Guy’s project > 911 SC van 1980

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Guy’s project > 911 SC van 1980

  • Maker
    Discussie
  • In dit topic zal ik regelmatig de vooruitgang van de 911 posten.
    De 911 zal nog niet gerestaureerd worden daarvoor staat ze nog te goed in haar vel.
    Het is mijn gewoonte om een wagen eerst in een algemene goede staat te zetten en dan een jaartje ermee te rijden
    Op die manier kan ik zien of de auto het waard is om een volledige restauratie te ondergaan

    Om te beginnen een TODO-lijstje :
    Dit manneke 😆 zal toegevoegd worden als het probleem opgelost is

    Carrosserie :
    Vleugel L :
    Krassen , geen roest
    Voorlicht los uit behuizing 😆 boutjes waren losgekomen
    Standlichtje werkt niet
    Antenne vervangen
    Vleugel R
    Krassen , geen roest
    Deur L :
    Deurstop afgebroken 😆 gelast en opnieuw gemonteerd
    Zijspiegel (is ooit geplakt geweest)
    Electrische spiegels werken niet 😆 defect , geen oplossing
    Deur R
    Deurstop afgebroken 😆 gelast en opnieuw gemonteerd
    Raam gaat niet open 😆 fiche losgekomen
    Electrische spiegels werken niet 😆 defect , geen oplossing
    Achtervleugel L
    Roestplekje onder raam
    Achtervleugel R
    Roestplekje onderaan?
    Motorklep
    Roestplekje onder raam
    Pompjes zijn defect
    Spoiler
    1 boutje losgekomen van motorkap 😆
    Kofferdeksel
    Foutje in lak
    Sluit niet correct
    Pompjes zijn defect
    Afgebroken bout aan kofferdeksel – vervangen
    Dak
    Krassen, geen roest
    Drempel L
    Verf losgekomen , geen roest 😆
    Drempel R
    Roest in de deuropening ( verf opgezwollen ):lol:
    Steenplaat Voor
    Geen schade
    Steenplaat Achter
    Roestig 😆
    Geplooid 😆 terug ok
    Gaten bouten ,geen schroefdraad meer 😆
    Bumper Voor
    Geen schade
    Opening maken voor betere koeling van oliekoeler
    Bumper Achter
    Roest rondom bouten nr-pl houder 😆

    Ophanging/ remmen
    beschermingsflens achteraan
    blokjes vervangen
    revisiekit rubbers
    remolie volledig vervangen / ontluchten
    Chassis
    Wielkassen behandelen
    Onderaan behandelen
    Geen roest
    Koffer bekleden

    Motor :
    Onderhoud
    olie
    oliefilter
    benzinefilter 😆 nieuw
    bougies
    luchtfilter 😆 nieuw
    delco en stator vervangen 😆 nieuw
    bougiekabels
    ontsteking nazien
    oliedruk opmeten 😆 4-5 bar bij acceleratie , 1bar bij idle
    compressie meten
    uitlaat vervangen lekt , momenteel opgelost door chauffage te blokkeren
    Benzinetank reinigen 😆
    Koudstart , bij gasgeven knallen
    Warm starten geen probleem

    Interieur / electriciteit :
    interieur reinigen 😆 stof en schimmel verwijderd
    zetels leer behandelen en reinigen 😆 zetel chauffeur licht beschadigd
    Werking metersoliedrukmeter 😆
    temperatuurmeter 😆
    toerenteller 😆
    km-teller, tandwieltje kmstand
    klokje > ok 😆
    werking alle lichten – standlichtje defect
    Plaatsen olietemperatuurmeter
    Radio plaatsen 😆

15 reacties aan het bekijken - 196 tot 210 (van in totaal 387)
  • Wim

      [quote=”Morris52″ post=112033]
      Cilinders hoeven bij mijn weten toch niet gelijk gebracht worden van gewicht ?

      Nokkenassen ; ben ik nog niet volledig uit wat ik hiermee ga doen
      FGporsche had me gezegd dat men de originele nokkenassen ook kan scherpen.
      [/quote]

      Guy, kijk eens in mijn draadje van de VW Karmann wat voor verschil erin de drijfstangen zit.
      Zuigers is iets minder , maar ook verschil.
      En davindt de moter lekker hoor………onbalans.

      Voor het timen van de nokkenassen kun je inderdaad (ik dacht) tot max 12gr gaan, maar let op !!
      Laat dit doen door iemand die er goed met op de hoogte is.
      Daarbij krijg je een zeer onrustige motor die in de onder toeren bokt als je rustig wilt rijden.
      De motor vraagt dus steeds, kom manneke ik wil toerkes draaien.

