Home › Forum › Zeverhoekje › Groenere BIV en verkeersbelasting.
- Dit onderwerp bevat 318 reacties, 66 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 2 maanden geleden door deepee.
-
MakerDiscussie
-
16 oktober 2015 om 23:12
Ik zal wel niet de enige zijn die de beslissing om een groenere BIV en verkeersbelasting in te voeren gehoord heeft van Turtelboom! Wat zal dat voor gevolgen hebben voor de inschrijving en de jaarlijkse verkeersbelasting van oudere Porsches die nog geen oldtimer zijn? Ik vind het frustrerend hoe men in Vlaanderen de auto maar blijft zien als melkkoe. Ik heb juist mijn 993 gekocht en vrees dat het uiteindelijk een aderlating zal worden om hem op de baan te krijgen, en wachten tot hij 25 jaar is en hem als oldtimer inschrijven … niet als ze dat op trekken naar 30 jaar!
En waarom? Er zijn hoge concentraties fijn stof in Vlaanderen! Hoe zou dat komen? Wanneer zal men de eigenlijke reden eens aanpakken? Alle vervuilende Oost-Europese vrachtwagens waar de normen veel lager liggen eens laten opdraaien, en de industrie.
Ik herhaal het maar weer, Belgie is geen autoland, en ze halen het geld weer waar het makkelijkst te rapen is! -
MakerDiscussie
-
ben onlangs ook nog verschoten…. kennis doet zijn maserati 4200gt weg, fantastisch onderhouden en weinig km aan een ok prijs voor staat etc. Dus ikke effe uitgerekend, de 2000euro rijtaks weet je, pijnlijk (zeker als je weet dat ik hier in spanje voor mijn 4.4 range 280euro taks betaal en biv was euh ook zoiets). DAN de BIV :what: :think: :bounce: :bounce: :bounce: 10.400euro voor een auto van 2003 :wtf: komaan seg, effe normaal doen he. Dus bedankt voor het aanbod maar toch maar niet.
Kwam zomaar effe 12.500euro bij de aankoopprijs van de wagen. Hij weet nu dat of de wagen gaat in export of de wagen krijgt hij nooit verkocht. Zelfs aan een dumpprijs moet nietmand dat hier nog hebben.
Ga er maar van uit dat men gaat invoeren wat het meeste opbrengt. Op zich kan ik me wel vinden in de manier waarop de regeling nu is uitgewerkt voor een groenere BIV en verkeersbelasting, eigenlijk ga je alleen een dalende verkoopswaarde zien als je een vervuilende wagen hebt. Als je een nieuwe wagen koopt heb je zelf de keuze om een “propere” wagen te kopen. DE vraag is alleen hoe lang men het gaat volhouden om het niet door te trekken naar alle wagens. Want men wil het wagenpark vergroenen maar verteld er dan maar even fijntjes bij dat het toch ongeveer 30 miljoen MOET opbrengen. Ik dacht dat het minder uitstoot MOEST veroorzaken, en ik blijf erbij dat men DRINGEND aan landen als China en de USA moet duidelijk maken dat het zo niet verder kan, maar uiteraard blijft het dan stil…
Veel erger dan de groenere BIV is het misbruik van de “Taxshift” om een kleine misrekening van 800 miljoen euro weg te werken. Daar verlies je als overheid en “vernieuwende” regering (besparen niet belasten, weet je wel) volledig je geloofwaardigheid. Bovendien doe je de effecten volledig teniet doordat je ondertussen de elektriciteit nog is duurder maakt, de index doet stijgen (tenzij men moest beslissen om deze weer uit de index te laten), en de lonen dus weer duurder worden waardoor je “taxshift” nu al achterhaald is. Volgend jaar staat men zich dan weer achter de oren te krabben omdat de begroting niet klopt en dat er minder banen gecreëerd zijn dan verwacht, terwijl men die 2 miljard euro die tekort is dankzij de “groene stroomcertificaten” eigenlijk moet gaan halen bij Mvr. Freya Van den Bossche en haar Spa (wij verdedigen de zwaksten) , maar nee, onbeschaamd zit die nog steeds in het Vlaams parlement.
