2015
- Dit onderwerp bevat 34 reacties, 22 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 10 maanden geleden door Jan Danckaers.
-
MakerDiscussie
-
16 januari 2015 om 06:18
welke van deze 7 genomineerden zou je stem krijgen als “auto van het jaar 2015”? in alfabetische volgorde:
wel spijtig dat je hier op PFB geen poll kan houden die automatisch de score bijhoudt (tip voor de volgende software upgrade ?)de BMW 2-Reeks Active Tourer,
de Citroën C4 Cactus,
de Ford Mondeo,
de Mercedes-Benz C-Klasse,
de Nissan Qashqai,
de Renault Twingo
de Volkswagen Passat
-
MakerDiscussie
-
[quote=”Yellow Submarine” post=194283]En jij koopt nu toch ook een Japanner?[/quote]
Ja, dat klopt…en dat is niet omdat ik niet tevreden was over het merk of dealer.
Ik wou gewoon eens iets anders en ben aan de nissan blijven hangen.
Zoveel luxe, toeters en bellen erin voor die prijs…en het klikte meteen dus maar toegehapt.
In de zomervakantie neem ik toch de 993 :think: …of de 968 :think: of……[quote=”Yellow Submarine” post=194271]Rond die tijd reed ik toevallig ook een ritje met een Passat met 200K km. Die voelde dan weer als onverwoestbaar aan.[/quote]
Een VW Passat is niet onverwoestbaar hoor, ik kan er van meespreken. Vorig jaar is de krukas van mijn Passat afgebroken tegen 120km/u op de autosnelweg. Resultaat: bijna een ongeval en een gat met een doorsnede van ruim 10cm in het motorblok. Het zaakje heeft me maar €6000 gekost 👿
Mijn auto, een diesel, had 142k op de teller en was op onderhoud geweest zoals het hoort. Bovendien liet ik hem steeds rustig warm worden (lees gerust bompa-stijl 😆 ) omdat ik weet dat dit het lang leven van je auto is.Niet alle Franse wagens zijn slecht en niet alle Duitse wagens zijn goed. De Espace en later de Scenic hebben Renault in het verleden rechtgehouden. Het was destijds een nieuw concept waardoor ze een generatie voorsprong hadden op de rest. Uitgevonden door Matra trouwens… En jij koopt nu toch ook een Japanner?
Van de 993 gesproken: er was destijds nog een sportwagen met de motor achterin: de Alpine. Hebben ze bij Renault toch ook laten teloorgaan!
Ik ben nochtans altijd tevreden geweest met mijn daily Renault Espace.
Heb ik 11 jaar mee gereden zonder problemen en rijdt nu nog als nieuw.
Ok is geen funwagen, maar ik rij toch liever naar de wintersport in de Espace dan in de 993[quote=”stijnG” post=194204]uiteraard is het normaal, maar zo kan je de lijn doortrekken en zeggen dat de duurste wagen de beste is. Wat uiteraard niet klopt.
Echter het is niet de kwaliteit van de wagen die je betaalt. Het is de naam, de gebruikte materialen (die inderdaad wel kwalitatiever kunnen zijn) enzoverder die je betaalt.
Dat je met een citroen (om nu iets te zeggen) meer herstellingen zal hebben dan met een merc of bmw…..think againPas op, ik vind die C ook veel mooier.
Heb ook gekeken voor andere wagens, maar met 3 kinderen is de keuze vrij beperkt en kan je bij die wagens niet terecht (of je moet een E klassen kopen, wat uiteraard buiten budget valt)
Daily car voor mij: rijden, alle comfort, ietwat mooi zijn, veel opties, zuinig…..met andere woorden “great value for money”[/quote]
Stijn, alle respect voor je keuze. Het staat buiten kijf dat je ook met een Citroën perfect van A naar B kunt rijden en de aankoopprijs is veel redelijker dan bij de Duitse premium-merken. Dus: go for it!Dat het bij een C niet de kwaliteit van de wagen zou zijn die je betaalt is echter veel te snel door de bocht. Je doet uitschijnen dat er enkel wat mooiere materialen in de aankleding zouden verwerkt zitten. Het verschil zit hem volgens mij echter in hoofdzakelijk in de mate van ontwikkeling die bij Duitse merken meestal stukken grondiger is. Toegegeven, er zijn ook al kwaliteitsproblemen geweest bij Mercedes (C, CLK van 10 jaar terug), Audi (1ste generatie TT) en VW (Touareg V10 diesel), dus het is altijd afwachten.