      Dit word meestal gedaan bij circuit auto’s.

        Knap :applaus:
        Verdomd snel in de start :driver:
        Wat doet die op de 400 meter ?
        Ik ben ook wel eens ooit in Ciney geweest maar ik denk op een andere locatie want herken dat daar precies nie.
        Heb toen wel eens een keer meer in Brustem (st. truiden)gereden maar dat moet 2004-2005 geweest zijn (we worden oud 🙄 )

          @ Gette , Je hebt natuurlijk volledig gelijk een turbo of dikkere cilinders maakt het allemaal gemakkelijker MAAR ik ben tegen turbo’s en heb er dan ook een plezier in om ne dikke turbo eens goed op zijn :censored: te geven 😀 😀 😀

          Turbo’s zijn inderdaad gemakkelijk op te voeren evenals tegenwoordig de chiptuning :puke:
          Ik vind het zoveel plezanter om met een orginele motor het max eruit te halen.
          Als ik enkel een snelle auto wil , dan zijn er andere alternatieven zoals een skyline die veel goedkoper is en zoveel meer pk heeft.(ook turbo)

          Ik ben natuurlijk wel realistisch en weet ook wel dat je niet zomaar van 188 naar 250pk gaat
          Het gaat me ook niet om het aantal pk… en als ik op einde van de reis op de dyno sta met 200pk , dan ben ik nog altijd fier op mijn project.

          EVEN OFF-Topic
          [sub]MAAR ; dezelfde reactie heb ik in het verleden ook al gekregen met mijn Toyota MR2 2.0 GTI (NA)
          Ik was bezig met de motor op te voeren van 150pk naar 200pk ( mijn doelstelling )
          Onmogelijk was de algemene reactie : dit krijg je nooit uit een NA-voertuig en zeker niet uit een MR2 omdat (en daar zijn ze weer) chiptuning niet mogelijk was en de motor al op zijn max werd opgevoerd door Toyota
          Dus had ik een filmpje gemaakt waar ik de 100 in 6.5 sec deed > ipv 8sec
          Onmogelijk was de reactie , camerabeelden zijn een niet-betrouwbare meting

          MR2 2.0 GTI 0-100 in 6.3s

          Je moet een G-tech hebben om perfecte meting te doen, dus koop en meet ik met een G-tech en het resultaat was 6.3 seconden

          [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/MRbestspeed-1.jpg[/IMG]

          Maar om eens en voor altijd te weten hoever ik met mijn motor stond, heb ik ze laten testen op een Dyno > resultaat was een verbetering van 150pk naar 190pk

          [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/Dynotestresultaten.jpg[/IMG]

          Maar ik heb nog een mooi filmpje die wel op dit forum past (met P in de hoofdrol) , en ik weet nu al dat ik reacties zal krijgen over de korte afstand enz..
          Over de korte afstand kan ik zeggen dat deze 100m was en dit is exact de afstand die ik nodig heb om reele 100kms te halen.

          =http://www.youtube.com/watch?v=ETjETKSx8V8&feature=youtu.be

          Voor de geintreseerde , hier het ganse weekend

          MR2 vs ….[/sub]

          Mvg, Guy

            Ik wil u niet ontgoochelen over die vermogenwinst (188 ➡ 250), maar ik weet uit ervaring dat men zeer veel tijd en nog meer geld in een atmasferisch blok kan duwen voor maar een hand vol pktjes meer ! Daarom zijn de turbokes zo hot tegenwoordig he 🙄

            Als je echt voor pk’s wou gaan, waarom heb je die 4K dan niet besteed aan een setje racepistons met grotere cilinderinhoud ?

              @ wim , “boattailing” van het blok, “mooning” van de cilnders en “knifing” van de krukas staat op het programma

              Ik weet dat daar discutie over is of dit al of niet bijdraagt aan de performance, maar ik geloof er wel in

              Bij het “knifing” van de krukas en het lichter maken van het vliegwiel zal alles uitgebalanceert worden

              Cilinders hoeven bij mijn weten toch niet gelijk gebracht worden van gewicht ?

              Cilinderkoppen worden gevlakt om compressie iets te verhogen ( nu 9.3:1 met de US cilinder/zuigers )

              De uitlaatpoorten worden geflowd , dit zal de uitlaatgassen beter evacueren in de RVS spagetti-uitlaat.

              De inlaatpoorten blijven grof (orgineel) om mengsel benzine/lucht niet te verstoren
              Maar de inlaatpijpen had ik graag wel gepolijst gezien , maar ik vind niemand die dit kan doen ( Dremel is geen oplossing door het bochtenwerk van de pijpen. ( maar ik heb nog tijd om hiervoor een oplossing te vinden )

              Nokkenassen ; ben ik nog niet volledig uit wat ik hiermee ga doen
              FGporsche had me gezegd dat men de orginele nokkenassen ook kan scherpen , maar dit heb ik nog niet kunnen uitzoeken of dit effectief zo is en of mijn revisiebedrijf dit kan doen.

