Hardheid koppeling 996 tov 996TT en 964

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 996 Hardheid koppeling 996 tov 996TT en 964

  • Maker
    Discussie

  • Lode Nulens
    Deelnemer

      Beste forumleden

      Ik ben het pad van een 964 verlaten en op zoek gegaan naar een mooie 996 omdat ik de wagen als daily driver ga gebruiken. Ik heb een mooie zien staan (optie voor 2 dagen genomen) maar zit met de volgende vraag:

      de wagen heeft een dikke 100.000km op te teller staan, maar de koppeling is een heel stuk stugger dan die van vb. een 996TT of 964 waarmee ik recentelijk gereden heb. De wagen schakelde anders wel perfect.

      Kan dit wijzen op een bijna versleten koppeling of is dit normaal dat het zwaarder is bij een 996 3.6?
      Zou een OPC de opmerken/meedelen als je een AKK laat doen (eventueel als to do)?
      Met welk budget moet ik ongeveer rekening houden mocht ik naderhand de koppeling toch moeten vervangen?

      Bedankt voor een eventuele reactie.

      Met vriendelijke groet

      L

    13 reacties aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
      • 3000,- euro 😯 Echt waar ❓

          Mijn koppeling is een paar maand geleden vervangen, prijskaartje rond de 3000 Euro.
          Toen ik van mijn Beetle vervangwagen in de 996 stapte was’t precies of ik reed met een vrachtwagen, zo zwaar…
          996 (en Porsche in ‘t algemeen) koppelingen zijn vrij hard.

            [quote=”Ghost” post=124668]Ik vind die van de 996 GT3 best meevallen hoor.[/quote]

            Bij mijn GT3 is het goed te doen maar het verschil met de 993 is ENORM die kan je met je pink induwen ❗

              Mogen we weten welke 996 je op oog hebt? Ben recentelijk meerdere gaan kijken en heb finaal aangekocht bij Kuurne motors.

              Die bij Bavaria motors staat heb ik zo mijn bedenkingen bij. Heb hem zelf echter niet gaan kijken.

                Gezien de km stand is dan wel aan vervanging toe. Kost bij een 996 pak um beet 1400.- euro incl alles. De RMS seal kan dan meteen meegepakt worden. Kost een paar tientjes.

                  De koppeling werd volgens de verkoper nog niet vervangen, er zijn ook geen aanwijzingen in de facturen dat dit wel zou gebeurd zijn, dus ik denk wel dat dit klopt.

                    gelieve op rechtstreeks antwoord niet te quoten, dit ivm leesbaarheid topic.

                    Gezien de kilometerstand moet je rekenen op het vervangen van de koppeling tenzij de verkoper of daarvoor al vervangen zou zijn. Voor de periode dat de auto in onderhoud was bij Porsche kan je dit gewoon opvragen. Ik zou echter rekenen op vervangen. Meeste vervangingen gebeuren rond de 100k dacht ik.

                      Bedankt voor de feedback! :hail:

                      Ik vermoed dat de koppeling mogelijks best zal vervangen moeten worden. De verkoper is heel open en eerlijk geweest over de staat van het voertuig, maar hij geeft mee dat de koppeling van de wagen altijd al zo zwaar geweest is (hij heeft er zelf 25000km mee gereden als tweede eigenaar, voordien Porsche Approved gekocht bij OPC). Ik zal bij AKK expliciet vragen of de koppeling zwaarder is dan gebruikelijk.

                      Enig idee van benodigd budget hiervoor mocht ik de koppeling laten vervangen?
                      En is het dan aan te raden om ineens preventief de IMS bearing en RMS te vervangen (ondanks dat het een fase 2 van de 996 betreft)?

                      Groeten

                      L

                        Heb ooit met een 996 MK2 een proefrit gedaan en de koppeling was abnormaal zwaar in bediening. Natuuuurlijk normaal volgens de verkoper ! Niet geloven. 996 koppeling moet “smooth” in bediening zijn. Bij een AKK moet men wel kunnen zeggen dat het gevoel abnormaal is. uiteraard kunnen ze niet in de motor kijken, of in een glazen bol.

                          ik moet wel zeggen dat zulke stugge koppelingspedalen eigenlijk wel snel wennen. Iedere keer als ik mijn Boxster S destijds voor onderhoud binnengestoken had, schrok ik me nadien te pletter als ik voelde hoe verschrikkelijk hard dat koppelingspedaal was, het verschil met bvb de Polo 1.0 die ik als vervangwagen meegekregen had was hilarisch! Maar na enkele kilometers was ik er alweer vertrouwd mee. Ik kan me dus best voorstellen dat je tijdens een korte testrit niet de tijd krijgt er aan te wennen, en dat het dus even schrikken is…

                            Als ik het verhaal van de TS zo lees denk ik meteen aan een versleten ‘koppeling’. Meer specifiek aan de drukgroep en pris as lager. Heb dat ooit ook gehad en met een nieuwe set is dat een wereld van verschil. Een (goede Porsche) garagist moet dit meteen herkennen 💡

                              Ik vind die van de 996 GT3 best meevallen hoor.

                              De koppeling hydraulisch bediend.
                              Of een AKK U juist gaat vertellen wat er mis is betwijfel ik.
                              Ik had bij de AKK van mijn GT3 de opmerking koppeling ontluchten.
                              Er was op mijn vraag extra aandachtig gekeken naar de koppeling omdat deze niet volledig ontkoppelde naar mijn gevoel.
                              Bij het ontluchten viel het mij op dat de master cilinder olie lekte 🙄
                              Na vervangen van deze cilinder nog niet oké.
                              Daarna de slave cilinder van de versnellings bak gedemonteerd, deze bleek ooit uit elkaar geweest te zijn en verkeerd terug gemonteerd 🙄 met inwendige schade tot gevolg. Was nochtans door een specialist gedaan :bounce: Na montage van een nieuwe slave cilinder was alles oké :relaxman:
                              Dus een AKK kan veel vertellen maar zeker niet alles.

                              Is de koppeling van die auto ooit al een keertje vervangen ❓
                              Misschien is het tijd daarvoor. Ik weet dat de GT3 koppelingen rond de 60 dkm vervangen worden.

                                Beste Lowie,

                                Neem aan dat het geen GT3 is, die gaat inderdaad zwaar.
                                Maar een “standaard” 996 gaat normaal lekker soepel, neem aan dat er wat mee is en wat kan je zelf wel invullen 😉

                                Suc6

                              13 reacties aan het bekijken - 16 tot 28 (van in totaal 28)
                              • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.