Home › Forum › Porscheforum Technisch › Algemeen › gewone keuring na gelijkvormigheidskeuring
- Dit onderwerp bevat 22 reacties, 8 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 18 jaren, 2 maanden geleden door the body docter.
-
MakerDiscussie
-
21 augustus 2006 om 13:03
Naar aanleiding van de topic “z-platen” even dit vraagje. Deze woensdag ga ik met de P naar de gelijkvormigheidskeuring bij D’Ieteren in Brussel. Was van zin na deze keuring rechtstreeks door te rijden naar de “gewone” keuring. Ik heb de P begin augustus ingevoerd vanuit Nederland en uiteraard zijn de transitplaten niet meer geldig (zijn max 14 dagen geldig) Ik nam dus contact op met mijn verzekeringsagent voor wie het geen enkel probleem was mijn gewone platen over te zetten op de P en me zo te dekken. De vraag is echter, ga ik hier mee in de problemen komen bij de keuring?? Vertel me nu niet dat ik op zoek moet gaan naar een garagist die met Z-platen naar de keuring moet… 😕
-
MakerDiscussie
-
volgens mij is het gewoon een opmerking
bij een ingeschreven voeruig of een keuring voor verkoop komt er gewoon opmerking te staan dat het mistlicht niet werkt
dus zet er eentje op en sluit het niet aan 😆
ducktape is mischien een oplossing 😀
[quote=”ferdy”:103fkit3]Het is een gewone keuring voor dagelijks gebruik dus, elk voertuig die de baan op gaat in Belgie moet een Rood mistlicht hebben achteraan de wagen en nog niet eender waar en van een “E” goedkeuring voorzien !!
Deze mag niet zelfstandig werken maar alleen simultaan met de “grote” lichten. Er moet een schakelaar MET oranje lichtje op het dashboard komen.Vergeet niet dat de politie, bij twijfel, op ieder ogenblik een wagen kan laten keuren bij het dichtsbijzijnd station. Ik zou dat licht dus niet verwijderen na de keuring !!!
Yvan[/quote]
echty?
Dus ik moet nog voorzien dat er nog een mistlampje wordt geïnstallerd. dat compliceert dezaken weer.
Het is een gewone keuring voor dagelijks gebruik dus, elk voertuig die de baan op gaat in Belgie moet een Rood mistlicht hebben achteraan de wagen en nog niet eender waar en van een “E” goedkeuring voorzien !!
Deze mag niet zelfstandig werken maar alleen simultaan met de “grote” lichten. Er moet een schakelaar MET oranje lichtje op het dashboard komen.Vergeet niet dat de politie, bij twijfel, op ieder ogenblik een wagen kan laten keuren bij het dichtsbijzijnd station. Ik zou dat licht dus niet verwijderen na de keuring !!!
Yvan
[quote=”WalterDC”:ec27oyfg]Ja, Stef, inderdaad, onze vakantie was erg leuk maar, zoals je schrijft, was het ik dit jaar een tikkeltje minder erg om naar huis terug te keren 😉
Toch moet ik zeggen dat ik blij ben dat het hele gedoe van invoer eindelijk achter de rug is! Wat een gedoe.
Ik ben dus uiteindelijk met mijn transitplaten naar D’Ieteren in Brussel gereden. Niet erg goed voor de gezondheid als je een afrit op de ring van Brussel mist, de Ring terug opdraait en de Politie met loeiende sirenes achter je komt komt gescheurd. Wanneer ik al naar de pechstrook wilde gaan, bleek niet voor mij te zijn…. 😕
Aangezien de keuring pas anderhalf uur na mijn aankomst bij D’Ieteren zou afgelopen zijn, ben ik daar in een volkscafeetje even iets gaan drinken. Zelden ging de tijd zoooo traag vooruit en zelden zoveel naar een klok zitten kijken. Alles bleek ok te zijn en ik kreeg dus meteen mijn gelijkvormigheidsattest en de sticker was in de wagen geplakt. Dat was toch al achter de rug. Maar wanneer ik ter plaatse even snel nog mijn lichten, pinkers, etc wilde checken ,om dan meteen door te rijden naar de gewone technische keuring, bleek dat ik geen achtermistlicht had!!! Ik had hier gewoon niet bij stilgestaan! Zoals je weet is dit in Nederland (waar de SC vandaan komt) niet nodig voor wagens van voor 1983. Stond ik daar mooi. Was ik al bezig met telefoneren en info inwinnen sinds ik terug van de reis kwam (ivm met dat gedoe van de transitplaten die nota bene NIET verlengd kunnen worden als ze van Nederland komen, had ik ook voor gebeld) kon ik nog de zaak niet afhandelen! En ik MOEST ten laatste de dag nadien naar de gewone keuring, dat had ik de stationchef die de transitplaten wilde aanvaarden beloofd. Snel naar huis gereden (enfin, rustig naar huis gereden 