Home › Forum › Porsche Marktplaats › Porsche Gezocht › gezocht: 944
- Dit onderwerp bevat 36 reacties, 12 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 9 jaren, 7 maanden geleden door
Mikey.
-
MakerDiscussie
-
7 april 2015 om 02:48
Forummers, wegens een toekomstige overstap naar een andere werkgever ben ik genoodzaakt een daily aan te schaffen. En om van de nood een deugd te maken, ben ik van plan een 944 aan te schaffen. Ik zou ook met de fiets kunnen gaan, het is ongeveer 7 km. Maar als ik om die reden een Porsche kan aanschaffen, waarom dan met de fiets gaan??
Dus als iemand een gezond exemplaar weet staan of via via iets te koop weet, hoor ik het graag!Grtjes,
Gijsbeer.
-
MakerDiscussie
-
Mooi lijst(je) zeg!
Enorm handig, nu ook op zoek ben.
Ik heb gehoord dat de S2 gevoeliger is voor roest dan de type 1. Normaal gezien zou dit toch andersom zijn.
Wat een lijst man!
Die wagens zijn wel 25-30 jaar oud hé 🙂
Eentje vinden die hier een vlekkeloos rapport op haalt => idd, enjoy the chase 🙂Als DD zou ik ook eens kijken naar een 968, wat jonger en dus (normaal gezien) veel minder roest issues
240pk is ook wat vlotter, en indien goed onderhouden, bulletproofZeker in geval van een tiptronic, veel waar voor uw geld, ten minste nu nog want ondertussen stijgen deze ook vlotjes
Owh, da’s een mooi lijstje Drip!
kan een MOD hiervan een copy zetten en sticky maken als “944… a small buyers guide….” onder Forum>Porscheforum Technisch>Watergekoelde Porsches>944
dit werd eerder zo ook al gedaan voor de boxster.Kan je hier al eens kijken:
http://www.944forum.com/types.phpEn een klein lijstje met tips:
CHECKLIST:
EXTERIEUR:
Loop rond de auto :
Roestsporen of blaasjes;
Spuitsporen op sierlijsten, rubbers en op kentekenplaatverlichting;
Kleurverschillen;
Rechte naden rond alle plaatdelen, met gelijke afstanden tussen de delen (7mm);
Barsten of vocht in de lampen;
Juiste bandenslijtage;
Dezelfde merk en type banden rondom;
Barstjes en scheurtjes in de band nabij de velgrand;
Beschadigingen op de velgen;
Zijn de sloten op de wielmoeren aanwezig en heeft men de sleutels erbij;
Speling op de voorwielen (bovenaan vastpakken met beide handen en heen en weer schudden/fuseekogels);
Controleer alle sloten op de juiste werking;
Steenslag carroserie;
Steenslag ramen;
Remschijven nog dik genoeg;
Is de auto compleet (reservewiel, compressor, gereedschap, etc);
Laat verlaagde auto’s staan, aandrijfassen en lagers gaan hierbij snel stuk;
Zijn er beschadigingen op de onderste draagarmen te zien.
INTERIEUR:Open de portieren en let op:
Interieurslijtage, pook en pedalen, stoelen;
Indien targadak aanwezig, zijn er sporen van lekkage op dakhemel;
Indien targadak aanwezig, zijn er sporen van lekkage of vocht achter en onder de voorstoelen;
Bagageruimte volledig droog;
Check onder dashboard en andere ruimtes op vocht;
Controleer de werking van de stoelen, links en rechts;
Geen gaten in dashboard (carkit), of in portieren (niet-standaard luidsprekers);
Zet op contact, gaan de gebruikelijke lampjes branden;
Controleer alle opties (elec. ramen, cv, spiegels, binnenverlichting, etc) op de juiste werking;
Digitaal klokje heel;
Controleer de werking van alle verlichting (ook dashboard).
MOTORRUIMTE:Open de motorkap en let op het volgende:
Vloeistofniveau’s;
Is het blok al warm, om zo een slechte koude start te verbergen (vooral 924);
Slangen, rubbers en bekabeling netjes en goed vast;
Geen sporen van lekkage, is alles netjes droog;
Slijtage gaskabel;
Let op lekkage stuurbekrachtigingsslang, deze zweet vaak olie;
Let op beschadigingen bij schroeven, bouten en moeren (vaak los geweest?);
Onderzijde kap, isolatiebekleding aanwezig;
Controleer oliepeilstok, mag geen crémekleurige substantie op zitten (defecte koppakking of oliekoeler);
Controleer onderzijde olievuldop, geen crémekleurige substantie;
Motorblok moet schoon zijn van olie, mag nergens lekken, reparaties zijn kostbaar;
Olielekkage van keerringen nabij distributieriem en balansasriem, en krukaslagers onder de beschermkap;
Motorruimte schoon? Geen olie of koelvloeistof? Kijk ook op hete delen achter de radiator (blok, uitlaat) op grijze verbrande koelvloeistof resten;
Geen weglekkende vloeistof of verwrongen/gescheurd rubber om de motorsteunen;
Minimumhoogte tussen de twee oppervlakten van de motorsteunen 60mm, niet minder;
Laat Turbo’s met een zgn. sportlucht- of openluchtfilter liever staan, bij dit soort filters komt er teveel troep mee naar binnen die de luchtmassameter of turbo vernielen (duur);
EVENTUEEL: Grijs of oranje gespoten motorsteunen (afkomstig van Turbo);
EVENTUEEL: 4mm dikke opvulplaten onder de grijze steunen om koeling te bewerkstelligen;
EVENTUEEL: Klep in het oppervlak van de bovenkant van het hitteschild dat over de steun in het motorcompatiment zit;
EVENTUEEL: Verwijdering van de V-vormige steunribben aan de achterkant van de plastic afdekking onder de nokkenaspoelie;
EVENTUEEL: Versteviging van de poelie voor de spanning tegen krombuigen;
EVENTUEEL: Nieuw type behuizing voor de oliepomp voor aan de motor.
