Groenere BIV en verkeersbelasting.

Home Forum Zeverhoekje Groenere BIV en verkeersbelasting.

• Maker
    Discussie

• peter
    Deelnemer

Ik zal wel niet de enige zijn die de beslissing om een groenere BIV en verkeersbelasting in te voeren gehoord heeft van Turtelboom! Wat zal dat voor gevolgen hebben voor de inschrijving en de jaarlijkse verkeersbelasting van oudere Porsches die nog geen oldtimer zijn? Ik vind het frustrerend hoe men in Vlaanderen de auto maar blijft zien als melkkoe. Ik heb juist mijn 993 gekocht en vrees dat het uiteindelijk een aderlating zal worden om hem op de baan te krijgen, en wachten tot hij 25 jaar is en hem als oldtimer inschrijven … niet als ze dat op trekken naar 30 jaar!
      En waarom? Er zijn hoge concentraties fijn stof in Vlaanderen! Hoe zou dat komen? Wanneer zal men de eigenlijke reden eens aanpakken? Alle vervuilende Oost-Europese vrachtwagens waar de normen veel lager liggen eens laten opdraaien, en de industrie.
      Ik herhaal het maar weer, Belgie is geen autoland, en ze halen het geld weer waar het makkelijkst te rapen is!

15 reacties aan het bekijken - 151 tot 165 (van in totaal 318)
    • PDS

Ik heb net even een simulatie gemaakt voor BIV in 2016 van wat recentere auto (991) en dat valt toch allemaal goed mee ?

:popcorn:

Wees maar zeker van wel. 😎

PDS

Heb hier niet heel het topic deftig gelezen, maar voor benzine gaat er toch niet zo heel veel veranderen ? :think:
            En toch al zeker niet voor de recentere ?

Ik heb vandaag mijn 996 4SC ingeschreven (DIV Alken) ; was weliswaar n uurtje aanshuiven, maar ht gaat er uiteindelijk wel behoorlijk vlot.

En natuurlijk iedereen die nog gauw even zijn wgen wil inschrijven, vooral import-wagens (zoals de mijne), want dan moet je ook langs de douane (in het DIV kantoor) passeren, en die zitten enkel op ma-do-vr voormiddag.

M’n “aanvraag inschrijving voertuig” + vignet van de verzekering is onderweg, volgende week ga ik de 996 C2 ook (opnieuw) inschrijven, scheelt ongeveer 800 EUR/jaar !

Ik heb mijn Cayenne sneller gekocht dan voorzien, BIV (voor mijn 3.0 kachel) zou X3 gaan en de taksen met 1/3 omhoog…
                keuze was rap gemaakt 😉
                Afgelopen vrijdag nog zelf naar BIV gereden, op ‘t nippertje…

:driver:

Maandag schrijf k 993 terug in, (vroeger deed ik dit halfjaarlijks) neem t risico niet dat bij her inschrijving….
                  Kan dan ganse jaar rijden (bij zonnetje :driver: ) en geen gezever meer met die platen :sleep:

Is hierover ondertussen meer duidelijkheid!? Ik kan me moeilijk voorstellen dat de verkeersbelasting blijvend zal zijn indien ingeschreven voor 2016… :think:

[quote=”Quieran” post=223004]Heeft iemand wat meer info bekomen ivm de nieuwe BIV & VB voor 2016.?

Wat ik vooral wens te weten is hoe volgend bericht op de officiele site van de Belastingdienst dient geïnterpreteerd te worden:
                    De verkeersbelasting voor al ingeschreven wagens verandert echter niet. De aangepaste berekening van de BIV en de VKB geldt alleen voor wie een nieuwe of tweedehandswagen inschrijft vanaf 1 januari 2016.

Wat de BIV betreft, kan ik volgen. Maar wat de VB betreft niet. En kan moeilijk geloven dat er met 2 maten & gewichten zal gewerkt worden. (Wagens van voor 2016 zullen de VB blijven betalen geldig tot 31/12/15 en nieuwe wagens 2016, de nieuwe VB).

Ik heb met belastingdienst gebeld deze week en daar wisten ze me te vertellen dat er nog niets officieels kon meegedeeld worden.
                    Zou pas voor mid december zijn… :([/quote]

Dat is hetzelfde wat hij tegen mij zei. Jammergenoeg heb ik dat niet op mail. Ik kan dus niets bewijzen. Ik zal vertrouwen moeten hebben …

Overgangsregeling tweedehands

Ik had aan een medewerker van Annemie Turtleboom gevraagd of ik ook beroep kon doen op de overgangsregeling indien het een tweedehands betrof welke om een of andere reden (specifiek: 1x gelijkvormigheidsattest en 1x voertuig in restauratie) niet meer in 2015 kon ingeschreven worden.

Volgend – ik dacht toch positief – antwoord, mocht ik ontvangen:

[i]”Beste,

De wet idd ontworpen met in het achterhoofd nieuwe wagens die op bestelling worden geplaatst, terwijl tweedehands voertuigen meestal onmiddellijk leverbaar zijn.

Als criterium wordt daarvoor gekeken of het voertuig voor de eerste keer wordt ingeschreven in de DIV.

Een voertuig dat in het buitenland werd besteld, en niet onmiddellijk kan worden ingeschreven (bvb. omwille van de tijd die gepaard gaat met homologatieprocedures), kan bijgevolg ook nog beroep op de overgangsregeling (mits aan de overige voorwaarden is voldaan)

Met vriendelijke groet,

Gijs Boute”
                        [/i]

Toen ik men wagen in D ging halen juni laatsleden was die ook pas gekeurd daar. Echter hier in B vegen ze er hun voeten aan en moet de wagen opnieuw worden gekeurd….

Toen ik men wagen in D ging halen juni laatsleden was die ook pas gekeurd daar. Echter hier in B vegen ze er hun voeten aan en moet de wagen opnieuw worden gekeurd….

Buitenlandse keuring is slecht 2 maand geldig als ik mij niet vergis.

Buitenlandse keuring is slecht 2 maand geldig als ik mij niet vergis.

Zal ik zeker doen, maar zal nog niet voor direct zijn ; wellicht ga ik de wagen pas in t voorjaar inschrijven, in de winter blijft ie mooi op stal en kan ik de tijd nemen om hem eens heel grondig te poetsen 🙂

Zal ik zeker doen, maar zal nog niet voor direct zijn ; wellicht ga ik de wagen pas in t voorjaar inschrijven, in de winter blijft ie mooi op stal en kan ik de tijd nemen om hem eens heel grondig te poetsen 🙂

15 reacties aan het bekijken - 151 tot 165 (van in totaal 318)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.