Home › Forum › Zeverhoekje › Groenere BIV en verkeersbelasting.
- Dit onderwerp bevat 318 reacties, 66 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 2 maanden geleden door deepee.
-
MakerDiscussie
-
16 oktober 2015 om 23:12
Ik zal wel niet de enige zijn die de beslissing om een groenere BIV en verkeersbelasting in te voeren gehoord heeft van Turtelboom! Wat zal dat voor gevolgen hebben voor de inschrijving en de jaarlijkse verkeersbelasting van oudere Porsches die nog geen oldtimer zijn? Ik vind het frustrerend hoe men in Vlaanderen de auto maar blijft zien als melkkoe. Ik heb juist mijn 993 gekocht en vrees dat het uiteindelijk een aderlating zal worden om hem op de baan te krijgen, en wachten tot hij 25 jaar is en hem als oldtimer inschrijven … niet als ze dat op trekken naar 30 jaar!
En waarom? Er zijn hoge concentraties fijn stof in Vlaanderen! Hoe zou dat komen? Wanneer zal men de eigenlijke reden eens aanpakken? Alle vervuilende Oost-Europese vrachtwagens waar de normen veel lager liggen eens laten opdraaien, en de industrie.
Ik herhaal het maar weer, Belgie is geen autoland, en ze halen het geld weer waar het makkelijkst te rapen is! -
MakerDiscussie
-
In feite niks simpler dan de brandstof nog duurder te maken
Dan heb je pas echt de vervuiler betaald
Maar ja, ze zijn waarschijnlijk te beschaamd om de taksen hier nog verder te verhogenHum hum 3 gewesten, 3 wijzen om auto s te takseren, een handvol regeringen, onnoemelijk veel nutteloze projecten (de groenen zijn er kampioen in en de socialisten zijn hun leutige bondgenoten) Samengevat : “Keep things simple” da op zich is als moeilijk genoeg…Begrijpt geen enkele regering.
Bij deze, ga k nog eens rustig wat extra Co2 de lucht inblazen met mn links-startende flat 6Ik begrijp het ook zo chris 964
Ben benieuwd wat het hier gaat worden, de mijne is sinds 31 oktober 29j en heb mijn wegentaks aangekregen om te betalen
Afwachten
En de grote vraag ga ik hem op O plaat moeten zetten om na 30j te kunnen genieten van het oldtimer tarief of is dit zoals nu.
Maw identiek in wegentaks voor een O of gewone plaat, want hier lees ik niets over.[quote=”911cabriog50″ post=221613]
Wallonië – aanpassing fiscaliteit vanaf 01.01.2016 11/10/2015
LAATSTE UPDATE 13.11.2015
Dit bericht is van toepassing op de liefhebbers die in Wallonië wonen!Welke zijn de voertuigen die in aanmerking komen?
Enkel de auto’s van de leeftijdscategorie 25 tot 30 jaar oud, die al dan niet ingeschreven zijn in Wallonië. Deze wetgeving is dus niet van toepassing in de regio Brussel, noch in Vlaanderen. Dit is volledig wettelijk ingevolge de regionalisatie van de bevoegdheden, waaronder de fiscaliteit, en de Staatshervorming.
[/quote]
NIET in Vlaanderen of Brussel
dit is ook het gene wat ik er uit maak,zolang je wagen geen 30 jaar is,ga je toch de volle pot moeten betalen,ook al word deze nu nog ingeschreven,blijf je juist 1 jaar gespaard van de supplumentaire verkeerstaks(bij auto’s die al reeds in jou bezit zijn en al ingeschreven zijn geweest)
Ik bedoel voor de wegentaks van de wagens tussen 25 & 30 jaar
Rechtszekerheid in Belgie…
Toch wel, dit scheelt Ghost 950 euro per jaar want eens ingeschreven blijft de huidige verkeersbelasting gelden over zijn verdere bestaan. (Als de gangsters weer niets nieuw uitvinden natuurlijk :what: )
Dus maakt het eigenlijk niet uit of je voor het eind van het jaar je wagen nog inschrijft of niet, je bent sowieso gejost…
Ik heb mijn GT3 terug ingeschreven. Betaal nu € 1490 voor een gans jaar.
Bij nieuwe regeling € 2450 :puke: 3600 cc, euro 2 en 320 gr co² 😯Ik blijf hopen dat in de delen waar de Socialisten niet in de regering zitten er wel overgangsmaatregelen zullen zijn.
