Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 911 › Harde ontkoppeling
- Dit onderwerp bevat 36 reacties, 21 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 11 jaren, 7 maanden geleden door Url.
-
MakerDiscussie
-
20 mei 2013 om 01:30
Ben een totale neofiet op Porscchegebied. Gisteren zijn wij onze oldtimer rode Porsche 911 SC cabrio mogen gaan afhalen. Wat opvalt is dat het zo’n corvé is om de ontkoppelingspedaal in te duwen, geen “damesactiviteit”. Ik ben al een beetje gaan opzoeken of daar iets aan te doen valt: nieuwe ontkoppelingskabel, nieuwe helperveer voor de ontkoppeling,… Maar dan komt de bedenking van mijn zoon: is dat niet normaal voor een sportwagen, zo’n harde koppeling? Hoe zit dat eigenlijk? Is jullie ontkoppelingspedaal ook zoveel harder in te drukken dan die van een doorsnee moderne gewone wagen? En zo niet, enig idee aan wat zo’n harde koppelingspedaal waarschijnlijk ligt?
Dank, Hendrik
Attachments: -
MakerDiscussie
-
Hey Hendrik,
Heb je de afmetingen van dat veertje al eens bekeken tegenover de hefboom van je koppelingspedaal en aan je versnellingsbak?
Ik denk niet dat die veer iets zal verlichten.
Zoals al gezegd, de drukgroep kan vel uitmaken, maar die vervangen is iets meer werk dan dat veertje.
Ik heb net alles vervangen en het gaat wel ietsje soepeler maar ja, de charmes van mijn oldie :engeltje:[quote=”Hendrik” post=131627]kan die dan door de ouderdom niet slapper zijn geworden, en zo minder “helpen”, zonder dat je dat uiterlijk kan zien?[/quote]
Net als bij oudere mannetjes, zou kunnen veer is niet echt duur ❗
Wel, ik blijf mij toch afvragen of die helperveer daar iets mee te maken kan hebben. Ik zal er eens onder kruipen om te zien of die geen tekens van breuk vertoont. Maar waarom dient deze veer eigenlijk? Is dat om de koppelingspedaal terug achteruit te helpen komen? Of is dat inderdaad om te helpen bij het ontkoppelen? En in dat laatste geval zou er wel een logica zitten in de link met mijn “probleem”. Maar stel nu dat die niet gebroken is, kan die dan door de ouderdom niet slapper zijn geworden, en zo minder “helpen”, zonder dat je dat uiterlijk kan zien?
Je zou kunnen kijken op de koppelingskabel of de nylon binnenmantel niet versleten is.
Als deze niet versleten is en de staalkabel heel is dan is het zottigheid om de kabel te vernieuwen.
Zelfde als de ronde hulpveer als deze niet gebroken is lekker laten zitten.Je moet wel kijken of die goed is afgesteld dit moet je echt volgens de boeken doen. ( dit helpt wel )
Het wordt nooit zo’n lichte bediening als bij de jongere (auto’s) Porsche deze werken veelal met dubbel massa vliegwiel.
Heeft met de koppelings-plaat niets van doen. Hydraulisch of op kabel. Het gaat om de druk-groep, en de een is zwaarder dan de ander.
goed voor de koppeling , gevaarlijk voor het gas (flitsers)[quote=”WES-RS” post=131528]Dit maakt de koppeling ook soepeler én is goedkoper dan een nieuwe…
[/quote]
De koppeling met een kabel is altijd harder dan met hydraulische bediening en je moet niet vergeten dat je met een auto rijd die ongeveer 30 jaar is….. En dan nog met een pedaal die anders ingeplant staat dan een gewone auto 😎
Maar dat maakt het rijden met een 911 juist zo speciaal. Het is een auto waar in gewerkt moet worden :driver:
Niet voor watjesBij mijn weten is dit NIET normaal, bij het afstellen van mijn koppeling had ik het ook dat deze echt zeer hard was. Dit komt omdat de hulpveer niet of amper gebruikt wordt bij het intrappen.