😉 ) en bij de eerste beste autocenter gestopt om snel nog een achtermistlichtje te kopen én een brandblusapparaat (dat bleek er ook niet in te zitten). Ik meteen woensdag in de late namiddag naar mijn vader toe om even “snel” dat domme mistlicht er op te plaatsen. Dat dacht ik toch. Ik vind het niet al te mooi, maar kan het nadien nog vervangen door bv mistlichten in een nieuwe achterreflector. Maarrrr… Even snel een mistlicht achter op een 911 plaatsen?? Vergeet het maar als je nog nooit aan een 911 hebt gewerkt! NERGENS zagen we een doorgang in het motorcompartiment om de kabel te trekken van achter aan de bumper naar de schakelaar vooraan! Om zot van te worden . De klok liep en er was absoluut geen tijd om de wagen nog even naar een garage te brengen. Ik heb Luc van LE cars opgebeld die me vriendelijk heeft verder geholpen alhoewel ik moet toegeven dat zoiets uitleggen erg moeilijk gaat via de telefoon, zeker aan een complete leek als ik. Toch erg hard bedankt Luc, dankzij jou hebben we toch een “gaatje” gevonden”. Mijn vader kreeg bijna een inzinking. De man is reeds 74 maar heeft uren rond , onder en in de 911 gekropen als een salamander. Er kwamen nog wel wat probleempjes bij kijken waardoor het licht aanvankelijk niet brandde, maar dat werd ook opgelost.
Trouwens even een goede tip tussendoor; Ik las op het forum dat iemand een tijdje geleden vroeg hoe hij met de kabel voor het mistachterlicht aan de schakelaar van de voorste mistlichten geraakt. Het antwoord was dan dat je een deel van de ventilatie moet demonteren, etc, etc, maar het kan veel simpeler. Rechts onder het dashboard heb je een kleine doorgang in het hoekje en je trekt gewoon het kabeltje in je koffer vooraan door naar de bestaande mistlichten en koppelt het gewoon parallel op de voorste mistlichten. Uiteraard branden dan steeds de voorste en achterste mistlichten samen en kan je ze niet afzonderlijk bedienen, maar is dat de bedoeling?
Wanneer dit dan EINDELIJK geregeld was ben ik gisteren in de loop van de namiddag naar de Technische Controle gereden waar ik vrij zenuwachtig stond aan te schuiven. Als het hier immers foutliep zat ik met een probleem omdat ik waarschijnlijk geen tweede kans had gekregen met de oude transitplaten en dus naar een garage had kunnen lopen. De bezorgdheid was gelukkig totaal onterecht , want alhoewel ik erg lang moest aanschuiven was ik er, zodra ik binnen was, meteen weer buiten. Alles was tiptop, de Porsche kreeg geen enkele opmerking.
Om je vraag nog te beantwoorden, ‘Vereecken”, het gaat om het keuringstation te Brasschaat (St Jobsestwg). De chef daar staat er om gekend een erg redelijk man te zijn en wanneer ik dus telefoneerde ivm met die transitplaten bleek hij ook erg begrijpend te zijn.
Pffff, ik ben werkelijk blij dat het hele gedoe achter de rug is. Een autootje kopen in Belgie is iets simpeler… 😉 [/quote]Enig idee of het een probleem was geweest indien je zonder mistlamp naa de keuring was geweest. Zou dit een afkeuring zijn geweest? Krijg je dan geen 2 weken geldige, weliswaar rode, kaart? Ik denk er ook aan een porscheke uit het buitenland (misschien NL) te halen. Ik begin al te gruwelen bij het gedacht dat ik een misttlamp zou moeten monteren.
Het lijkt me trouwens eerder een homologatie- dan een keuringsaangelegenheid te zijn.Zeker proberen Walter, das echt de moeite die rit!
Trouwens één van de weinige die ik nog meedoe dit jaar!Met de gezinsuitbreiding heb ik wat tijdsgebrek hé
Inderdaad, Luc, nogmaals hartelijk dank, zonder jou waren we nog aan het zoeken! 😆
Hahahaha, vandaar dat ik geen mistlicht op je Elf kon zien, Stef!!! Ik was nog even tussendoor naar de foto’s van je prachtige S gaan kijken om te zien waar jij het had geplaatst, maar tot mijn verbazing zag ik er geen! Mysterie opgelost! 😉 Je brengt me trouwens al op ideeën want ik vind het echt geen gezicht en vind dat dat het de schoonheid van haar kontje behoorlijk schaadt! 😉
Ik heb zeker wel interesse in de Herfstrit , Stef, en je kan er op rekenen dat ik in de toekomst zeker ritjes zal meedoen. Ik vrees enkel dat het weekend van de 15e niet vrij zal zijn. Ga het nog bekijken.Alle ik ben zeer te vreden dat alles ok is nu en dat je een gaatje gevonden hebt.
