Guy’s project > 911 SC van 1980

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Guy’s project > 911 SC van 1980

• Maker
    Discussie
  • In dit topic zal ik regelmatig de vooruitgang van de 911 posten.
    De 911 zal nog niet gerestaureerd worden daarvoor staat ze nog te goed in haar vel.
    Het is mijn gewoonte om een wagen eerst in een algemene goede staat te zetten en dan een jaartje ermee te rijden
    Op die manier kan ik zien of de auto het waard is om een volledige restauratie te ondergaan

Om te beginnen een TODO-lijstje :
    Dit manneke 😆 zal toegevoegd worden als het probleem opgelost is

Carrosserie :
    Vleugel L :
    Krassen , geen roest
    Voorlicht los uit behuizing 😆 boutjes waren losgekomen
    Standlichtje werkt niet
    Antenne vervangen
    Vleugel R
    Krassen , geen roest
    Deur L :
    Deurstop afgebroken 😆 gelast en opnieuw gemonteerd
    Zijspiegel (is ooit geplakt geweest)
    Electrische spiegels werken niet 😆 defect , geen oplossing
    Deur R
    Deurstop afgebroken 😆 gelast en opnieuw gemonteerd
    Raam gaat niet open 😆 fiche losgekomen
    Electrische spiegels werken niet 😆 defect , geen oplossing
    Achtervleugel L
    Roestplekje onder raam
    Achtervleugel R
    Roestplekje onderaan?
    Motorklep
    Roestplekje onder raam
    Pompjes zijn defect
    Spoiler
    1 boutje losgekomen van motorkap 😆
    Kofferdeksel
    Foutje in lak
    Sluit niet correct
    Pompjes zijn defect
    Afgebroken bout aan kofferdeksel – vervangen
    Dak
    Krassen, geen roest
    Drempel L
    Verf losgekomen , geen roest 😆
    Drempel R
    Roest in de deuropening ( verf opgezwollen ):lol:
    Steenplaat Voor
    Geen schade
    Steenplaat Achter
    Roestig 😆
    Geplooid 😆 terug ok
    Gaten bouten ,geen schroefdraad meer 😆
    Bumper Voor
    Geen schade
    Opening maken voor betere koeling van oliekoeler
    Bumper Achter
    Roest rondom bouten nr-pl houder 😆

Ophanging/ remmen
    beschermingsflens achteraan
    blokjes vervangen
    revisiekit rubbers
    remolie volledig vervangen / ontluchten
    Chassis
    Wielkassen behandelen
    Onderaan behandelen
    Geen roest
    Koffer bekleden

Motor :
    Onderhoud
    olie
    oliefilter
    benzinefilter 😆 nieuw
    bougies
    luchtfilter 😆 nieuw
    delco en stator vervangen 😆 nieuw
    bougiekabels
    ontsteking nazien
    oliedruk opmeten 😆 4-5 bar bij acceleratie , 1bar bij idle
    compressie meten
    uitlaat vervangen lekt , momenteel opgelost door chauffage te blokkeren
    Benzinetank reinigen 😆
    Koudstart , bij gasgeven knallen
    Warm starten geen probleem

Interieur / electriciteit :
    interieur reinigen 😆 stof en schimmel verwijderd
    zetels leer behandelen en reinigen 😆 zetel chauffeur licht beschadigd
    Werking metersoliedrukmeter 😆
    temperatuurmeter 😆
    toerenteller 😆
    km-teller, tandwieltje kmstand
    klokje > ok 😆
    werking alle lichten – standlichtje defect
    Plaatsen olietemperatuurmeter
    Radio plaatsen 😆

15 reacties aan het bekijken - 181 tot 195 (van in totaal 387)
    • @ wim
      Je bedoeld het timen van de nokkenas toch ?
      Das wat anders als slijpen van een nokkenas.

Ik had ergens opgevangen dat er onderling in de standaard nokkenassen (jaartal/type motor)ook wat verschil in overlapping zit ?
      Weet niet in welke maten deze dan onderling verwisselbaar zijn of niet ?

