Guy’s project > 911 SC van 1980

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Guy’s project > 911 SC van 1980

  • Maker
    Discussie
  • In dit topic zal ik regelmatig de vooruitgang van de 911 posten.
    De 911 zal nog niet gerestaureerd worden daarvoor staat ze nog te goed in haar vel.
    Het is mijn gewoonte om een wagen eerst in een algemene goede staat te zetten en dan een jaartje ermee te rijden
    Op die manier kan ik zien of de auto het waard is om een volledige restauratie te ondergaan

    Om te beginnen een TODO-lijstje :
    Dit manneke 😆 zal toegevoegd worden als het probleem opgelost is

    Carrosserie :
    Vleugel L :
    Krassen , geen roest
    Voorlicht los uit behuizing 😆 boutjes waren losgekomen
    Standlichtje werkt niet
    Antenne vervangen
    Vleugel R
    Krassen , geen roest
    Deur L :
    Deurstop afgebroken 😆 gelast en opnieuw gemonteerd
    Zijspiegel (is ooit geplakt geweest)
    Electrische spiegels werken niet 😆 defect , geen oplossing
    Deur R
    Deurstop afgebroken 😆 gelast en opnieuw gemonteerd
    Raam gaat niet open 😆 fiche losgekomen
    Electrische spiegels werken niet 😆 defect , geen oplossing
    Achtervleugel L
    Roestplekje onder raam
    Achtervleugel R
    Roestplekje onderaan?
    Motorklep
    Roestplekje onder raam
    Pompjes zijn defect
    Spoiler
    1 boutje losgekomen van motorkap 😆
    Kofferdeksel
    Foutje in lak
    Sluit niet correct
    Pompjes zijn defect
    Afgebroken bout aan kofferdeksel – vervangen
    Dak
    Krassen, geen roest
    Drempel L
    Verf losgekomen , geen roest 😆
    Drempel R
    Roest in de deuropening ( verf opgezwollen ):lol:
    Steenplaat Voor
    Geen schade
    Steenplaat Achter
    Roestig 😆
    Geplooid 😆 terug ok
    Gaten bouten ,geen schroefdraad meer 😆
    Bumper Voor
    Geen schade
    Opening maken voor betere koeling van oliekoeler
    Bumper Achter
    Roest rondom bouten nr-pl houder 😆

    Ophanging/ remmen
    beschermingsflens achteraan
    blokjes vervangen
    revisiekit rubbers
    remolie volledig vervangen / ontluchten
    Chassis
    Wielkassen behandelen
    Onderaan behandelen
    Geen roest
    Koffer bekleden

    Motor :
    Onderhoud
    olie
    oliefilter
    benzinefilter 😆 nieuw
    bougies
    luchtfilter 😆 nieuw
    delco en stator vervangen 😆 nieuw
    bougiekabels
    ontsteking nazien
    oliedruk opmeten 😆 4-5 bar bij acceleratie , 1bar bij idle
    compressie meten
    uitlaat vervangen lekt , momenteel opgelost door chauffage te blokkeren
    Benzinetank reinigen 😆
    Koudstart , bij gasgeven knallen
    Warm starten geen probleem

    Interieur / electriciteit :
    interieur reinigen 😆 stof en schimmel verwijderd
    zetels leer behandelen en reinigen 😆 zetel chauffeur licht beschadigd
    Werking metersoliedrukmeter 😆
    temperatuurmeter 😆
    toerenteller 😆
    km-teller, tandwieltje kmstand
    klokje > ok 😆
    werking alle lichten – standlichtje defect
    Plaatsen olietemperatuurmeter
    Radio plaatsen 😆

15 reacties aan het bekijken - 286 tot 300 (van in totaal 387)
  • XXX

      Ik ben eens benieuw, heb net een ‘duits’ mailtje verstuurd… :relaxman:

      Morris, dju man gij staat al ver, ik denk niet dat ik zo ver durf demonteren, ga gewoon de compressie meten en zien of’t wel nodig is. :respekt:

        :respect2: dit gaat een zeer mooi exemplaar zijn als hij klaar is. :applaus: :applaus: :applaus:

          @Bully, mailtje in het Duits dan ? , ik zie dat het mailadres in .de is


          @Bladerunner
          , best grappig , Verellen in Geel is nog verre familie van mij, heb deze mensen wel al 30jaar niet meer gezien.

