Home › Forum › Porscheforum Technisch › Luchtgekoelde Porsches › 993 › Help – 993 stil gevallen en start niet meer.
- Dit onderwerp bevat 23 reacties, 14 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 10 jaren, 2 maanden geleden door P. Spiessens.
-
Gisteren 993 opnieuw ingeschreven, vandaag mijn nummerplaat, deze avond terug eerste rit.
Na 25 km gereden te hebben, zit ik in 2e aan 4000 toeren en plots valt motor uit en alle lichtjes branden.
Als ik motor opnieuw wil starten, hoor je hem ‘starten’ maar blijft hij steken en begint dus niet opnieuw te draaien… 🙁
Wat zou hier het probleem kunnen zijn?
En op de koop toe is RS Motors nog tot 11/8 gesloten (voor een merk als Porsche vind ik dit niet kunnen…)
Dank voor jullie info!
Groeten,
OlivierBeetje meer tijd doorbrengen op ‘t forum, dan zou je eerste gedacht “DME-relais” geweest zijn…
Hop hop eentje bestellen en daarna weer knallen :applaus:
Dag Mushroom,
Bedankt voor de tip!
Ik vertoef nochtans wekelijks op het forum, maar post misschien niet zo veel :-pIk zal kijken om dit morgen te bestellen.
Ik lees dat de benzinepomp blijft spuiten, onderaan de wagen lag alles droog, of is dit nu een domme vraag? (Ben echt niet technisch onderlegd)Groeten, Olivier
Ik ben ook geen technisch wonder hoor.
Benzinepomp blijft idd spuiten maar die spuit natuurlijk in een gesloten kring, ik veronderstel dat als de benzine zit waar ze moet zitten (maw. de motor bereikt heeft) dat die pomp gewoon in het ijle draait. Ik stel me dat voor als een soort van schoepenrad dat iets teveel speling heeft in zijn behuizing. Is er benzine nodig, dan levert ze dat, is het systeem vol dan is er een soort van retour via die speling.Als ik er compleet naast zit… niet lachen hé? Ik ben compleet gelukkig zo 8)
Btw, bij Rose Passion kosten ze maar 32 Euro. Probeer effe met die lusjes en indien dat het probleem oplost bestel je er direct 2 💡
Hallo, deze morgen bij Joma Parts om 2 DME-relais geweest, top ontvangst en service!
DME- relais geplaatst, terug kunnen starten en ongeveer 10km verder thuis gekomen, motor stil gelegd, 10′ later terug willen starten en wou motor opnieuw niet starten…
4 uur later opnieuw geprobeerd en wou toen wel starten maar 500 meter verder opnieuw stilgevallen.
Vrees dus dat er iets anders fout zit, enig idee?
Zal kijken om wagen eerstdaags binnen te brengen bij garage voor nazicht.
Groeten
Warm / koud zou defecte krukassensor kunnen zijn. Heb ik eens voorgehad, weliswaar niet aan een 993.
Sensors zou best kunnen.
Afstellen is dan misschien al voldoende.
Als de speling te klein of te groot is werken die niet goed.ik zou de ECU gewoon even (laten) uitlezen. dan weet je waar de storing zit en kan je gericht gaan sleutelen.
anders ga je mss verder blijven prutsen aan zaken die niet stuk zijn.Toch bijzonder herkenbare symptomen van een niet goed werkend DME relais. Wel raar natuurlijk als deze juist vervangen is :think:
Bij mij is zoiets al eens de benzinepomp geweest, bougie en nog eens iets anders en alternator
dacht ik. Gelukkig nooit iets echt duurs.Nu zijn er knoeiers aan mijn wagen bezig die geen ruit kunnen plaatsen waardoor ik de laatste
vier maanden als 2 maand zonder wagen heb gezet :what:Zoals reeds vermeld in vorige posts >> symptomen DME relais
Misschien een tip :
De DME relais zal het dus waarschijnlijk niet zijn, maar controleer eens de verbindingen die toekomen en vertrekken aan de DME relais,alsook het eindpunt van de geschakelde contacten.
Dit is natuurlijk moeilijk te controleren tijdens het rijden maar met wat knutselwerk is dit te doen.
Relais (met LED indicator) met houdcontact aansluiten op het eindpunt van het geschakelde contact van de DME relais. Als de wagen stil valt kan je controleren of deze relais nog aangetrokken is of niet. (natuurlijk het sleutelcontact niet volledig afzetten bij het optreden van de fout).Mogelijke oorzaken als het DME gerelateerd is :
-relaissokkel (relais ok maar problemen met contactpunten in de sokkel)
-verbindingen van en naar relaissokkel (overgang bekabeling naar contactpunten relaissokkel)
-onderbreking in de bekabeling
-slechte verbindingen naar de benzinepomp (12V) (87b)
-slechte verbindingen naar de injectoren (12V) (87)
-slechte verbinding naar ground benzinepomp (85b)Attachments:Olivier, bedankt voor de PM.
DME relais met LED indicator bestaat niet.
Om de problemen te analyseren :maak gebruik van een testdraadje met LED en weerstand van +/- 1000 ohm.
1. blijft de DME relais aangestuurd bij contact aan ?
testdraadje parallel over 85 en 86 (polariteit van aansluiting testdraadje is belangrijk). Testdraadje kan je in de sokkel van de DME relais steken en daarna de DME relais inpluggen. Hierdoor kan je controleren of de DME relais aangestuurd blijft tijdens het rijden.
LED blijft aan bij stilvallen wagen >> sturing DME OK
LED uit bij stilvallen wagen >>– ofwel sturing 12V van contact onderbroken
– ofwel slechte ground aansluiting.
om de ground uit te testen kan je de testdraad (zwart) ipv op klem 85 rechtstreeks aansluiten op het chassis, als de LED dan blijft branden is er een slechte ground verbinding naar klem 852. blijft er continue +12V aanwezig op relaissokkel klem 30?
testdraadje (rood) aansluiten op klem 30 en zwart aan chassis wagen.
bij deze test op de sokkel kan je ENKEL testen of er continue +12V aanwezig blijft op pin 30.
LED blijft aan bij stilvallen wagen >> continue 12V naar DME relais OK
LED uit bij stilvallen wagen >> continue 12V naar DME relais NOK.3. +12V Sturing benzinepomp of injectoren
testdraadje met LED kan ook toegepast worden op de sturing naar injectoren(87) en benzinepomp(87b).
Om te controleren of de +12V toekomt op de injectors en benzinepomp moet je het testdraadje aansluiten op deze onderdelen (wat moeilijker zal zijn)LED blijft aan bij stilvallen wagen >> 12V naar injectors of benzinepomp OK
LED uit bij stilvallen wagen >> 12V naar injectors of benzinepomp NOKtestdraadje kan je gratis komen halen, morgen kan ik je eventueel wat assisteren bij het zoeken naar de fout.
Laat maar iets weten indien nodig. 0473478555
Wild guess, wellicht het proberen waard, …, je zekeringenkast es goed in de contactspray zetten …
Of gewoon even een ander goede garage aanspreken om eens uit te lezen….. zal je tijd en stress besparen en kost geen drol.
- Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.