Groenere BIV en verkeersbelasting.

Home Forum Zeverhoekje Groenere BIV en verkeersbelasting.

  • Maker
    Discussie

  • peter
    Deelnemer

      Ik zal wel niet de enige zijn die de beslissing om een groenere BIV en verkeersbelasting in te voeren gehoord heeft van Turtelboom! Wat zal dat voor gevolgen hebben voor de inschrijving en de jaarlijkse verkeersbelasting van oudere Porsches die nog geen oldtimer zijn? Ik vind het frustrerend hoe men in Vlaanderen de auto maar blijft zien als melkkoe. Ik heb juist mijn 993 gekocht en vrees dat het uiteindelijk een aderlating zal worden om hem op de baan te krijgen, en wachten tot hij 25 jaar is en hem als oldtimer inschrijven … niet als ze dat op trekken naar 30 jaar!
      En waarom? Er zijn hoge concentraties fijn stof in Vlaanderen! Hoe zou dat komen? Wanneer zal men de eigenlijke reden eens aanpakken? Alle vervuilende Oost-Europese vrachtwagens waar de normen veel lager liggen eens laten opdraaien, en de industrie.
      Ik herhaal het maar weer, Belgie is geen autoland, en ze halen het geld weer waar het makkelijkst te rapen is!

    15 reacties aan het bekijken - 271 tot 285 (van in totaal 318)
      • Zo denk ik er ook over Dirk.
        Nu de mijne is een modeljaar 87 maar van 27-10-2015 maw, binnen enkele dagen 29 jaar. En ik ga elk moment mijn rijtaks aankrijgen.
        Dus ik vermoed dat ik save zit, of ze moesten in januari met terugwerkende kracht gaan werken, en dan moet ik nog 10/12de van de volle taks bij betalen.
        Dus als het enkel optrekken is van 25j naar 30j zie ik het nut van een O-plaat niet in.
        + ik heb al ergens gelezen dat met het optrekken van 25 naar 30j, alle autos die geen 30 zijn, ook geen oldtimer meer zullen zijn alhoewel ze dat op 1-01-2016 wel al zijn.
        En geen oldtimer wil zeggen volle pot taks betalen.
        Wat is dan het nut van een O-plaat?
        Blijkbaar wordt er zelfs over nagedacht om naar 40j te gaan.

          De situatie is NU zo dat de jaarlijkse verkeersbelasting forfaitair bepaald is op €35 vanaf dat de auto 25 jaar is.
          ONGEACHT of die nu regulier of als oldtimer is ingeschreven.
          Als ze de leeftijd opkrikken naar 30 jaar gaat dit volgens mij niets uitmaken of je nu met een gewone of met een oldtimer nummerplaat rijdt :think:

            [quote=”Mikey” post=219376]Gaat een O plaat een verschil maken?
            Wat gaat ze doen met wagens die ouder dan 25 zijn maar nog geen 30?[/quote]

            Er staat natuurlijk nog niets op papier (dat ik gezien heb), maar ik vrees dat de taks hiervoor omhoog gaat.. Ik zou anders geen reden weten waarom ze de leeftijd omhoog willen trekken (ok, om met, ons o zo samenhangend, europa in orde te zijn).

            De mijne is nu 25j, ook nog op gewone nummerplaat. Maar ik ga geen risico nemen en hem toch laten keuren als oldtimer. Ik zie daarna wel wat ze in 2016 bepalen..

              Awel, dat vraag ik mij nu ook af zie :think:

              Mijne is ook van ’87 en onder gewone plaat ingeschreven.

                Gaat een O plaat een verschil maken?
                Wat gaat ze doen met wagens die ouder dan 25 zijn maar nog geen 30?

                  En de mijne van half oktober ’91…

                    De gele juli 91 t zal spannend worden :mrgreen:

                      Heb hier ook nog eentje staan van Januari 91 dus zal hem ook vlug op O plaat zetten in 2016 :popcorn: :popcorn: :popcorn:

                        +1

                        Ik zit hier met 2 wagens van 1991…de dag dat die 25jaar worden staat er een 0-plaat op

                        PS: diegene die het zekere voor het onzekere willlen nemen mogen mij altijd al een bod doen :mrgreen: :mrgreen:

                          dit is zuivere verbruikerspolitiek. Ze zouden ons moeten bedanken dat we de natuur besparen van ijzer te dumpen om nieuw ijzer te maken in vervuilende fabrieken.

