Home › Forum › Porsche Marktplaats › Porsche Mening › Goed of slecht idee?
- Dit onderwerp bevat 42 reacties, 25 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 10 maanden geleden door SL33PY.
-
MakerDiscussie
-
10 april 2013 om 00:32
Dus… Sinds we in ons nieuw appartementje wonen en we hier over een keldertje en een garage beschikken, spookt het volgende idee door mijn hoofd: een wagen met oldtimer leeftijd kopen met wat werk aan om die dan zelf in orde te zetten. Ik droom namelijk al jaaaren van een eigen werkplek en een complete en ordelijke werkkist. Nu is er slechts één punt wat me hiervan wat weerhoud: ik ben geen mechanieker en ken dus van wagens (te) weinig af. Nu zou ik wel alles volgens de boekjes doen en de regels van de kunst volgen. En ik beschik over een groot gezond verstand en ben zeer perfectionistisch aangelegd, dus op die punten zit het wel goed. Ik heb zelfs al een mogelijk project op het oog: een paar kleine elektrische puntjes en de ontsteking en vacuum moet nagekeken worden. Interieur en exterieur zou zo goed als perfect zijn dus hieraan zou ik niets moeten doen. Mij lijkt het wel een leuke uitdaging maar of het een goed idee is…? Wat denken jullie?
En ja ik ben een dromer die steeds van gedachte veranderd, maar die droom gaat ook uitkomen. Die P komt! 🙂
-
MakerDiscussie
-
Verbruik? 😀
Afhankelijk van omstandigheden en gebruik van het gaspedaal.
Bij mij gaat dat van 15 tot 26 liter 😀 . Maar om er ene van de oldtimercursus te quoten“E beke verlies hedde altij”
:happy:
Als er werkelijk slechts enkele “kleine” werkjes te doen zijn, waarom doet de eigenaar ze niet zelf (of laten doen) en 9000 euro vragen ipv 6500 ? Ik zou hier van weg lopen, zo snel ik kan. Bijkomend pittig detail: stel dat je hem toch in orde krijgt dan wil je gegarandeerd met een mooi zonnetje er een dagje op uit. Wat verbruikt een 928 ?
Wes, ik twijfel helemaal niet aan je kunde, maar aan zoiets zou ik zeker niet beginnen als beginnend sleutelaar. 😐
Maar dit model is het model was ze de bodemloze put noemen, en als daar al achterstallig onderhoud op zit, dan weet je niet waar je eindigt.
Als je wilt beginnen en een Porsche wilt, neem dan een 912 of 914/2.0
Beginnen nu al goed aan de waarde te hangen, en zijn voor beginnend sleutelaar nog te behappen.
het voornaamste is dan ook dat je de geïnvesteerde euro’s ook een beetje veilig stelt als je het project tot een goed eind brengt. 💡Wat ik verder nog vergeet te vermelden is: ze hebben wel een grote beurt uit gevoerd en nieuwe riemen, maar over de waterpomp lees ik niks.
En dat is bij dit model als aangegeven van Porsche uit om dit gelijk te doen als je de distributie en multiriemen vervangt.Allereerst bedankt iedereen voor alle verschillende meningen, ik zal ze zeker allemaal in gedachte houden terwijl ik een beslissing ga nemen. 🙂
En voor degene die willen weten wat ik op’t oog heb:KLIK!!
Ik weet wat ik met mijn motortje van van Karmann nu gedaan heb, en is zeker niet makkelijker, maar in feite is het een Porsche motor, maar dan met 2 cilinders minder. 😉
amai, wat een aanmoedigingen hier !..je zou schrik krijgen om er aan te beginnen.
laat u niet afschrikken, doen, en al doende leer je .
er bestaat trouwens genoeg gespecialiseerde lectuur over+ hier zitten ook krakken tussen die wel raad kunnen geven.ik hoor hier 2 maal begin met een kevertje…..wel dat is zeker niet makkelijker als een oudere Porsche, dat kan ik weten..
je bent nooit te oud om het zelf in handen te nemen, en zo blijft de hobby des te mooier !
succes !.. 😉
Als hij beslist zelf te gaan sleutelen haalt hij zeker 10 pagina’s binnen het uur :happy:
Ik blijf het een fenomeen vinden, onze WES, elk topic dat hij opstart met een vraag, haalt binnen de 24u 3 pagina’s of meer (alé, we zitten nog niet aan pagina 3, maar dat zal wel lukken met nog 4u te gaan 🙂 ).
