Home › Forum › Zeverhoekje › Groenere BIV en verkeersbelasting.
- Dit onderwerp bevat 318 reacties, 66 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 8 jaren, 2 maanden geleden door deepee.
-
MakerDiscussie
-
16 oktober 2015 om 23:12
Ik zal wel niet de enige zijn die de beslissing om een groenere BIV en verkeersbelasting in te voeren gehoord heeft van Turtelboom! Wat zal dat voor gevolgen hebben voor de inschrijving en de jaarlijkse verkeersbelasting van oudere Porsches die nog geen oldtimer zijn? Ik vind het frustrerend hoe men in Vlaanderen de auto maar blijft zien als melkkoe. Ik heb juist mijn 993 gekocht en vrees dat het uiteindelijk een aderlating zal worden om hem op de baan te krijgen, en wachten tot hij 25 jaar is en hem als oldtimer inschrijven … niet als ze dat op trekken naar 30 jaar!
En waarom? Er zijn hoge concentraties fijn stof in Vlaanderen! Hoe zou dat komen? Wanneer zal men de eigenlijke reden eens aanpakken? Alle vervuilende Oost-Europese vrachtwagens waar de normen veel lager liggen eens laten opdraaien, en de industrie.
Ik herhaal het maar weer, Belgie is geen autoland, en ze halen het geld weer waar het makkelijkst te rapen is! -
MakerDiscussie
-
Zelf heb ik ook wel één en ander aan te merken op de wijze waarop de staat de royale dotatie die ze van ons ontvangen besteedt. Dat is een andere discussie. De kosten vanwege het gemotoriseerd verkeer zijn anders wel heel hoog: aanleg en onderhoud van wegen, verkeersslachtoffers, ziektes veroorzaakt door luchtvervuiling…
Maar ik stel vast dat er heel veel gereden wordt op onze wegen. Tè veel naar mijn mening. Het zou dus best nog wat duurder worden!
Daar wordt aan gewerkt! Terwijl ik dit typ, hoor ik op het nieuws dat de kosten die gemaakt worden bij een ongeval (zoals het verkeer regelen) zullen worden verhaald op je verzekering. Die dus in prijs zal stijgen…
[quote=”Rocco” post=227440]+1
Ik snap dat ook niet al dat geklaag 23 pagina’s vol, je wil een Porsche en het mag niks kosten ? Soms denk ik dat het hier een forum van marginalen is …
Op mijn werk hoor ik die zever allemaal niet, dat zijn gewone arbeiders en die zijn gelukkig met wat ze hebben, en als het te duur wordt kopen ze gewoon een goedkoper merk.:salut:[/quote]
t Mag wel iets kosten, maar het gaat erom dat (naar mijn weten) niemand staat te springen om Vadertje Staat (overdreven) te sponsoren, dat heeft niks met Porsche of eender welk merk te maken !
Wellicht ben jij de enige die graag belastingen betaalt en nooit klaagt dat je loon met pakweg 40-50 % afgeroomd wordt ?! Wel, ik heb enorm veel respect voor iemand met zo’n sterke vaderlandsliefde, maar persoonlijk betaalt k liefst zo min mogelijk aan de Staat en met plezier aan mijn wagens 🙂
Ben het grotendeels eens met Thriumph1 en Rocco. Je kan proberen het fiscale leed wat te beperken, maar als je kunst en vliegwerk moet gaan uithalen om een paar euros te besparen en toch maar met een P te kunnen rijden? :wtf:
Al iemand bij stilgestaan dat je, wanneer je je wagen in bvb Frankrijk of Spanje inschrijft, dat je daar ook jaarlijks naar de keuring moet?
Wat dat gunsttarief van hybrides betreft, niks mis om daarvan te profiteren als je in de markt bent voor een grote SUV, toch? Toen in 2012 het VAA op mijn X5 (amper 1 jaar oud) plots verdrievoudigde, heb ik mij zo snel mogelijk (tegen mijn zin) een andere DD aangeschaft die nog wel interessant was. Nu is er de opportuniteit om terug met een X5 te rijden die (fiscaal) nog interessanter is dan de diesel voorheen, dus gaan we terug switchen. Dat hybride gedoe boeit mij verder maar matig. Zowel de Cayenne als de X5 kunnen amper 30km electrisch rijden met een volle accu.
Dat de regering ‘het milieu’ misbruikt om in ieders zak te gaan zitten zou iedereen toch al lang duidelijk moeten zijn, dat geldt niet enkel voor BIV en autotaksen.
