handgeschakelde 4S of tiptronic 4S?

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 handgeschakelde 4S of tiptronic 4S?

  • Maker
    Discussie

  • Ive
    Deelnemer

      Ik heb een vraagje aan de ervaren porscherijders.
      Ik sta op het punt om een 996 4S tiptronic van 2002 aan te kopen, maar had graag geweten of de tiptronic beter/slechter is dan een handgeschakelde i.v.m. onderhoud, kosten, levensduur, enz.
      Ik rij zelf dagelijks met een bmw X5 tiptronic van 2007 en heb tot hier toe (na goeie 60000 km, heb hem gekocht op 94000 en staat nu op 15500) nog geen problemen of kosten ondervonden. Ik moet wel toegeven dat ik altijd in automaat rijd en eigenlijk nooit zelf schakel.
      Maar aangezien ik vaak Porsches tegenkom waarvan de motor al eens geruild werd, ben ik een beetje bang voor de versnellingsbak ook.

      Bedankt alvast

    12 reacties aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
      • Ik gebruik mijn 997 4S als daily.
        Heb daarom gekozen voor een tip.
        Heeft er 85000 km opzitten zonder problemen.
        Zelf de laatste 20000 km mee gereden.
        Was het een weekend car dan mogelijk manueel gekozen.

          Keuzes zijn verschillend……
          Ik rij de TIP auto enkel als hobby.
          Heb er de Savoie Cup mee gereden in M weliswaar en met de knopjes geschakeld, heerlijk, zelf had ik het allemaal veel trager gedaan 😥

            Zoals reeds velen gezegd hebben… dagelijkse wagen een tip… waarom dan geen manuele bak in je vrije tijd….
            Same here

              Zo zie je maar dat iedereen toch verschillend is en er niet enkel van een testrit kunt uitmaken welk het beste voor je is .
              Hangt er ook vanaf waar de auto moet voor dienen ,als het af en toe eens op circuit te gaan rijden zou ik de coupe manuel zeker nemen .
              Maar zoals ik zelf meestal met de cabrio en liefst veel km dan toch liever de tiptronic tov de manuele.
              Maar zoals eerder gezegd ik heb ermee moeten leren rijden want ik het begin dacht ik dat ik een vergissing had begaan met een tiptronic te kopen

                Ik heb c4 tiptronic gehad en nu de 4S manueel. Voor geen geld van de wereld zou ik terug naar de tip gaan. Geen last mee gehad met de tip, maar zoveel meer plezier manueel.

                  Totaal mee eens Jochen ik vind het ook zalig om ermee rond te rijden .Ik was tegen tiptronic.
                  Maar moet wel toegeven ik heb er toch een paar dkm mee heb moeten rondrijden om het gewoon te worden en nu door ervaring toch het speelse erin te vinden.
                  Nadeel is dat ik bijna niet meer met andere porsche’s rondrij

                    Heb zelf doelbewust een 996 mk 2 met tiptronic gekocht ter vervanging van Boxster manueel.

                    Gewoon zalig!

                    Is polyvalente auto van luie tot uiterst sportieve rijstijl!

                    Ive

                      [quote=”luc993cabrio” post=179789][quote=”Ive” post=179787] heb hem gekocht op 94000 en staat nu op 15500[/quote]
                      Ehum, da is nog eens de Km teller terugdraaien zoals ze vroeger deden hé 😉 😉 😉

                      Nu over je vraag, denk dat de Tiptronic bak bulletproof is van de 996, nog nergens iets negatief over gelezen ivm slijtage en dergelijke :salut: :salut: :salut:[/quote]

                      oei, een nul vergeten 😳
                      bedankt alvast iedereen voor de reacties

                        Bzguy +1
                        Heb zelf ook automaat op daily, met flippers aan stuur. Heel handig in stadsverkeer.
                        *porsche met handgeschakelde bak. Schakelt als een mes door de boter! Op autostrade in 6e hoef je ook niet meer te schakelen, koppel zat.
                        PS met handgeschakelde bak en sportuitlaat in een tunnel, even ontkoppelen en een stoot gas …. Zalig geluid.

                          Keuze zal -naar mijn mening- afhangen van persoonlijke voorkeur.

                          Voor een dagelijkse wagen verkies ik graag een tiptronic/automaat, als vrijetijdswagen een handgeschakelde.

                            [quote=”Ive” post=179787] heb hem gekocht op 94000 en staat nu op 15500[/quote]
                            Ehum, da is nog eens de Km teller terugdraaien zoals ze vroeger deden hé 😉 😉 😉

                            Nu over je vraag, denk dat de Tiptronic bak bulletproof is van de 996, nog nergens iets negatief over gelezen ivm slijtage en dergelijke :salut: :salut: :salut:

                              van de versnellingsbak heb ik nog niet echt iets gehoord dat die het begeven (buiten eigen fout natuurlijk). Een tip is iets “veiliger” omdat dit natuurlijk bij computer een stukje beveiligd en begrensd is. Als je als daily een tip hebt zou ik eerlijk gezegd voor een handbak gaan.
                              Dus die keuze zal puur van je eigen voorkeur kunnen afhangen.
                              Dan ivm wagen, zoveel mogelijk historiek en vooral van de laatste jaren. Bij oudere wagens is het dan juist dat het onderhoud begint en een ‘boekje’ met stempels is niet altijd iets waar je op moet verdergaan.
                              Je kan beter een wagen met 130tkm en een sluitende historiek hebben dan er eentje met 80tkm en 2stempels in de boek….

                            12 reacties aan het bekijken - 16 tot 27 (van in totaal 27)
                            • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.