GTS vs GT4

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 86)
    • Wijze woorden, Gert! Laat ik het zo stellen… wat is beter: nu asap een GTS kopen, wetende dat dit uiteindelijk maar 90% van de droom vervult. Ofwel nog 18 maand volhouden, dapper sparen en dan toch een gepamperde GT4 kopen? Prijzen zullen dan nog wat gezakt zijn.

      De vraag stellen is ze beantwoorden, toch? Mijn huidige is hoegenaamd geen straf om dagelijks mee onderweg te zijn.

        Blijf gewoon rijden met wat je hebt en laat je kop niet zot maken door alle recente aankopen van de medeforummers!
        En als je echt een bepaalde uitvoering wil, ga je niet liggen tobben over 10% meer of minder afschrijving maar dan koop je die gewoon. :salut:
        Dat is mijn mening.

          Wauw, ne hele boterham :respekt: :respekt: :respekt:
          Kuipzetels: check. Heb ik ook in de 991 en zitten super zelf op lange ritten :driver: :driver: :driver:
          Mss ook rekening houden in je berekening wat het eventuele waardebehoud ( hebben geen glazen bol natuurlijk) na enkele jaren zou kunnen zijn.
          Gt4 zal wss beter zijn waarde behouden met tijd dan de GTS ???
          Kwa comfort GT4 zou ik,zeggen, zo vlug mogelijk testrit mee doen :happydance: :happydance: :happydance:
          964 erbij ben ik,natuurlijk ook fan van maar is zeker niet de goedkoopste oplossing :salut: :salut: :salut:

            Misschien het moment om dit topic nog eens op te rakelen en jullie mening ter zake op dit ogenblik te kennen.

            Eerst dit ter zijde: een paar weken geleden had ik weer een aanval van 964-koorts. Waarom een 964? Omdat die de perfecte mix is tussen nostalgie, gebruiksgemak en een pure rijsensatie. Zo eentje erbij, dat zal er ooit nog van komen. Met de wijzigende oldtimer wetgeving is het ofwel nu ofwel 5 jaar wachten tot ze de 30 jaar hebben bereikt. Maar ze zijn zo duur meneer. Ofwel koop je er één die minder perfect is, maar op het eind ga je toch weer aan hetzelfde hoge bedrag komen. En dan is er nog de halve trouwboek. Die vrouwen van ons vertellen aan elkaar onze diepste geheimen, o horror! Zo kon ze vernemen hoeveel die en die wel niet investeren om hun klassieke 911 rijdende te houden. Madam stelde dus haar veto.

            Op naar plan B: een GT4 in vervanging van mijn 981 2.7. Er is de issue van de aankoopprijs. Ik monitor al een hele tijd de gangbare vraagprijzen en het gaat zoals verwacht de goeie richting uit. Sedert het jaareinde 2016 zijn de prijzen pakweg 7000€ gezakt. Op mobile.de vindt men nu prijzen vanaf 93000€. Voorjaar 2018 zou dat toch naar 88000€ moeten gezakt zijn oftewel de nieuwprijs zonder opties. Niet te vergeten de BIV bij te tellen, 4200/4600€ in 2018 naargelang het een jaargang 2015/2016 is. Dat is te doen. Ik reken niet op een nieuwe 718 GT4 want volgens de geruchten gaat die stukken duurder zijn dan de oude GT4. Denk 130000€…

            Addertje onder het gras is het VAA (voordeel alle aard) van minstens 12500€ en de tot 50% beperkte aftrok als bedrijfswagen. Koop dat privé en verhuur dat aan de zaak wordt dan geantwoord. Ook mijn vrouw is van dat idee. Maar ik heb daar gisteren eens naar gerekend en zo interessant is dat op het eerste zicht niet. Je kan dan niet 50% van de BTW recupereren. Je moet dan een contract opstellen waarbij je stipuleert enkel de auto te verhuren tijdens de werkuren (anders heb je toch VAA aan je been). Je moet ook alle km registreren zodat je een verdeelsleutel kan berekenen tussen private en zakelijke km om op die manier de kosten te verdelen. En op het eind moet je nog rekening houden met de CO2. Een GT4 is 238g CO2 dus maar 50% van de beroepskosten worden aanvaard… Er is één voordeel behalve het vermijden van de VAA en dat is dat de auto van jou is en niet van je vennootschap. En als de huurprijs niet te gek veel is, vermijd je op die manier ongezonde aandacht van meneer de controleur. Als je de private aankoopprijs kan verantwoorden uiteraard.

            Opmerking: VAA is geen direct te betalen taks, maar een voordeel waarop je dan belast wordt.
            calculator VAA

            Enfin, het is toch niet zo simpel. Vrouwlief vindt het andermaal maar niets… Grr!

            Over naar plan C! De GTS is een compromis tussen de 2.7 en de GT4. Qua motor scheelt het niet gek veel. 3,8L is immers maar dik 10% meer dan 3,43L. Terwijl de 3,43L toch dik 25% meer longinhoud heeft dan de 2,7L. Hoewel ik er bij blijf dat de 2,7 eigenlijk geen power te kort komt. Maar teveel PK bestaat natuurlijk niet!