                            [quote=”porsche 1988″ post=219234]Wat doe ik nu best met mijn 964 van mei 1991???
                            Inschrijven voor het eind van het jaar of wachten tot hij oldtimer is geworden.[/quote]

                            In Vlaanderen is er momenteel nog niets concreet over de wijziging inzake fiscaliteit(verkeersbelasting)voor wagens tussen 25 en 30 jaar.Dat de verlenging naar 30 jaar er zit aan te komen,staat vast,echter wanneer? 2017?
                            Echter in Wallonië zou men vanaf 1/1/2016 reeds de VB voor voertuigen tussen 25 en 30 jaar aanpassen.
                            Zie rubriek politieke dossiers en lobbying BFOV:

                            [b]Wallonië – aanpassing fiscaliteit vanaf 01.01.2016 11/10/2015

                            Laatste update : 16.10.2015
                            Dit bericht is van toepassing op de liefhebbers die in Wallonië wonen!
                            De BFOV is verrast om via de media te moeten vernemen dat de Waalse regering een nieuwe wet zou gestemd hebben inzake de autofiscaliteit, meer bepaald voor de voertuigen tussen 25 en 30 jaar, dia vanaf 01.01.2016 de volledige verkeersbelasting zouden moeten betalen.
                            Noch onze federatie, noch de andere profesionnele federaties werden hierover geraadpleegd.
                            De BFOV heeft nog geen kennis kunnen nemen van de eventueel gestemde wetteksten teneinde de details hierover te kennen, maar ze heeft wel reeds een afspraak gevraagd met het kabinet van de bevoegde minister lacroix.
                            Uiteraard zal de BFOV u op de hoogte houden van haar onderhandelingen en behaalde resultaten.
                            Ter herinnering, deze eventuele nieuwe wettekst heeft hoegenaamd niets te maken met de overgang naar 30 jaar voor wat de inschrijving onder een O-plaat betreft. Deze is nog steeds niet gewijzigd en blijft dus mogelijk vanaf 25 jaar. Voor wat betreft de overgang naar 30 jaar, raden we u aan om onze onderhandelingen te volgen via http://www.bfov-fbva.be/nl/politieke-dossiers-lobbying/oldtimerleeftijd-25-30-jaar-01-03-2015/%5B/b%5D

                            Wat betreft de 964 van 5/1991 :ik zou wachten tot 5/2016 teneinde een flinke som BIV en VB te vermijden…Tenzij de Vlaamse regering Wallonië zou volgen…

                              [quote=”herwig” post=219220]k dacht dat vanaf volgend jaar biv en jaarlijkse verkeersbelasting stijgt voor nieuwe en tweedehands wagens die je vanaf dan inschrijft. Bij een her-inschrijving is er geen biv en eenzelfde verkeersbelasting als de vorige jaren…[/quote]

                              Wat betreft de jaarlijkse verkeersbelasting spreekt men in de perstekst :”de aanpassing van de VB heeft geen weerslag op wagens
                              die reeds zijn ingeschreven.De huidige jaarlijkse VB verandert dus niet voor bestaande eigenaars”

                              Maar, een wagen herinschrijven na 1/1/2016 (op zelfde eigenaar,dus geen BIV) betekent dus wel een nieuwe inschrijving en bijgevolg zal de nieuwe formule worden toegepast op het luik verkeersbelasting(vrees ik)

                                Wat doe ik nu best met mijn 964 van mei 1991???
                                Inschrijven voor het eind van het jaar of wachten tot hij oldtimer is geworden.

                                  Zijn hiervan al ergens (officiële ) teksten beschikbaar?

                                    Zo is het volgens een goed ingelicht familielid.
                                    Wel een beetje anders dan een paar jaar geleden toen de VAA met terugwerkende kracht ingevoerd (verhoogd) werd :puke:

                                  15 reacties aan het bekijken - 271 tot 285 (van in totaal 318)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.