0
      Wim

[quote=”Morris52″ post=112200]
        @ Python , dat was ook mijn bedenking , en ik begreep ook niet goed hoe men met originele nokkenassen , scherpe nokkenassen maakt.[/quote]

Dat hoeft ook niet.
        Je kunt de standaard nokkenassen van een Porsche zelf uitmeten, is een secuur werk, maar door het uitmeten kun je de nokkenassen scherper stellen zonder er aan te slijpen o.i.d.
        Dit kan dacht ik tot 12gr maximaal.

Dus je hoeft niks anders te kopen, slijpen of verbouwen, het is puur uitmeten, maar dit wel heel secuur en door een vakman.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is voor jullie.

0

[quote=”Morris52″ post=112033]

Nokkenassen ; ben ik nog niet volledig uit wat ik hiermee ga doen
          FGporsche had me gezegd dat men de orginele nokkenassen ook kan scherpen , maar dit heb ik nog niet kunnen uitzoeken of dit effectief zo is en of mijn revisiebedrijf dit kan doen.
          Mvg, Guy[/quote]

@ Python , dat was ook mijn bedenking , en ik begreep ook niet goed hoe men met orginele nokkenassen , scherpe nokkenassen maakt.

Toch zeker de langere openingstijd (dan moet men de orginele nok toch afvlakken en dat zou bij een orginele nok leiden tot minder lift

Ik ga er me niet druk meer over maken en alles orgineel houden, maar IDD Python , je hebt een punt.

Mvg, Guy

0

Ik ben niet specifiek op de hoogten over de 3.0 SC motor maar tussen wat hier genoemd word scherpe nokkenas en het daarmee gepaard gaande bokken ,wat is een scherpe nokkenas ???
            Zolang er geen graden duration en lift worden bij vermeld kan het zowat alles zijn.

0

[quote=”cabrio wim” post=112113]

Dat zal niet nodig met die van jou omdat de versnellingen korter zijn als van een turbo.
              Maar wat je wel krijgt en ik had, is dat je op 80 en 90 km wegen gewoon in zijn drie moet blijven, want rond de 2750 toeren met de scherper gestelde nokkenassen begint hij te bokken.
              Dus het beste is +3000 tr/m met scherper gezetten nokkenassen.[/quote]

Meestal zit ik wel boven de 3000tpm 😀

0
              Wim

[quote=”Morris52″ post=112111] ik ben nu niet echt ne chauffeur die op souplesse rijdt, maar ik wil ook niet over een autostrade in derde blijven rijden omdat de motor anders vierkant draait
                [/quote]

Dat zal niet nodig met die van jou omdat de versnellingen korter zijn als van een turbo.
                Maar wat je wel krijgt en ik had, is dat je op 80 en 90 km wegen gewoon in zijn drie moet blijven, want rond de 2750 toeren met de scherper gestelde nokkenassen begint hij te bokken.
                Dus het beste is +3000 tr/m met scherper gezetten nokkenassen.

0

Als ik hier op het forum ben , is dit echt wel om naar jullie te luisteren.
                  Hier zitten mensen met een pak ervaring met de P.

En idd Rodondo , ik ben nu niet echt ne chauffeur die op souplesse rijdt, maar ik wil ook niet over een autostrade in derde blijven rijden omdat de motor anders vierkant draait
                  Met de MR2 heb ik dat ook wel dat file rijden wat moeilijker is omdat ze telkens vooruit wil.

Met opgeven bedoelde ik niet dat de P weggaat hé mannen , ik bedoel dat ik het opgeef om ze wat performanter te maken. 😀

Ach ja shit happens and sometimes twice a day . 👿

Dus vanaf vandaag , stopt het topic over het aanpassen en gaat de revisie verder maar dan orgineel ( allee bijna dan toch :engeltje: )

Mvg, Guy

0

Ik heb een 930 turbo gehad met zulk een snelle nokkenas :puke:
                    Een beest met 420 pk, wielspin in 3 😯
                    Maar gewoon rijden, vergeet dat maar. Autostrade tegen 130 in 3de anders stoten en schokken 👿

0

Wat de nokkenassen betreft: vroeger op de Alfa GTV had ik er voor straatgebruik en je kon er wel degelijk mee door de stad rijden. Natuurlijk niet op soeplesse, maar dat is ook de bedoeling niet dacht ik. 😉

0
                      XXX

Als hij klaar is en je kan er mee rijden dan heb je geen ontgoocheling hoor. Een P is altijd leuk, al is het voor jou misschien een ‘trage’ of te weinig aangepast :respekt:

0

WEERAL slecht nieuws:

Ofwel moet ik van revisiebedrijf veranderen , ofwel juist niet omdat ze echt wel weten waarover ze bezig zijn.