Doe het hem maar eens na.
Wes,
Indien je wenst te sleutelen (lees leren sleutelen) is het misschien verstandig om te beginnen met een klein projectje. Hierbij denk ik aan een oud brommertje waarbij je de basis kan leren. Vervolgens overschakelen naar een Kevertje,…
Als ik eens in mijn omgeving kijk zie ik veel projectjes die blijven steken net na demontage. De fases hiervoor (demonteren) lukt de meeste wel echter stopt het hiermee niet!
Zoals men reeds heeft aangehaald is plaats & gereedschap een must! Om eerlijk te zijn neem ik geen genoegen met een (kleine) kelder garage. Van zodra de demontage begint heb je minsten nog een veelvoud van de plaats nodig om alle onderdelen op te bergen,…
Start eerst met het opvolgen van een project (kennis) & probeer hiervan te leren. Blijft het vervolgens nog kriebelen, kan je overgaan tot de aankoop van een klein/goedkoop project!Wes ,een projectje is leuk zelf heel leuk als je iets of wat kennis hebt .
Het kan je enorm veel voldoening geven als het je lukt maar vergeet niet dat het een hele tijd zal duren alvorens je met je Porsche kan rijden .Als je er ooit al zal met rijden .Hoeveel wagens hebben we al niet zien voorbij komen hier op het forum van mensen die aan een project zijn begonnen .Wat blijkt veelal ,de wagen geraakt niet af ,gebrek aan kennis ,de kosten onderschat ,te weinig tijd ,gezinssituatie die verandert enz …..Ik ben beetje van dezelfde mening als de anderen.
Als je er zelf niet veel van kent word het moeilijk.
Je schrijft werken volgens het boekje, dat kan lukken als alles lukt, met het juiste gereedschap.
Er word veel verschillend gereedschap gebruikt aan auto’s, zelfs veel dingen die maar voor 1 klus kunnen dienen.
Het word pas moeilijk als er iets niet zomaar lukt.
Lees bvb maar even mijn problemen door van mijn vrachtwagen remmen in DIT topic.
Daar in de garagist er ook niet uitgekomen. Ik uiteindelijk wel :relaxman:Aan de andere kant ben ikzelf ook begonnen zonder de juiste opleiding.
Ik sleutel al van mijn 14 jaar aan brommers/auto’s.
In die tijd hadden wij niet veel centen en wou mijn broer toch al met de brommer rijden.
Een oud Hondake van de grootmoeder, dat nogal eens stilviel en werd dus ons eerste project voor mijn broer. Het is ons gelukt en zo werd 1 brommer er al snel een stuk of 5 zodat er zeker eentje klaar stond tegen dat ik 16 werd. De auto’s zijn er gekomen via mijn nonkel die toen autocross reed.
Dan was het feest :relaxman: , een vers aangekochte uitkleden en klaar zetten voor de cross.
De week na de cross was het soms minder om die auto terug klaar te krijgen maar het was leerrijk.
Als ik nu aan iets bezig ben het ik steeds de hulp van mijn beste vriend, die is lang actief geweest in de formule racerij en heeft dus ook heel wat kennis :respekt:Laatste raad misschien begin aan een goedkope auto, kan je niet veel verliezen als het misgaat.
Aan een *porsche kost alles veel geld als je het kapot maakt.Doen maar goed over nadenken. Ik wist rond mijn 12e dat ik beroepsmuzikant wou worden. Ma en Pa in paniek en voor de rest tot mijn 25 zowat van iedereen gehoord dat ik nen dromer was. Das misschien ook wel zo maar ik ben het ondertussen 15 jaar. Willen is kunnen!
