GEVRAAGD: lichtmetalen velgen voor 914-4

Home Forum Porsche Marktplaats Porsche Gezocht GEVRAAGD: lichtmetalen velgen voor 914-4

  • Maker
    Discussie
  • Nu zitten er mooi blinkende zwart/gepolijste EMPI BRM velgen
    320x320_00-9735-0_00-9735-0-.jpg
    onder, die van verre een beetje aan Fuchs doen denken, maar verre van Fuchs zijn. Ik denk eraan die te vervangen door lichtmetalen viergaats Baby Fuchs of Mahle of Pedrini. Fuchs en Mahle zijn pas geleverd vanaf 1973 en dan nog enkel op de 2 liter 4cilinder.

    Pedrini zijn in het begin ook bij ons geleverd op de 4cilinder en erg mooi. (De 6cilinder had vijfgaats Mahle of Fuchs of zelfs stalen velgen met wieldop, net zoals de basis 914-4.) De Pedrini kwaliteit was naar verluid ietsje minder, het waren in ieder geval ooit goedkopere velgen dan Mahle of Fuchs. Ze zijn moeilijk te vinden en er zijn er ook nog eens 2 soorten, voor ene 914 tot 1972 moet het nr. op nul eindigen, naar het schijnt.

    Mahle zijn veel in de VSA geleverd en geverfd, vanaf 1973, meestal koetswerkkleur zoals bij de “LE” en soms zilver. Ik vind de viergaats minder mooi, de vijfgaats zien er trouwens een stuk anders uit.

    Nep-Fuchs 5,5Jx15 in 4×130 ET40 zijn goedkoop en overal te koop. Ze zijn niet meer gesmeed, zie je aan de scherpere randen, dus iets zwaarder en misschien wel minder sterk. Ik kan oorspronkelijke Baby Fuchs kopen in de VSA aan een prijsje van voor de P-gekte, maar tegen dat ze hier zijn kost het me ook 1000 $ (zelf op het vliegtuig meenemen als buitenmaat buitengewicht kost 300€, UPS kost 340$). En dan moet ik nog zien wat ik “krijg”. Onlangs stonden er nog Fuchs met lichte schade te koop aan 600€ en die zijn waarschijnlijk hoger weggegaan. Viergaats Fuchs zijn ook pas geleverd vanaf modeljaar 1973.

    Wat zou ik doen, het rostje is van 1972? Of beter nog, heeft er iemand een set 4×130 5,5Jx15 ET40 te koop? Geeft niet als het Pedrini’s zijn. 😉

3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
    • Het Pedrini verhaal gaat nog verder.

      De lichtmetalen velg “914 361 013 1” heeft wel een centreerring en past op een vooras met 2 ontluchtingsdoppen van 1973 en later. De 914 vanaf 1973 hebben een centreerrand op de remschijf. In 1973 zijn zowel Pedrini als Mahle en Fuchs geleverd.

      De “914 361 013 0” heeft geen centreerring en past op de voorwielen van een vroege 914, te herkennen aan maar 1 ontluchtingsdop per rem. Als je een velg nr “… 1” wil zetten op een 1972 (-71-70), moet je de buitenste kleinste rand van de voorste remschijven afdraaien. Op de achterwielen moet je bij beiden zelf de velg centreren door wat te schuiven.

      Tot 1972 waren er enkel Pedrini lichtmetalen velgen voor de 914-4.

      Ik heb intussen een goede set Mahle 4×130 5,5J15 gevonden aan een hele goede prijs, die zal ik waarschijnlijk laten herlakken in RAL 9006 “blank ALU”. Iemand ervaring met “PSR Service” in Gent-Zwijnaarde?

      4x130_5,5J15_ET40_Mahle.jpg

      Moet ik ook nog naafdoppen vinden zoals deze. Hmm, toch eerst ff zoeken naar (goedkopere en/of) oorspronkelijke ET-Nr. 914 361 303 03.

      Oorspronkelijke Baby Fuchs zijn gewoon te duur (tov de nieuwe) en misschien mooier maar niet beter dan Mahle. Je moet ook altijd opletten voor haarscheurtjes.

      Kortom Wim, heel erg bedankt om mee te zoeken. Ik ben voldaan. Voorlopig.

        Wim, bedankt, stuur maar een PB of een e-brief. 🙂

        ‘k Heb iemand gevonden met een Pedrini-set,
        Pedrini_1972.jpg
        maar eens naar Hulst rijden is natuurlijk geen straf.
        Het is wel veel verder en ze zijn geschilderd. Heel creatief, nooit gezien, waren normaal gewoon bloot.
        Pedrini_geverfd.jpg
        Ik denk dat ik ze waarschijnlijk zou bloot zetten.

        Wim

          Ik dacht dat de buren nog een setje liggen hadden.
          Ik zal eens informeren.

        3 reacties aan het bekijken - 1 tot 3 (van in totaal 3)
        • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.