Guy’s project > 911 SC van 1980

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Guy’s project > 911 SC van 1980

  • Maker
    Discussie
  • In dit topic zal ik regelmatig de vooruitgang van de 911 posten.
    De 911 zal nog niet gerestaureerd worden daarvoor staat ze nog te goed in haar vel.
    Het is mijn gewoonte om een wagen eerst in een algemene goede staat te zetten en dan een jaartje ermee te rijden
    Op die manier kan ik zien of de auto het waard is om een volledige restauratie te ondergaan

    Om te beginnen een TODO-lijstje :
    Dit manneke 😆 zal toegevoegd worden als het probleem opgelost is

    Carrosserie :
    Vleugel L :
    Krassen , geen roest
    Voorlicht los uit behuizing 😆 boutjes waren losgekomen
    Standlichtje werkt niet
    Antenne vervangen
    Vleugel R
    Krassen , geen roest
    Deur L :
    Deurstop afgebroken 😆 gelast en opnieuw gemonteerd
    Zijspiegel (is ooit geplakt geweest)
    Electrische spiegels werken niet 😆 defect , geen oplossing
    Deur R
    Deurstop afgebroken 😆 gelast en opnieuw gemonteerd
    Raam gaat niet open 😆 fiche losgekomen
    Electrische spiegels werken niet 😆 defect , geen oplossing
    Achtervleugel L
    Roestplekje onder raam
    Achtervleugel R
    Roestplekje onderaan?
    Motorklep
    Roestplekje onder raam
    Pompjes zijn defect
    Spoiler
    1 boutje losgekomen van motorkap 😆
    Kofferdeksel
    Foutje in lak
    Sluit niet correct
    Pompjes zijn defect
    Afgebroken bout aan kofferdeksel – vervangen
    Dak
    Krassen, geen roest
    Drempel L
    Verf losgekomen , geen roest 😆
    Drempel R
    Roest in de deuropening ( verf opgezwollen ):lol:
    Steenplaat Voor
    Geen schade
    Steenplaat Achter
    Roestig 😆
    Geplooid 😆 terug ok
    Gaten bouten ,geen schroefdraad meer 😆
    Bumper Voor
    Geen schade
    Opening maken voor betere koeling van oliekoeler
    Bumper Achter
    Roest rondom bouten nr-pl houder 😆

    Ophanging/ remmen
    beschermingsflens achteraan
    blokjes vervangen
    revisiekit rubbers
    remolie volledig vervangen / ontluchten
    Chassis
    Wielkassen behandelen
    Onderaan behandelen
    Geen roest
    Koffer bekleden

    Motor :
    Onderhoud
    olie
    oliefilter
    benzinefilter 😆 nieuw
    bougies
    luchtfilter 😆 nieuw
    delco en stator vervangen 😆 nieuw
    bougiekabels
    ontsteking nazien
    oliedruk opmeten 😆 4-5 bar bij acceleratie , 1bar bij idle
    compressie meten
    uitlaat vervangen lekt , momenteel opgelost door chauffage te blokkeren
    Benzinetank reinigen 😆
    Koudstart , bij gasgeven knallen
    Warm starten geen probleem

    Interieur / electriciteit :
    interieur reinigen 😆 stof en schimmel verwijderd
    zetels leer behandelen en reinigen 😆 zetel chauffeur licht beschadigd
    Werking metersoliedrukmeter 😆
    temperatuurmeter 😆
    toerenteller 😆
    km-teller, tandwieltje kmstand
    klokje > ok 😆
    werking alle lichten – standlichtje defect
    Plaatsen olietemperatuurmeter
    Radio plaatsen 😆

15 reacties aan het bekijken - 211 tot 225 (van in totaal 387)
    • [quote=”Gette” post=111769]Er zijn bij mijn weten nooit 204pk versies verkocht in Amerika, allemaal 180 pk versies ! zie lijst in mijn vorige post.

      Zou het niet kunnen dat deze 103.000 miles had… ?[/quote]

      @ Mikey en Gette : IDD , zover had ik nog niet nagedacht , dat zullen idd 100000 miles zijn. ( 160.000km is natuurlijk ook nog weinig


      @Porsche911lover
      , er stond een mooie RS (op papier) met matching numbers, maar die was omgebouwd naar ne Turbo , mooi maar niet orgineel > de prijs : 55000 €

      @ Gette , ik heb het ook gezien op je lijst , er zijn idd nooit 204pk uitgebracht in de US, maar de pistons zijn wel dezelfde als van 204pk
      Zou het niet kunnen zijn dat die motoren als basis dezelfde waren als in europa , maar dat ze met de strengere emissiewaarden in de US , de motor hebben ingehouden door de admissie aan te passen ?

