Groenere BIV en verkeersbelasting.

Home Forum Zeverhoekje Groenere BIV en verkeersbelasting.

  • Maker
    Discussie
  • Ik zal wel niet de enige zijn die de beslissing om een groenere BIV en verkeersbelasting in te voeren gehoord heeft van Turtelboom! Wat zal dat voor gevolgen hebben voor de inschrijving en de jaarlijkse verkeersbelasting van oudere Porsches die nog geen oldtimer zijn? Ik vind het frustrerend hoe men in Vlaanderen de auto maar blijft zien als melkkoe. Ik heb juist mijn 993 gekocht en vrees dat het uiteindelijk een aderlating zal worden om hem op de baan te krijgen, en wachten tot hij 25 jaar is en hem als oldtimer inschrijven … niet als ze dat op trekken naar 30 jaar!
    En waarom? Er zijn hoge concentraties fijn stof in Vlaanderen! Hoe zou dat komen? Wanneer zal men de eigenlijke reden eens aanpakken? Alle vervuilende Oost-Europese vrachtwagens waar de normen veel lager liggen eens laten opdraaien, en de industrie.
    Ik herhaal het maar weer, Belgie is geen autoland, en ze halen het geld weer waar het makkelijkst te rapen is!

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 318)
    • de federale staat heeft idd een gigantisch geldtekort, net als de gewesten die bevoegd zijn voor deze belasting.
      ik heb in de wandelgangen horen ronken dat men ook deze keer in vlaanderen (uit gewoonte) niet hetzelfde gaat doen zoals wat men onder de taalgrens doorvoert. dus wat dat betreft is die overgangsmaatregel een grote kanshebber. maar zeker zijn we pas in 2018.

        Rollie, ik hoop uit de grond van mijn hart dat je gelijk hebt, maar volgens mij is over overgangsmaatregelen nog altijd niets over geweten…

        En wetende dat de Belgische staat altijd geld tekort heeft. :what:

          Merci! Dus momenteel nog geen “noodzaak” om hem op O-plaat te zetten 😉

            de aard van de inschrijving,hetzij als oldtimer(o-plaat),hetzij onder een gewone plaat doet niks af aan het bedrag van de jaarlijkse verkeersbelasting. Deze blijft op een minimum forfait(+/- 40 eur) vanaf het ogenblik dat het voertuig 25 jaar is.
            Gezien Belgie en meerbepaald de gewesten, gezien de BIV en verkeersbelasting een gewestelijke materie is, voor eind 2017 de leeftijd
            van oldtimers dienen aan te passen aan de europese richtlijn van 30 jaar mogen we een wijziging verwachten.
            In tegenstelling tot Wallonië waar de verkeerbelasting voor oldtimers tot 30 jaar terug op het niveau is gebracht van het normale tarief gebaseerd op de gegevens van de wagen,zal in Vlaanderen waarschijnlijk een overgangsmaatregel getroffen worden voor oldtimers tussen 25 en 30 jaar.

              Heb het eigenlijk effe niet meer gevolgd, maar is er al meer nieuws ivm olditers en verkeersbelasting 25 – 30jaar?

              Mijn 964 is van 89 en die is gewoon ingeschreven voor dagelijks gebruik.
              Ik vermoed dat ik dan volgend jaar ineeens terug de volle pot zal moeten betalen?

              Wat als ik hem op O plaat zet?

              Zou het liever niet doen maar als het een verschil maakt tussen €30 en€1500…

                [quote=”Porsche911lover” post=230506][quote=”Versteve” post=225661]Inderdaad niet plezant. Vorige week met een Duitser gesproken daar betalen ze voor een Boxster S 3.2 maar 200 à 300 euro rijtaks en BIV kennen ze daar niet.[/quote]

                Mailtje sturen naar die zangeres van The Cure (bij ons heet ze turtelboom) en vragen of die Duitsers dan zo dom zijn…[/quote]

                In Duitsland zit een deel van de verkeersbelasting verrekend in de benzine. Dus iedereen die er tant betalt mee. Rij je veel en verbruik je veel betaal je veel wegenbelasting… eerlijk systeem imho
                En de benzine is niet echt durde dan hier hé

                  Uw Porsche bedrijfswagen verplicht afschrijven op 10 jaar? Renting is de oplossing klik

                    [quote=”Versteve” post=225661]Inderdaad niet plezant. Vorige week met een Duitser gesproken daar betalen ze voor een Boxster S 3.2 maar 200 à 300 euro rijtaks en BIV kennen ze daar niet.[/quote]

                    Mailtje sturen naar die zangeres van The Cure (bij ons heet ze turtelboom) en vragen of die Duitsers dan zo dom zijn…

                      ik denk dat u dit nu rond de 4500 euro gaat kosten nieuwe taks voor 993 is rond de 2450 euro

                      Wim

                        Wie weet wat de huidige biv en wegentaks is voor een 996 3.4 en 3.6 van ca 2000?

                        Waarom is dat zo moeilijk om te vinden?

                          Idd, zoals DST zegt, je moest hem al gekocht hebben voor 31/10/2015 en bezwaar ingediend hebben voor 15/01/2016 adhv een formulier dat je kon downloaden op de website van de Vlaamse Belastingdienst. Nu is het dus te laat.

                            Als je een bon had van voor 31/10/2015 en voor 15/1/16 bezwaar had ingediend…. :think:

                            Ive

                              als ik het dan goed begrijp, moet ik bij aankoop van bv een 997 van 2006 in Nederland de oude tarieven betalen als ik deze nu in 2016 voor de eerste keer in België inschrijf?

                              Dat maakt het een stuk interessanter om eentje in ‘t buitenland te kopen dan in eigen land :think:

                                dat is dan afgesproken (kzal wel eentje terugbetalen)

                                  +1
                                  aan jezelf ken je de halve wereld … zegt men :drink:

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 318)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.