Er is in het verleden al wat inkt gevloeid over het warm rijden van de motor en het verschil in de temperatuur van de koelvloeistof en de olie.
Mijn 981 heeft de beide aanduidingen. De 987 en 986 geven enkel de temperatuur van de koelvloeistof weer. Met uitzondering van die van deepee.
Anyway, vanmiddag de S van stal gehaald en ik zag dat de olietemperatuur op -1°C stond. 😯 Puur voor de lol ben ik beide temperaturen gaan monitoren.
Na een 13-tal km (waarrvan 10 op de E19 aan 90km/h), zat de koelvloeistof aan 90°C en de olie aan een kleine 40°C! Pas na 20km en zo’n 22 min rijden, zat de olietemperatuur op 90°C!
Vooral voor de recentere Porsche bezitters misschien niet slecht om hiermee rekening te houden bij deze koude winterdagen. Warmrijden doe je niet op 5min en 5km!! Maar dat wisten de meesten al wel langer dan vandaag. :up:
En yes, ik heb met het dak open gereden om zoonlief te plezieren! 😆
Maker
Discussie
8 reacties aan het bekijken - 1 tot 8 (van in totaal 8)
[quote=”Yellow Submarine” post=263466]
Uiteraard heb ik dat ook bij de GT4 in het oog gehouden die we vorig jaar een dag hebben gehuurd. Dat ging véél sneller. Hoewel ik die ook rustig heb gereden tot hij warm was.
[/quote]
Idem bij een GT3, die staat ook rap heet, allez een rooie toch, rost bloed … 🙂
[quote=”Yellow Submarine” post=263466]
Ik las nog deze week ergens een advies in verband met inrijden en daar werd vertelt dat inrijden zoals vroeger niet echt meer nodig was, maar wel dat de olie 60°C moet hebben vooraleer er de pees op te leggen. 70°C zal dus wel okee zijn om al wat te beginnen pushen.
[/quote]
Dat hoor je wel eens vertellen ja. En ik moet toegeven dat ik niet technisch geschoold ben, dus neem het met een korrel zout. Maar je voelt toch duidelijk dat een nieuwe motor de eerste honderden kilometers “vast” zit en niet trillingsvrij loopt. Het lijkt me nogal wiedes dat je dan schade doet als je er de pees op legt. Ik blijf dus roderen ! Maar ieder is natuurlijk vrij in. Als iemand 100k neerlegt voor een Porsche en hem vervolgens vanaf km 0 de pees wil opleggen, doe maar, it’s your money.
@Yellow submarine ; bij de Cayman GT4 is er misschien een elektrisch verwarmingselement a/h oliecircuit toegevoegd, om de olie sneller te doen opwarmen[/quote]
helemaal niet.
[quote=”ZUFF-718″ post=263626]Bij deze ijskoude temperaturen is het zelfs beter om de motor stationair 10 min te laten draaien ; om juist de olie temp te verhogen.
Stationair draaien belast de krukas en nokkenas niet, en bijgevolg ook de lagerschalen niet
[/quote]
Stationair draaien warm ook helemaal de motor niet goed op… het opwarmen duurt gewoon langer.
Dat je hem bij echt koud weer even een paar minuten laat draaien om voldoende soepel te draaien is 1 iets
maar zodra de DME het toerental doet zakken geeft de DME eigenlijk aan dat je kan gaan rijden
Stationair opwarmen zal gewoon heel lang duren want zoals je zegt geen belasting.. geen belasting = geen warmte opwekking.
De lagerschalen van de krukas zijn hoedanook weinig belast op onze motoren, want een Flat 4 of Flat 6 is harmonisch in balans.. en als de olie koud is zitten ze goed in het vet..zodra de olie circuleert na een paar minuten zijn die gesmeerd tot en met. Zolang je geen zotte toeren doet is die krukas prima safe.
Zolang het water koud is zal je koel circuit dus dicht blijven, en zal hij zichzelf eerst verwarmen.
Dat doe je best door de motor licht te belasten en gradueel op te bouwen.
Zolang de wijzer van de thermometer niks doet rustig aan met de voet, niet te veel toeren, en gas niet volledig induwen.
Naar mate de wijzer omhoog gaat kun je al meer toeren maken.
Ik ga niet boven de 2500 met wijzer op 0
Zodra ik die zie bewegen ga ik tot 3000
En dan ga ik ook niet constant op dezelfde snelheid zitten rijden.
Want dat helpt niet. Das gewoon ralenti voor die motor
Je kan dat doen, maar dan duurt het effectief 20 km voor het ding warm wordt.
