Harley G’s 944 S2 cabrio: stap voor stap

Home Forum Porscheforum Technisch Watergekoelde Porsches 944 Harley G’s 944 S2 cabrio: stap voor stap

  • Maker
    Discussie

  • Gert
    Deelnemer

      Zoals reeds aangegeven start ik hierbij een nieuwe topic waarin ik mijn “knutselavonturen” wat probeer te verzamelen. De ’44 is 25 jaar oud en heeft op een steenworp of 4 na, de 200.000km bereikt. :driver: Hij is dus gebruikt en dat kan je merken. Er is ook jarenlang in gerookt en dat kan je ook merken :puke: Afgelopen weekend de wagen eens gestofzuigd van binnen en dan kan kom je toch een aantal verbeteringspuntjes tegen…. De lijst ga ik jullie besparen. Tweede werkje was er een goedkope radio in plaatsen en hopen dat alle luidsprekers zouden werken en dat was gelukkig een meevaller.
      nieuweradio-2.jpg
      Twee dingen die mij mateloos stoorden telkens ik in de auto stapte, waren de vieze asbak en de vieze onderkant van de centrale armsteun. Een gekend probleem bij de ’44 is het half afgescheurde deksel maar dat zal ik vervangen. (kost nog geen 20 euro)
      asbakjevoor.jpg
      Roest en asse
      onderkantarmsteunvoor.jpg
      Asbakje uit de wagen gehaald, plastiek afdekking verwijderd en azijn in gegoten.
      asbakjetijdens.jpg
      Het klepje heb ik met de Dremel en een zacht borsteltje zo goed mogelijk proberen proper te krijgen.
      asbakjena.jpg
      Het resulaat mag er zijn, vind ik. Het ziet er niet nieuw uit maar de hoeft ook niet in een 25-jarige auto. Het is wel properder en dat is wat telt.

      Er heeft ooit iets gekleefd tegen de onderkant van de armsteun maar wat is niet duidelijk. Wel lag er nog een zwart dun doekje in de middenconsole dat, toeval of niet, nagenoeg dezelfde afmeting had. Armsteun dus wat properder proberen te maken.

      onderkantarmsteuntijdens.jpg
      en dan het doekje erop gekleefd.

      onderkantarmsteunna.jpg
      Later ga ik er misschien wel iets anders (lees dikkere stof) tegen plakken maar voor op korte termijn is dit alvast een stuk properder.
      Het leder van de armsteun zelf had heel opvallende diepe krassen maar met wat zwarte schoensmeer is dat ook weer iets mer gecamoufleerd. (heb helaas geen foto’s) Nieuw vragen ze hier al snel +200 euro voor. 😯 Ooit zal ik mss eens proberen om het zelft van nieuw leer te voorzien.
      Nog een vervelend iets,was de niet werkende binnenverlichting. Eerste reflex is het lampje doormeten maar toen dat inorde bleek te zijn, ben ik op zoek gegaan naar de zekeringsdoos. En ja hoor, zekering nr 11 van 15A was stuk. Ik was aangenaam verrast door de ingebouwde zekeringtester in de zekeringsdoos. :up:
      Helaas ging het licht niet aan als de deur van de chauffeur open ging en wel als die van de passagier opende. Effe snel de deurkontakten omwisselen, dacht ik. Aheum, na een half uur (of zelfs langer) prutsen werken ze allebei en ik weet eigenlijk niet hoe ik het gedaan heb 😳
      Jammer dat het lichtje van het motorcompartiment niet werkt alhoewel het niet stuk is.

    15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 129)
      • kan zijn dat de oorzaak van de onbalans ligt bij het lang stilstaan > plat vlak aan de banden.
        leg ze nu zonder gewicht van de auto een week aan de kant met 3 bar druk er op. zet ze er dan terug onder met de juiste druk en als ze dan nog trillen laat ze in een bandencentrale checken.

