Help – 993 stil gevallen en start niet meer.

Home Forum Porscheforum Technisch Luchtgekoelde Porsches 993 Help – 993 stil gevallen en start niet meer.

  • Maker
    Discussie
  • Gisteren 993 opnieuw ingeschreven, vandaag mijn nummerplaat, deze avond terug eerste rit.

    Na 25 km gereden te hebben, zit ik in 2e aan 4000 toeren en plots valt motor uit en alle lichtjes branden.

    Als ik motor opnieuw wil starten, hoor je hem ‘starten’ maar blijft hij steken en begint dus niet opnieuw te draaien… 🙁

    Wat zou hier het probleem kunnen zijn?

    En op de koop toe is RS Motors nog tot 11/8 gesloten (voor een merk als Porsche vind ik dit niet kunnen…)

    Dank voor jullie info!

    Groeten,
    Olivier

15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
    • [quote=”Oli-Carrera” post=178094]Hallo,
      Probleem zat bij het alarm, blijkbaar een storing en hebben alarm er dus volledig uitgesmeten…
      [/quote]

      Goed nieuws dat je 993 terug start, maar rijd je dan nu zonder alarm?
      Lijkt me straf dat ze daar zouden in geslaagd zijn…

      Of werd het alarm hersteld of vervangen door een andere unit?

        Gelukkig dat het dat maar is geweest 😉

          Hallo,

          Vandaag wagen afgehaald bij Carrera Motors te Latem.

          En rijdt terug perfect… Oef 🙂

          Probleem zat bij het alarm, blijkbaar een storing en hebben alarm er dus volledig uitgesmeten…

          Wat een avontuur geweest…

          1 ding kan ik iedere luchtgekoelde eigenaar meegeven: er zitten TOP mecanicien bij Carrera Motors en enorm veel kennis. (Er zit een mecanicien die FULL TIME werkt aan de luchtgekoelde en een volledig aparte werkplaats)

          Trouwens ook heel vriendelijke ontvangst en enorm goede uitleg.

          Vanaf nu weet ik waar op onderhoud te gaan!

          En met een andere garage heb ik nog een serieus eitje te pellen… 🙁

          Eind goed al goed!

          Groeten,

          Olivier

            Veel (electronische) onderdelen in onze Porches zijn van Bosch.
            Ook de DME in de 993 (en de 964) is van Bosch.

            Dus waarom niet een defecte Bosch unit door Bosch zelf laten herstellen?
            Er bestaan Bosch service centers, ook in Belgie.

            http://www.boschcarservice.be

            Heeft er iemand ervaring mee om rechtstreeks naar Bosch te stappen voor dergelijke herstellingen, of is dit een dead-end street?

              Stel dat de unit defect is dan kan je misschien dit bedrijf is contacteren:

              Ecu repair

              Kwam ik pas tegen in de auto/motor klassiek. Heb er dus zelf geen ervaring mee.

                Behoorlijk vervelend als het dat is…. 👿
                In Duitsland op ebay vind je soms wel stukken “goedkoper”.
                http://www.ebay.de/itm/Porsche-911-993-993-618-123-02-Motorsteuergerat-Steuergerat-Motor-/181306947381?pt=DE_Autoteile&hash=item2a36bc7735
                Maar blijft idd veel geld, en je koopt 2e hands….

                  dme computer is het brein van je 993 en is natuurlijk specifiek voor dat model, dus al veel electronica en complex en navenant prijskaartje … kunnen kapot gaan van de trillingen die de wagen ondergaat en die soldeerkontakten en printplaat aantasten dus dan krijg je ook zo’n aan/uit gedrag … herstellen is soms mogelijk maar is ook vaak zoeken naar speld in hooiberg, vandaar dat de garage een nieuwe zal willen steken als dat de oorzaak is, aan een tweedehands valt niet veel te verdienen en kunnen ze geen garantie geven … dus zal je zelf moeten beslissen wat je er mee gaat doen, maar je moet toch eerst eens verwisselen met een identieke om zekerheid te krijgen, dus ja logisch en duur als dat de oorzaak zou zijn :salut:

                    dan gaat het dus over deze unit (of soortgelijk afhankelijk van het bouwjaar van jouw auto).

                    hoeft niet origineel porsche te zijn, je kan ook rechtstreeks in een bosch center je licht eens opsteken.

                    als je het exacte onderdeelnr kent kan je op zoek gaan bij een afbraak/demontage bedrijf. met wat geluk kun je er daar eentje vinden voor om en bij de 1000 euro.

                    of met wat geduld de int’l veilingsites in de gaten houden.

                    motronic.png

                    EDIT: stuur eens een PBtje naar Carcentric, mss kunnen jullie elkaar helpen met de diagnose van ieders probleemauto?

                      Hallo Porschevrienden,

                      Vandaag telefoon gekregen van de garage.