STARTEN:
Slechte koude start, waarschijnlijk accu (goedkoop) of compressie (duur);
Mag geen blauwe of zwarte rook uitkomen, witte pluim is goed;
Let op Voltmeter na de start, moet rond 14 Volt staan, zoniet, dan waarschijnlijk dynamo defect;
Bonkt of trilt de motor bij de start? Waarschijnlijk motorsteunen defect;
Bij stationair lopen mag de transaxle een beetje lawaai maken, moet echter verdwijnen na intrappen koppeling;
Stationair toerental 900 omw/min, niet hoger;
Oliedruk tussen 1,5 ~ 4 bar bij warme motor, tussen 4 ~ 5 bij koude motor;
Alle lampjes op dashboard moeten uitgaan, behalve van de ingeschakelde opties;
Motor moet uit zichzelf een rustig en stabiel toerental aannemen.
RIJDEN:
Bij zachtjes voor- en vervolgens achteruit rijden mag er geen geluid zijn bij gangwissel (1 -> R);
Tijdens rijden met lage toeren gasgeven, gaan zowel de toeren omhoog als de snelheid?
Geen trekken of slingeringen in stuur;
Geen trillingen in stuur;
Rijdt goed rechtdoor, trekt niet naar 1 kant;
Remt goed en recht? (test dit meerdere malen achtereen);
Test de airco op juiste werking;
Trek alle versnellingen goed door en test gangwissel in hogere toerentallen (alleen bij warme motor!);
Let op geluiden, piepjes en kraakjes;
Neem een aantal scherpe bochten en let op speling en overhellen;
Ga zowel in de stad rijden, als op een snelweg;
Houdt ten alle tijden goed je dashboard in de gaten op lampjes, druk en temperatuur;
Neem rustig de tijd…
Na een proefrit zet je de auto het liefst op een andere plek, en kijk op de plek waar de auto eerst stond, let op olie en koelvloeistofresten;
Open de kap en doe bovenstaande controle nogmaals (vloeistofniveau’s kunnen veranderd zijn, slangen zetten uit bij warmte, etc).
ADDITIONELE INFORMATIE:
Motor uit, in versnelling zetten en vooruit duwen, auto moet blijven staan, geen 20cm ofzo naar voren rollen (versleten koppelingsrubber en drukgroep);
Zijn alle boekjes aanwezig, rekeningen en oude keurrapporten?
Correspondeerd de sticker onder de bekleding tussen de achterlichten in de bagageruimte met de sticker en gegevens zoals vermeldt in het onderhoudsboekje? Is de sticker weg, misschien door een gerepareerde schade?
Controleer op bewijzen van een recente vervanging van de distributieriem, balansasriem en de spanrollen, dit moet om de 80.000 km gedaan worden, of om de 5 jaar;
Controleer wanneer de beurten zijn uitgevoerd, bij welke kilometerstanden, en zijn die aannemelijk;
Aantal eigenaren, liefst zo laag mogelijk, en zijn die bekend?
Waar en hoe is de auto verzekerd, kan handig zijn bij aanvraag van een verzekering.
Tijdens het rijden moet de auto goed aanvoelen, geen vreemde dingen hebben, en niet ‘onduidelijk’ zijn, het is een Porsche en daar is de kwaliteit dan ook naar, zelfs een oudere 924 moet perfect op de weg liggen en zijn heerlijk om te rijden.Alvast bedankt Drip!
ben met eentje bezig in Nederland, heeft wel al op Belgisch kenteken gestaan, 190000km
Moet nog wel spoedcursus volgen, ben nog niet helemaal mee met alle pijnpunten waar we op moeten letten…
Best wel leuk, deze zoektocht.The chase is better than the catch zeggen ze…
Greetz,
Gijsbeer.
Werner,
Deze lijkt mooi:
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/267094007?asrc=fa|asTelt budget:
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/269154441?asrc=pl|as (met garantie op motor en boitte)Mag het een Amerikaantje zijn?
http://nl.ww3.autoscout24.be/classified/251652269?asrc=st|asIn ieder geval zou ik voor na 1/2 1985 gaan zoeken, de ophanging is dan gevoelig verbeterd.
ZOek je meerwaarde ga dan voor een S een 3.0 of een Turbo…Succes!
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.