          Pfieuw. Drukke periode achter de rug en vandaag eindelijk te tijd gevonden om de Boxster te kuisen (ze slaapt nu buiten en de 944 binnen) en een poging om het probleem van het slecht sluitend raam te bekijken. Volgens mij zit ik met een dubbele oorzaak. Het raam dat misschien net niet hoog genoeg sluit en de rubber van het dak die duidelijk niet goed zit en een opening laat met het raam.
          Ook de deurrubber aan het raam zit niet goed. Er klopt iets niet. Deze wringt te hard. Anyway na wat zoeken, niets kunnen verbeteren en dan maar besloten om de deur gerug aan te kleden. Alles was er af. Eerst een hoop gepruts om bepaalde vijzen op hun plaats te krijgen, alles netjes vastgezet om dan tot de vaststelling te komen dat het portier niet meer open kon. :bounce: alles terug gedemonteerd, kleine aanpassing gedaan en alles teruggeplaatst. :up:
          Een snelle wasbeurt gegeven en dan de CUP2 velgen van deepee vooraan geplaatst om te kijken of deze ook zoveel trillingen zouden genereren bij +100km/h. De test was voor morgen gepland maar nadat ik met de Boxster ff naar de nieuwe 911 was gaan kijken bij PCM dan toch maar besloten om de banden te testen. En ja hoor! :driver: :up: Geen spoor van trilling te bespeuren bij +100km/h. Ook bij 120 en iets meer :engeltje: niks, noppes, nougabollen!
          Merci deepee voor het uitlenen van de banden! Zou ik met mijn set naar de bandencentrale rijden voor balancering of zou ik er mee blijven rijden in de hoop dat het beter wordt? Zou ook kunnen te wijten zijn aan langdurige stilstand volgens sommigen. Ik weet het niet goed.

            :think: hmm, ik kan eens proberen. Heb hier nog wat contactspray staan maar ik geloof er niet echt in. Zal voor in het weekend zijn. De zetelverwarming zal ik ook eens van dichterbij moeten bekijken…

              :think: hmm, ik kan eens proberen. Heb hier nog wat contactspray staan maar ik geloof er niet echt in. Zal voor in het weekend zijn. De zetelverwarming zal ik ook eens van dichterbij moeten bekijken…

                je kan de potentiometer eens doorlussen want wss zit het probleem daar. ik kan moeilijk geloven dat bij alle 944’s de lampjes zo verzwakken na verloop van tijd.
                voor je die zou gaan vervangen hem eerst eens inspuiten met electro-cleaner wil al eens helpen (ze bestaan in diverse merken)

                  je kan de potentiometer eens doorlussen want wss zit het probleem daar. ik kan moeilijk geloven dat bij alle 944’s de lampjes zo verzwakken na verloop van tijd.
                  voor je die zou gaan vervangen hem eerst eens inspuiten met electro-cleaner wil al eens helpen (ze bestaan in diverse merken)

                    Verlichting van tellerpartij ook bij mij heel zwak vooral rechterkant, zelfs met draaikolk op max. Dacht al dat er daar iets stuk was maar blijkbaar niet dan. Drup zal wel met oplossing komen lees ik als ‘m niet in Toscane zit tenminste :respect2:
                    M’n dakrail vertoont ook wel wat roest, ben zinnens nieuwe kap te laten zetten dus zelf niet aan prutsen maar carboncopy zie ik wel zitten :think:

                      Verlichting van tellerpartij ook bij mij heel zwak vooral rechterkant, zelfs met draaikolk op max. Dacht al dat er daar iets stuk was maar blijkbaar niet dan. Drup zal wel met oplossing komen lees ik als ‘m niet in Toscane zit tenminste :respect2:
                      M’n dakrail vertoont ook wel wat roest, ben zinnens nieuwe kap te laten zetten dus zelf niet aan prutsen maar carboncopy zie ik wel zitten :think:

                        Ah, laat me weten hoe het in Hulst was. Heb daarstraks nog een pb naar Wim gestuurd om eens te polsen of dat die “interessant” zijn. Ga ook weleens tot daar bollen in de komende weken als daar iets te rapen valt 🙂

                          Ah, laat me weten hoe het in Hulst was. Heb daarstraks nog een pb naar Wim gestuurd om eens te polsen of dat die “interessant” zijn. Ga ook weleens tot daar bollen in de komende weken als daar iets te rapen valt 🙂

                          XXX

                            Dat noemt me een winterhobby Gert. In ieder geval goed bezig :up:
                            Bij Drup zijn 944 is de dash verlichting ook zwakjes.
                            Deze winter er eens ander in zetten. Nu liggen hier de ‘Big Reds’ klaar van een 993 om er onder te schroeven :engeltje: , we gaan mogelijk richting Hulst in de buurt van CCR eens kijken naar 2de hands setje schokdempers, dan kunnen we gelijk alles samen doen remmen en ophanging… :popcorn:

                            XXX

                              Dat noemt me een winterhobby Gert. In ieder geval goed bezig :up:
                              Bij Drup zijn 944 is de dash verlichting ook zwakjes.
                              Deze winter er eens ander in zetten. Nu liggen hier de ‘Big Reds’ klaar van een 993 om er onder te schroeven :engeltje: , we gaan mogelijk richting Hulst in de buurt van CCR eens kijken naar 2de hands setje schokdempers, dan kunnen we gelijk alles samen doen remmen en ophanging… :popcorn:

                                Ook al goe bezig op zondag, toestemming gekregen van TOTMBO?