à la federale regeltjes omtrent verkeersbelasting 2016Maar misschien is dit een naïeve gedachte :censored:
DE KOGEL IS DOOR DE KERK :bounce:
benieuwd hoe lang het gaat duren voor wij in Vlaanderen prijs zullen hebben :what:Wallonië – aanpassing fiscaliteit vanaf 01.01.2016 11/10/2015
LAATSTE UPDATE 13.11.2015
Dit bericht is van toepassing op de liefhebbers die in Wallonië wonen!
Ter herinnering, deze nieuwe wet heeft niets te maken met de overgang naar 30 jaar voor wat de inschrijving onder een O-plaat betreft. Deze is nog steeds niet gewijzigd en blijft dus mogelijk vanaf 25 jaar. Voor wat betreft de overgang naar 30 jaar, raden we u aan om onze onderhandelingen te volgen via http://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-dossiers-lobbying/oldtimerleeftijd-25-30-jaar-01-03-2015/
Definitieve beslissing
De BFOV werd op donderdag 12 november 2015 ontvangen op het kabinet van Minister Lacroix.
De Minister blijft bij zijn eerder samengevatte intenties en voorziet geen overgangsmaatregelen voor de momenteel reeds ingeschreven voertuigen tussen 25 en 30 jaar oud.
Daarentegen meldt hij ons dat hij de echte liefhebbers niet wenst te bestraffen en dat hij ten volle bereid is om samen met de BFOV te werken aan het nieuwe oldtimerstatuut bij de overschakeling naar 30 jaar.
In dit nieuw project, dat eerder al werd overhandigd aan het kabinet van Mevrouw de Minister Galant en nog voor het nieuwe Waalse voorstel, stellen wij drie categorieën van voertuigen voor (Youngtimer – Oldtimer – Heritage). Het doel is om de echte liefhebbers te beschermen en niet zozeer het profitariaat. Er zal weldra een vergadering georganiseerd worden op federaal niveau samen met de verschillende regionale overheden, die allen naar het voorstel van de BFOV zullen luisteren. We hopen dan ook om zeer vlug tot een akkoord te komen tussen de federale en regionale overheden.
Van zodra we deze vergadering achter de rug hebben, zullen u meer details kenbaar maken inzake het project van het toekomstig oldtimerstatuut.
Intussen verzoeken we u om het positieve imago van de echte liefhebber te bewaren en om samen sterk te blijven. Bepaalde acties, zoals door een minderheid naar voor geschoven worden, zouden de toekomstige onderhandelingen van de BFOV kunnen schaden.
Wat verandert er?
Om terug te komen op de nieuwe fiscale wetgeving in Wallonië, proberen we hierna een overzicht weer te geven in de vorm van ‘vraag en antwoord’.
Vanaf wanneer zal deze nieuwe wetgeving in voege treden?
De nieuwe wetgeving zal in voege treden vanaf 1 januari 2016.
Welke zijn de voertuigen die in aanmerking komen?
Enkel de auto’s van de leeftijdscategorie 25 tot 30 jaar oud, die al dan niet ingeschreven zijn in Wallonië. Deze wetgeving is dus niet van toepassing in de regio Brussel, noch in Vlaanderen. Dit is volledig wettelijk ingevolge de regionalisatie van de bevoegdheden, waaronder de fiscaliteit, en de Staatshervorming.
Wat zal er veranderen vanaf 1 januari 2016?
De voertuigen van 25 tot 30 jaar oud, zullen niet meer kunnen genieten van de forfaitaire verkeersbelasting van +/- 35 EUR, maar zullen normaal belast worden zoals een moderne auto en dit volgens de tabel die hernomen wordt in dit communiqué.
De eigenaars van voertuigen die momenteel reeds ingeschreven zijn, zullen bij de eerstvolgende vervaldag een aanslagbiljet ontvangen met een volledige verkeersbelasting. Voor de reeds ingeschreven voertuigen zal er uiteraard geen bijzondere inverkeersbelasting noch een bijkomende Ecomalus moeten betaald worden, omdat het geen nieuwe inschrijving van het voertuig betreft.
Daarentegen, de liefhebbers die een voertuig tussen 25 en 30 jaar willen inschrijven zullen rekening moeten houden met de volgende te betalen belastingen:
– de bijzondere inverkeersbelasting à 61,50 EUR (geen wijziging met wat vandaag van toepassing is in Wallonië)
– + de volledige verkeersbelasting in plaats van de forfaitaire verkeersbelasting
– + de Ecomalus belasting berekend volgens de CO2-waarde*.