Je kan hier wat info vinden over hoe deze correct moet afgesteld worden samen met de koppelingskabel.
Succes er mee 😉
Mijn 928 trapt toch ook heavy en enkele weken geleden verschoot een familielid toch ook van de zware koppeling in een Ferrari, zal dus wel normaal zijn zeker.
not 4 pussies hé 😀[quote=”snoer 964″ post=131518][quote=”Molen934″ post=131483]Volgens mij kan dit best soepel gaan, heb ook 8 jaar een SC bereden en na het vernieuwen van de koppeling ging hij best soepel.
Bezit nog een 993 S en de koppeling kan je met je pink induwen :mrgreen:[/quote]Ik heb ook alles laten vernieuwen van koppeling en zo bij mijn 993 ,deze is soepeler geworden maar met je pink zal je deze niet indrukken ,zelf met je duim zal dit al moeilijk gaan hoor .En bij mijn sc en 964 zelfde verhaal .ik denk dat je de koppelings druk van een P niet kan vergelijken met een doorsnee wagen van nu ![/quote]
Bedoel natuurlijk bij wijze van spreken, maar gaat zeker net zo soepel als een “normale” BMW of VW :salut:
Dit maakt de koppeling ook soepeler én is goedkoper dan een nieuwe…
Ee nieuwe koppeling monteren is geen zekerheid ,soms zijn ze minder hard een andere keer het zelfde.
Dat was toch volgens mijn garagist (Luc Devos ,Ieper )Als je het boek 101 projects foor your Porsche 911 leest dan staat daar dat je onverwacht veel resultaat kan hebben van de vernieuwing van je ontkoppelingskabel en van je onkoppelingshelperveer. Nu vermoed ik dat hier wel techneuten zullen op het forum zitten die in staat zijn te bedenken of dat specifiek voor het “probleem” van zo’n harde vering iets zou kunnen uitmaken. Zijn dingen die niet hemelsveel geld kosten (koppeling zelf werd 10 jaar geleden, 15.000 km geleden nog helemaal vernieuwd) maar waar ik toch liever zou afblijven als dat geen redelijke kans geeft op beterschap. Ik heb wel gezien dat dat acoordeonrubber beschermingskapje op het eind van de kabel (onder de auto) er heel erg vergaan uit ziet, dat zal dus allicht niet vernieuwd zijn 10 jaar geleden. Maar het is niet noodzakelijk dat dat het probleem uitmaakt gewoon omdat het er oud uit ziet…??? Iemand een idee of vervanging van de kabel en/of de veer iets voor specifiek dat probleem (zeer hard aanvoelende koppelingspedaal) een verschil zou uitmaken?
[quote=”Molen934″ post=131483]Volgens mij kan dit best soepel gaan, heb ook 8 jaar een SC bereden en na het vernieuwen van de koppeling ging hij best soepel.
Bezit nog een 993 S en de koppeling kan je met je pink induwen :mrgreen:[/quote]Ik heb ook alles laten vernieuwen van koppeling en zo bij mijn 993 ,deze is soepeler geworden maar met je pink zal je deze niet indrukken ,zelf met je duim zal dit al moeilijk gaan hoor .En bij mijn sc en 964 zelfde verhaal .ik denk dat je de koppelings druk van een P niet kan vergelijken met een doorsnee wagen van nu !
Anoniem20 mei 2013 om 10:59Je hebt nog de 915 bak onder uw auto en daar is de koppeling enkel met een kabel en dus idd redelijk zwaar pompen…
Bij de G50 bak heb je een hydraulisch ondersteunde ontkoppeling wat het heel wat beter maakt maar zelfs hier kan het hard duwen zijn.
Mijn G50 ontkoppelt veel zwaarder dan die van een kennis van mij. Wss kan het heel wat verbeteren met een nieuwe koppeling maar das natuurlijk een persoonlijke keuze hoeveel € je daar voor over hebt als de koppeling verder nog goed zijn werk doet hé….
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.