Luc
ben content voor jou dat alles in orde is nu!
Wanneer gaan we hem eens live zien ?
Rij je niet mee met de Herfstrit van Koen ?Ik zet mijn mistlicht er eigenlijk enkel op om naar de TC te gaan.
Ja, Stef, inderdaad, onze vakantie was erg leuk maar, zoals je schrijft, was het ik dit jaar een tikkeltje minder erg om naar huis terug te keren 😉
Toch moet ik zeggen dat ik blij ben dat het hele gedoe van invoer eindelijk achter de rug is! Wat een gedoe.
Ik ben dus uiteindelijk met mijn transitplaten naar D’Ieteren in Brussel gereden. Niet erg goed voor de gezondheid als je een afrit op de ring van Brussel mist, de Ring terug opdraait en de Politie met loeiende sirenes achter je komt komt gescheurd. Wanneer ik al naar de pechstrook wilde gaan, bleek niet voor mij te zijn…. 😕
Aangezien de keuring pas anderhalf uur na mijn aankomst bij D’Ieteren zou afgelopen zijn, ben ik daar in een volkscafeetje even iets gaan drinken. Zelden ging de tijd zoooo traag vooruit en zelden zoveel naar een klok zitten kijken. Alles bleek ok te zijn en ik kreeg dus meteen mijn gelijkvormigheidsattest en de sticker was in de wagen geplakt. Dat was toch al achter de rug. Maar wanneer ik ter plaatse even snel nog mijn lichten, pinkers, etc wilde checken ,om dan meteen door te rijden naar de gewone technische keuring, bleek dat ik geen achtermistlicht had!!! Ik had hier gewoon niet bij stilgestaan! Zoals je weet is dit in Nederland (waar de SC vandaan komt) niet nodig voor wagens van voor 1983. Stond ik daar mooi. Was ik al bezig met telefoneren en info inwinnen sinds ik terug van de reis kwam (ivm met dat gedoe van de transitplaten die nota bene NIET verlengd kunnen worden als ze van Nederland komen, had ik ook voor gebeld) kon ik nog de zaak niet afhandelen! En ik MOEST ten laatste de dag nadien naar de gewone keuring, dat had ik de stationchef die de transitplaten wilde aanvaarden beloofd. Snel naar huis gereden (enfin, rustig naar huis gereden 😉 ) en bij de eerste beste autocenter gestopt om snel nog een achtermistlichtje te kopen én een brandblusapparaat (dat bleek er ook niet in te zitten). Ik meteen woensdag in de late namiddag naar mijn vader toe om even “snel” dat domme mistlicht er op te plaatsen. Dat dacht ik toch. Ik vind het niet al te mooi, maar kan het nadien nog vervangen door bv mistlichten in een nieuwe achterreflector. Maarrrr… Even snel een mistlicht achter op een 911 plaatsen?? Vergeet het maar als je nog nooit aan een 911 hebt gewerkt! NERGENS zagen we een doorgang in het motorcompartiment om de kabel te trekken van achter aan de bumper naar de schakelaar vooraan! Om zot van te worden . De klok liep en er was absoluut geen tijd om de wagen nog even naar een garage te brengen. Ik heb Luc van LE cars opgebeld die me vriendelijk heeft verder geholpen alhoewel ik moet toegeven dat zoiets uitleggen erg moeilijk gaat via de telefoon, zeker aan een complete leek als ik. Toch erg hard bedankt Luc, dankzij jou hebben we toch een “gaatje” gevonden”. Mijn vader kreeg bijna een inzinking. De man is reeds 74 maar heeft uren rond , onder en in de 911 gekropen als een salamander. Er kwamen nog wel wat probleempjes bij kijken waardoor het licht aanvankelijk niet brandde, maar dat werd ook opgelost.
Trouwens even een goede tip tussendoor; Ik las op het forum dat iemand een tijdje geleden vroeg hoe hij met de kabel voor het mistachterlicht aan de schakelaar van de voorste mistlichten geraakt. Het antwoord was dan dat je een deel van de ventilatie moet demonteren, etc, etc, maar het kan veel simpeler. Rechts onder het dashboard heb je een kleine doorgang in het hoekje en je trekt gewoon het kabeltje in je koffer vooraan door naar de bestaande mistlichten en koppelt het gewoon parallel op de voorste mistlichten. Uiteraard branden dan steeds de voorste en achterste mistlichten samen en kan je ze niet afzonderlijk bedienen, maar is dat de bedoeling?