* Indien de CO2-waarde niet gekend is (wat het geval is voor 75% van de voertuigen), wordt er een forfaitair bedrag van 600 EUR toegevoegd aan de bijzondere inverkeersbelasting.
Vanaf welk ogenblik wordt de verkeersbelasting berekend?
De verkeersbelasting wordt steeds berekend vanaf de 1e dag van de maand waarin u het voertuig op uw naam inschrijft of werd ingeschreven. Deze datum zal in het algemeen steeds verschillend zijn van de datum van eerste ingebruikname!
Vanaf wanneer zal u kunnen genieten van de forfaitaire verkeersbelasting?
Vanaf het ogenblik dat het voertuig de fiscale leeftijd van 30 jaar heeft bereikt.
Voorbeeld :
– Datum van eerste ingebruikname: 15.03.1986
– Datum waarop u het voertuig op uw naam heeft ingeschreven: 10.01.2014
Het voertuig bereikt de fiscale leeftijd van 30 jaar op 01.04.2016.
In dit specifiek voorbeeld heeft u het voertuig op uw naam geregistreerd op 10.01.2014; de verkeersbelasting wordt berekend voor een periode van 12 maanden vanaf 01/01; op dat ogenblik wordt het voertuig nog steeds niet aanzien als oldtimer en zal u nog een volledig jaar de volledige belasting moeten betalen en zal de forfaitaire verkeersbelasting pas van toepassing zijn vanaf 10.01.2017.
Wat kan u ondernemen om deze nieuwe belasting te vermijden?
De keuze blijft uiteraard bij de eigenaar die zijn eigen berekening zal moeten maken om na te gaan of hij zal instemmen met deze nieuwe belasting of niet.
De liefhebber die deze nieuwe belasting niet wenst te betalen, zal zijn voertuig moeten uitschrijven voor de 1e dag van de maand waarin deze ingeschreven werd op zijn naam. Ter herinnering, de datum van eerste ingebruikname is meestal verschillend van de datum waarop het voertuig op uw naam werd ingeschreven.
Voorbeeld:
U hebt een voertuig ingeschreven op uw naam op 15.06.2013 => dan dient u deze uit te schrijven voor 01.06.2016. Op deze manier vermijdt u deze nieuwe belasting.
Wat wordt het bedrag van de verkeersbelasting voor voertuigen van minder dan 30 jaar oud?
Tabel Jaarlijkse verkeersbelasting (auto’s tot 30 jaar oud)
Fiscale PK
Jaarlijks bedrag €
Fiscale PK
Jaarlijks bedrag €
3
77,35
19
1738,84
4
77,35
20
1979,47
5
96,76
21
2087,32
6
139,92
22
2195,16
7
182,82
23
2303,00
8
226,12
24
2410,85
9
269,28
25
2518,69
10
312,05
26
2626,54
11
405,11
27
2734,39
12
497,90
28
2842,22
13
590,90
29
2950,07
14
683,63
30
3057,91
15
776,42
31
3165,76
16
1017,06
32
3273,60
17
1257,83
33
3381,44
18
1498,60
34
3489,29
Hoeveel bedraagt de bijzondere inverkeersbelasting (BIV)?
In Wallonië bedraagt de BIV 61,50 EUR
Hoeveel bedraagt de bijkomende Ecomalus?
Ter herinnering, dit bedrag is in functie van de CO2-waarde. Indien de CO2-waarde niet gekend is, zal er een forfaitair bedrag van 600 EUR aangerekend worden.
Hierna vindt u een overzicht van de bedragen volgens de CO2-waarden die gekend zijn bij de fiscale cel van de SPW.
CO2 (g/km)
Bedrag
CO2 (g/km)
Bedrag
van 146g van tot 155g
€ 100
van 206g tot 215g
€ 700
van 156g tot 165g
€ 175
van 216g tot 225g
€ 1.000
van 166g tot 175g
€ 250
van 226g tot 235g
€ 1.200
van 176g tot 185g
€ 375
van 236g tot 245g
€ 1.500
van 186g tot 195g
€ 500
van 246g tot 255g
€ 2.000
van 196g tot 205g
€ 600
+ 255g
€ 2.500
Hoe maken we de juiste berekening?
Ingevolge deze nieuwe wetgeving zal de berekening afhankelijk zijn van een aantal factoren, zoals bijvoorbeeld of het voertuig van 25 tot 30 jaar al dan niet is ingeschreven.
a) voor een voertuig van 25 tot 30 jaar dat momenteel is ingeschreven:
Controleer de fiscale PK van het voertuig en dan kan u de jaarlijkse verkeersbelasting aflezen in de hogergenoemde tabel ‘Jaarlijkse verkeersbelasting’.
