Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › 944 › geratel in 944turbo motor
- Dit onderwerp bevat 38 reacties, 10 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 13 jaren, 7 maanden geleden door
TomTurbo.
-
MakerDiscussie
-
14 augustus 2011 om 22:39
hallo porschisten
sinds gisteren heb is spytig genoeg een geratel(theeft wa weg van een ouwe diesel) waargenomen in mn 944turbo zn motor 🙁
het geratel begint wanneer de motor 2500tpm draait.(daarom dacht ik aan de turbo die aan het vastlopen is ofzo ❓ )
ik dacht ook aan vastlopende lagerschalen,ma heb me laten wysmaken dat de motor dan begint te kloppen enzo ❓
maar dat doet hy dus niet,gelukkig maar 😀
voor de rest draait de motor mooi.
ik vraag me af of het de kleppen kunnen zijn,ik weet nu wel ni of een944turbo nog regelbare kleppen heeft of niet?
iemand een idee 😀 ❓(even proberen verduidelyken dat het geratel dus van of uit een onderdeel uit de motor komt en het niet de hele motor is die ratelt….)
sorry als het onduidelyk is ma een geluid beschryven is niet zo simpel 😕
mvg tom
-
MakerDiscussie
-
hallo mannen
ik heb nog eens goed nagedacht en heb besloten om de 944 zo te verkopen.
heb mn gedachten al op iets anders gezet 😳
als er mensen zyn die iemand kennen of die een garage weten die geintereseert zyn mogen me altyd bellen op het nr 0476 23 35 05
ik ben niet van plan de wagen weg te geven maar weet ook wel dat ik er geen fortuinen van ga krygen 😆
dus een prys ga ik er ni opplakken daar praten we wel over als het zover is
mvg tomTomTurbo schrijft:
ik hou jullie op de hoogte
Succes Tom, en hoop dat je geluk hebt, en het op die manier kan gedaan worden.
Een 944S blok is een heel ander blok dan een 944 Turboblok .
Een Turboblok is een 2.5 8 klepper . Een S blok een 2.5 of 2.7 (naargelang jaargang) zestienklepperik ga zowiezo de lagerschaal laten vervangen en zoals wim zegt,als het carter eraf is is nakyken hoe het met de krukas gesteld is.
en afhankelyk van die controle beslissen.
ma ik denk dat hy toch verkocht zal worden 😕ik heb de 944 gekocht als aanloop naar een 911,zodat ik toch al kon genieten van een porsche tot ik genoeg had om een 964te kopen.
had dit nu by die 911 gebeurd zouden er zo geen tweifels zyn en werd het hersteld zonder boe of ba omdat een 911 al sinds kinds af myn droom is en er dus ook meer geld wil insteken.ik hoop dat ik evenveel geluk heb als jij wim en mn motor gered kan worden enkel met de lagerschalen te vervangen 😆
@ rocco: de nagel op de kop 😆
@ marc:bedankt voor de info maar toch liever niet 😉ik hou jullie op de hoogte
mvg tomAls je tevreden bent met minder vermogen :
Op marktplaats nl. staat een motor van een 944S te koop ; 1150 euro
Misschien is motorblok identiek ??
Of anderzijds , zoals Wim reeds aanhaalde ; overwegen om alleen lagerschalen te vernieuwen als krukas en drijfstang niet al te beschadigd zijn , misschien kun je hierdoor nog een tijdje plezier beleven aan de 944 zonder al te grote kosten.Mvg,
Marc
Waarde van je Porsche ligt 100% in orde nu zo tussen de 5,5 en 9000 euro.
En natuurlijk zal de beslissing moeilijk zijn wat te doen.Maar neem voor jezelf de tijd, en denk daarbij wat je zelf wilt met de Porsche, houden of verkopen, want dat zal de doorslag zijn voor reparatie of niet.
Ik heb indertijd met een andere auto als de Porsche, de lagerschalen langs onder gewisseld, dit na natuurlijk het visueel bekijken en meten van de krukas.
Zit dit goed kun je het ondernemen.
Nadien nog 100K gereden met de auto gereden zonder problemen, en dan verkocht.
