Harde ontkoppeling

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 911 Harde ontkoppeling

  • Maker
    Discussie

  • Hendrik CLARA
    Deelnemer

      Ben een totale neofiet op Porscchegebied. Gisteren zijn wij onze oldtimer rode Porsche 911 SC cabrio mogen gaan afhalen. Wat opvalt is dat het zo’n corvé is om de ontkoppelingspedaal in te duwen, geen “damesactiviteit”. Ik ben al een beetje gaan opzoeken of daar iets aan te doen valt: nieuwe ontkoppelingskabel, nieuwe helperveer voor de ontkoppeling,… Maar dan komt de bedenking van mijn zoon: is dat niet normaal voor een sportwagen, zo’n harde koppeling? Hoe zit dat eigenlijk? Is jullie ontkoppelingspedaal ook zoveel harder in te drukken dan die van een doorsnee moderne gewone wagen? En zo niet, enig idee aan wat zo’n harde koppelingspedaal waarschijnlijk ligt?

      Dank, Hendrik

      Attachments:
      • IMG_2956.JPG
    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)
    • Url

        Geen probleem, heb er zelf lang achter gezocht 🙂 Gewoon met een doorslag uitkloppen, volgens maar mogelijk van een kant

          Zeer interessante tip, Url. Normaal zou ik dat dan toch moeten gezien hebben, maar ik stel nu achteraf vast dat op de schetsen van Joma Parts en van Stoddard, onderdelenleveranciers, die lever ook met een gaatje getekend staan waar allicht die bus waar u van spreekt zal inzitten, en dat ik daar nooit over “gestruikeld” ben. Nooit ben ik gaan denken dat daar iets in zat dat moest losgedraaid worden, gewoon omdat dat niet in de handleidingen (op internet, noch in “101 projects”, noch in de Bentley manuals) vermeld staat. Wie weet zou ik dat dan op mijn auto niet ook over het hoofd hebben kunnen zien. Alleen zal ik het niet rap kunnen nagaan want de wagen staat in een buitenverblijf, zal moeten wachten tot we nog eens naar daar trekken. Heel erg bedankt voor de tip.

          Url

            Ik heb gewoon de dichtingen hergebruikt die op mijn Clutch Release Lever zaten, dit kwam ook niet overeen met PET en verder geen problemen mee.
            Voor het loskrijgen van de Lever van de as, check of er geen konische bus zit aan de zijkant om die lever vast te zetten. Dit is op sommige 915 bakken gebruikt maar staat niet altijd in de manuals/PET (Ask me how I know … Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn 1978 SC)

            Ter info, het gaat hierover:

              Op http://www.autoatlanta.com/porsche-parts/911-78-83/301-05.php , zie je een van de onderdelenschetsen die er op internet te vinden zijn over componenten die aangepakt moeten worden om een nieuwe ontkoppelingshulpveer te plaatsen.
              Op een as (de bell crank, nr 2) op deze schets) zitten de clutch release lever (13) en de clutch positioning lever (op de schets nr 18 change lever genoemd). Die levers moet je er af halen. Daarvoor moet je een circlip onderaan verwijderen, en de twee levers zouden er als het ware moeten afschuiven.
              1) Eerst een vraagje waar ik om praktische redenen wel heel graag een antwoord zou willen op vinden. U ziet dat er op de schets op de as een “seal” zit boven de clutch release lever. Niet tussen de clutch release lever en de positioning lever, terwijl er bij mijn wagen daar wel ook een seal zit (of zat, helemaal vergaan en ook kapot door de verwijderingsmaneuvers). Mijn vraag is dus: hoor ik daar wel weer een nieuwe seal te steken (zoals het op mijn wagen was) of niet (zoals op de schets)? Heeft er iemand de originele Porsche workshop manuals en zeggen die daar iets over?
              2) Een mededeling. Die twee levers zouden gewoon van die as moeten afschuiven. Ik heb er uren over gedaan om de clutch release lever nu nog maar voor de helft te laten zakken. Met heel mijn gewicht daaraan een twintig tal keer wat over en weer draaien (wat in het begin zelfs helemaal niet kon, tenzij het verschuiven van een cmtje met een zware hamer) brengt de lever misschien een halve mm naar beneden… Wat er dus op papier een eenvoudige procedure lijkt (moertje losdraaien om kabel te kunnen losdraaien, clip verwijderen en twee hendels af een as schuiven), heeft mij nu al een vijftal uur gekost…) Enfin, toch blijf ik gelukkig dat ik daar al zit. Ik hoop dat het heropbouwen stukken vlotter zal gaan.

