Groenere BIV en verkeersbelasting.

Home Forum Zeverhoekje Groenere BIV en verkeersbelasting.

  • Maker
    Discussie
  • Ik zal wel niet de enige zijn die de beslissing om een groenere BIV en verkeersbelasting in te voeren gehoord heeft van Turtelboom! Wat zal dat voor gevolgen hebben voor de inschrijving en de jaarlijkse verkeersbelasting van oudere Porsches die nog geen oldtimer zijn? Ik vind het frustrerend hoe men in Vlaanderen de auto maar blijft zien als melkkoe. Ik heb juist mijn 993 gekocht en vrees dat het uiteindelijk een aderlating zal worden om hem op de baan te krijgen, en wachten tot hij 25 jaar is en hem als oldtimer inschrijven … niet als ze dat op trekken naar 30 jaar!
    En waarom? Er zijn hoge concentraties fijn stof in Vlaanderen! Hoe zou dat komen? Wanneer zal men de eigenlijke reden eens aanpakken? Alle vervuilende Oost-Europese vrachtwagens waar de normen veel lager liggen eens laten opdraaien, en de industrie.
    Ik herhaal het maar weer, Belgie is geen autoland, en ze halen het geld weer waar het makkelijkst te rapen is!

15 reacties aan het bekijken - 301 tot 315 (van in totaal 318)
  • S2

      Als ik het even bekijk voor de verkeersbelasting op een 3.6:

      Nu: 18 fiscale pk = 1485 Euro

      Vanaf 1 januari:

      Neem nu een 996 3.6 met 274 gr CO2, referentie is 122 gr met een verhoging van 0.3%/gr boven de referentie.
      277-122 = 155 gr overschot vermenigvuldigd met 0.3% = 46.5% verhoging van de fiscale pk’s.

      Dus 18 fisc. pk + 46.5% verhoging = 26.37 fiscale pk = 2603 Euro verkeersbelasting / jaar

      En dit is dan nog maar enkel de verkeersbelasting 🙂 Wie weet hoeveel de BIV wordt.

        Das juist mijn punt. Ook het feit dat er veel tussen zitten die niet uit oorloggebied komen. En wat ik me al lang afvraag, waarom hebben de overheden ginder al lang geleden niet ingegrepen. Dat had die mensen veel ellende kunnen besparen. En ik die dacht dat er slimme mensen aan de top zaten ,,, :think:

          dat hoeft het zeker niet te zijn. ik ben absoluut voorstander om mensen uit oorlogsgebied tijdelijk asiel te verlenen.
          indien ze ecbter een permanente verblijfsvergunning krijgen en dan via gezinshereniging en huwelijk met partners uit het thuisland hun aantal in vijf jaar vertienvoudigen, dan krijgen we een heel ander verhaal.

            Ja Wim, ik vrees zelfs dat dat het begin van het einde van Europa en onze welvaartstaat is 🙁

            Wim

              Wat denk je van de vluchtelingen, die moeten toch ook betaald worden in de EU om niks te doen. 😉

                En mevrouw Turtelboom was bovendien ook zo moedig om te stellen dat de “vorige” regering de beslissing genomen heeft om nog maar ns schepje “de vervuiler betaalt” op de belastinghoop te gooien…Ze doet dus al knikkend mee
                Belasting op inverkeerstelling (toen ik in 1988 mn eerste kever inschreef, totaal geen sprake van)
                jaren 90? dieselke kopen : meer belasting betalen dan benzinewagen
                Nummerplaattaks : afschaffen (enkele jaren geleden) en opnieuw ingevoerd, 30€
                Wil je een perso-nr-plaat : 1000€ en binnenkort 2000€ : mij niet gelaten, maar aan de productiekost zal het wel niet liggen => dus staatskasgaten opvullen met al wat mogelijk is
                Ondertussen : 3 gewesten en evenveel rijtaks, inschrijvingstaks en andere taksen
                volgend jaar kilometertaks voor vrachtwagens maar rijbelasting verdwijnt : kvraag me sterk af wat t goedkoopst is voor de burger?
                Accijnzen op benzine en diesel : gaan stijgen…

                Vraagje : met zoveel nieuwe taksen op alles wat rijdt en vliegt? Waar is dit allemaal in geïnvesteerd,…?

                Politiek = creativiteit ten top. :puke: :puke: :puke:

                  Die is ergens begin oktober toegekomen. Ik verschoot er ook van dat ik zoveel tijd kreeg… Maar geen klagen, dan kan ik alles wat spreiden.

                  PDS

                    [quote=”RS Evo” post=219008]Ik heb mijn rekening voor BIV en verkeersbelasting hier nog ergens liggen. Bijna 3100 Euro samen: een 1700 Euro BIV en de rest verkeersbelasting. Tegen eind November te betalen…[/quote]

                    Wanneer heb je die dan aangekregen ? :think:
                    Wist niet dat je zo lang tijd kon krijgen

                      Godver, wat voor een soep wordt dat dan.

                        neen, het gaat ook over inschrijvingen van 2dehandsvoertuigen. daarop betaal je immers ook belasting op inverkeersstelling.

                        ik herinner me een korte repo in het nieuws deze week waar de bond van jonge gezinnen de nieuwe maatregel aanklaagt. hun stelling was dat de fiscale maatregelen een vergroening van het wagenpark vooropstelt,
                        maar gezinnen die zich geen nieuwe auto kunnen veroorloven hebben op de tweedehands markt nauwelijks de mogelijkheid om een kleine benzine aan te schaffen. de leasingmarkt dumpt immers allemaal 4 jaar oude diesels in die markt.

                          Allen: het gaat hier om nieuwe inschrijvingen. No worries voor ye olde Porschies.

                          Voorlopig toch…

                            let op mijn woorden, als na verloop van tijd vele zijn over gestapt op elektrische wagens dan voeren ze weer batterij taksen of iets dergelijks in 👿

                              Ik heb mijn rekening voor BIV en verkeersbelasting hier nog ergens liggen. Bijna 3100 Euro samen: een 1700 Euro BIV en de rest verkeersbelasting. Tegen eind November te betalen…

                                En wat, als we met zijn allen elektrisch gaan rijden, moeten we dan s ‘avonds gaan verlichten met een kaarsje, als iedereen zijn stekker insteekt! zoals steeds een gemakkelijke belasting om de kas te spijzen, het zal zeker de laatste nog niet zijn :what:

                                  Zoals altijd is dit weer zo’n kortzichtig plan om de staatskas vlug even te spekken. Want wat hierna weer? Of beter nog, wat als iedereen met een milieuvriendelijke wagen gaat rijden (zoals ze laten uitschijnen waar het om draait), gaat dan de BIV en taks laag blijven? Dan komt er gewoon weer een nieuwe regeling die onze zakken leegschud, net zoals het altijd al gegaan is en altijd zal blijven gaan. Wil je een sportwagen met een hogere uitstoot inschrijven dan is het nu de moment heren, binnenkort is het verleden tijd (zoals nu al is als je een V8 wilt inschrijven).

                                15 reacties aan het bekijken - 301 tot 315 (van in totaal 318)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.