                      Ze vermoeden DME-stuurdoos, gezien hoge kostprijs willen ze zeker zijn en zullen ze andere 993 zoeken om stuurdoos te versteken en te controleren of het 100% zeker dat is…

                      Blijkbaar zorgt deze stuurdoos voor de ganse sturing van de motor.

                      Ik viel net niet van mijn stoel toen ik de kostprijs hoorde 😕

                      Lijkt jullie dit logisch?
                      Moet zo iets origineel Porsche zijn?
                      Andere tips?

                      Groeten,

                      Olivier

                        Of gewoon even een ander goede garage aanspreken om eens uit te lezen….. zal je tijd en stress besparen en kost geen drol.

                          Wild guess, wellicht het proberen waard, …, je zekeringenkast es goed in de contactspray zetten …

                            Olivier, bedankt voor de PM.

                            DME relais met LED indicator bestaat niet.
                            Om de problemen te analyseren :

                            maak gebruik van een testdraadje met LED en weerstand van +/- 1000 ohm.

                            1. blijft de DME relais aangestuurd bij contact aan ?

                            testdraadje parallel over 85 en 86 (polariteit van aansluiting testdraadje is belangrijk). Testdraadje kan je in de sokkel van de DME relais steken en daarna de DME relais inpluggen. Hierdoor kan je controleren of de DME relais aangestuurd blijft tijdens het rijden.

                            LED blijft aan bij stilvallen wagen >> sturing DME OK
                            LED uit bij stilvallen wagen >>

                            – ofwel sturing 12V van contact onderbroken
                            – ofwel slechte ground aansluiting.
                            om de ground uit te testen kan je de testdraad (zwart) ipv op klem 85 rechtstreeks aansluiten op het chassis, als de LED dan blijft branden is er een slechte ground verbinding naar klem 85

                            2. blijft er continue +12V aanwezig op relaissokkel klem 30?

                            testdraadje (rood) aansluiten op klem 30 en zwart aan chassis wagen.

                            bij deze test op de sokkel kan je ENKEL testen of er continue +12V aanwezig blijft op pin 30.

                            LED blijft aan bij stilvallen wagen >> continue 12V naar DME relais OK
                            LED uit bij stilvallen wagen >> continue 12V naar DME relais NOK.

                            3. +12V Sturing benzinepomp of injectoren

                            testdraadje met LED kan ook toegepast worden op de sturing naar injectoren(87) en benzinepomp(87b).
                            Om te controleren of de +12V toekomt op de injectors en benzinepomp moet je het testdraadje aansluiten op deze onderdelen (wat moeilijker zal zijn)

                            LED blijft aan bij stilvallen wagen >> 12V naar injectors of benzinepomp OK
                            LED uit bij stilvallen wagen >> 12V naar injectors of benzinepomp NOK

                            testdraadje kan je gratis komen halen, morgen kan ik je eventueel wat assisteren bij het zoeken naar de fout.

                            Laat maar iets weten indien nodig. 0473478555

                              Zoals reeds vermeld in vorige posts >> symptomen DME relais

                              Misschien een tip :

                              De DME relais zal het dus waarschijnlijk niet zijn, maar controleer eens de verbindingen die toekomen en vertrekken aan de DME relais,alsook het eindpunt van de geschakelde contacten.
                              Dit is natuurlijk moeilijk te controleren tijdens het rijden maar met wat knutselwerk is dit te doen.
                              Relais (met LED indicator) met houdcontact aansluiten op het eindpunt van het geschakelde contact van de DME relais. Als de wagen stil valt kan je controleren of deze relais nog aangetrokken is of niet. (natuurlijk het sleutelcontact niet volledig afzetten bij het optreden van de fout).

                              Mogelijke oorzaken als het DME gerelateerd is :
                              -relaissokkel (relais ok maar problemen met contactpunten in de sokkel)
                              -verbindingen van en naar relaissokkel (overgang bekabeling naar contactpunten relaissokkel)
                              -onderbreking in de bekabeling
                              -slechte verbindingen naar de benzinepomp (12V) (87b)
                              -slechte verbindingen naar de injectoren (12V) (87)
                              -slechte verbinding naar ground benzinepomp (85b)

                              Attachments:
                              • DME.jpg
                              Wim

                                En kennis is er op het forum toch genoeg. 😉

                                  Bij mij is zoiets al eens de benzinepomp geweest, bougie en nog eens iets anders en alternator
                                  dacht ik. Gelukkig nooit iets echt duurs.

                                  Nu zijn er knoeiers aan mijn wagen bezig die geen ruit kunnen plaatsen waardoor ik de laatste
                                  vier maanden als 2 maand zonder wagen heb gezet :what:

                                15 reacties aan het bekijken - 1 tot 15 (van in totaal 23)
                                • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.