              Jullie merken het wel , ik ga volledig voor een upgrade van de prestaties van de P
              Onder het motto , minder is meer ; zal ik ook aan het gewicht van de wagen werken, maar dit zijn zorgen voor later.

              Mijn doelstelling is dit topic binnen enkele maanden af te sluiten met een foto van de Dyno ( 250pk durf ik dan even hardop dromen ) en een foto van de uitslag van mijn G-tech ( waarop ik dan graag yijden zien staan van rond de 5 sec naar de honderd.

              Maar dit alles met behoudt van de orginaliteit van de auto > geen racestoelen en gestript interieur bijvoorbeeld

              Droom ik teveel , misschien wel maar als ik mijn gedacht ergens op zet , dat ga ik meestal door tot ik het resultaat behaal.

              Maar dit alles zal niet gaan zonder jullie hier op het forum , ik heb wel wat ervaring met oldtimers maar dit is mijn eerste 911 , dus ik hoop dat jullie me kunnen blijven steunen en me indien nodig op mijn fouten wijzen

              Mvg, Guy

              Wim

                Mooi werk Morris. :respect2:

                Maar even een vraagje, ga je de zuigers en cilinders ook gelijk brengen van gewicht, en krukas met vliegwiel en koppeling samen laten uitbalanceren.

                Of bouw je de motor zo weer samen.

                  [quote=”snoer 964″ post=111989]mooi huiswerk :respect2: die cola blikjes zaten deze ook ergens in de motor 😈 :wtf:[/quote]

                  :music: dat is de benzine voor mijne motor, in het weekend met additief 100 % octane :drink:

                  Mvg,guy

                    mooi huiswerk :respect2: die cola blikjes zaten deze ook ergens in de motor 😈 :wtf:

                      De foto’s van de nieuwe krukas hadden jullie nog tegoed.

                      [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020327.jpg[/IMG]

                      [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020334.jpg[/IMG]

                      [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020331.jpg[/IMG]

                      [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020332.jpg[/IMG]

                      Als mijn garage er maar eens even ordelijk uit zag als de plaats waar ik mijn stukken stockeer . de afgelopen weken intensief bezig geweest en geen enkel gereedschap hangt nog op zijn plaats LOL > ik zal misschien eens een dagje moeten spenderen om orde op zaken te stellen 😀

                      Terug on-topic : nu alle stukken compleet zijn en gereinigd , kan ik beginnen met het “verbeteren” van de motor
                      Het eerste op de lijst is het zogenaamde “boat-tailing” zodat de motor een beetje vlotter kan draaien , zonder weerstand van olie en lucht.

                      Mvg ,Guy

                        Chapeau voor wat je presteert . :respect2:

                          Ik heb dit topic zonet pas gevonden en gelezen. Respect Guy! Ge zijt ne man met goude handen. :respect2: Spijtig van de tegenslag die ge gehad hebt, maar die zal snel vergeten zijn eens de blok terug in elkaar zit. 😉

                            Bangelijk …Ik breng men motor naar jou als die gereinigd moet worden 😀 :respect2:

                              Heb een mailtje gestuurd naar FG porsche om te zien wat de beste combinatie is.
                              In afwachting heb ik de zuigers en cilinders gereinigd en de segmenten verwijderd.

                              [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020324.jpg[/IMG]

                              De krukas is in perfecte staat ( vergeten foto te nemen )

                              Van buitenuit zag deze motor er niet goed uit , maar van binnen is het allemaal picobello.
                              FGporsche heeft zijn woord gehouden , deze motor is echt wel ok

                              Tot morgen

                                Ik weet het niet Guy ,de 911 is voor mij vrij nieuw 😐
                                Wat ik weet is wat ik hier en daar opgevangen heb.

                                Maar ook uit die link van John blijkt dat vanaf jaar 1981 de max olie druk verschilt tegen over de vorige types.
                                Er blijkt een verschil in compressie verhouding te zijn (kan de bolle pistons verklaren)
                                maar het vermogen blijft toch hetzelfde .
                                Afstelling CO waarden liggen lager bij latere motoren en bougies zijn van een kouder type .
                                Vermoedelijk zitten op jou donor motor dus ook ander type K jetronic, nokkenassen en onstekingsverdeler .

                                15 reacties aan het bekijken - 196 tot 210 (van in totaal 387)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.