Harley G’s 944 S2 cabrio: stap voor stap

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 Harley G’s 944 S2 cabrio: stap voor stap

  • Maker
    Discussie
  • Zoals reeds aangegeven start ik hierbij een nieuwe topic waarin ik mijn “knutselavonturen” wat probeer te verzamelen. De ’44 is 25 jaar oud en heeft op een steenworp of 4 na, de 200.000km bereikt. :driver: Hij is dus gebruikt en dat kan je merken. Er is ook jarenlang in gerookt en dat kan je ook merken :puke: Afgelopen weekend de wagen eens gestofzuigd van binnen en dan kan kom je toch een aantal verbeteringspuntjes tegen…. De lijst ga ik jullie besparen. Tweede werkje was er een goedkope radio in plaatsen en hopen dat alle luidsprekers zouden werken en dat was gelukkig een meevaller.
    nieuweradio-2.jpg
    Twee dingen die mij mateloos stoorden telkens ik in de auto stapte, waren de vieze asbak en de vieze onderkant van de centrale armsteun. Een gekend probleem bij de ’44 is het half afgescheurde deksel maar dat zal ik vervangen. (kost nog geen 20 euro)
    asbakjevoor.jpg
    Roest en asse
    onderkantarmsteunvoor.jpg
    Asbakje uit de wagen gehaald, plastiek afdekking verwijderd en azijn in gegoten.
    asbakjetijdens.jpg
    Het klepje heb ik met de Dremel en een zacht borsteltje zo goed mogelijk proberen proper te krijgen.
    asbakjena.jpg
    Het resulaat mag er zijn, vind ik. Het ziet er niet nieuw uit maar de hoeft ook niet in een 25-jarige auto. Het is wel properder en dat is wat telt.

    Er heeft ooit iets gekleefd tegen de onderkant van de armsteun maar wat is niet duidelijk. Wel lag er nog een zwart dun doekje in de middenconsole dat, toeval of niet, nagenoeg dezelfde afmeting had. Armsteun dus wat properder proberen te maken.

    onderkantarmsteuntijdens.jpg
    en dan het doekje erop gekleefd.

    onderkantarmsteunna.jpg
    Later ga ik er misschien wel iets anders (lees dikkere stof) tegen plakken maar voor op korte termijn is dit alvast een stuk properder.
    Het leder van de armsteun zelf had heel opvallende diepe krassen maar met wat zwarte schoensmeer is dat ook weer iets mer gecamoufleerd. (heb helaas geen foto’s) Nieuw vragen ze hier al snel +200 euro voor. 😯 Ooit zal ik mss eens proberen om het zelft van nieuw leer te voorzien.
    Nog een vervelend iets,was de niet werkende binnenverlichting. Eerste reflex is het lampje doormeten maar toen dat inorde bleek te zijn, ben ik op zoek gegaan naar de zekeringsdoos. En ja hoor, zekering nr 11 van 15A was stuk. Ik was aangenaam verrast door de ingebouwde zekeringtester in de zekeringsdoos. :up:
    Helaas ging het licht niet aan als de deur van de chauffeur open ging en wel als die van de passagier opende. Effe snel de deurkontakten omwisselen, dacht ik. Aheum, na een half uur (of zelfs langer) prutsen werken ze allebei en ik weet eigenlijk niet hoe ik het gedaan heb 😳
    Jammer dat het lichtje van het motorcompartiment niet werkt alhoewel het niet stuk is.

15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 129)
      • 😳 Ondertussen weer niets meer gedaan aan de 944. Heb hem wel binnengebracht bij ROCA OCS (waar ik heb gekocht heb) en het gekraak zou te wijten zijn aan een losgekomen bout van de ophanging.
        Verder maakt treedt er bij koudstart een korte “schreeuw” op die wellicht door de starter veroorzaakt wordt. Op termijn gaat die dus moeten vervangen worden.
        Wat wel kostelijker is, blijkt de versleten wiellager(s) achteraan te zijn. Lijkt met niet zo eenvoudig zelf te vervangen als je niet over de juiste tools beschikt dus dat laten we dan maar aan de specialist over.
        En zo zijn er nog wat kleine dingen die moeten hersteld worden…. tja, het is een projectje voor iets, hé. :engeltje:

          zodra je het luikje open hebt, motor laten draaien of minstens contact aanzetten 💡

            Zal ik morgen eens inspecteren. Bedankt! :up:

              de naftbak zit achteraan boven de versnellingsbak. heb je het inspectieluik van de benzinepomp al eens open gehad om de staat van de leidingen daar te checken? benzinegeur kan langs meerdere plaatsen onder de auto in de auto binnen dringen, maar niet via de uitlaat. uitlaatgassen kunnen wel via dezelfde wegen naar binnen … KLIK

                Als ik op de schikdemper duw, hoor je een zacht piepend geluid. Alsof er een rubber tegen metaal schuurt. De andere kant heeft het niet. Het is natuurlijk anders wanneer de auto erop inwerkt. In het begin leek het alsof het van het dashbord kwam maar het komt duidelijk van rechsts vooraan. Vooral als je open rijdt hoor je het heel goed. Bij optrekken, remmen, links en rechts sturen….
                De benzinegeur komt in ieder geval niet van het motorcompartiment. Kan dit via de uitlaat ook komen?

