Groenere BIV en verkeersbelasting.

Home Forum Zeverhoekje Groenere BIV en verkeersbelasting.

  • Maker
    Discussie

  • peter
    Deelnemer

      Ik zal wel niet de enige zijn die de beslissing om een groenere BIV en verkeersbelasting in te voeren gehoord heeft van Turtelboom! Wat zal dat voor gevolgen hebben voor de inschrijving en de jaarlijkse verkeersbelasting van oudere Porsches die nog geen oldtimer zijn? Ik vind het frustrerend hoe men in Vlaanderen de auto maar blijft zien als melkkoe. Ik heb juist mijn 993 gekocht en vrees dat het uiteindelijk een aderlating zal worden om hem op de baan te krijgen, en wachten tot hij 25 jaar is en hem als oldtimer inschrijven … niet als ze dat op trekken naar 30 jaar!
      En waarom? Er zijn hoge concentraties fijn stof in Vlaanderen! Hoe zou dat komen? Wanneer zal men de eigenlijke reden eens aanpakken? Alle vervuilende Oost-Europese vrachtwagens waar de normen veel lager liggen eens laten opdraaien, en de industrie.
      Ik herhaal het maar weer, Belgie is geen autoland, en ze halen het geld weer waar het makkelijkst te rapen is!

    15 reacties aan het bekijken - 181 tot 195 (van in totaal 318)
    • Wim

        Buiten alle belasting prikkelingen toch een winst behaald. :popcorn: :popcorn:

        http://www.autofans.be/nieuws/overheid/26992-belgie-aanvaardt-buitenlandse-keuring

        Dus wat ik al vele malen schreef gebeurd nu dan eindelijk. 😉

          alles kan in de afdeling DIV van de NV Belgie maar de kans is klein.
          je verzekeraar volgt voor een belgische auto die hier al eens eerder ingeschreven was een volledig digitale procedure die maar enkele dagen in beslag neemt. jouw datum van aanvraag is aantoonbaar en telt 20 dagen marge. dat wil niet zeggen dat als ze je dit zouden flikken, je dat niet zomaar moet aanvaarden zonder bezwaar in te dienen.
          maw ik ook zou hem inschrijven op of na 10/dec.

            alles kan in de afdeling DIV van de NV Belgie maar de kans is klein.
            je verzekeraar volgt voor een belgische auto die hier al eens eerder ingeschreven was een volledig digitale procedure die maar enkele dagen in beslag neemt. jouw datum van aanvraag is aantoonbaar en telt 20 dagen marge. dat wil niet zeggen dat als ze je dit zouden flikken, je dat niet zomaar moet aanvaarden zonder bezwaar in te dienen.
            maw ik ook zou hem inschrijven op of na 10/dec.

              Ik zit met een klein dilemma waarvan de meesten zullen denken, gij se gierigaard, maar elke euro teveel naar de NV Idioterie in Brussel is er voor mij één teveel. :think:

              Ik heb een andere wagen (tweedehands) gekocht voor mijn vrouw, de Mini was te klein met een kinderstoel er in om Thieu 964 te vervoeren, en deze wagen wordt op 10/12 een jaartje ouder waardoor ik 50 euro minder BIV zou moeten betalen. Nu vrees ik een beetje dat wanneer ik tot dan wacht de NV Idioterie misschien hun aanvraagformulieren, die ze midden december binnenkrijgen, laten liggen tot na 1 januari.
              Kan dit? 😳

                Ik zit met een klein dilemma waarvan de meesten zullen denken, gij se gierigaard, maar elke euro teveel naar de NV Idioterie in Brussel is er voor mij één teveel. :think:

                Ik heb een andere wagen (tweedehands) gekocht voor mijn vrouw, de Mini was te klein met een kinderstoel er in om Thieu 964 te vervoeren, en deze wagen wordt op 10/12 een jaartje ouder waardoor ik 50 euro minder BIV zou moeten betalen. Nu vrees ik een beetje dat wanneer ik tot dan wacht de NV Idioterie misschien hun aanvraagformulieren, die ze midden december binnenkrijgen, laten liggen tot na 1 januari.
                Kan dit? 😳

                  Vandaag telefoontje gehad van een kabinetsmedewerker van Turtelboom. Ze hebben idd geen rekening gehouden met tweedehandsvoertuigen die een tijdje onderweg zijn na aankoop. Ze gaan ervan uit dat wie een tweedehandsvtg koopt, deze onmiddellijk heeft en onmiddellijk kan inschrijven. Om een lang verhaal kort te maken, de vriendelijke man heeft mijn gegevens genoteerd en zal mij loodsen om mijn voertuig, al is het volgend jaar, nog te kunnen inschrijven onder de oude voorwaarden. Er is dus terug hoop. Het enige verschil is nu dat ik hem eerst in orde ging zetten, en dan ging inschrijven, en dat ik nu met een minder aantrekkkelijke wagen zal rondrijden, maar dat is een detail. Dus, als alles goed gaat, zal ik wel eens aanwezig zijn met mijn 993 op een PFB-event :happydance:

                    Vandaag telefoontje gehad van een kabinetsmedewerker van Turtelboom. Ze hebben idd geen rekening gehouden met tweedehandsvoertuigen die een tijdje onderweg zijn na aankoop. Ze gaan ervan uit dat wie een tweedehandsvtg koopt, deze onmiddellijk heeft en onmiddellijk kan inschrijven. Om een lang verhaal kort te maken, de vriendelijke man heeft mijn gegevens genoteerd en zal mij loodsen om mijn voertuig, al is het volgend jaar, nog te kunnen inschrijven onder de oude voorwaarden. Er is dus terug hoop. Het enige verschil is nu dat ik hem eerst in orde ging zetten, en dan ging inschrijven, en dat ik nu met een minder aantrekkkelijke wagen zal rondrijden, maar dat is een detail. Dus, als alles goed gaat, zal ik wel eens aanwezig zijn met mijn 993 op een PFB-event :happydance:

                      Dat jij dat zou weten, en de mensen van de dienst homologatie zelf niet? Maak dat de kat wijs jij :censored: .
                      Er zijn er altijd die den interessanten willen uithangen, vnl sympathieke mensen zoals jij. Je kan vertellen wat je wil, en nog je eigen leugens geloven ook.

                        zeer zeker wel, in Belgie zijn er altijd achterpoortjes :driver:

                          Ik had hier gelezen dat nieuwe auto’s besteld ten laatste op 31 oktober 2015, onderdeel uitmaken van een overgangsmaatregel. Zij zouden bij inschrijving na inschrijving na 1 jan 2016 de oude BIV en VB betalen. De tweedehandsauto,s vallen hier dus niet onder. Mijn 993 gekocht in juli in de States, in oktober in bezit gekregen, en nu technisch in orde zetten + homologatie zal resulteren in een inschrijving na 1 jan 2016, dus nieuwe BIV en VB. Gezien ik dat discriminerend vind, heb ik een mailtje opgesteld en gemaild naar al wie ik kon denken die er mee te maken heeft. Kreeg ik gisteren toch wel antwoord van Turtelboom ( zal wel medewerker geweest zijn ) met de vraag mijn tfnr door te geven zodat een kabinetsmedewerker mij hieromtrent eens kan bellen. Ben al benieuwd.
                          Nu heb ik wel mijn hoop gevestigd op het amendement waar een wakkere medeforummer over geschreven heeft. Daar staat idd een nieuw toegevoegd punt dat de nieuwe regeling pas na 31 maart 2016 zou ingaan. Dat kan ik wel halen.
                          En baai de wei, een snelle homologatie in mijn geval kan niet. Info van deze dienst zelf. Dus wie anders beweert :ass:

                            [quote=”stefx911″ post=221636]Dus maakt het eigenlijk niet uit of je voor het eind van het jaar je wagen nog inschrijft of niet, je bent sowieso gejost…[/quote]
                            De nieuwe taksen zijn niet enkel gericht naar de olies. In het geval van Ghost maakt het wel degelijk een enorm verschil
                            om hem nu nog in te (her)schrijven. Stel dat zijn GT3 net als mijn 996 15jaar is, dan zou hij nog 15jaar lang 960euro/jaar meer moeten betalen, toch een dikke 14.400euro verschil op het einde van de reis. 😯 😯 😯

                            Tim

                              Belgie is een ‘smal’ land. Frankrijk en Nederland zijn dan ook dichtbij om te tanken indien de brandstof hier te duur zou worden….denk dat de verhoging van de brandstof geen optie is als alleenstaande maatregel.

                                [quote=”DST” post=221668]In feite niks simpler dan de brandstof nog duurder te maken[/quote]

                                Geen paniek, dat komt nog wel 😉

                                  dit klinkt volgens mij logischer dan die torenhoge rijbelasting voor onze zeer mooie wegen zonder files. Dan pas zou ik de wagen, daily, thuis laten voor de kleine boodschappen op pakweg 1 a 2 km van huis.

                                    in theorie wel, maar je leest nu al veel over dieseldiefstal bij vrachtwagens en tankstations. als brandstof dubbel zo duur wordt dan durf je je auto niet meer onbewaakt op straat achterlaten uit vrees dat je tank leeg is als je terug komt (en je langs onder een gaatje in je tank hebt :censored: )

                                  15 reacties aan het bekijken - 181 tot 195 (van in totaal 318)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.