Hardheid koppeling 996 tov 996TT en 964

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Hardheid koppeling 996 tov 996TT en 964

  • Maker
    Discussie

  • Lode Nulens
    Deelnemer

      Beste forumleden

      Ik ben het pad van een 964 verlaten en op zoek gegaan naar een mooie 996 omdat ik de wagen als daily driver ga gebruiken. Ik heb een mooie zien staan (optie voor 2 dagen genomen) maar zit met de volgende vraag:

      de wagen heeft een dikke 100.000km op te teller staan, maar de koppeling is een heel stuk stugger dan die van vb. een 996TT of 964 waarmee ik recentelijk gereden heb. De wagen schakelde anders wel perfect.

      Kan dit wijzen op een bijna versleten koppeling of is dit normaal dat het zwaarder is bij een 996 3.6?
      Zou een OPC de opmerken/meedelen als je een AKK laat doen (eventueel als to do)?
      Met welk budget moet ik ongeveer rekening houden mocht ik naderhand de koppeling toch moeten vervangen?

      Bedankt voor een eventuele reactie.

      Met vriendelijke groet

      L

    15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
      • Ik vermoed dat het inderdaad die veer is. Bij Carrera Motors zeiden ze me dat hij afgebroken in de auto ligt, dus ik denk dat hij niet bewust weggehaald werd. Ik doe een update van de post van zodra de veer vervangen is.

        Greetz

        L

          [quote=”stefx911″ post=124924]Koppeling 996 moet zeer soepel zijn, indien niet is ze aan het verslijten of aan vervanging toe…

          En BTW, een 964 als Daily driver is perfect te doen, en ik spreek uit ervaring ;-)[/quote]

          Misschien heeft de eigenaar er de ‘helper spring’ uit gehaald ?

          De koppeling op mijn 996 was ook zacht, maar vond het nogal ‘vaag’ aanvoelen, dus heb die helper spring verwijderd : veel stugger nu, maar voelt wel preciezer.

            @RODONDO/jochen: om een beetje geloofwaardig over te komen, toch al een tipje van de sluier 😉

            WP_20140125_001.jpg


            @patrickvb
            : de veer is nog nog niet vervangen

              Soms zit het mee en soms zit het tegen :first:

                Tip is dus eigenlijk zo slecht nog niet ? :sarcastisch 3000 euro heb ik al gelezen, +/- 60000 km en versleten….

                  [quote=”Lowie9xx” post=156393]daar wisten ze mij te vertellen dat de veer van mijn koppeling(spedaal) gebroken was en dat het daardoor was dat de koppeling zo zwaar is.
                  [/quote]
                  Nu we toch om foto’s bedelen … kan je die gebroken veer fotograferen?

                    Ik geloof alleen wat ik zie… Jij hebt geen Porsche. :sarcastisch

                      :applaus: + Foto’s 😆

                        :up: :up: :up:

                          Een kleine update van dit oude topic. De 996 waarvan sprake heb ik vorig jaar in maart gekocht (ja ik weet het, foto’s, ik doe mijn best :engeltje: )

                          Deze week ben ik op onderhoud geweest bij Carrera Motors: daar wisten ze mij te vertellen dat de veer van mijn koppeling(spedaal) gebroken was en dat het daardoor was dat de koppeling zo zwaar is. Er werd een korte testrit gemaakt en de koppeling zelf werkt goed enkel zeer hard (wat ik zelf ook al ervaren heb). Ondertussen ben ik eigenlijk al gewend (wat extra spieren voor het linker been 😉 )

                          Positief: ik moet momenteel de koppeling voorlopig niet vervangen. Die veer (nog te bestellen), kost niet veel en zit er in een half uur in.

                          Wou ik even laten weten…

                          Greetz

                          L

                            Harley,

                            Dan is hij niet goed gemaakt, denk alleen de plaat vernieuwd.
                            Heb ook 8 jaar een 964 gehad en kort na de aanschaf alles vernieuwd, drukgroep, vliegwiel (kostbaar) druk en toplager en hij was perfect :up:

                              Beste Lowie
                              Ik heb een prachtige 964 gehad waarvan de koppeling ellendig zwaar te bedienen was.
                              Ook het aangrijppunt kwam zeer plots in.
                              Moest altijd opletten anders sloeg de motor af bij het wegrijden.
                              Bij een hele dag met veel files was het bijna ondoenlijk en was ik s’avonds blij dat ik thuis was.
                              Had op zeker moment last van een “plakkende” koppeling.
                              De wagen niet gekocht bij opc geel maar kosteloos nieuwe koppelingsplaten.
                              Daarmee was de zware koppeling echter niet opgelost wel het “plakken”.
                              Dus het was normaal of mijn linker been was te zwak voor een Porsche!!!!
                              Schakelen is sportiever maar ivm dit voorval heb ik nu gekozen voor een tiptronic.

                                Thanx all!

                                Volgende vrijdag (na akk) misschien meer nieuws 😉


                                @mvn17997
                                : ‘t is niet die in Kuurne, ‘t is bij een partikulier

                                @stefx911
                                : ik weet het, maar toch gekozen voor iets dat wat goedkoper is in onderhoud en wat recenter… misschien komt er ooit nog wel een 964 in huis… maar niet als daily

                                  Koppeling 996 moet zeer soepel zijn, indien niet is ze aan het verslijten of aan vervanging toe…

                                  En BTW, een 964 als Daily driver is perfect te doen, en ik spreek uit ervaring 😉

                                    [quote=”Mushroom” post=124748]Mijn koppeling is een paar maand geleden vervangen, prijskaartje rond de 3000 Euro.
                                    Toen ik van mijn Beetle vervangwagen in de 996 stapte was’t precies of ik reed met een vrachtwagen, zo zwaar…
                                    996 (en Porsche in ‘t algemeen) koppelingen zijn vrij hard.[/quote]

                                    Zeker een tijd niet met een truck gereden ❓
                                    Een Daf met 16 versnellingen, de koppeling wordt geholpen door lucht en gaat soepel.
                                    Denk dat de meeste (nieuwe) trucks zijn voorzien van een automaat.
                                    Heb zelf nog gereden met een Daf truck met een rechte bak, dus geen synchro dat was werken kan ik je zeggen maar wel mooi :driver:

                                  15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 28)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.