Home › Forum › Porscheforum Technisch › Watergekoelde Porsches › Cayman › GTS vs GT4
- Dit onderwerp bevat 86 reacties, 22 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 7 jaren, 5 maanden geleden door bccars.
-
MakerDiscussie
-
10 april 2016 om 23:49
Zou het prijsverschil van toch min. 40 a 50k eigenlijk echt de moeite zijn als je weet dat 99% van de gereden Km op straat gebeuren???
http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=221855880&isSearchRequest=true&damageUnrepaired=NO_DAMAGE_UNREPAIRED&scopeId=C&makeModelVariant1.makeId=20100&makeModelVariant1.modelId=19&makeModelVariant1.modelDescription=GTS&pageNumber=1&ticket=ST-28923714-r22UtQ5GpZzYWZdzLclY-mycas46-3_c01_4201 -
MakerDiscussie
-
Toch wel, het onderstreept de validiteit van wat velen meesmuilend (en geheel ten onrechte) een “basismodelleke” noemen, de C2. Die C2 die jij mijns inziens mee moet nemen in je testen en overwegingen.
… dan een GT3 cup.
Heeft niets te maken met GT4 vs GTS toch? :popcorn:
Artikel van Randy Pobst
http://www.motortrend.com/news/porsche-911-race-cars-from-tradition-to-blasphemy/
“But I personally would prefer the beautiful balance of the 911 street cars such as the GT3 and even the relatively simple and satisfying base Carrera.”
OF een GT3, OF een basis carrera dus 🙂
[hide]
@YellowSub: I like your thinking !
Ik vond niks mis met het stuur van mijn C2. Niks klinisch aan. Je zit natuurlijk af fabriek met een onderstuur en een gigantisch dood middenpunt in je stuur. Simpelweg op te lossen met een geocheck ! De mijne stuurde telepatisch, alsof we een symbiotische relatie hadden. Beter dan de GT3 momenteel, daar is de klik nog niet …
Testritje moet je DOEN ! Pas dan weet je aan welke kant je moet blijven staan, Cayman GTS of 991 C2. Ikzelf weet aan welke kant ik sta, maar dat wil niks zeggen over welke kant voor jou het beste is natuurlijk. Smaken en meningen verschillen nu eenmaal.
PDK = vanzelfsprekend !
Voor de grootteorde van prijs van die GTS die je hebt laten zien zijn er C2’s in Belgie van liefhebbers van een viertal jaar oud en weinig km die van eigenaar veranderd zijn. Maar je moet op de juiste stoten !
En helemaal eens met Jorge. De “basis” 991 C2 is een killer ! Zo goed dat hij helemaal geen gts tralala nodig heeft om hem op te leuken. Maar dat had ik al eens gezegd denk ik 🙂
[/hide]
zou voor de gts gaan, vooral km en gts is gewoon specialer als gewoon…..
Ook zou ik niet voor ene oranje normale c2 gaan, als gts of gt3 dan ok, maar gewone uitvoering niet.
(dit is tss deze twee bekeken, nt 981vs991)Zucht.
Voor de elvendertigste keer… Bij twijfel: 911
Nu nog effe zoeken naar ene met 3 pedalen :first: Dat beetje fiscaal gedoe weegt niet op tegen de beloning.Kerels met een GT3 dit, die heeft dat gezegd…
Geef mij een auto en ik rij ermee. Ik pas me aan aan een auto, ik ga niet liggen klooien om een auto te vinden die zich geheel naar mij plooit. Bij mijn Boxster zat ik te kort op mijn stuur, wel, dan doe ik mijn benen maar ietsje verder open toch? Zetelverstelling? Graag handmatig. Een zetel die je op 35 manieren kan instellen met leder dat van versgebaarde kalfjes komt? No thx. Liefst zo weinig mogelijk instellingen. Gaan met dat hok. Hoe meer je kan instellen hoe ambetanter een zetel zit want je denkt altijd “dit een beetje zo en dat een beetje meer zo”, en je bent nooit tevreden.
Banden? Dat zien we wel als ‘t regent. Kan ik met X met 100 door een bocht dan vogel ik dat wel zelf uit, kan ik met Y maar tegen 90 door diezelfde bocht, dan is dat ook zo. Who cares? Je rijdt op jouw eigen limiet (of dicht ertegenaan) en of dat nu een 924 met Hankang banden is, of een GT9RSTUVW met Michelin-Year-Royal. Zie waar de limiet lig en amuseer je. Wat is er te winnen? NIKS :drink:981 vs 991
Relevante optionele uitrusting:
981 GTS PDK 2015 [3,4 L]
het is geen gele maar wel de 2de keuze
10.000 km (beter kan niet)
PTV + sperdifferentieel
kuipstoelen in GTS interieur leder+alcantara (dus de gentleman-racer atmosfeer waar ik op kick)
sportvering -20 mm, dus geen PASM (heb een andere 981 GTS met PASM gereden, mocht nog wat harder)991 C2 PDK 2013 [3,4 L]
orange PTS (nog geen idee welk oranje juist bedoeld wordt maar van oranje ben ik meestal nog zotter dan van geel)
65.000 km (gaat mijn halve op tegen zijn)
basiszetels kunstleer en plastic interieur met carbon (ook dus nog geen foto gezien maar zou dik kunnen tegenvallen)
standaard ophanging (kan altijd aan geprutst worden…)Zelfde prijs, fiscaal weinig verschil (wat meer VAA voor de 991)
Wat te kiezen?
