Groenere BIV en verkeersbelasting.

Home Forum Zeverhoekje Groenere BIV en verkeersbelasting.

  • Maker
    Discussie
  • Ik zal wel niet de enige zijn die de beslissing om een groenere BIV en verkeersbelasting in te voeren gehoord heeft van Turtelboom! Wat zal dat voor gevolgen hebben voor de inschrijving en de jaarlijkse verkeersbelasting van oudere Porsches die nog geen oldtimer zijn? Ik vind het frustrerend hoe men in Vlaanderen de auto maar blijft zien als melkkoe. Ik heb juist mijn 993 gekocht en vrees dat het uiteindelijk een aderlating zal worden om hem op de baan te krijgen, en wachten tot hij 25 jaar is en hem als oldtimer inschrijven … niet als ze dat op trekken naar 30 jaar!
    En waarom? Er zijn hoge concentraties fijn stof in Vlaanderen! Hoe zou dat komen? Wanneer zal men de eigenlijke reden eens aanpakken? Alle vervuilende Oost-Europese vrachtwagens waar de normen veel lager liggen eens laten opdraaien, en de industrie.
    Ik herhaal het maar weer, Belgie is geen autoland, en ze halen het geld weer waar het makkelijkst te rapen is!

15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 318)
    • Ik ga advocaat van de duivel spelen (in dit geval: de Belgische staat). :what: Ik denk dat je opnieuw BIV gaat betalen, vermits het voertuig en nummerplaat van eigenaar verandert. Maar ik kan me natuurlijk vergissen :think:

        Als nummerplaat hetzelfde is gebleven denk ik dat het geen nieuwe inschrijving betreft.
        Maar je weet nooit natuurlijk

          Om effe een andere boom op te zetten eerst korte inleiding.

          – Vrouw rijd met Mini Cooper S 👿
          – Ik vind het dikken brol en verkoop de Mini en koop een deftige BMW :first: .
          – Hiervoor betaal ik BIV en wegentaks 😥 .
          – Mijn vrouw is droevig met de BMW, en dat wil ik niet 🙄 , mijn dochter is gek van de BMW en wil hem overkopen.
          – Ik koop voor mijn vrouw terug een Mini :engeltje: en verkoop de BMW aan mijn dochter 😆 .
          – Keuring zegt; auto van ouders naar kinderen is enkel een admlnistratieve keuring en met afgestempeld roos inschrijvingsbewijs en geboortebewijs naar verzekering.
          – Verzekering bevestigd en dus kan nummerplaat van BMW blijven hangen en wordt de BMW op mijn dochter haar naam ingeschreven.

          Mijn vraag; Moet mijn dochter nu opnieuw BIV en wegentaks betalen of gaat de reeds betaalde kosten ook over van ouder naar kind.

            :up: :respekt:

            Ive

              [quote=”Mushroom” post=227053][quote=”Ive” post=227051]
              Wat mijn zus deed met die oude Opel, had ook niks te maken met belastingen of dergelijke omzeilen.
              [/quote]
              Ik bedoel dat niet hoor :respekt: , ik bedoel van die schemes om met een dure wagen, elders ingeschreven, hier te kunnen rondrijden. Uw zus gaat wel moeten opletten, want haar goeie wil ten spijt, als ik goed lees en de regels zijn daar hetzelfde van hier zou ze daar bij een controle aan de lamp hangen .
              [/quote]

              De regels zijn in Portugal, het ééngemaakt Europa ten spijt, heel anders dan hier. Het heeft haar veel moeite gekost om alles wettelijk in orde te krijgen, zowel voor Portugal als voor België.
              Ginder staat die auto op haar naam. Ze is eigenaar van een eigendom daar (waar ik ook talloze andere regels omtrent kan vernoemen dan hier in België wat hypothecaire kredieten en dergelijke betreft) en de auto komt nooit of te nimmer meer naar België. Hij is daar ingevoerd, ingeschreven, verzekerd en gekeurd, volledig volgens de Portugese wetgeving.
              Geen achterpoortjes, geen ontduiking, alles netjes zoals het hoort, daar.

                ik denk puur om te besparen heeft weinig zin want je loopt in de picture, sommige zaken zijn voordeliger ,andere niet…
                en het zal overal wel iets zijn…

                Ik werk voor dat frans bedrijf en heb geen keuze, de voordelen en de nadelen moet ik er bij nemen :salut:

                En ervaring, al veel uitgespookt, en op de blaren moeten zitten :censored:

                  juist ja, als het ergens fout gaat zijn de sossen altijd wel heel verdacht dicht in de buurt :mrgreen: 😐 :bounce:

                    Meneer heeft ervaring? :sarcastisch
                    Of het nu zo’n opgezet spel is in Frankrijk of in Luxemburg? Als het *toch* allemaal legaal is? Wat kan jou of de controleur het dan schelen?
                    Ik blijf het “met de grote jongens willen meespelen op de kap van een ander” vinden, maar wie ben ik? Zoals hierboven reeds vermeld: ‘t is hier duur maar ook niet ZO duur, en ‘t wordt langs deuren en vensters buitengesmeten, maar er staan andere dingen tegenover. Ik verbrand niet graag mijn poten, anderen maken er een hobby van en als ze dan geklist worden zijn het “die stomme flikken”, of de sossen.