Maar mijn eigen ervaring met BMW is vlekkeloos. Ik rij nu 30 jaar auto. Op mijn 19de had ik mijn 1ste auto bijeengespaard (ik vergeet voor het gemak even de versleten kanariegele Polo die mijn vader me schonk): een zwarte Ford Sierra van 2 jaar oud, met blitse gouden zijstrepen… Met die kar was het wel altijd wat. Kromme remschijven, carburatorproblemen, waterpomp die ook bij koude motor 100% doorgaf, uitlaat die zeer snel doorroestte, interieur dat rammelde en piepte, koetswerk zo stijf als een natte dweil… Na een paar jaar was ik dat zodanig beu dat ik (in 1988) bij BMW ben binnengestapt en daar een 324d toonzaalmodel heb aangeschaft. Ik denk dat er in 6 jaar enkel een starter is vervangen buiten het normale onderhoud. En neen, het is niet omdat Ford ook in Duitsland actief is dat het een Duits merk is, want de beslissingen gebeuren in Detroit. Daar wordt het budget voor ontwikkeling nu eenmaal bepaald (of beter: ingeperkt)
En zo goed is het altijd gegaan bij onze BMW’s. Aan onze huidige 320d touring (8,5 jaar en 210K km) is denk ik nog niets abnormaal vervangen, behalve de achterste ruitenwissermotor. Toen de 320d eens een weekje bij de carrosserie binnen moest (vrouwlief had een bergje uitgehard beton voor los zand gehouden…) kregen we een vervangwagen Peugeot 405 die 100K km op de teller had. Op slag moesten we terug aan die Sierra denken. Het ding voelde versleten aan. Mijn vrouw wou er niet eens mee rijden, ze nam mijn Z4 hoewel ze veel liever met haar 320d rijdt. Rond die tijd reed ik toevallig ook een ritje met een Passat met 200K km. Die voelde dan weer als onverwoestbaar aan.
De niet-Duitse Europese merken hebben hun grotere sedans stuk voor stuk moeten stopzetten of het scheelt niet veel omdat niemand ze nog kocht. Ford Scorpio, Opel Omega, Renault 25. Hoeveel Citroën C6 zie je rondrijden? Bloedmooie wagen, maar blijkbaar zijn er zeer weinig mensen die een oude C6 vervangen door een nieuw model….
Neem mijn Cayman: de PDK werkt werkelijk subliem. Ik overwoog ook een Alfa 4C (zelfde budget nieuw als mijn *porsche jahreswagen), maar je leest al snel artikels dat de bak enkel goed werkt als je 100% rijdt. Dus ik heb hem niet eens testgereden. Zelfs Italiaanse autojournalisten vinden de Cayman een overall betere keuze dan de 4C…
Ontwikkeling, daar komt het op aan. Duitsers (en in zekere mate andere Noord-Europeanen) perfectioneren eerst het bestaande in plaats van weer maar een een nieuw model te lanceren. Dat DS-verhaal van Citroën is dus gedoemd om te mislukken want funky styling is leuk in het begin, maar op termijn betekent het niet veel als de onderliggende techniek achter blijft.
Edit: de productie van de C6 is al in 2012 stopgezet. In totaal zijn er volgens wikipedia 23.400 stuks gemaakt. Je begrijpt dat er met dergelijke lage aantallen gewoon geen budget voor ontwikkeling mogelijk is.
Privé zou ik nooit 48k uitgeven aan een Merc C maareerder aan een Skoda, Peugeot of wat dan ook. Er is weldegelijk een kwaliteitsverschil tussen de Duitsers en de Fransen maar dat rechtvaardigt niet het prijsverschil!!
En ik kan het weten…..
Porsche daarentegen…..dat mag mijn 50K kosten zonder aarzeling. :first:http://auto-en-vervoer.infonu.nl/auto/117101-minst-degelijke-meest-degelijke-autos-2013.html
Met deze link probeer ik mijn eega te overtuigen dat op langere termijn een 911 toch de beste zaak is
(Da pakt wel ni, nog ni)Dat je voor een citroen minder betaalt en in verhouding meer opties krijgt dan bij mercedes lijkt me niet meer dan normaal. Kwaliteit betaal je nu eenmaal, dat is met alles zo. Maar dan moet je er ook bij nemen dat er hier een daar eerder gebreken gaan opduiken die hersteld moeten worden en die dus ook geld kosten. Om het dan nog niet te hebben over de restwaarde na een paar jaren.
De motorblok die mercedes leent van Renault, dat is enkel in de 200 versie. Als je een 220 koopt is dat probleem van de baan! :up:
Anderzijds leent de Pagani Huayra van ruwweg 1.000.000€ zijn motor dan weer bij Mercedes… 😉
[quote=”993″ post=194159]Huhhhhh…. :engeltje: :engeltje: :engeltje: ik durf het bijna niet te zeggen ,maar heb juist de Qashqai aangeschaft :engeltje: :engeltje: :engeltje:
Allez…laat het commentaar maar komen :think: :think: :what: :what:[/quote]
Kost natuurlijk minder dan een C!Huhhhhh…. :engeltje: :engeltje: :engeltje: ik durf het bijna niet te zeggen ,maar heb juist de Qashqai aangeschaft :engeltje: :engeltje: :engeltje:
Allez…laat het commentaar maar komen :think: :think: :what: :what:
Vandaag de C break eens kunnen testen in de Franse alpen en ik moet zeggen dat het de beste auto is die ik al gehad heb. De vorige was de Passat break en daarvoor een BMW 3 berline dus dat wil al iets zeggen, hé. Ook op de snelweg een wagen waarin je zeer goed zit, aangenaam kwa geluid en een verbruik van 6 liter bij een gemiddelde snelheid van 124 km/h in een glooiend landschap! :first: :first: :first:
[quote=”Mushroom” post=193979]Geen van allen. Heb een gloeiende bloedhekel aan family-cars en rij nog liever met een camionette rond :first:[/quote]
mwoehahaha, easy said als je geen kinderen hebt uiteraard :first:
😀 mushroom 😉
ik sluit me aan bij de groep van de C klasse – toch hier in deze reeks
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.