U bezit bijvoorbeeld een Mercedes 2800 cc met 13 PK, dan zal uw jaarlijkse verkeersbelasting 590,90 EUR bedragen.
b) voor een voertuig van 25 tot 30 jaar dat u wenst in te schrijven en waarvan u de CO2-waarde kent.
Voorbeeld : auto van 27 jaar oud met een gekende CO2-waarde van 175 g/km en met 9 fiscale PK
De volgende berekening is dan van toepassing:
– Bijzondere inverkeersbelasting = 61,50 EUR
– Ecomalus = 250 EUR
– Jaarlijkse verkeersbelasting = 269,28 EUR
Totaalbedrag om dit voertuig op de weg te krijgen = 580,78 EUR (wat een verhoging is met 500% ten opzichte van de huidige situatie)
c) voor een auto van 25 tot 30 jaar oud maar waarvan u de CO2-waarde niet kent.
Zelfde voorbeeld: auto van 27 jaar oud met een niet gekende CO2-waarde en met 9 fiscale PK
De volgende berekening is dan van toepassing:
– Bijzondere inverkeersbelasting = 61,50 EUR
– Ecomalus = 600 EUR
– Jaarlijkse verkeersbelasting = 269,28 EUR
Totaalbedrag om dit voertuig op de weg te krijgen = 930,78 EUR (wat een verhoging is met 900% ten opzichte van de huidige situatie).
Waar kan ik de fiscale PK terugvinden van mijn voertuig?
Dit staat vermeld op het inschrijvingsbewijs.
Andere vragen?
Voor alle andere vragen verzoeken we u om een email te sturen naar het secretariaat van de BFOV (sec@bfov-fbva.be) in plaats van te telefoneren, gezien elk geval verschillend is en omdat ons secretariaat niet altijd in de mogelijkheid is om onmiddellijk op een correcte manier te antwoorden.
We danken u bij voorbaat voor uw begrip.
De BFOV
[quote=”beltar” post=221391]Wat met auto’s die je inschrijft in de zomer en uitschrijft in de winter? Wat is het verschil in rijtaks voor een 993 in 2015 en in 2016? Weet iemande hier een antwoord? Moet ik mijn 993 toch nog opnieuw op nrplaa zetten voor eind 2015? BIV heb ik al eens betaald , dus die valt weg.[/quote]
2015 +/- 1500€
2016 +50% dus +/- 2250€[quote=”beltar” post=221391]Wat met auto’s die je inschrijft in de zomer en uitschrijft in de winter? Wat is het verschil in rijtaks voor een 993 in 2015 en in 2016? Weet iemande hier een antwoord? Moet ik mijn 993 toch nog opnieuw op nrplaa zetten voor eind 2015? BIV heb ik al eens betaald , dus die valt weg.[/quote]
docs.vlaamsparlement.be/docs/stukken/2015-2016/g544-2.pdf
Hier vind je zeer uitgebreid de voorgestelde wijzigingen op vlak van BIV en VKB :amendementen
Lees wel:voorgestelde wijzigingen,die hoogst waarschijnlijk ook de defintieve wijzigingen worden.Samenvattend: VKB :basis is huidige fiscale pk( het bedrag) ; zal verhoogd /verlaagd worden met 2 factoren
1/ in functie Co2 uistoot : norm 122 gram co2 :verhoogd/verlaagd met 0.30% per gram
2/ in functie euronorm : voor benzinemotoren: eur 0 : +30% ; eur 1 en eur 2 :+5%; eur 3:0%, eur 4 :-15% eur 5:-15%,eur 6:-15%voorbeeld : een 993 van 1997 (populair voorbeeld): 18 fiscale pk of 1490.28 eur. Uitstoot 283 co2 : 283-122=161×0.30%=48.3% verhoging + 5% verhoging euro 2 =53,3% dus 1490.28 +794.32=2284.6 eur
Op pagina 28 van de tekst in bijlage staat echter ook een toevoeging van een paragraaf: voor personenauto’s,auto’s dubbel gebruik,
die na 31 maart 2016 worden ingeschreven…. dus in dit amendement spreekt men van 31/3/2016 ipv 01/01/2016BIV :
de nieuwe berekeningformule vind je op pagina 17 van de verwijzing naar de tekst van het vlaams parlement.
Op de website :voertuigkosten.be vind je reeds een tool om de nieuwe BIV 2016 te simuleren aan de hand van de nieuwe formule.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.