Ne maat van mij heeft ne (patron ) gebouwd wat bij mij de inspiratie was om ook aan iets te beginnen. Begonnen met een motoke nen MZ ETZ250 owv. de eenvoudige mechaniek. Nu dus de 928. Ik ben ook geen mekanieker 😀 , maar met ne workshopmanual,gezond verstand, nen bak Stella, geduld en veel gegodver amuseer ik mij toch in mijn garageke. Wat je niet weet kun je vragen of opzoeken het is gene rocket science hé…ge moet er zowiezo van uit gaan dat ge wrs. niet alles zelf kunt doen. Ga er ook maar van uit dat het tijd ga kosten omdat het een leerproces is (en dat leren is part of the fun) . Ik volg een paar projecten op het forum hier en der zijn toppers tussen 😀 en daar vliegt het vooruit terwijl ik al nen dag of twee nodig heb om mij in een bepaalde problematiek “in te lezen”. Ge kunt ook cursus volgen (doe ik zelf ook)
Belangrijke voorwaarde is uiteraard dat het iets mag kosten. Materiaal is absoluut noodzakelijk en duur (bij mij moet het facom zijn 😀 ) , maar zonder degelijk gerief niet te doen. ( dan ist alleen gegodver en Stella 😀 )
Ik moet er nog wel bij vermelden dat ik mij effectief iets gekocht heb met de bedoeling te sleutelen en te rijden. (al waren er zaken onverwacht ook niet in orde maar das een andere discussie :what: )Muhammad Ali:
“Impossible is just a big word thrown around by small men who find it easier to live the world they’ve been given than to explore the power they have to change it. Impossible is not a fact. It’s an opinion. Impossible is not a declaration. It’s a dare. Impossible is potential. Impossible is temporary. Impossible is nothing.”
mannen gelijk Wim of Ruben tonen dat het echt wel kan, maar volgens mij zijn dit uitzonderingen.
Met een kelder en een kleine garage kom je trouwens niet echt ver. Een flinke hangaar zou beter zijn.
Check ook het topic van de pré 73’er die uiteindelijk toch een motorrevisie nodig heeft terwijl het oorspronkelijk enkel om wat cosmetica zou gaan.
Als je aan zo’n klus begint moet je het ook goed doen. Hou daarom maar zo’n 20 of meer duizend € op zij voor verrassingkjes…Heel slecht idee. :bounce:
Op de eerste plaats moet je heeeel veeeel gereedschap aanschaffen.
Kost veel euro’s.
Het is technisch een ingewikkelde machine.
Zonder kennis daarvan te hebben gaat het een lijdensweg worden.
Als je toch wilt sleutelen begin dan met een oude VW kever om op te knappen en koop je een goede rijdbare P.
Heb je beiden!!! :music:1. kennis komt enkel door het vele malen te doen, de eerste keer prutst iedereen.
2. een goede herstelling begint bij goed materiaalEn goed materiaal is bij mij de spelbreker, voor elk klusje heb je weer wel iets anders nodig en telkens kost goed materiaal heel veel geld (voor die 1 keer dat je het nodig hebt voor dat specifieke klusje).
Waardoor je ofwel het gaat proberen oplossen door te improviseren (en je waarschijnlijk met een slechter resultaat eindigt dan waarmee je begonnen bent) of je doet de wagen binnen bij een specialist die wel het materiaal heeft (en je betaalt er dik voor).Mijn idee: Slecht idee
Maar ook, probeer het eens, want anders ga je altijd met het idee van een projectje blijven lopen 🙂 Als je er één keer aan eentje begonnen bent, ga je dat idee nooit meer overwegen. Want je hebt veel geld gepompt in iets dat naar jouw normen (perfectionisme remember) verre van goed is, je hebt geen relatie meer (behalve die met je projectje), je geraakt sociaal geïsoleerd in je kelder, je geraakt gefrustreerd omdat je hier op het forum allemaal mensen hoort vertellen over road-trips in de zon, … 😉
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.