      Stand van zaken : vandaag een ganse dag EHBO-lessen gehad , dus was ik pas tegen 17u in mijn garage.
      Toch nog genoeg tijd gehad om de andere zijde van de motor te demonteren

      Ook aan deze zijde zijn de cilinders / zuigers als nieuw.
      MAAR : ook aan deze zijde waren er bouten afgebroken > 4 stuks zelf

      Morgenvroeg begin ik aan het blok , dan zal ik weten of ook de krukas en oliepomp in goede staat zijn.

      @Python, weet je ook wat er juist verschillend is aan de oliepomp ?
      Want deze moet ik ook recupureren voor mijn revisie.

      Mvg, Guy

        [quote=”Gette” post=111769]Zou het niet kunnen dat deze 103.000 miles had… ? :roll:[/quote]

        Deze bedenking maak ik ook 103000 miles ipv km

          Dag Guy !

          Gij vliegt er tegen aan als Sandy de orkaan. Respect man !! Heb ook positieve ervaring met FG Porsche, gemoedelijke gasten, hebben mn snelheidsmeter gerepareerd. Heb r voor mn brother e moteurke voor n achteruitwisser gekocht, achterzetelkes voor mn SC. Die gast zn garage is een echte “speeltuin” voor mij, plezant om tussen die tientallen en tientallen “histories” rond te kuieren. Hopelijk komt t nu snor met de verdere restauratie van de jouwe !! Kblijf dit topickse volgen.

          Good luck !
          James

            Zit blijkbaar ook nog wat onderling verschil in de US versies .
            Canada/US/California modellen weer net iets anders.
            Wat ik er kan uit opmaken is dat er een verschil in inlaat zoals EGR klep,catalic converter enz. maar ook dat er sommige een andere oliepomp hebben gekregen om in een warmer klimaat te voldoen.

            Die Amerikanen gebruikten daar 91 RON benzine ,misschien uit dat zich ook in compressie verhouding ?

              Er zijn bij mijn weten nooit 204pk versies verkocht in Amerika, allemaal 180 pk versies ! zie lijst in mijn vorige post.

              Zou het niet kunnen dat deze 103.000 miles had… ?

              In elk geval succes met de werken 🙄

                @Python,

                De motor werd gekocht als zijnde een goede donormotor.

                Dus zeker niet als een ” plug and play ” , want daarvoor moest ik 6200 euro betalen.

                Wat wel goed was aan deze donor , was de weinige kms 103.000kms
                Het nadeel was het 15jaar stilstaan
                Hetgeen ik zeker moest hebben waren , cilinders, zuigers , oliepomp , krukas
                Normaal kostte deze motor 3000 maar ik wilde absoluut mijn motor behouden
                om de matching numbers niet te verliezen.
                Om de motor te kopen en geen echange standard af te geven , moest ik 1000 bijbetalen > 4000 eurotjes

                Ik vind het een deal , en heb er geen probleem mee

                De kopbouten zijn idd deels doorgeroest , ik kan hier wel eens een fotootje van posten als je wilt

                Mvg, Guy

                  Volgens deze site : 3.0 SC USA/Canada bj. 1981-1983 (132Kw/180HP)HIER
                  EN HIER

                  Ik wil niet tegen de kop stoten dus als ik een stomme vraag stel is dat uit onwetendheid :engeltje:
                  Ik vroeg me af of je deze motor voor een goeie gekocht hebt ?
                  Goeie bedoel ik dan zoals wisselen en knallen met dat ding.
                  Ik dacht gelezen te hebben 4000 euro maar nu blijken er 2 kopbouten afgebroken te zijn ?
                  Voor zover ik gelezen heb is dit blijkbaar niet heel abnormaal ,de 3.0 sc zou wel eens meer last hebben van afgeknapte kopbouten , zou iets met doorroesten te maken hebben.

                    De motor staat in mijn garage en is al half gedemonteert

                    Eerst wat pics van de auto waar de motor uitkwam.

                    [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020292.jpg[/IMG]

                    [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020291.jpg[/IMG]

                    [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020290.jpg[/IMG]

                    Een nog ne foto van de motor in mijn garage

                    [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020299.jpg[/IMG]

                    En dan de demontage.

                    Het viel direct op dat deze motor iets verschilt van de mijne.