                [quote=”Hendrik” post=134278]kleine kastenteufel (waar heb je die naam gevonden?) [/quote]

                Click 💡 😉

                  Vertel me daar wat,zo’n dom moertje kan dikwijls een echte ellende zijn :bounce: :bounce:

                  Misschien moet je er ook eens aan denken om gelijk de koppelings kabel mee te (laten) vervangen 💡
                  Na enige jaren blijken die ook wel moeilijk te gaan doen .

                    Dank voor de tip, kleine kastentenfel (waar heb je die naam gevonden?) over de garage, lijkt mij wel iets voor ons.
                    Over zelf sleutelen, Python: eigenlijk zou ik dat heel graag doen. Maar bij mijn testen vandaag onder de wagen botste ik al op een banaal lijkend euvel maar dat ik maar niet kon overkomen, en dus zal ik hulp nodig hebben. De ontkoppelingskabel loopt onderaan uiteindelijk door een buisje (zie bijlage). Op dat buisje is er schroefdraad getrokken en daar zitten twee moeren van 15 mm op. Door die op dat buisje aan te draaien of te lossen verschuif je die buis over een metalen vork waar die buis in zit. Je moet die moeren kunnen verdraaien om de koppelingskabel te kunnen afnemen om die hulpveer te monteren. Welnu, met een van die twee moeren gaat dat heel vlot, de andere krijg ik geen mm bewogen. En ik heb ook geen middel om de buis goed vast te houden, ik vrees dat die vervormd, platgenepen wordt, als ik daar met een tang op nijp. Vandaar mijn overweging om het toch maar te laten doen al is het mijn grootste wens zelf te sleutelen. Ik kan niet anders dan vaststellen dat het mij niet lukt die moer te bewegen, ook niet met WD40. Lijkt heel erg banaal, een moer verdraaien, maar het lijkt mij nu eenmaal tot mijn grote frustratie echt niet te lukken.

                      Ik weet niet in hoeverre je zelf wil sleutelen maar die hulpveer vervangen is geen rocket science dus is best het proberen waard 💡
                      Kijk hier eens voor deVEER
                      En hier voor de KABEL

                        Garage GELAUDE uit BRUGGE: 050 / 32 09 13.

                          Je had het helemaal goed, Cabrio Wim. Ben eens onder de wagen gekropen. De hulpveer zat er nog wel maar is duidelijk defect. Ze hangt maar aan één kant meer vast, je kan ze dus gewoon los een halve toer om die ene aanhechting om draaien.
                          De wagen staat in De Haan aan zee, het is de eerste keer dat ik hulp zal nodige hebben (heb de wagen pas een maand). Iemand een tip over bij wie ik terecht zou kunnen voor zo’n job (vervangen van de hoefijzervormige hulpveer aan de ontkoppeling, en afregelen van de ontkoppeling daarna) ermee rekening houdende dat we in De Haan ‘zitten’?

                          Dank

                          Ik vermoed ook dat velen die hier als antwoord postten dat de koppeling bij een Porsche zoveel harder is,met een gelijkaardig probleem zitten zonder het te beseffen. Het gaat wel, rijden met zo’n harde ontkoppeling, maar ik vermoed dat het zoveel aangenamer kan. Nu is het echt geen pretje, je zou er bijna tegenop zien.

                            Bedankt, Cabrio Wim, dat lijken mij heel to the point opmerkingen, zoals ik had gehoopt er te krijgen. Geeft blijk van kennis en ervaring terzake. Dank.

                              [quote=”patrickvb” post=131670]Onze Boxster heeft ook een zware koppeling. Bij het overstappen naar de DD een wereld van verschil.
                              Volgens de garagist: ” Normaal, typisch Porsche”.[/quote]

                              Nou stap maar eens in mijn 993S, ze soepel (na vernieuwen)

                              Attachments:
                              • PICT3752_2013-05-20.JPG
                              Wim

                                Wat bij een 915 bak dikwijls het probleem is van een zware koppeling is het ontbreken van de hulpveer onderaan, want valt mij op dat er van de 10 bij 6 geen meer onder zit.

                                Het volgende probleem wat met extra zwaar koppelen te maken heeft is speling op de clutch release cross shaft, dus zeg maar de verticale as die in de bak gaat.
                                Dan trekt hij die scheef en gaat wringen, wat wel eens tot gevolg geeft dat er een arm van de schakelvork binnenin breekt.

                                Verder controleren of de bocht van koppelingskabel goed in lijn in richting van de kabel, en geen extra bocht maakt.

                                  Onze Boxster heeft ook een zware koppeling. Bij het overstappen naar de DD een wereld van verschil.
                                  Volgens de garagist: ” Normaal, typisch Porsche”.

                                    Een verse koppelings-plaat met druk-lager en druk-groep zal wel verschil maken. Maar eentje die er al 20-jaar inzit zal ongetwijfeld een stuk zwaarder gaan 😉

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 36)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.