Ik hoop alleen dat ze nu eens gaan stoppen met om het jaar de regels van het spel te veranderen. Dat is mijn grootste ergernis. Je maakt een weloverwogen keuze voor een bepaalde wagen/motorisatie rekening houdend met je budget en de bestaande fiscale wetgeving, en zodra je hem hebt veranderen ze de regels zonder uitzondering voor reeds ingeschreven wagens.
Feit is dat je er niks voor in de plaats krijgt. Enkel de toelating om met je éigen auto te mogen rijden.
Mss toch beter kilometerheffing???(Hop hier gaan we weer) 😀 😀 😀
+1
Ik snap dat ook niet al dat geklaag 23 pagina’s vol, je wil een Porsche en het mag niks kosten ? Soms denk ik dat het hier een forum van marginalen is …
Op mijn werk hoor ik die zever allemaal niet, dat zijn gewone arbeiders en die zijn gelukkig met wat ze hebben, en als het te duur wordt kopen ze gewoon een goedkoper merk.:salut:
Waarom al dat gedoe met die inschrijvingen! eenmaal als je alles betaalt hebt op een normale manier zal je ook gerust rijden en van uw wagen genieten;Zoniet best geen Porsche kopen; Zij die ieder jaar hun platen binnensturen zullen verschieten van de nieuwe jaarlijkse taks. 😥
Ach ach, denken jullie nu echt dat de regering dit soort van constructies in het leven roept omwille van het milieu? Serieus?! :happy: :happy:
Kijk eens naar de achtergrond van onze politici! Hoeveel van hen hebben al dan niet nog officieel een firma? Welke wagens worden er geleasd door deze firma’s?
hoeveel km legt de gemiddelde vrachtwagen of bestelwagen per jaar af? (sensa kent die cijfers) Hoeveel rijden er rond? Telkenmale dat men de Antwerpse haven uitbreidt (louter uit prestige volgens mij) komen er X hoeveelheid vrachtvervoer bij per jaar. Die onnozelteiten zoals een Uplace waar geen kat zit op te wachten zullen alleen maar meer file’s veroorzaken waarmee een hoger verbruik en uitstoot gepaard gaat. Is gewoon een feit!
In dit land wil men gewoon niet vooruit. Men wil geld gaan halen waar dit het gemakkelijkst is. Via de gewone werkende mens want daar is toch alles transparant en via de auto’s want dat is ook een mooie melkkoe.
De factor milieu in dit verhaal is peanuts. Als je die wil aanpakken ga je je concentreren op het vrachtvervoer over de weg, luchtverkeer, industrie en het toenemend fileprobleem. Inclusief de firmawagens voor al die “belangrijke” mensen die alleen maar van huis naar hun werk rijden met hun door de firma geleasde wagen. Why? Afschaffen die handel! Enkel voor zij die beroepsmatig meer dan 25K km doen per jaar. Probleem is natuurlijk dat geen enkele politieke partij dit verworven voordeel nog gaat durven ontnemen….
Eindconclusie: we kunnen zagen en klagen zoveel we willen….Het is wat het is.
Live with it or move. :coolness:
Dit betoog is als privépersoon gegeven en niet als moderator voor alle duidelijkheid! :first:
Ik ga mij mss beter een nieuw profiel aanschaffen… 😈 😈[quote=”deepee” post=227293][b][size=4]
Er wordt een aanzienlijk fiscaal voordeel gegeven aan wie het absoluut niet nodig heeft. En de wetgeving schiet bovendien haar doel voorbij, want het is absoluut niet zeker dat dit een efficiënte investering is om de schadelijke uitstoot terug te dringen en de vergroening van het Belgische wagenpark te bevorderen. Het minste wat men van deze fiscale gunstmaatregel kan zeggen, is dat hij niet goed is afgesteld.
auteur Stefaan Michielsen – De Tijd[/quote]
Ok, er is 1 Porsche waar er een beetje fiscaal voordeel is
Maar dat de andere Porschekes ondertussen dood belast worden, daar wordt over gezwegen.