                  [quote=”Harley G” post=234386]… Voor de rest merk ik een benzine geur op als ik met wagen rijd en is er iets mis met de ophanging rechts vooraan. Krakende amortiseur denk ik. Wat moet ik daar mee aanvangen? [/quote]

                  ik had bij de boxster sinds kort ook een krakend/piepend geluid bij elke serieuze stuurbeweging. hoe langer de rit, hoe erger het werd.
                  eens op de brug en de ophanging gedemonteerd, bleek het kogelgewricht van de RE wishbone vooraan de boosdoener. en ik weet dat de kogellager van het LI voorwiel ook moeten vervangen worden. ik weet dus wat gedaan …

                  wat ik hiermee wil zeggen: dit was het laatste van wat ik kon vermoeden waar de oorzaak zou zitten.
                  jij denkt dat het de schokbreker is, maar het kan evengoed een toplager/of versleten rubber zijn in de kom bovenop de schokbreker, …
                  gewoon zorgen dat je de juiste diagnose stelt voor je begint te vervangen.

                  idem voor de benzinegeur: alle leidingen nalopen van tank tot motor en vervangen waar nodig. (simpeler gezegd dan gedaan, ik weet het !)

                  Attachments:
                  • 986wishbone.jpg

                    Knap! Het zonnige weer werkt aanstekelijk om wat werken uit te voeren.
                    Goe bezig, Gert.

                      Gisteren voormiddag en deze voormiddag mij bezig gehouden met het vervangen van de flexibel voor de koeling van de alternator alsook een nieuwe dichting op de alternator en de kunststof kap van de koeling.
                      Tijdrovende bezigheid moet ik zeggen. Heb niet van alle stapppen foto’s genomen want als ik bezig ben, ben ik bezig en met vuile handen is dit ook niet echt aan te raden. :bounce: wat heb ik allemaal gedaan: airbox moeten verwijderen, bedrading alternator moeten losmaken om de nieuwe dichting te kunnen plaatsen.
                      De twee bodemplaten onder de motor verwijderd om de flexibel te kunnen bevestigen. Laten we zeggen dat dit alles een slordige 6 uur in beslag heeft genomen. Heb wat oliesporen gezien en ben niet zeker of ze van de servo komen. Heb alles gereinigd zodat ik het een beetje in het oog kan houden.
                      Voor de rest merk ik een benzine geur op als ik met wagen rijd en is er iets mis met de ophanging rechts vooraan. Krakende amortiseur denk ik. Wat moet ik daar mee aanvangen?
                      Enkele sfeerfoto’s :coolness:

                      image-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22.jpeg

                      image-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23.jpeg

                      image-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24.jpeg

                      image-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24-25.jpeg

                      image-2-3-4-5-6-7-8-9-10-11-12-13-14-15-16-17-18-19-20-21-22-23-24-25-26.jpeg

                        Stap voor stap beginnen muizenstapjes te worden…. Iets te veel andere beslommeringen gehad en nog voor de boeg. Zaterdagochtend dan toch eindelijk eens een droge ochtend dus de wagen buiten gereden, opgekrikt en met dank aan Boxsterwalter zijn assteunen de wielen gedemonteerd om te laten balanceren. Ook deze waren slecht te noemen. Heb dan maar meteen offerte laten maken voor 4 zomerbanden voor op de dandere cup 2 velgen.
                        Uiteraard eventjes testrit gedaan op de E19 en dat lijkt al een hele verbetering te zijn. Bij het verlaten van de snelweg kon ik het mij niet laten om het dak open te zwieren…. Dus ja, ik was die bij een graad of 6 zaterdagvoormiddag met zijn dak open reed en dat voelde fantastisch! :coolness:
                        Had ook nog de achterbumper eventjes snel proberen te verwijderen maar dat lukte niet echt. Toch maar eerst eens het werkplaatsboek raadplegen alvorens we brokken maken… Komende 3 weken zal er niets meer aan gebeuren buiten eens kuisen. Weet nog niet of ik op 20 maart met de 944 ga komen of de Boxster….die laatste staat ook al te lang stil…. :think: :think:

                          Gewoon DOEN , ge ziet wel dat ge meer kunt dan da ge denkt
                          Ik was ook zo, ben ook begonnen zonder ervaring
                          Heb er nu nog géén zenne !!

                          Maar stillekes aan groeit ge daar in mee
                          Komt wel goed en anders begint ge gewoon opnieuw 😀

                            :up:

                              heb hetzelfde probleem, een tekort aan zelfvertrouwen soms om iets aan te pakken maar dankzij een goede kennis hier durf ik toch al veel meer :happydance: :up:

                                Toch plezant je auto stap voor stap beter maken en leren kennen… Op den duur ken je die van binnen en vanbuiten…
                                Boe Gezig!

                                  Ik wil die zilveren weleens testen…. 😈

                                15 reacties aan het bekijken - 61 tot 75 (van in totaal 129)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.