De kosten Lagerschalen en carterpan pakking vallen dan heel erg mee. 💡ik ken dat gevoel,je wil hem graag in orde zetten maar soms kan het teveel worden ook, dan komen de facturen soms zo kort na elkaar dat je het niet meer ziet zitten en beter iets anders koopt 😕
hallo gasten
er is sinds gisteren inderdaad meer bekend.
ben met de wagen by een kennis gegaan die in een mercedes garage werkt en die bevestigde onze vrees 😥 lagerschaal en bielle.eerlyk gezegd weet ik ni wat ik ga doen 😕
omdat het een werk is waar geen prys opstaat,tkan me 3-4000 euro kosten in het slechtste geval.
ik had nog een vraagske aan de techniekers 🙂
kunne de lagerschalen vervangen worden door enkel het karter te demonteren by een 944?
dan zouden we ze zo kunnen vervangen en missch is controleren of de krukas beschadigt is.
hy vertelde me wel dat dit echter geen garantie is dat het nadien niet terug komt 😥
laat me gerust weten wat jullie ervan denken,ik luister graag naar iedereen zyn mening 😉@ marc-marleen en gd1:bedankt voor de tips en het meedenken 😉
mvg tom
Als je een geluid/geratel moeilijk kan localiseren , probeer eens met een stethoscoop , speciaal voor mechanische toepassingen ( zoals een stethoscoop van een dokter ; verschil is alleen een metalen pen i.p.v. het metaal/rubber klokje.
Eventueel kan je dit ook een met schroevendraaier proberen ( lange steel ) waarvan de metalen stift volledig doorloopt in het handvat.
Plaats de schroevendraaier tegen het motorblok ,en luister ( contact met een oor en schroevendraaier ) ,verplaats de schroevendraaier tot je het geratel/geklop exact gelokaliseerd hebt , ………..
Mvg,
Marc
Tom,
Doe eens een compressie test. Als de koppakking doorgeeft tussen cilinder 3 en 4 krijg je hetzelfde geluid. klinkt raar, maar meegemaakt.
Lagerschalen kosten op zich niet zo veel, als het dat is.
Punt: wat is er binnen in de motor gebeurt, veel schade of niet, en of het werkelijk de lagerschalen zijn, want dit weten we nog steeds niet.En dat zal je pas zien als deze open ligt. 💡
Dus ik denk, hoe vervelend ook, je gewoon de boel moet gaan open gooien.
En ik zou gewoon beginnen met de motor erin, en kleppendeksel gaan demonteren, is het dat niet, dan verder zoeken.Weet niet of je bij een turbo de olie pan langs onder kan verwijderen, maar dan zie je misschien ook al meer.
Anders een de olie aftappen, en kijken of er ijzer slijpsel aan de olie aftap plug zit.Idee kosten, vanaf 1000 euro tot………….. 💡
hallo mannen
sorry dat ik zo laat reageer ma heb een paar dagen geen tyd gehad.
allereerst bedankt om te reageren en mee te denken naar de oorzaak.
ook joeri wil ik bedanken omdat hy zo vriendelyk was langs tekomen,by deze bedankt 😉
heb er vandaag myne maat naar late luisteren(werkt in een bandencentrale-garage)en die vreest dat het nen bielle of lagerschaal is 😕@ wim:als het een klepstoter of klepveer zou zyn dan zou ik het geluid toch duidelyk uit het kleppendeksel moeten horen? want dat is dus niet zo,het geluid komt meer van de rechterkant en achterkant van de motor en het kleppendeksel en distributie staan links.
ik begin ook te vrezen dat het een lagerschaal zou zijn omdat er my ooit gezegd geweest is dat de lagerschaal op de 3e cilinder het zwakke punt is op deze motoren 😥
heeft iemand een idee rond welke kostprys ik mag gaan denken als het om een lagerschaal zou gaan 😐groeten
Heb het misschien verkeerd omschreven, maar ik denk dat er een gebroken klepveer of versleten hydraulische klepstoters in zitten.
Vandaar mijn omschrijving nokkenas/kleppen/hydraulische klepstoters.
Niet meer laten draaien, en laten nakijken of de spie die de krukaspoelie van de distributieriem op zijn plaats houdt, nog vast zit en geen speling heeft. Het is volgens mij dat , ofwel de riem die de balansassen aaandrijft die over is. Beide zijn gevaarlijk omdat elk ogenblik de distributie het kan begeven, dan draait uw hele motor in de soep.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.