On a personal note wil ik daar nog aan toe voegen dat ik geconfronteerd wordt met het één gemaakte Europa en onze fantastische sociale zekerheid aangezien ik een operatie MOET ondergaan in Nederland. Ik heb namelijk Focale Dystonie, een in mijn geval beroepsbedreigende ziekte. “Ik WIL blijven WERKEN, ik doe dat namelijk graag” zeg ik tot de mevrouw van de ziekenkas (ze doet wel altijd haar stinkende best dus het is geen kritiek op het brave mens). “Ja mijnheer, maar de adviserende geneesheer moet zijn toestemming geven voor de operatie in “het buitenland” en die heeft 3 MAANDEN tijd om een beslissing te nemen in uw dossier.” :wtf:
Ik ga er van uit dat het in orde komt en begrijp dat er een “controle” moet zijn om te voorkomen dat er nutteloze centen worden uitgegeven maar ik stel mij vragen bij de wachttijd en bovendien kan ik aantonen dat er slecht 1 specialist ter wereld is die de operatie kan uitvoeren. Hopen dat ik kan blijven werken ondertussen is de boodschap. (een uitleg over focale dystonie staat op mijn FB voor diegene die er meer over willen weten)
Nu ik toch aan het braken ben, het is hier al een keer over de vluchtelingen gegaan en daar zou ik toch iets over kwijt willen. Ik ben in 2003 in Kosovo geweest om voor “onze jongens” op te treden. Ik kan perfect begrijpen dat die allemaal naar hier zouden willen komen hebben. Als je de gevolgen van oorlog van zo kort bij mag zien begrijp je best dat die mensen betere oorden opzoeken. Het is alleen een feit en een realiteit dat we ze niet allemaal kunnen helpen en dat Europa en de rest van de wereld schromelijk tekort geschoten is om niet meteen kordaat op te treden in Syrie en tegen terreur en oorlog in het algemeen. (dat mag me zelfs een extra tax kosten)
Als we dan nu Maggie De Block (ja ik drink wel is graag een frisdrank buiten Stella 😀 ) en Jaqueline Galant (we zitten aan onze limiet in verkeersveiligheid :wtf: , inderdaad “go for zero” is even waardevol als “go for Utopia”, dat zal nooit lukken) nog kunnen wijsmaken dat ze hun opgestoken vingertje, waar onze ganse overheid zo veel last van heeft, af en toe is beter in hun eigen g.. steken dan blijft er misschien nog iets van “persoonlijke vrijheid” over in dit land. Al doet het bestaan van deze studie alweer het ergste vermoeden http://www.tijdsonderzoek.be
En als het gepermitteerd is dan steek ik zelf nog even een vingertje op via een foto gemaakt door Kevin Carter. Deze foto won terecht de Pulitzer prize en duidelijker kan je de relativiteit van ons gebraak, ook al is die vaak terecht, niet stellen denk ik.Als ze optrekken naar 30 jaar gaat de mijne (11/1986) tot 11/2016 onder een doek en stuur ik mijn plaat binnen. Als ze optrekken naar 40 jaar gaat hij voor goed naar een rijke Chinees. :salut:
[quote=”Mikey” post=219431]
Daarom de vraag “wat is het nut van een O-plaat”[/quote]Na het vorige te hebben gelezen (en is maar een vermoeden…), voor wagens 25-29j: NIETS , buiten de keuring
[quote=”TGeert” post=219443]
Als ik me goed herinner, heb ik op vervaldatum van de jaarlijkse rijtaks, een fikse rijtaksverhoging ervaren + heb ik retroactief moeten bijbetalen vanaf 1 januari in het jaar van het invoeren van de wetswijziging.
Heb mijn Discovery niet moeten laten herkeuren, nog steeds ingeschreven als ‘lichte vracht’ , DOCH volle pot rijtaks te betalen.