Taksen zijn sinds 2010 al maal 2x of 3x gegaan (zeker ook voor de youngtimes :bounce: )
Het zijn de taksverhogingen en niet het ‘voordeel’ welke de mensen met oog op TCO (en centen natuurlijk) pushen naar wagens welke 20k duurder zijn dan hun tegenhangers…Just my 2ct’s
Man man man, ‘t is ook nooit goed voor Vadertje Staat. :bounce: ruzie
‘t Wordt toch stilaan tijd dat ze daar op de Brusselse grote markt zo’n “mensvriendelijk” toestel klaar zetten zoals in 1790 in Frankrijk 👿De fiscale maatregelen voor de vergroening van het wagenpark in ons land hebben als resultaat dat een op de drie verkochte hybride wagens een Porsche is.
Er zit volgens sommigen iets niet snor en je kan er niet naast kijken, zeker niet als je in de buurt van Knokke bent: op onze wegen rijden opvallend veel Porsches Cayenne (en Panamere) rond, met een hybride – deels elektrische dus – aandrijving. Dat zijn dure wagens. Zijn de kapitaalkrachtige Belgen plots milieubewust geworden? Dat speelt misschien wat mee. Maar de verbazende populariteit van de hybride Porsches is – hoe kan het anders in dit land? – vooral het gevolg van de fiscale regels.
De aankoop van een hybride auto is 100 procent aftrekbaar in de vennootschapsbelasting, op voorwaarde dat hij bepaalde uitstootnormen respecteert. Dat fiscale voordeel maakt de dure hybride auto als bedrijfs- of leasingwagen aantrekkelijker dan hetzelfde model met een benzine- of een dieselmotor.
Het is een stap vooruit als bezitters van een zware limousine of terreinwagen kiezen voor een minder vervuilend hybride model. Maar daar horen toch twee bedenkingen bij.
Eén: de uitstootnormen, het criterium voor het fiscale gunstregime, pakken bizar gunstig uit voor de hybrides. Als maatstaf geldt immers een ritje van 100 kilometer dat voor een flink stuk elektrisch wordt gereden. Maar wat als de bestuurder in realiteit grotendeels op de verbrandingsmotor rijdt? Het kan best dat de hybride wagen in de praktijk zoveel schadelijke stoffen uitstoot dat hij eigenlijk niet in aanmerking zou mogen komen voor de fiscale gunstbehandeling.
Twee: het is vreemd dat er geen plafond is op het bedrag dat fiscaal kan worden afgetrokken. Hoe duurder de wagen, hoe groter het voordeel. Dat verklaart waarom een op de drie hybride wagens die vorig jaar in ons land werden ingeschreven een Porsche was. Dat is niet normaal.
Er wordt een aanzienlijk fiscaal voordeel gegeven aan wie het absoluut niet nodig heeft. En de wetgeving schiet bovendien haar doel voorbij, want het is absoluut niet zeker dat dit een efficiënte investering is om de schadelijke uitstoot terug te dringen en de vergroening van het Belgische wagenpark te bevorderen. Het minste wat men van deze fiscale gunstmaatregel kan zeggen, is dat hij niet goed is afgesteld.
Vlaanderen geeft sinds begin dit jaar ook een korting op de belasting op de inverkeerstelling voor groene auto’s. Maar dat systeem is al een stuk intelligenter: hoe duurder de catalogusprijs van de auto, hoe lager de subsidie.
De autofiscaliteit zit deels op het federale niveau en deels op het niveau van de regio’s, en er gelden andere principes. Het is niet makkelijk om daar wijs uit te geraken. Met als gevolg dat enkel de slimsten er het grootste voordeel uithalen.
De overheid heeft ook te weinig oog voor het totaalplaatje als ze sleutelt aan de autofiscaliteit. Er is niet alleen de uitstoot, er zijn ook de mobiliteitsbekommernissen. Kunnen we de Belgische groene autofiscaliteit echt als een succes bestempelen omdat die de verkoop van hybride Porsches Cayenne, en alleen die, doet pieken?
auteur Stefaan Michielsen – De Tijd
Thanks Rollie.
Kassa kassa dus voor de NV Ididioten. 👿 👿
Wordt er niet iets vergeten?
Nl. wat is het adres van de dochter, woont ze nog thuis?
Of speelt dit helemaal geen rol?Bij overdracht voertuig tussen ouders en kind betaal je terug BIV.enkel bij overdracht tussen gehuwde partners
Is geen BIV verschuldigd .
Wat betreft de VB: gezien de nummerplaat persoonsgebonden is zal je dochter een nieuwe aanslag ontvangen
Van moment van overdracht.De verkeersbelasting op naam van je vrouw zal pro rata worden terugbetaald .
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.