Het beste dat je kan doen is gas geven en op trekken, vertragen ), en opnieuw gas geven en optrekken.
Dat kan binnen de 2000-3000 rpm
Gewoon gas even lossen op de 70 of 90 km per uur weg, 300 a 500 rpm laten zakken en dan terug optrekken volstaat
Je zal zien dat die thermometer sneller om hoog kruipt.
Vanaf 60 op de klok ga ik naar 4000 rpm
En met een Cayman heb je dan toch al redelijk wat rij potentieel
Vanaf 70-80 (80 is normale water temp op de mijne)
Rij ik gewoon normaal , zonder inhouden tot en met vol gas, tot maximaal 5000 toeren.
Remmen op de motor mag ook, das geen probleem.
En dan rij ik eerst nog 10 minuten voor ik doortrek tot 7000. Voor zoeen toeren wil ik dat hij echt, ECHT goed warm is.
Maar stationair, das niks waard, het duurt gewoon langer voor hij warm is.
Al het bovenstaande spreek ik over water koelers.
Een 911 met luchtkoeling is een ander verhaal, omdat die bij echt vries weer idd veel trager opwarmen.
Er zit namelijk geen thermostaat op die koelfan.
En dan kun je hem idd beter even 10 minuten in de warme garage laten draaien om de ergste kou eruit te krijgen.
Maar dan spreken we echt over lucht koelers, in vries weer
Die vries koude lucht over de koppen krijgen..
De bedoeling is dan nog altijd om gewoon die eerste kou eruit te krijgen, en dan opbouwend te rijden zodat je meer warmte ontwikkeld dan de vrieskou er uit blaast..
Te traag rond rijden is gewoon problematisch als je een auto wil opwarmen.. het werkt niet.
En al helemaal niet met een lucht gekoelde motor bij vriesweer.
Porsche zegt het zelfs in de handleiding
Dus beknopte samenvatting:
– Starten
– Rustig rijden en licht belasten zodra de motor wakker is (DME doet stationair zakken)
– Niet stationair, of in constante snelheid/toeren blijven
– Gradueel belasting opbouwen naarmate hij warmer wordt.
– Nog 10 minuten beneden de 5000 blijven, maar wel vlot rijden eens hij op Water temp is, voor je echt sportief begint.
Oh ja, en als je wel een olie druk, maar geen olie temp meter hebt.
Kun je daar ook al een beetje zien wat het doet :
met koude olie zal je veel meer druk hebben bij stationair. de olie vloeit minder goed en zal meer druk maken.
Zodra de olie druk bij stationair zakt heb je dus indicatie dat hij warm begint te worden..
hou je olie druk dus in de gaten, je zal het zien veranderen naar mate de motor opwarmt.
Bij deze ijskoude temperaturen is het zelfs beter om de motor stationair 10 min te laten draaien ; om juist de olie temp te verhogen.
Stationair draaien belast de krukas en nokkenas niet, en bijgevolg ook de lagerschalen niet
@Yellow submarine ; bij de Cayman GT4 is er misschien een elektrisch verwarmingselement a/h oliecircuit toegevoegd, om de olie sneller te doen opwarmen
In mijn Cayman staat dat scherm default op. En bij mij duurt het zelfs nog langer vooraleer de olie 90°C heeft. Bij relax rijden, met deels snelweg: 28 km is geen uitzondering, zelfs niet bij veel minder koude temperaturen.
Uiteraard heb ik dat ook bij de GT4 in het oog gehouden die we vorig jaar een dag hebben gehuurd. Dat ging véél sneller. Hoewel ik die ook rustig heb gereden tot hij warm was.
Maar zoals je merkt is 70°C het punt waarop de “koude” blauwe zone verlaten wordt op het schermpje. Dan is het gevaar eigenlijk al geweken. Ik merk zelfs dat de motor vanaf 50°C olietemperatuur al zeer soepel draait!
Ik las nog deze week ergens een advies in verband met inrijden en daar werd vertelt dat inrijden zoals vroeger niet echt meer nodig was, maar wel dat de olie 60°C moet hebben vooraleer er de pees op te leggen. 70°C zal dus wel okee zijn om al wat te beginnen pushen.
Onze 968 heeft geen olietemperatuurmeter maar het is onze snelste auto qua binnenverwarming en de watertemperatuur staat op een 7 km al op zijn normale temperatuur!
Maar wat de luchtgekoelde betreft heb ik ooit gelezen dat je die niet te laag in de toeren mag warm-rijden. Klopt dat?