Ik heb dus niets moeten doen , geen administratie, enkel betalen !Ik VERMOED men dit soortgelijk gaat invoeren voor de oldtimers.
Wagens die tussen 25 en 30 jaar jaar zijn op datum van wetwijziging , zullen oldtimer blijven en O-plaat kunnen behouden , doch zullen dan de ‘normale’ rijtaks betalen, eventueel retroactief to het begin van het jaar.
Dien je een wagen te schrijven jonger dan 30jaar, dan zal dit niet meer met O-plaat zijn en volle pot BIV en rijtaks.[/quote]Lap, op die terugwerkende kracht reken ik wel niet.. Was van plan dit jaar de mijne nog te laten keuren als oldtimer. Ik redeneerde dat als hij eenmaal was ingeschreven als oldtimer, dit ook zo ging zijn voor de wet. Met de bijhorende taksen. Maar als ze hetzelfde toepassen zit ik met een oldtimer met de nadelen van oldtimer (geen woon werk, …) en de nadelen van een gewoon ingeschreven wagen (betalen) … :wtf: @Mikey, ik dacht/hoopte dus dat ze oldtimer met de bijhorende taksen gingen blijven, maar als ze dit ook hiermee gaan doen
[quote=”TGeert” post=219443]
Tevens , de CO-waarden van deze oudere voertuigen zijn niet bekend via de constructeur. Men neemt dan een forfetaire waarde in functie van de motorinhoud. Eens boven 2000cc motorinhoud gaan die waarden exponentieel de lucht in …
Ik heb dit 2 jaar geleden ervaren bij inschrijving van een Mercedes 300E van ’94 —> forfetaire CO-waarde van 295 gr. voor Vlaanderen.[/quote]Heb ik ook meegemaakt. 😀 , alle 🙁 . Met hand en tand zitten uitleggen wat de werkelijke CO-waarde was. Officieel document Porsche kon dit niet melden, enkel normverbruik. ahv dit normverbruik en formules op de website van de overheid kon je dit wel berekenen. maar dit is natuurlijk een stap te ver voor de bureaucratie. dus na wat over en weer geschrijf, wist de vriendelijke dame (echt waar) mij te vertellen dat ik niets kon doen buiten de staat aan klagen. Ze begreep het probleem, maar mocht enkel de forfaitaire waarde hanteren. :bounce: (sorry, het zit nog diep)
We gaan inderdaad moeten afwachten wat de nabije toekomst brengt.
Ook even mijn PERSOONLIJKE mening even delen :
Ik heb een aantal jaren geleden ook een onaangename rijtaksverhoging ervaren bij mijn Land Rover Discovery.
Deze stond jaren ingeschreven als lichte vracht, doch met 4 zitplaatsen.
Na een wetswijziging , vrachtruimte van 33% naar 50% van wielbasis, kon ik plots niet meer genieten van de ‘lichte vracht’-rijtaks zei men. Ik werd niet schriftelijk op de hoogte gesteld , alles via de pers vernomen.
Dus ik hoopte dat mijn voertuig buiten schot bleef daar ik reeds jaren een homologatie op zak had.Als ik me goed herinner, heb ik op vervaldatum van de jaarlijkse rijtaks, een fikse rijtaksverhoging ervaren + heb ik retroactief moeten bijbetalen vanaf 1 januari in het jaar van het invoeren van de wetswijziging.
Heb mijn Discovery niet moeten laten herkeuren, nog steeds ingeschreven als ‘lichte vracht’ , DOCH volle pot rijtaks te betalen.
Ik heb dus niets moeten doen , geen administratie, enkel betalen !Ik VERMOED men dit soortgelijk gaat invoeren voor de oldtimers.
Wagens die tussen 25 en 30 jaar jaar zijn op datum van wetwijziging , zullen oldtimer blijven en O-plaat kunnen behouden , doch zullen dan de ‘normale’ rijtaks betalen, eventueel retroactief to het begin van het jaar.