Wanneer dit dan EINDELIJK geregeld was ben ik gisteren in de loop van de namiddag naar de Technische Controle gereden waar ik vrij zenuwachtig stond aan te schuiven. Als het hier immers foutliep zat ik met een probleem omdat ik waarschijnlijk geen tweede kans had gekregen met de oude transitplaten en dus naar een garage had kunnen lopen. De bezorgdheid was gelukkig totaal onterecht , want alhoewel ik erg lang moest aanschuiven was ik er, zodra ik binnen was, meteen weer buiten. Alles was tiptop, de Porsche kreeg geen enkele opmerking.
Om je vraag nog te beantwoorden, ‘Vereecken”, het gaat om het keuringstation te Brasschaat (St Jobsestwg). De chef daar staat er om gekend een erg redelijk man te zijn en wanneer ik dus telefoneerde ivm met die transitplaten bleek hij ook erg begrijpend te zijn.
Pffff, ik ben werkelijk blij dat het hele gedoe achter de rug is. Een autootje kopen in Belgie is iets simpeler… 😉dat hangt er vanaf
als je de auto laat keuren via de gelijkvormigheids procedure heb je in principe enkel de douane dokumenten en de buitenlandse paiperen nodig
keuring gebeurt zonder plaatals je een europees gelijk volmigheids attest hebt vrees ik dat ge tgransit platen of z platen nodig hebt
indien je hier in de regio wil keuren kan ik u met mijn zplaten mischien wel verder helpen
maar dat hoor ik dan nog wel
let we op vanaf 1 september is er weer een nieuwe regeling voor de tweedehands wagen dus hou de portefuille maar alweer gereed de staat heeft een niuewe regeling gevonden om tweede hands wagens strenger te keuren
zal aleen weer extra geld moeten kosten hoorde op de keuring al geruchten slechts drie auto s per uur 🙄
[quote=”ferdy”:3mwe6qfw][Ik denk dat Landuyt hier niets mee te maken heeft het is al een tijdje zo.
Yvan[/quote]
Toch wel. Het was op zijn aangeven (om het gesjoemel op de keuring te verminderen) en Finacien federaal heeft de voorzet binnengestampt.
[quote=”Vereeken”:1rlzprzj][quote=”WalterDC”:1rlzprzj]Ik heb met de chef gebeld van het keuringsstation en die liet me weten dat ze de keuring wilde doen met mijn transitplaten.
Lucky bastard! Welk keuringsstation is dit? Dat moet je nu eens doen in Rotselaar.
Kan er mij iemand op het volgende antwoorden:
Kan ik de wagen aanbieden voor herinschrijving bij de TC zonder enige plaat als ik hem voorrijd op een aanhangwagen.?
Ik zweer het ik ga die Landuyt nog eens in mijn catalysator steken. Ik begrijp best dat je wil vermijden dat iedereen garagist wordt maar dit….
Michel[/quote][/quote]
Ik denk het niet, maar als je daar dan toch bent, kan je mischien iemand aanspreken die ZZ of Z platen heeft en deze platen “huren” voor de keuring !!
Ik denk dat Landuyt hier niets mee te maken heeft het is al een tijdje zo.
Yvan
WalterDCn[quote]Ik heb met de chef gebeld van het keuringsstation en die liet me weten dat ze de keuring wilde doen met mijn transitplaten.
Lucky bastard! Welk keuringsstation is dit? Dat moet je nu eens doen in Rotselaar.
Kan er mij iemand op het volgende antwoorden:
Kan ik de wagen aanbieden voor herinschrijving bij de TC zonder enige plaat als ik hem voorrijd op een aanhangwagen.?
Ik zweer het ik ga die Landuyt nog eens in mijn catalysator steken. Ik begrijp best dat je wil vermijden dat iedereen garagist wordt maar dit….
Michel
dus zoals ik al zei ge gebruikt best voor het transport een auto aanhangwagen of een vrachtwagen of z platen zo kunnen ze u niks maken
en anders kan het wel eens geld kosten zoals koen verteld ik weet dacht dat de boete een 300 euro was maar kan zijn als je via de politie rechtbank gaat het duurder wordt
dan heb ik twee maand geleden chance gehad werd geflitst zonder geldige inschrijving dag erna werd auto ingeschreven heb copie meegestuurd en niks meer van gehoord 8)
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.