                    Het motortype is 930/16 motornummer 64D1524
                    Hiermee weet ik dat het een amerikaanse motor is met 180pk
                    Deze motors werden ingehouden voor de emissiewaarden
                    Het bewijs : de nootjes in de motor , ik heb ooit een Amerikaanse Chevrolet Corvair gereviseerd en deze lag ook vol nootjes :lekker:

                    [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020313.jpg[/IMG]

                    Maar ook de admissie pijpen die 5mm smaller zijn als de mijne.
                    De cilinderkoppen zijn bijna hetzelfde > enkel de inlaat is ook kleiner

                    [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020318.jpg[/IMG]

                    De cilinders en zuigers hebben wel dezelfde diameter enz… maar de zuigers zijn die van een 204pk (iets hoger en boller +-1cm )

                    [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020315.jpg[/IMG]

                    Maar het beste van al , en het bewijs dat deze motor idd geen kms heeft:

                    De cilinders hebben geen krasje evenals de zuigers die mooi glad zijn
                    Wel vuil op de kop ( PS de kop van de zuiger is 1cm hoger als mijne motor )

                    [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020314.jpg[/IMG]

                    2 bouten van de cilinders waren afgebroken, dus niet afgebroken door ze te lossen > dit doet me dan wel weer twijfelen of de motor idd maar 103000kms heeft

                    De nokkenassen zijn ook niet hetzelfde , ipv de grote moer waarvoor je 2 speciaal sleutels nodig hebt , is het bij deze motor 1 bout met een kop van 19mm

                    Conclusie :

                    Ik denk dat het idd een 204pk motor is , maar dat door de emmisie waarden in de US , de admissie werd ingehouden , en zodanig “maar” 180 pk heeft

                    Dus ik dacht om de krukas en cilinders + zuigers van de 204pk motor te gebruiken , maar dan met de admissie en cilinderkop van mijne SC
                    De nokkenassen van mijne SC , ga ik laten scherpslijpen om zo een snellere nokkenas de hebben ( dit wordt volgens FGporsche door revisiebedrijven gedaan , ook met de orginele nokkenassen )

                    Ik hoop dat ik de oliepomp van de US-motor kan gebruiken voor de mijne , want mijn oliepomp was ook beschadigd.

                    Als ik ergens veronderstellingen heb gemaakt die niet juist zijn , dan hoor ik het graag

                      Hehe, mijne maat den Abdel van de CityXL kebab klapt ook zo :applaus:

                        Wim

                          [quote=”Gette” post=111682 ” periscopen ” zoals op deze knapperd zijn zelfs redelijk moeilijk te vinden! Stonden denk ik wel standaard op de 3.0 Carrera.
                          [/quote]

                          1 jaartje maar, daarna werden het de platte. 😉

                            Koplampsproeiers zijn bij mijn weten een optie geweest. Niet die kleine dingen zoals op de 3.2, maar de vroegere ” periscopen ” zoals op deze knapperd zijn zelfs redelijk moeilijk te vinden! Stonden denk ik wel standaard op de 3.0 Carrera.

                              [quote=”Morris52″ post=111597]@ Gette , en er is iets wat ik al langer had bijgeleerd
                              De 204pk heeft koplampsproeiers op de bumpers staan, als ik straks de motor ga halen , ga ik nog enkele foto’s nemen ook van de oude kas waar ze uit kwam.
                              Mvg, Guy[/quote]

                              Zou dat ook niet gewoon een optie kunnen geweest zijnzijn ?
                              Mijne is een bj.78 SC en heeft ook die koplampsproeiers op de bumper .
                              Ze zouden hem natuurlijk kunnen veranderd hebben maar ik zie geen tekenen van schade omdat de orginele kleur er ook nog opzit en de rest van de reutemeteut darmpjes en schakelaartjs binnen zit er ook in zit.

                              Wim

                                [quote=”Mushroom” post=111638]
                                Dikke 10 jaar geleden had ik een SC en mijn maat een Carrera 3.0. Ik heb er *nooit* kunnen van winnen, vele sprintjes getrokken nochtans… [/quote]

                                Dat zijn wel andere motoren hè een Carrera 3.0 😉

                                  Je voelt het niet, maar ‘t is er wel hoor.
                                  Dikke 10 jaar geleden had ik een SC en mijn maat een Carrera 3.0. Ik heb er *nooit* kunnen van winnen, vele sprintjes getrokken nochtans…
                                  Enneuh, het op de chauffeur steken daar doen we niet aan mee hé?! 😕 8)

                                15 reacties aan het bekijken - 211 tot 225 (van in totaal 387)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.