          Vandaag, was het de reiniging van het blok ( allee de helft is dan toch gedaan )
          Ongelooflijk hoeveel metaalsplinters ik heb teruggevonden in de hoeken en kanten.
          Alle kanalen van het blok werden ook uitgewassen en uitgeblazen

          [u]Het resultaat :
          Tijdens het werk[/u]

          [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020250.jpg[/IMG]

          Afgewerkt

          [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020251-1.jpg[/IMG]

          Video’ke binnen en buitenkant

          =http://www.youtube.com/watch?v=TbeE33r7B-E&feature=youtu.be

          Terwijl ik bezig was met de blok , is mijn zoon bezig geweest met de kleppen te verwijderen.
          De zittingen zien er nog goed uit , de geleiders moeten nog nagemeten worden
          Maar ik denk dat ik hier niet teveel werk zal hebben.

          [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020253.jpg[/IMG]

          [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020256.jpg[/IMG]

          [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020258.jpg[/IMG]

          [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020259.jpg[/IMG]

          Morgenvroeg beginnen we aan de 2de helft van het blok en dan de cilinderkoppen

          Mvg, Guy

            Even een mailtje naar Marc.Noack@porsche.de en je weet alles van je auto.

              [quote=”Morris52″ post=111041]De zoektocht naar een andere motor is gedaan , ik heb besloten om iedereen zijn raad op te volgen en toch verder te gaan met de revisie.

              Revisiebedrijf doet vandaag de brug dus is het wachten tot volgende week…

              In tussentijd begin ik alvast met het meten van de blok , de cilinderkop reviseren e.d.
              Meer details deze avond.

              Nog een vraagje : hoe weet je of je matching numbers hebt ?

              Mvg, Guy[/quote]

              Wijze beslissing :first:

              Als je naar Porsche Verellen in Geel belt en je vraagt de magazijnier aan de lijn, deze zoekt het voor je op, binnen de minuut weet je chassis, motor en boitenr. van je wagen.

                De zoektocht naar een andere motor is gedaan , ik heb besloten om iedereen zijn raad op te volgen en toch verder te gaan met de revisie.

                Revisiebedrijf doet vandaag de brug dus is het wachten tot volgende week…

                In tussentijd begin ik alvast met het meten van de blok , de cilinderkop reviseren e.d.
                Meer details deze avond.

                Nog een vraagje : hoe weet je of je matching numbers hebt ?

                Mvg, Guy

                  Je kan natuurlijk ook een goed blok demonteren voor de nodige onderdelen.
                  Enkel het onderblok met de nummer moet je behouden als je matching numbers wil.
                  Aan de andere kant zou ik als ik U was gaan voor een goede revisie, dan ben je enkele jaren zeker van de motor.

                    Zoals Wim al zei, ik zou ook voor de revisie gaan. Je bent nu al zo goed bezig en later zal een auto met matching nummers het verschil van de kostprijs, die je nu minder zou betalen voor een andere motor, zich dubbel en dik terugbetalen. :geek:

                      Ik zou ook liefst orgineel blijven , maar dan moet de blok nog wel herstelbaar (betaalbaar) zijn

                      Vandaag heb ik de blok geopend en deze zal natuurlijk vol metaalschilfers van de uitgelopen lager.
                      Dus ik dacht eens naar de oliepomp te kijken om te zien in hoeverre deze beschadigd is .

                      Ook deze zat vol met metaalschilfers en in de wand zijn er lichte groeven.
                      Nu is alles gereinigd maar ik twijfel om deze nog te gebruiken .
                      Heeft iemand er ervaring mee ?

                      De krukas heb ik ook eens goed bekeken en ik heb de reden gevonden waarom deze motor is stuk gelopen.

                      [sub][i]Als ik de auto heb gekocht , had deze een probleem met zijn oliedruk.
                      Dit was 6tal jaren geleden al zo toen ik de wagen voor het eerst gezien heb
                      Toen had ik de eigenaar de raad gegeven om er niet meer mee te rijden.