            Ophanging: de GT4 is afgestemd op circuit, 30mm verlaagd met PASM. Terwijl ik de wagen voor alles behalve circuit gebruik. Volgens wat ik lees is de GT4 in zijn normale PASM stand nog steeds wat harder dan de passieve sportophanging (zonder PASM, 20mm verlaagd) van de GTS. Dat is een gratis optie, want PASM (10 mm verlaagd) is standaard op de GTS. Je vindt beide variantes bij de aangeboden GTS. Bij de 718 kun je wel een sportvering hebben in combinatie met de sportvering (20mm verlaagd). Bij de 981 is dit niet zo, behalve de GT4. Conclusie: ik kan er zo maar niet van uitgaan dat ik de GT4 ophanging zou kunnen blijven verdragen, hoewel ik denk van wel. Zo macho ben ik wel! Een GTS is voor mij zowel met PASM als met sportvering okee. Denk ik.

            Bak: GTS manueel is 213g CO2, PDK 190g. TTZ enkel met de PDK is het beroepsgedeelte 60% aftrekbaar (mijn 2,7 PDK zelfs 70% wegens maar 180g). Conclusie: het moet een PDK zijn, anders kan ik net zo goed een GT4 nemen. Dat lost meteen mijn dilemma ter zake op. Trouwens bleek tijdens de vergelijkingstest die Auto, Motor und Sport ooit deed, dat de GTS PDK even snel optrekt als de GT4. Pas bij 160 km/u rendeert de 3,8 echt meer dan de 3,43L. Rond een circuit draait de GT4 natuurlijk rondjes om de GTS dankzij de GT-ophanging vooral.

            5-2.jpg

            Zetels: ik heb dus een ritje van 20′ gedaan met een GTS die behalve PASM en PDK ook over de kuipzetels beschikte. Zelfs op kassei was dat geen enkel probleem qua comfort. In mij 2.7 heb ik de sportplus zetels. Beide zijn goed voor mijn gestel, maar ik vind de kuipzetels toch een meerwaarde hebben. Maar ze zijn zeldzaam op de GTS. Ik zou nooit een GT4 nemen zonder.

            Prijs: er zijn GTS tussen 60000€ en 78000€ te vinden. Niet goedkoop dus. Basisprijs in Duitsland was 77000€ voor de PDK variant. Met veel meer standaard dan op een S. Met opties was de nieuwprijs dikwijls ongeveer 95000€ in D. BIV is 1325€ en VB 1300€

            Er zijn nog andere mogelijkheden maar die vind ik minder aantrekkelijk: een 991 Carrera 2 PDK (60% aftrekbaar), een 991.2 PDK (70% aftrekbaar maar minstens 93000€ tweedehands), een 718 GTS (wordt volgende maand in Genève voorgesteld, leverbaar in 2018) maar die 4-cilinder. Wel 370 PK wellicht. Met de kuipzetels schat ik toch 95000€ aankoop als ik voortga op de configurator met de 718S

            Bedankt om te lezen en dan nu graag jullie mening!

              [hide]Eens met S2, wie koopt er in godsnaam eentje zonder clubsport ?
              Maar als ik er dan wat verder over nadenk. Misschien zijn er 2 (of meer) types kopers. De drivers en de beleggers/verzamelaars. De driver koopt clubsport en stalen remmen om te vlammen. De belegger/verzamelaar koop 18way seats en PCCB om the showen. Ik kan ook fout zijn natuurlijk :-)[/hide]

              S2

                Een GT4 zonder de kuipjes vind ik altijd zo zonde 🙁 Hier horen gewoon de echte kuipzetels in.

                  http://documents.doorlinkenvoorraad.nl/6e06e4f6617e2c95bad387fadef92d54
                  http://www.porschecentrumrotterdam.nl/aanbod-nieuw/voorraad-nieuw/porsche-cayman-gt4-1992

                  Voor de ‘late’ beslisser

                  Zeer goed uitgerust GT4 clubsport

                  Let wel: BPM 42k moeten wij niet betalen dacht ik :up:

                    Die kans is er natuurlijk. Alhoewel wit wel een populaire kleur is, anderhalve week terug stonden er ook een witte en rode klaar om afgeleverd te worden in Paal.

                      Hoe groot is de kans dat het die witte is die ik vorige week hier gezien heb (regio Mechelen)…. 😯

                        Gisteren bij Porsche Mechelen een witte GT4 zien toekomen op takelwagen, die blijkbaar niet heeft kunnen weerstaan aan de aantrekkingskracht van de vangrail 😯 🙁

                            Zo moet dat
                            Het blijft speelgoed he :respekt:

                              Bij mij deze… :-)][IMG]http://i68.tinypic.com/2nhq6q1.jpg[/IMG]

                                In de late voormiddag een witte GT4 tegengekomen op de Leuvensesteenweg….bij de middenmotors staat die bij mij met stip op 1!

                                S2

                                  Euh, 10 ronden Hockenheimring, maar “keine rennstrecke”? Wat is de Hockenheimring dan? En autostrade?

                                15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 86)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.