                      @ Mushroom,
                      en iedere controleur die direct weet waarom :popcorn:

                        Je moet daarvoor dan ook niet in Frankrijk liggen koefelen hé? Iedereen weet toch dat Luxemburg the place to be is (of toch was).
                        Effe vennootschap oprichten, postbus erbij en gaaaaan… :first: :driver:

                          Komen toch heel wat taksen en kosten bij hoor in Frankrijk.

                          http://carlabelling.ademe.fr/recherche/comparateur?idToCompare=1084

                          Malus van 8000 euro is taks voor inschrijven nieuwe wagen.
                          TVS is jaarlijkse taks voor wagens die eigendom zijn van een bedrijf, toch ook bijna 5.000 euro per jaar.
                          160 euro malus is als je de wagen als privé persoon inschrijft maar dan die je dus in Frankrijk te wonen en uw domicilie daar te hebben

                          Plus dan nog eens het feit dat ze aankoop in Frankrijk duurder is dan in België.
                          Exporteren is niet moeilijk maar om een “carte Grise” te krijgen moet de auto effectief in Frankrijk zijn, dus ook nog een paar duizend euro…

                          Niet aan te bevelen allemaal.

                            In Spanje idem, je kan als Belg met Belgische domicilie hier(Spanje) een wagen inschrijven of importeren maar is voor in spanje te rijden. Het is wel mogelijk ermee op vakantie te gaan (max2-3weken en geen 6maand :coolness: )
                            Dit is vooral voor mensen met een 2e verblijf. Dus met die wagen in belgie permanent rondrijden is mogelijk maaaarrrrrr niet wettelijk en verzekeringstechnisch niet in orde! Hetgeen zuff.driver schrijft is hier ook op van toepassing.
                            Ook zij de wagens hier over het algemeen duurder in aankoop maar hier is de taks veel lager en de biv is een transferfee die in de verste verte niet aan de Belgische kan tippen (fiscale waarde). Dit zit ook meestal in de vakprijs Dus als je hier een 996 4s koopt zal je aankoop op een 300(max rijtaks) na de totaal prijs zijn….
                            Maar das rekenen en uitkijken, kan goed zijn dat de wagen in belgie incl taks en biv op een lager bedrag uitkomt dan de wagens die je hier vindt…..

                            Als jet het totaalplaatje bekijkt en berekend, ook al is het altijd een bittere pil, is het nog redelijk (toch niet) te doen. Wetende dat de autos op de Belgische markt mee tot de goedkopere zijn en vooral prijs/kwaliteit bij de betere staan….

                              En al diene zever als ge tegen gehouden wordt bij ne controle of een een ongeval tegenkomt. Zou er de moeite niet voor doen voor die paar €€€ verschil :salut: :salut: :salut:
                              Just my 2 cents :coolness: :coolness: :coolness:

                                [quote=”zuff.driver” post=227052]Als je voor een buitenlands bedrijf werkt dat geen vestiging heeft in België dan is dat niet meer als normaal dat de wagen ingeschreven is in het land van het bedrijf, is ook perfect legaal, …[/quote]

                                in Belgie mss wel, maar dat gaat bijv helemaal niet op als je een NLer bent en er ook woont en werkt maar voor een firma met unieke belgische zetel. ik heb zo de firmawagens van onze noorderburen allemaal op gele platen moeten zetten (lees contracten afsluiten met NL leasemaatschappijen)

                                  Ik ben er trouwens nog niet zo zeker van dat het veel interessanter is om een Porsche in Frankrijk in te schrijven…

                                  De verzekering zal inderdaad goedkoper zijn.
                                  Maar als je dit op een Franse vennootschap zal doen, moet je in Frankrijk jaarlijks een taks betalen voor “sportwagens” die taks kan heel erg oplopen…voor een 911 zal de jaarlijkse Malus op ongeveer 8000 euro liggen, ik weet niet of dat dan nog de moeite is.

                                  Ik zal het eens juist opzoeken want heb daar ergens info over.

                                15 reacties aan het bekijken - 46 tot 60 (van in totaal 318)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.