                      Toen ik de auto gekocht heb , heb ik getracht om het oliedrukprobleem op te lossen , en wat bleek , de motor kwam mooi op druk

                      Het volgende is gissen maar ik denk dat > de lager al defect was 6 jaar geleden en dat alle oliedruk langs daar wegging.
                      Toen ik de motor gestart heb en wel oliedruk had > dan zal de oliekanalen naar de 2de cilinder dicht hebben gezetten en dus viel de druk niet meer weg > maar ook geen smering meer.
                      Toen ik naar de TC ben gereden, heb ik de lager er ganns uit gereden, en is de motor beginnen kloppen.[/i][/sub]

                      Bij reinigen van de krukas heb ik reiniger door de kanalen laten gaan en wat bleek : voor cilinder 1-4-2 geraakt de reiniger er niet door > verstopt

                      Morgen ga ik terug naar het revisiebedrijf (als ze de brug niet doen) en ga ik eens bekijken op hoeveel de revisie komt
                      Cilinders, pennen, zuigers, segmenten was 2400 euroMaar dan heb ik nog hetvolgende nodig.
                      Zuigerstang voor cil 2 : maar deze kon hij ook vlakken en terug uitdraaien. prijs : ???
                      Krukas : slijpen, doorlichten , opnieuw harden : prijs ???
                      volledige pakkingskit voor de ganse motor : prijs : 250€
                      Set lagers : prijs : 237 € > 8ste lager is denk ik niet nodig te vervangen

                      Kleppen heb ik vandaag gedemonteerd en deze blijken in orde , juist opnieuw roderen, maar das geen probleem.

                      Het idee op de motor te upgraden laat ik al maar varen , het zal allemaal al duur genoeg worden zonder de extra kosten van scherpere nokkenas e.d.

                      Hier een videoke van de kanalen die wel mooi vrij zijn

                      =http://www.youtube.com/watch?v=Oz0lL-lwYC0

                      Het blok in 2 stukken

                      [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020244.jpg[/IMG]

                      Voorbeeld van de schilfers die uit de oliepomp zijn gekomen

                      [IMG]http://i386.photobucket.com/albums/oo302/morris52/P1020249.jpg[/IMG]

                      Morgen zal ik misschien meer weten en naargelang de prijs, zal ik beslissen of er een 2dehands motor in komt , of dat deze motor toch gereviseert wordt.

                      Mvg, Guy

                      Wim

                        Zou voor de waarde en originaliteit toch voor de SC motor gaan.
                        Ook dit meenemende dat je in België anders weer dikke problemen gaat krijgen met een andere motor.
                        Dus probeer er een te vinden die in die serie voorkomt.
                        Maar ik zou zeker als die nog matching is, voor revisie gaan.
                        Kost nu eenmaal geld, maar dan weet je wat je hebt. 💡

                          Gisteren was ik wat teleurgesteld dat alles misging aan de motor > alle onderdelen die belangrijk zijn (lees prijzig ) bleken te slecht.

                          Vandaag heb ik al enkele opties van 3.0 – 3.6 en van 3500-6000 euro , maar nog niets concreet.
                          Voorlopig moet ik afwachten tot maandag

                          Mvg, Guy

                            Of je kan het ook leuk maken, als het dan toch geld gaat kosten :driver:

                            Click hier voor de site

                              Denkelijk zijn ze wel getest. Normaal MOET je garantie krijgen op alles wat je (officieel) koopt. (dank u Freya Vd Bossche)

                                Ik ga vrijdag eens beginnen rond te bellen.(als ze de brug niet doen)

                                De revisiebedrijf kon de cilinders, zuigers, segmenten, zuigerpennen, leveren voor 400 euro per cilinder
                                dus 2400 euro maar dan moet ik nog een zuigerstang vinden, en dan is de krukas ook nog niet gereviseert

                                Dus 3500 euro voor een used engine zou ok zijn maar dan moet ik eerst nog weten wat voor garantie ik krijg dat deze motor niet dezelfde problemen heeft als de mijne.
                                Blijkbaar moet je je orginele motor ook inruilen .

                                Mvg,, Guy

                                  Ik heb bij FG porsche te Zaffelare ook heel wat occaziemotoren zien staan…http://www.fgporsche.com/en/

                                15 reacties aan het bekijken - 286 tot 300 (van in totaal 387)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.