Groenere BIV en verkeersbelasting.

Home Forum Zeverhoekje Groenere BIV en verkeersbelasting.

  • Maker
    Discussie
  • Ik zal wel niet de enige zijn die de beslissing om een groenere BIV en verkeersbelasting in te voeren gehoord heeft van Turtelboom! Wat zal dat voor gevolgen hebben voor de inschrijving en de jaarlijkse verkeersbelasting van oudere Porsches die nog geen oldtimer zijn? Ik vind het frustrerend hoe men in Vlaanderen de auto maar blijft zien als melkkoe. Ik heb juist mijn 993 gekocht en vrees dat het uiteindelijk een aderlating zal worden om hem op de baan te krijgen, en wachten tot hij 25 jaar is en hem als oldtimer inschrijven … niet als ze dat op trekken naar 30 jaar!
    En waarom? Er zijn hoge concentraties fijn stof in Vlaanderen! Hoe zou dat komen? Wanneer zal men de eigenlijke reden eens aanpakken? Alle vervuilende Oost-Europese vrachtwagens waar de normen veel lager liggen eens laten opdraaien, en de industrie.
    Ik herhaal het maar weer, Belgie is geen autoland, en ze halen het geld weer waar het makkelijkst te rapen is!

15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 318)
  • PDS

      Klopt helemaal Yellow Submarine :up:

      Mijn vader was thuis ook met 7 kinderen. In totaal, zolang iedereen thuis inwoonde was er één auto ….

      Mensen werkte toen ook in de buurt van waar ze woonde of gingen wonen waar ze werkte.

      Dat is nu anders. Ik kom uit een gezin van 4 in totaal. Op gegeven moment had vader 1 auto, moeder 1, samen nog 1, ik had er 2 en broer ook 1. Dus dat zijn al 6 auto’s voor 4 mensen.

      Komt er nog bij dat mijn bedrijf in principe rond de kerktoren werkt. Toch vorig jaar 3 weken Knokke, Messancy Luxemburg, Genk, Hasselt, ….
      Dat is voor één en dezelfde klant, dus kan ik niet weigeren. Maar bvb Knokke heen en terug is 280km en dan 18 werkdagen 😯

      Op die manier dragen we ook stevig bij tot de files en het milieu (met een Dodge Ram Hemi 5.7 V8 :engeltje: )

        [quote=”Ive” post=225846][quote=”Mushroom” post=225845][quote=”Yellow Submarine” post=225820]

        Blijkbaar betalen we met zijn allen toch nog te weinig want er is nog nooit zoveel verkeer geweest…[/quote]
        Ofwel moet iedereen maar eens stoppen met er maar blijven kinderen uit te persen… :idea:[/quote]

        +1 :max 1 per gezin zoals in China (wat onlangs beeindigd werd)
        Maar ik denk wel dat ik nu op veel tenen trap :lol:[/quote]

        Ik weet zo niet… Even mijn eigen familiegeschiedenis aan het autobezit linken: mijn ouders kwamen uit gezinnen met respectievelijk 7 en 8 kinderen (!) (°1935-1950). Aantal auto’s: 0. Mijn grootmoeders bleven aan de haard, de ene grootvader nam de trein naar het werk in Brussel (NBB) en de andere werkte bij het spoor…

        Zelf kom ik uit een gezin met 3 kinderen. Aantal auto’s: 1 (okee: mijn vader kocht zich veel later nog een Mercedes SL als 2de wagen, maar dat was éénmalig, die bak is ondertussen 25 jaar oud). En ik kocht ook vlug een auto, maar ging al vlug het huis uit.

        Mijn vrouw en ik hebben 2 volwassen thuiswonende kinderen en we hebben 3 auto’s! Die quasi elke werk/schooldag alle gebruikt worden. Op een bepaald moment was er zelfs nog een 4de (bedrijfswagen) toen mijn vrouw bediende was.

        Dat stijgt dus exponentieel waardoor we nu allemaal vast zitten. Niet alleen om en rond de grote steden, maar ook in mijn regio Lokeren-Dendermonde.

        In het land van oorsprong van onze Porsches is wat A’pen doet trouwens al veel langer geldig.

          Verkeersbelasting staat nog steeds in die boekjes , meestal achteraan , opgelijst volgens stijgende fiscale pk
          ( boekjes van 2015 hè)
          Biv vind je daar niet in terug, toch niet voor Vlaanderen

          PDS

            rollie dat klopt ook niet meer omdat ze nu rekening houden met co2, bouwjaar en cilinderinhoud

            In die boekjes staat toch nog steeds 4997 euro als max ? :think:

              VB : kan je ook terugvinden in autogids of Autowereld , gewoon op basis fiscale pk

              Ive

                De BIV kun je nog wel zien als je een datum van inschrijving inbrengt voor 1/1/2016, maar de jaarlijkse rijtaks niet meer
                Al geprobeerd lol

                PDS

                  Dan zou ik eens contact opnemen met de ombudsdienst van de vlaamse belastingdienst :think:

                    Dat is een probleem, als ik zeker kan zijn dat mijn BIV en VB van voor dec15 lager is dan huidige kan ik gebruik maken van overgangsmaatregel mits bestelling van voor okt15 en alsnog vroegere, lees lagere waarden, bekomen.

                    PDS

                      Dat gaat niet meer ! Je kan dat nooit doen met terugwerkende kracht opzoeken

                        @ive, simulatie is nu voor na 1/1/16, ik zou die voor deze datum willen berekenen.

                        Ive

                          idd op https://belastingen.fenb.be/vfp-portal-pub2-web/simulatieVerkeersbelasting.html#/q/top
                          Kun je de BIV en jaarlijkse rijtaks berekenen.
                          Deze site is officieel van de overheid en correct. Mijn inschrijving van de Porsche vorig jaar klopte perfect.
                          helaas zijn de tarieven vanaf 1 januari serieus omhoog gegaan :wtf:

                          PDS

                            Nieuwe regeling nog niet bekeken :engeltje:

                            Hoogste BIV van voor 2016 was 10400 euro. Voor die regeling was ooit de max 4995euro (dat heb ik wel een keer of 8 mogen betalen)

                            Nu in het nieuwe systeem zou het blijkbaar nog omhoog gegaan zijn. 🙄

                              De nieuwe simulatietool BIV en VB staan online, waar kan je betrouwbare simulatie maken van voor 1/1/16 als je de oude waarden moet weten?
                              Is en was er eigenlijk plafondwaarde aan BIV?

                              Thks Pedro

                                die logica geldt enkel voor private initiatieven HarleyG. als je dan ook een verkeerde keuze maakt welke politieke partij je moet sponsoren dan ben je en dat geld kwijt plus je investering van de bodemsanering onder het viaduct :sarcastisch
                                maar geen paniek. nog vandaag heeft onze minister van mobiliteit verkondigt dat hij het licht heeft gezien en rekeningrijden wil invoeren als algemene regel zodat voor de vlamingen de verkeersbelasting zal dalen (nadat ze die eerst met 50 tot 100% verhoogd hebben).

                                  ben ik nu de enige gek die vind dat wanneer mijn overweegt om een nieuw dok in de haven te bouwen, er ook een mobiliteitsplan tegenover moet staan met betrekking tot het verkeer in, rond, van en naar het havengebied (en Antwerpen?)
                                  Geen aanpassing van de Antwerpse ring, E313, E34, transport over water of met de trein, geen nieuw havendok! Is dat nu zo’n onlogische gedachte?

                                15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 318)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.