Ik ben dus geweest met de stukken om te bewerken en hun antwoord was niet echt wat ik wilde horen.

Boattailing , hij ziet het nut er niet van in en het risico om de nieuwe cilinderbouten uit het blok te halen is het allemaal niet waard

Mooning , doordat de cilinders vanbinnen bewerkt zijn , is het risico dat dit nadien begint af te pellen zeer groot

Knifing : door de bewerking kan het zijn dat de krukas begint krom te trekken, dan moet ik opnieuw de krukas rechten , afdraaien en overmaat lagers erop zetten. > dan sta ik op hetzelfde punt vooraleer ik deze motor kocht

Vliegwiel afdraaien : geen probleem + uitbalanceren met krukas

Nokkenassen > niet doen , je gaat niet meer op een deftige manier met de wagen kunnen rijden.

Tja dan blijft er niet veel meer over , dus ik denk dat ik de Porsche ga opgeven en ze gewoon orgineel ga afwerken.

Spijtig , wat een ontgoocheling

0

@ Python , Ciney begint vrijdagavond tot zondag 17u en dat is een weekend van dragraces, burnouts, schoon vrouwen , drinken en BBQ , auto’s en nog eens auto’s. Je kiest zelf waar je aan meedoet en waaraan niet natuurlijk.
                            Brustem is gedaan , maar nu zijn er de Racewars in Zolder (1dag)

@ Rodondo : IDD het is beter dat ik met de cams bij Cat-Cams ga.
                            Want zoals Wim zegt het nadeel is onrustig in de lage toeren, dat resultaat heb ik met de MR2 ook .

@ Wim (De motor vraagt dus steeds, kom manneke ik wil toerkes draaien.) >>> das toch zalig 😀
                            Ik heb je topic van de Karmann gelezen , WOW :first: :respekt: :respect2: , mooi werk

Onbalans is iets wat we niet moeten hebben aan de motor dus alle draaiende onderdelen zullen worden aangepast.
                            Maar ivm dat onrustig draaien, en lichter vliegwiel en scherpere nokkenas werken onrustig draaien in de hand maar het resultaat dat je hiervan krijgt , mmmmmmmm

Het onafgeveerd gewicht is ook iets waar weinig mensen rekening mee houden, hiermee kan je je auto zeer snel maken.
                            Maar bij de Porsche weet ik niet waar ik daar nog op kan besparen, die Fuchs velgen wegen nu al niets .

Nogmaals Wim , Woooooow voor de karmann-motor , ik denk dat ik morgen tijdens het werk je topic nog eens rustig ga doorlezen.

Mvg, Guy

0

[quote=”RODONDO” post=112051]Vroeger in mijn “Alfa” periode ging men voor alles wat met nokkenassen te maken had ergens in Wommelgem. Ik denk dat het bedrijf Cat-Cams noemde. Ook vanuit de garage ging men daar te rade. Weet zelfs niet of het nog bestaat, maar even Goegelen hé… ;)[/quote]

Bijlage is waardeloos. Op de site van Cat-Cams staan alle mogelijkheden voor de oudere 911, met vergelijking van de originele waarden en de verschillende scherptes voor ieder gebruik. De moeite om eens te gaan kijken.

Attachments:
                              • benz1.jpg
                              0

Yep, dat is Cat Cams. Goede reputatie

http://www.catcams.be

0

Vroeger in mijn “Alfa” periode ging men voor alles wat met nokkenassen te maken had ergens in Wommelgem. Ik denk dat het bedrijf Cat-Cams noemde. Ook vanuit de garage ging men daar te rade. Weet zelfs niet of het nog bestaat, maar even Goegelen hé… 😉

0
                                15 reacties aan het bekijken - 181 tot 195 (van in totaal 387)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.