Ik zie net de oranje 991 zich op slechts 268 km van mijn voordeur bevindt. Mm!
De 981 op 800 km…Ik lees vooral kritiek op het stuur van de normale 991. Kerels met een GT3 vinden dat de besturing van de niet-GT3 991 klinisch aanvoelt.
Maar ik zweer bij het motto “alleen de gek verandert nooit van mening” dus misschien moet ik zelf maar eens een testritje versieren. Het zou wel een PDK moeten zijn, kwestie dat we onder de 205g CO2 blijven (anders maar 50% aftrekbaar, kan ik beter voor de GT4 gaan). De 991.2 is wel vriendelijker op dat vlak.
Ik heb wel de indruk dat je voor de prijs van een Cayman GTS enkel 991 vindt van een zekere leeftijd en redelijk wat km. En dat is nu ook weer niet de bedoeling. Deze is wel wat, op p2 in de lijst: Orange 911
Bij Leimbergen in Aalst staat nu een zwarte loaded Cayman. Alles wat hij niet moet hebben staat er op (zelfs een achterruitenwisser :bounce: ) en alles wat hij moet hebben niet (PTV). Dus je hebt opties en je hebt opties.
Voor de rest: het is maar door je mening (vooroordeel? idee-fix?) uit te spreken dat je achteraf wat kan leren. Gezonde discussies leveren de beste leerstof.. Dus dank u mannen :first:
[quote=”Mushroom” post=255638][quote=”Yellow Submarine” post=255633]
En uiteraard is de wegligging en het bochtengedrag van de 981 (en de 987 en de 986) fenomenaal en zonder concurrentie (sorry, 911…).[/quote]:happy:
‘t Is maar wat je jezelf wijsmaakt :first:
Dat gebrek aan wegligging maakt hij dan ruimschoots goed met karakter en uitstraling :popcorn:[/quote]Toch wel een scherpe stelling van YellowSub.
Lijkt een beetje op kort door de bocht werk waarbij wordt gefocust op 1 positief aspect, maar een paar negatieve aspecten bewust of onbewust over het hoofd gezien worden.“Gebrek aan wegligging” bij een 911 ? Ik zie helemaal geen gebrek aan wegligging. Ja de 991 heeft een andere architectuur, met eigen pros en cons, die een licht aangepaste rijstijl vragen om de pros te maximaliseren tov de cons. Maar daar is helemaal geen gebrek of geen minderwaardigheid.
En ja, ik geef wel toe dat een middenmotor theoretisch gezien de ideale opstelling is, maar het declasseert geenszins een 911.
Vergeet niet dat de 981 een minderwaardige ophanging heeft tov de 991. Dat speelt ook mee in het weggedrag he ! Hij is door zijn goeiekopere mcpherson strut architectuur achteraan heel gevoelig en zelfs giftig op de limiet omdat die heel lastig goede camberwaardes kan vasthouden. Komt nog eens bij dat je daardoor ook moeilijker je vermogen op het asfalt kan overbrengen.
Ik zie dus ook echt geen “fenomenale 981 zonder concurrentie”. Da’s tunnelvisie geboren uit oppervlakkige boekskes- en youtubepraat.
Een 991 is gewoon meer exploitable door zijn goedmoediger limietgedrag en betere tractie. Ik zou ten allen tijden een tweedehandse 991 C2 met weinig opties verkiezen boven een tweedehandse full option 981 Cayman GTS !
Voila, dat was een antwoord overgoten met een antagoniserende scherpe mushroomsaus !
En dan heb ik nog niks gezegd over de sterkere motoren in de 991 en de iconische vormgeving ! 991 C2, heb het al vaak gezegd, best car EVER !
@Mushroom…zo zou het moeten op een forum hè … en het verschil in rijden met de type’s Porsche wat nu zo in het debat zit , word volgens mij een nogal grote factor vergeten en dat is ….de driver himself ! Ervaring en het vertrouwen in wat je met de wagen kan zorgt soms voor verassingen .
Moi? 😳
Mais oui, bien sûrIk vertel het zoals ik het zie, ook al ligt die mening niet goed in de groep. Eerlijkheid wordt toch door iedereen altijd geapprecieerd?? Toch?? :engeltje:
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.