                                Gert, maak een mal van de dakrail en laat hem maken in carbon. Laat er direct een stuk of 10 maken en verkoop ze door. Denk wel dat er geïnteresseerden zullen zijn.

                                Neem NOOIT de éérste de beste schroevendraaier die je tegenkomt, de juiste schroevendraaier voor de juiste schroef bespaart je een hoop ellende en gevloek.

                                  Ook al goe bezig op zondag, toestemming gekregen van TOTMBO?

                                  Gert, maak een mal van de dakrail en laat hem maken in carbon. Laat er direct een stuk of 10 maken en verkoop ze door. Denk wel dat er geïnteresseerden zullen zijn.

                                  Neem NOOIT de éérste de beste schroevendraaier die je tegenkomt, de juiste schroevendraaier voor de juiste schroef bespaart je een hoop ellende en gevloek.

                                    Allé, na 2 weken nogeens terug beginnen prutsen. Het was geen weer om deepee zijn cupvelgen eens op de 44 te zetten om te zien of de trillingen er nog zouden zijn. Het zal voor een andere keer zijn.
                                    Dan maar besloten om eens naar de verroeste dakrail te kijken. Het onderdeel is nergens niet meer te vinden dus moeten we maar zien dat het roesten kunnen doen stoppen. Een eerste poging om de kleine schroefjes los te schroeven met de eerste de beste kruisschroevendraaier mislukte al. Dan maar wat W40 gespoten, een beter passende kruisschroevendraaier genomen en gelukkig kwamen ze allemaal los.
                                    Helaas zag de onderkant van de rail er nog slechter uit dan de bovenkant. Hoog tijd dus dat die er af ging. Ondanks het aanbod van Floere en Fab om de rail te zandstralen, toch maar eventjes de Dremel ter hand genomen om het stuk wat properder te krijgen. De verf vertoonde op verschillende plaatsen blaren met roest eronder. Na een tijd te Dremelen toch maar besloten om naar een vakman van het kaliber van Floere te gaan om zijn mening te vragen en eventueel verder te laten stralen. De rail is op 1 plaats volledig doorgeroest. Advies van een vakman is welkom 🙂 Zit helaas vanaf dinsdag in het buitenland tot vrijdag dus zal het deze week niet kunnen laten stralen.
                                    IMG_3267.JPG

                                    IMG_3269.JPG

                                    IMG_3272.JPG

                                    Vervolgens besloten om eens naar het niet volledig sluitende raam aan chauffeurszijde te kijken. Deurpaneel verwijderd, geleidingen wat ingevet. Nog steeds geen verbetering. Ik kan het raam met de hand nog een kleine halve cm omhoog trekken wanneer de motor nier verder geraakt en dan is ze min of meer goed gesloten. Heb geen idee hoe ik hiermee verder kan. Zie niet onmiddellijk iets om dat bij te regelen.

                                    IMG_3276.JPG
                                    Heb ondertussen de deur nog verder uitgekleed op zoek naar de oplossing.
                                    Ondertussen ook de deurrubber verder losgetrokken want die zat al niet mooi. Restanten van de lijm of siliconen al wat verwijderd.
                                    Zal ik later terug vastzetten maar eerst moet dat verdomde raam goed sluiten.

                                    Zodadelijk eens wat onderdelen bestellen bij RP. Zoals nieuw opbergvak en gasveren voor de motorkap.
                                    Gisteren voor het eerst in het donker gereden en het viel mij op dat de verlichting van de tellerpartij maar zwakjes is met de potentiometer in uiterste stand. Weet niet of dit normaal is. Zal eens moeten vergelijken met die van Floere of Herman.. :think:
                                    Dit zou ik ook graag vervangen zien maar kost belachelijk veel geld en is dan in het zwart. (mag wel in het zwart maar toch..)
                                    Een snede in het leder van het deurpaneel van de chauffeur zou ik ook graag hersteld zien.
                                    Vloermatten bestel ik bij Van Kessel. Lijkt mij de bete optie. Tenzij iemand iets beters weet!?
                                    Tegen de lente moet ik een tonneau (persenning) + windscherm hebben en komt er misschien een volledig inox uitlaat op.
                                    (En ook een nieuwe garage waar ik deftig in kan werken)

                                  15 reacties aan het bekijken - 106 tot 120 (van in totaal 129)
                                  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.