Groenere BIV en verkeersbelasting.

Home Forum Zeverhoekje Groenere BIV en verkeersbelasting.

  • Maker
    Discussie
  • Ik zal wel niet de enige zijn die de beslissing om een groenere BIV en verkeersbelasting in te voeren gehoord heeft van Turtelboom! Wat zal dat voor gevolgen hebben voor de inschrijving en de jaarlijkse verkeersbelasting van oudere Porsches die nog geen oldtimer zijn? Ik vind het frustrerend hoe men in Vlaanderen de auto maar blijft zien als melkkoe. Ik heb juist mijn 993 gekocht en vrees dat het uiteindelijk een aderlating zal worden om hem op de baan te krijgen, en wachten tot hij 25 jaar is en hem als oldtimer inschrijven … niet als ze dat op trekken naar 30 jaar!
    En waarom? Er zijn hoge concentraties fijn stof in Vlaanderen! Hoe zou dat komen? Wanneer zal men de eigenlijke reden eens aanpakken? Alle vervuilende Oost-Europese vrachtwagens waar de normen veel lager liggen eens laten opdraaien, en de industrie.
    Ik herhaal het maar weer, Belgie is geen autoland, en ze halen het geld weer waar het makkelijkst te rapen is!

15 reacties aan het bekijken - 226 tot 240 (van in totaal 318)
    • Een vraagje.
      Wat te doen met een 964 die op 2/5/2016 25 jaar zal worden.
      Nu inschrijven of w8ten tot ie oldtimer is.

      Ik weet het niet meer zenne.

      PB

        Wou de Turbo van de week uitschrijven maar toch maar niet gedaan om dezelfde reden. 😉

          Dacht ook eind oktober ( gisteren dus)

          de nummerplaat van de 964 te schorsen, maar heb dit dus ook maar niet gedaan.

          Nu enkel nog hopen dat oude inschrijvingen hetzelfde blijven, en dat ik eind volgend jaar nog een oldtimerinschrijving blijvend kan versieren….

          Had voor de winter nog wat (dure) restauratiewerken voorzien, maar ga dit toch effe ‘on hold’ zetten tot we wat meer duidelijkheid krijgen.

            Hallo, denk inderdaad da je ze dit jaar nog best inschrijft!Als je volgend jaar inschrijft zal je moeten betalen aan de dan geldende regels.
            Ik dacht eraan om mijn 964 voor de winter te schorsen maar ga dit lekker niet doen!
            Grts floere.

              Als ik dan goed reken (rekening houdend met die 62 % stijging) gaat de rekening als volgt:

              968…..€ 702/jaar + 62 % = € 1137/jaar…..€ 568/halfjaar
              993…..€1490/jaar + 62 % = € 2414/jaar…..€ 1207/halfjaar

              Denk dat ik de 2 auto’s dan maar best dit jaar terug inschrijf vermits de verkeersbelasting dan niet veranderd….of zie ik dat verkeerd

                Bon, ik zal de mijn nog maar even op Italiaanse platen houden zeker… voor de 24 jarige 964 betaal ik … 30 euro.

                Maar help eens even : blijkbaar is er een uitzondering voor de LPG rijders. Bestaat er daar geen uitweg? Moet de wagen dan enkel of alleen op LPG rijden of mag er ook overgeschakeld worden op benzene… met een LPG tankje van 10 liter kom ik jaaaren toe, maar het kan wel wat schelen in jaarlijkse kosten.

                Gewoon een idee van een creative niet technisch aangelegd P-rijder.

                BTW : ik ga seffens gewoon rijden, het weer is fantastisch!

                  De mijne is vandaag 29j oud, en gisteren zat de wegentaks in de bus 35,09 euro.
                  Dus als ze pas ten vroegste 30/06/2016 naar 30j gaan is de mijne 29j en 8 maand …..

                    [quote=”DST” post=220279]Ik wil nu niet moeilijk doen ( 👿 ) maar er staat weer wat idioterie in [/quote]

                    Bij dit soort politieke beslissingen is het gewoon: zoek de idioterie er in :popcorn:

                    Er wordt wel niets gezegd over oldtimers. Blijft dit op 25j of 30j? Als ze zich aan hun woord houden: http://belastingen.vlaanderen.be/nlapps/data/docattachments/Verkeersbelasting_brochure_nieuw.pdf , dan zijn we zeker tot 30/6/2016 voor VB. Ga je hem inschrijven, dan zou ik het dit jaar nog doen..

                      Allez goed dat ik het weet, was net van plan offertes aan te vragen voor een nieuwe installatie. 😐

                        Nog een verassing. :wtf: Gisteren vastgesteld dat ik voor mijn 4,8 Kw zonnepanelen zomaar eventjes per jaar 402€ netvergoeding dien te betalen. Gelukkig kan ik nog 15 jaar (hopelijk want wat zullen ze volgend jaar weer uitvinden) genieten van de groenestroom certificaten. Dit had “de Geit van Gent Vandenbossche” er niet bij verteld als ze de panelen promootte.
                        Maar mensen die overwegen om op dit moment zonnepanelen te plaatsen, vergeet het. Ik heb het even berekend en aan de hand van de jaarlijks te betalen netvergoeding moet je je panelen meer dan 20 jaar hebben liggen, voor het de eerste euro opbrengt en dan is het beste er af.

                        l2.jpg

                          Ik wil nu niet moeilijk doen ( 👿 ) maar er staat weer wat idioterie in

                          “verlaagd met 0.3% per g/km CO2 onder de 122g/km maar niet lager dan 24g/km

                          Voor zover ik kan tellen moet je al serieus negatieve CO2 uitstoten (instoten zekers?) om maar in de buurt van de 24g te komen
                          Daarenboven zijn deze onder de 50gr vrijgesteld.

                          Soit, voor de liefhebber van 968 / 964 / 993 (en late 944 Turbo Cabrio’s :engeltje: wordt het volgend jaar er niet leuker op)
                          Ik heb ff snel gesimuleerd en volgens mij gaan de BIV op een 968 met een 10% omhoog van 1772 naar 1957. Het zal voor een 964 / 944 TC niet verschillen want ze vertrekken ook van fictieve 295gr niet?
                          Ter info in 2013 betaalde ik net 1000 euro en dit was al in deels hogere overgangsregeling.

                          Qua VKB wordt dit +62%. Voor een 968 gaat dit nog net aangezien we vertrekken van een 700 euro (voor een 944 TC een 500 euro zekers). Bij een 964 doet het wel echt pijn want hier starten we van een 1500 euro dacht ik. Verschil met oldtimer wordt zo het eerste jaar al bijna 4500 euro. :bounce: 🙁

                          Ik denk dat het nog een druk najaar gaat worden :popcorn:
                          Zeker voor de niet-oldtimers 964 / 993

                            @deepee Er is wel niets terug te vinden of er rekening gehouden wordt met leeftijd. Daar iets over terug te vinden? Ik vind het niet direct..

                              Hier word ik vrolijk van :). Ik weet wat me te doen staat… :bounce:

                              Merci voor de info.

                              Wel groen, zo om 4j een auto kopen. want afbraak en opbouw vraagt geen energie…

                                vervolg: pag 3 van 3

                                BIV_VKB3.jpg

                                  [quote=”993″ post=219891]Allemaal goed en wel heren, maar waar vind je daar nu duidelijkheid over…[/quote]

                                  @ Bert V. :respect2:

                                  BIV_VKB1.jpg
                                  BIV_VKB2.jpg

                                15 reacties aan het bekijken - 226 tot 240 (van in totaal 318)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.