Dien je een wagen te schrijven jonger dan 30jaar, dan zal dit niet meer met O-plaat zijn en volle pot BIV en rijtaks.Dus als je nog een 944 , 968 , 964 ,993 of jonger wil inschrijven, zou ik niet te lang meer wachten om een fitse BIV te vermijden.
Het is gokken hoelang je kan uitstellen …
Tevens , de CO-waarden van deze oudere voertuigen zijn niet bekend via de constructeur. Men neemt dan een forfetaire waarde in functie van de motorinhoud. Eens boven 2000cc motorinhoud gaan die waarden exponentieel de lucht in …
Ik heb dit 2 jaar geleden ervaren bij inschrijving van een Mercedes 300E van ’94 —> forfetaire CO-waarde van 295 gr. voor Vlaanderen.We gaan moeten afwachten wat de nabije toekomst brengt.
Het hele oldtimer verhaal zal er niet eenvoudiger op worden met als excuus veiligheid, vervuiling, enz ..Meer betalen zullen we ….
In principe zou het zo moeten zijn dat de regels aangepast worden voor auto’s die VANAF de wetswijziging worden ingeschreven. En dus niet voor de wagens die dan tussen de 25 en 30 jaar “hangen”.
Er overgangsregeling dus. Je veranderd immers de regels niet tijdens het spel :think:Maar….. de laatste wijzigingen in verband met de VAA leren ons dat de beleidsmakers daar hun hand niet voor omdraaien :what: ……….. Bende :loser: :censored: :censored: :ass:
Zo denk ik het ook Geerd
Wat gaat er gebeuren met wagens tussen 25 – 29j die nu op O-plaat rijden?
[quote=”dirk l” post=219394]De situatie is NU zo dat de jaarlijkse verkeersbelasting forfaitair bepaald is op €35 vanaf dat de auto 25 jaar is.
ONGEACHT of die nu regulier of als oldtimer is ingeschreven.[/quote]Als ze de nieuwe regels gaan toepassen, dan zal dit forfaitair bedrag gelden voor wagens ouder dan 30j. Inderdaad ongeacht of het nu een oldtimer is of niet. Alle wagens hiervoor (dus ook 25j-29j) zullen als gewone wagens beschouwd worden en een ander/hoger VB te verwerken krijgen. Waarom zouden ze anders de leeftijd omhoog trekken?
Wagens die 25-29j zijn en je wilt hem in het verkeer brengen: kan een duur grap worden.
Heb je al een wagen in je bezit 25-29j, niet ingeschreven als oldtimer, zal een gewone verkeersbelasting gaan betalen ipv het forfaitair bedrag.Zo zie ik het … Maar het is maar een interpretatie van wat er nu allemaal gezegd wordt.. Want want er staat nog niets zwart op wit 😀
Hey Rollie bedankt voor het antwoord
Maar misschien was mijn vraag niet duidelijk genoeg.
Het gaat hier over het item Groene BIV en verkeersbelasting.
Daarom de vraag “wat is het nut van een O-plaat”
Niet wat zijn de verschillen tussen een O en een gewone plaat, want die ken ik wel.“Wat is dan het nut van een O-plaat?”
Het nut van een O-plaat is de aard van de keuring:een oldtimerkeuring onder o plaat is in grote lijnen een visuele keuring,en staat afwijkingen van het
gelijkvormigheidsattest toe.Blijf je na de 25e verjaardag van je voertuig met een gewone plaat rijden,dan blijft de keuring jaarlijks en strikt zoals
bij een gewone keuring.Vb: mijn TVR heb ik in juli op o-platen gezet na oldtimerkeuring.Heb 5 jaar ieder jaar voor de keuring mijn (nieuwe) instelbare
schokdempers kunnen vervangen door oude Koni’s van bijna 25 jaar.Nu: geen probleem,heb nog splinternieuwe AP remklauwen liggen die ik nu wel,samen met
grotere en geventileerde schijven kan installeren.de rode draad in dit verhaal is Wim:
dat ze de dingen die geld opbrengen omzetten naar europese normen …
en die dingen niet naar europese norm zetten die daardoor ook weer geld blijven opbrengen.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.